Krakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 03:20

Ik ben pro-kraken, maar ik ben denk ik ook al een beetje ouder dan de meesten hier 8)7 voor mij zit er een soort geschiedenis aan vast.

In de jaren 60 was er een grote woningsnood in Amsterdam.
De huizen waren erg duur en de eisen om een huis te kunnen huren of kopen waren hoog. Je moest minimaal 27 zijn en het liefst ook nog getrouwd.
Tegelijkertijd stonden er panden leeg. Het betrekken van een woning die langer dan een jaar leegstond was legaal. Deze woningen werden ‘gekraakt’ door woningzoekenden. Als de eigenaar de woning terug wilde moest hij zelfs een rechtszaak aanspannen.

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /10199468/
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/43557610/

Erg leuk :D

Er is ook een hoop creativiteit uit kraken gekomen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 05:11

Chris schreef:
Maar dat is dan toch zuur? Omdat de overheid niet kan zorgen voor een betaalbare woning waar je recht op hebt waar je wilt wonen, moet je verhuizen.. Vind ik niet kloppen.

Zit wel wat in hoor, als je niks kan vinden moet je maar verhuizen. Maar dat is natuurlijk niet ideaal.

Pardon?
Stel dat ik in Amsterdam wil wonen omdat ik graag iedere ochtend een rondje over de Dam wil lopen...
Dan moet de overheid er maar even voor zorgen dat er een huis beschikbaar is wat binnen mijn budget valt?

Zo werkt het niet; als IK dat wil dan zal IK daar voor moeten zorgen/werken.

Ik heb echt een schurfthekel aan mensen die claimen ergens recht op te hebben en vervolgens MIJ laten betalen, want dat is wat er nu gebeurt....IK betaal belasting waar dit soort mensen een uitkering van ontvangen,een kunstenaarstoelage van krijgen,de politie mee betaald wordt etc.

Neem potverdrie je eigen verantwoordelijkheid, net zoals ik dat doe en ga niet als een stelletje kanslozen lopen bléren over ''recht op dit'' en ''recht op dat''........
Rechten heb je niet, die verdien je.....

@ Chris, niet persoonlijk naar jou hoor, maar jouw opmerking schoot even verkeerd ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:36

Krips schreef:
Ik vind dat er hier wel heel makkelijk gedaan wordt over het tekort aan woningen voor studenten en starters. Makkelijk gezegd dat je naar groningen moet verhuizen. De meeste studies zitten in de randstad en in bijvoorbeeld in Leiden moet je al vechten voor een bezemkast voor 300 euro per maand. Ongeacht of je nou voor of tegen kraken bent, het tekort aan betaalbare woningen is echt enorm voor een bepaalde groep in de samenleving.

Klopt. Maar daar heb je de OV studentenkaart voor. Kan je gratis van je woning naar de school reizen :D Ideaal! Zo hoef je niet naast je school te wonen en kun je een halfuurtje of zo, van school een kamer zoeken of zelfs thuis blijven wonen, de trein/bus/metro pakken en hoppa! :D

Ik vind studie echt geen excuus om te kraken. Ik vind dat er voor kraken sowieso geen excuus is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:49

Ik hoor het al.. Ik moet huizen in Rotterdam in de gaten gaan houden.. Als er dan een vrijstaand huis een jaar leeg staat, kan ik hem kraken en krijgen ze mij er met geen mogelijkheid uit..

Soms vraag ik mij af he.. Welk helder licht in de politiek heeft er ooit verzonnen dat het toe-eigenen van andermans eigendommen legaal moet zijn? In mijn ogen is het gewoon het jatten van andermans eigendom..

Ongelooflijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:01

Nicolletje schreef:
Ik ben pro-kraken, maar ik ben denk ik ook al een beetje ouder dan de meesten hier 8)7 voor mij zit er een soort geschiedenis aan vast.

In de jaren 60 was er een grote woningsnood in Amsterdam.
De huizen waren erg duur en de eisen om een huis te kunnen huren of kopen waren hoog. Je moest minimaal 27 zijn en het liefst ook nog getrouwd.
Tegelijkertijd stonden er panden leeg. Het betrekken van een woning die langer dan een jaar leegstond was legaal. Deze woningen werden ‘gekraakt’ door woningzoekenden. Als de eigenaar de woning terug wilde moest hij zelfs een rechtszaak aanspannen.

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /10199468/
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/43557610/

Erg leuk :D

Er is ook een hoop creativiteit uit kraken gekomen.

Toen wel, maar nu niet meer :). Woningnood zoals toen is er ook niet meer.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:20

Er is veel krom in de woningmarkt, nog steeds. De wachttijd hier is 7 jaar en als je boven de 30 bent, normaal (zeg 1300 euro netto) per maand verdient en alleenstaand bent heb je geen enkele kans meer.

