De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:28

dat vraag ik mij ook af.. kan t ook niet echt in de bijbel terug vinden?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:29

Jeudi schreef:
Wat ik mij afvraag is, wat gebeurt er als je niet in Jezus gelooft (en dus niet door hem naar de Vader kan)?

Als God terug komt naar de aarde op de wolken zullen alle graven open gaan en zal iedereen voor God verschijnen en zal God oordelen.
Alleen door Jezus kan je bij de Vader komen, en zal je voor altijd bij hem mogen zijn in de hemel waar alles goed is.
Als je niet bekeerd ben, zal je naar de hel gaan, waar pijn en verdriet is en waar de duivel is.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 02-11-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:31

Voor ik begin: Ik heb niet alles gelezen, natuurlijk wel de begin post maar meer niet. Ik wil hier wel mijn mening geven, dat heb ik vaker op bokt gedaan en dan werd ik enorm aangevallen. Ik reageer hier voor TS en niet voor andere en als ik aangevallen wordt heb ik ook geen zin meer om eventueel weer te reageren.

Hoi!

Ik ben opgevoed met het geloof en ben nog steeds overtuigd christen.
Ik geloof alles wat in de bijbel staat, ik geloof dat God de aarde in 6 dagen geschapen heeft en de 7e dag gerust heeft. Ook de tijd en de leeftijd van de aarde (die dus geen miljoenen jaren is als je de bijbel geloofd) geloof ik. Adam en Eva werden als eerst geschapen, zo uit me hoofd weet ik niet hoe die dorpen er om heen zijn ontstaan maar groot is de kans dat het idd allemaal familie van elkaar waren. Je moet je wel bedenken dat mensen vroeger veel langer leefden. Er waren zelfs mensen die 900 jaar oud werden! (En ja ook dat geloof ik). Misschien waren kain en abel al aardig 'oud' toen ze ruzie maakte en hadden broers en zussen zich al verdeeld over stukken land. En ja dan heb je idd dat hij misschien met een nichtje trouwde. Geen idee hoe dit precies zit (misschien kan me pa het me uitleggen :o ) ik ben ook geen prof in de bijbel dus weet echt niet alles.

Hoe het met de dino's etc zit weet ik ook niet, ik geloof echter wel dat Noach en zijn ark echt bestaan hebben!

Ik geloof ook in de erfzonde, ik ben in zonde ontvangen en geboren en wijd nu mijn leven aan God. Ik ben niet perfect en zondig elke dag maar mag bij God om vergeving vragen. En als ik dat oprecht vraag dan vergeeft God mijn zonden.

Ik las dat iemand zei "Gek dat Jezus/Christus zo belangrijk is dat het de jaar telling bepaald." Ik denk dat ze zo tellen omdat het dan het makkelijkste is. Dan weet je wanneer de mensen ongeveer geboren zijn.

Pff ik weet niet wat ik zo 1, 2, 3 nog meermoet zeggen.

Vind het trouwens erg knap dat je als ongelovige de bijbel gaat lezen, ik vind het soms maar een ingewikkeld en moeilijk boek.
Tip: als je er niet uitkomt zoek dan een bijbel getrouwe kinderbijbel uit en lees die ;)
Mijn tante is ook niet gelovig en heeft een studie gedaan over het geloof en kent de bijbel misschien wel beter als ik, en is nu de koraan aan het lezen. Echt respect voor!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:33

Inujojo schreef:
Niwla schreef:
Dat vind ik een moeilijke vraag Red_Savage.
Ik geloof ook niet dat alle goden hetzelfde zijn.

Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Het christendom/Jodendom zijn absoluut niet de oudste godsdiensten. De Joodse leer heeft volgens mij uit m'n hoofd ergens tussen 800 en 600 v.C. vaste vorm gekregen en religie is al zo oud als de mens. Het waren wel de eerste monotheïstische leren ;). De Egyptenaren daarvoor al.. De Grieken hadden al hun goden en heel grappig is dat zij bijvoorbeeld over het algemeen niet geloven in een leven na de dood en die hebben ook geen scheppingsverhaal, dat is echt een typisch Joodse ontwikkeling. Net zoals de ontwikkeling dat een God oordeelt over zijn of haar volk, daar geloofden de Grieken absoluut niet in. Die leefden volgens een principe "Ik geef jou een cadeautje en jij zorgt dat mijn graan groeit".

@Blue_eyes: Dat zou ik niet weten, ik heb het niet gelezen :p. Maar zo interpreteer ik het vanuit de informatie die ik vanuit mijn opleiding heb gekregen :j. Dat Abraham de stamvader is dat weet ik inderdaad weer wel.

Als je gelooft dat God Adam en Eva heeft geschapen is het wel de oudste godsdienst. Aangezien zij de eerste joden waren. :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:33

Jeudi schreef:
Wat ik mij afvraag is, wat gebeurt er als je niet in Jezus gelooft (en dus niet door hem naar de Vader kan)?

Klinkt stom en gemeen en ik zeg het liever niet. Ik ben (gelukkig) nameljik niet degene die hier over gaat maar God.
Maar als je niet geloofd wat in de bijbel staat kom je niet in de hemel... En wij geloven dat je de hemel en de hel hebt dus zou een ongelovige dan in de hel komen...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:36

Maar wat ik niet begrijp is dat God een God van liefde is. Waarom dan ongelovigen naar de hel sturen?

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:37

Wauw, precies wat ik wilde zeggen.. Maar ik kon de woorden er niet voor vinden.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:40

God is niet 'een' God van de liefde. God is niet zomaar 'een' God van iets maar van alles.
God wil graag dat iedereen in hem gelooft, maar de duivel wil dat mensen in hem geloven en niet naar God gaan,
de duivel is ook machtig vergis je daar niet in. Maar God is almachtig.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:40

Wat ben ik blij met alle reacties. Dit topic loopt goed en de gesprekken die gevoerd worden zijn allemaal prettig om te lezen.

@ Blokje; Heel erg bedankt voor je bericht. Ik denk niet dat je in dit topic aangevallen zal worden, dus deel je kennis en meningen vooral. Ik vind het persoonlijk erg interessant.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:41

Ik zal morgen of overmorgen als ik wat meer tijd heb er eens uitgebreid voor gaan zitten. Ik ga nu eten koken anders is mijn man zo niet tevreden :P

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:43

TinekeHorses schreef:
God is niet 'een' God van de liefde. God is niet zomaar 'een' God van iets maar van alles.
God wil graag dat iedereen in hem gelooft, maar de duivel wil dat mensen in hem geloven en niet naar God gaan,

Persoonlijk geloof ik dat er 'iets' is. Ik weet alleen niet wat het, maar ik geloof zeker niet in de duivel.
Als je in God gelooft, wat zijn dan je 'verplichtingen'? (Verplichtingen is niet het goede woord ervoor, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:43

Owja, morgen is het 'dankdag'.
Op dankdag dank je voor al het eten en drinken en oogst die je van God mocht ontvangen..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:44

TinekeHorses schreef:

Ja maar, daarom juist! God is almachtig en hij vergeeft. Waarom vergeeft Hij de ongelovigen dan niet en stuurt hij ze naar de hel?
Ik begrijp dat gewoon echt niet.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:46

Oh en nog een vraagje (haha, ik ben lekker bezig :+ ): Hoe verklaar je de nare dingen die gebeuren in het leven?

Mloei

God is inderdaad een God van liefde. Maar God is ook een God van toorn en van het oordeel. Dit neemt niet weg dat hij echter wel heel rechtvaardig is. God heeft zijn Zoon gegeven voor ons, de zondige mens. Nu komt Jezus pas terug als alle mensen op de hele wereld gehoord hebben van God. Oftwel: Alle mensen hebben een kans gehad om het geloof aan te grijpen en zich te bekeren. Ook de ongelovigen. Dat God ongelovigen naar de hel stuurt is misschien niet te begrijpen, maar dat Hij er alles al aan gedaan heeft, dat is zeker. Want God ziet dat zelf ook niet graag.

Broccoli schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat God een God van liefde is. Waarom dan ongelovigen naar de hel sturen?

Resfeber

Jeudi schreef:
TinekeHorses schreef:

Persoonlijk geloof ik dat er 'iets' is. Ik weet alleen niet wat het, maar ik geloof zeker niet in de duivel.
Als je in God gelooft, wat zijn dan je 'verplichtingen'? (Verplichtingen is niet het goede woord ervoor, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Ik snap wat je bedoelt.
Daar gaat ook een bijbelstuk over. Over iemand die niet weet wat hij precies moet doen om bij God te mogen horen.
Lees dit stuk maar een keer in de Bijbel: 'De rijke dwaas' Lukas 12: 16 - 21
Oneij, volgensmij is het anders. Zal het even voor je opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 02-11-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:49

Jeudi schreef:
Oh en nog een vraagje (haha, ik ben lekker bezig :+ ): Hoe verklaar je de nare dingen die gebeuren in het leven?

hahah! Hier moest ik heel hard om lachen ;) Geef me even een aantal dagen :P
Kort samengevat is dit mijn kijk (kan er nog veel meer over zeggen):
Wij zijn geboren en ontvangen in zonde. Dit kwam door de zondeval die in Genesis beschreven staat. God had het beste met ons voor op het begin. Hij wou echter dat wij een keuze hadden, daarom de boom van Goed en Kwaad. WIJ hebben gekozen voor het kwade. Daarom zijn er nare dingen die gebeuren. God doet hier imo nog niets aan omdat nog niet alle mensen van het geloof hebben gehoord. Hij zal hier wat aan gaan doen en dat gebeurt als Jezus terug komt op de wolken. Dan wordt de aarde vernieuwd en zullen we eeuwig leven ontvangen.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:51

Jeudi schreef:

Het leven is voor iedereen 1 grote les, als alles maar goed gaat en er nooit iets gebeurd wat leren we dan? Ik denk dat God ook graag wil dat de mens zelf ook het een en ander probeert op te lossen, en de wereld enigszins draaiende probeert te houden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:52

Christendom is juist een van de 'nieuwste' geloven. De oudste beschaving is China en in die streken waar vnl andere religies overheersen.

Ik meen dat Joden zich onderscheiden van Christenen uiteraard op gebied dat ze alleen OT geloven en niet NT omdat ze ook niet in een messias geloven en nog steeds verwachten dat de enige God ooit komt. En dus maar 1 god = God erkennen. En dat ze niet geloven in erfzonden en andere zaken.
Jodendom was wel de eerste christelijke stroming die dus 'eindigt' bij NT.
Dus OT gaat voor Joden en christen gelijk op en de Islam sluit daar 99% op aan
Laatst bijgewerkt door mltex op 02-11-10 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:52

Jeudi schreef:
TinekeHorses schreef:

Persoonlijk vind ik het verhaal van de Rijke jongeling hiervoor niet geschikt. Daarin zegt Jezus dat de rijke jongeling al het geld moet weggeven wat hij bezit. Straks denk jij dat dit ook jouw 'verplichtingen' zijn als je tot geloof komt en daar ben ik het niet mee eens.

Als je tot geloof komt dan geeft God ten eerste iets aan jou en dat is het geloof. Daarnaast mag je geloven dat je zijn genade hebt. Dit betekend dat je altijd bij God terug mag komen, wat er ook gebeurt! Uit dankbaarheid voor die genade wil je ook graag leven zoals God het wil. Nou vult de één dit heel anders in dan de ander. (denk aan rokken dragen, hoedjes op etc.) Richtlijnen heeft God ons wel gegeven en dat zijn de tien geboden. Door deze wet kan je niet je eigen verlossing zeker stellen, maar je hebt wel een richtlijn hoe je je leven moet invullen. Daarnaast staan er in het Nieuwe Testament ook allerlei levenslessen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:54

van het oude en het nieuwe testament klopt niks, er zijn voor het nieuwe testament al meer evangelies dan dat er in de bijbel zijn gebruikt, de bijbel is ontworpen om de massa naar 1 hand te zetten in die tijd nergens anders om
Laatst bijgewerkt door Moll op 02-11-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:54

Ik kom morgen weer.Ga nu bijna eten..

@Mloei; Ja, had een ander stukje in me hoofd maar kon het niet vinden..
@Jeudi; Zal dat bijbelgedeelte nog voor je opzoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:55

Niwla schreef:
verootjoo: Ik geloof ook in de erfzonde, maar ik vroeg me vooral af of God deze mensen dan zondig had geschapen. Adam en Eva schiep Hij nl. zonder zonde.

Ik geloof dat mensen vervallen in zonden. Omdat geen een mens perfect is.

Broccoli schreef:
Ja maar, daarom juist! God is almachtig en hij vergeeft. Waarom vergeeft Hij de ongelovigen dan niet en stuurt hij ze naar de hel?
Ik begrijp dat gewoon echt niet.

Dat doet God ook, God vergeeft iedereen, en iedereen is uitgenodigd om bij Hem te komen, in de Hemel. Het enige dat Hij ervoor terugvraagt is geloof :) Het geloof in Zijn genade, en het geloof in Jezus. Die voor ons op aarde gekomen is, en voor ons gestorven. 'Niemand komt tot de Vader dan door mij' zegt Jezus.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:59

Ik heb het geloof laten vallen omdat ik heel veel dingen niet begrijp. Zeker niet waarom God mij niet beschermd heeft toen ik Hem nodig had..

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:59

Moll schreef:
van het oude en het nieuwe testament klopt niks, er zijn voor het nieuwe testament al meer evangelies dan dat er in de bijbel zijn gebruikt, de bijbel is ontworpen om de massa naar 1 hand te zetten in die tijd nergens anders om

Ik snap niet zo goed wat je zegt. Hoe bedoel je meer evangelies? Kan je je reactie iets meer onderbouwen?
Waarom vind jij dat het oude en nieuwe testament niet klopt?