Er worden veel te veel dure huizen gebouwd, er is bijna geen sociaal beleid.

Het is wel zo dat veel krakers tegenwoordig geen Nederlanders meer zijn, het trekt ook veel illegalen.
Maar ik vind de kraakwet nog steeds onzinnig zolang er niet is nagedacht over een nieuw beleid.

Peperkroket

Re: Krakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:32

Wauw ik wist niet dat ik mensen zo erg kon raken met m'n uitspraken. Mijn excuses, dat is niet de bedoeling!

Ik vind het een moeilijke discussie omdat het meestal om dezelfde argumenten draait. De één beroept zich op het 'jatten' (tussen aanhalingstekens omdat ik het niet zo zie) van andermans eigendom, de ander ziet het als een recht en een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat Nederland niet vol wordt gebouwd met huizen terwijl er genoeg huizen leeg staan voor niets.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:37

Chris schreef:
de ander ziet het als een recht en een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat Nederland niet vol wordt gebouwd met huizen terwijl er genoeg huizen leeg staan voor niets.

Ja zo zie ik het ook.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:39

ook grappig is dat vaak mensen die effectief krakers kennen er positiever tegenover staan dan mensen die 'krakers' enkel van horen zeggen kennen.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:01

kynshiri schreef:
ook grappig is dat vaak mensen die effectief krakers kennen er positiever tegenover staan dan mensen die 'krakers' enkel van horen zeggen kennen.

Dit vind ik echt van die dooddoeners. Feit blijft dat het iemand anders z'n eigendom is, waar jij met je klauwen van af hoort te blijven. Tel erbij op dat ze er vaak ook nog een grote bende van maken, dat maakt het nou niet bepaald uitnodigend om er eens gezellig bij op visite te gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:15

Krakers hebben veel betekend. Het zijn vaak anarchisten en creatievelingen. Hun bestaan wijst op (nog steeds) scheefheid in de woningmarkt, maar ook in bedrijfs/ kunstenaarspandenmarkt.
Paradiso is ook een voormalige gekraakte kerk bijvoorbeeld. Ruigoord, Overtoom 301 (de Peper) waar je veganistische 3-gangen menu's kan nuttigen voor 7 euro.

Ik ben tegen slopen en rotzooi trappen, maar besef wel dat bewoning van een pand verloedering ook tegengaat, leegstand is slecht voor een pand. Op die manier zijn er veel panden nu op de monumentenlijst of beschermd stadsgezicht gekomen die eerst gesloopt zouden worden.

Folder van verschillende ontwerpers die tegen de kraakwet zijn:
http://kisd.de/~mborn/download/KrakenHe ... egeven.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:43

Chris schreef:
Wauw ik wist niet dat ik mensen zo erg kon raken met m'n uitspraken. Mijn excuses, dat is niet de bedoeling!

Ik vind het een moeilijke discussie omdat het meestal om dezelfde argumenten draait. De één beroept zich op het 'jatten' (tussen aanhalingstekens omdat ik het niet zo zie) van andermans eigendom, de ander ziet het als een recht en een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat Nederland niet vol wordt gebouwd met huizen terwijl er genoeg huizen leeg staan voor niets.

Chris is iets je toeëigenen zonder toestemming van de eigenaar geen jatten dan? In de wet heet dat het wederechtelijk toeëigenen....en dat is toch wel duidelijk iets wat je als klein kind al leert?

Al die paarden in die weitjes waar niemand wat mee doet, daar heb ik ook wel eens fantasieën over... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:49

kynshiri schreef:

Laat deze uitspraak nou alleen op jezelf van toepassing zijn :).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 11:50

Krips schreef:
Ik vind dat er hier wel heel makkelijk gedaan wordt over het tekort aan woningen voor studenten en starters. Makkelijk gezegd dat je naar groningen moet verhuizen. De meeste studies zitten in de randstad en in bijvoorbeeld in Leiden moet je al vechten voor een bezemkast voor 300 euro per maand. Ongeacht of je nou voor of tegen kraken bent, het tekort aan betaalbare woningen is echt enorm voor een bepaalde groep in de samenleving.

Wat is er tegenwoordig mis met langer moeten reizen voor je studie?
Ik heb ook een tijdje moeten treinen en bussen om op mijn school te komen, en dan had ik nog geen eens recht op een ov-kaart of studie financiering.
Nee dat vind ik dus geen reden om kraken goed te keuren. Je kan meestal op een half uur reizen van de randstad al heel betaalbare woningen vinden.

kynshiri schreef:

Er staan hier toch ook wel wat verhalen uit eerste hand volgens mij, die niet zo positief zijn. Zoals het verhaal van dinges11 bv.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:27

russel schreef:
Chris schreef:

Chris is iets je toeëigenen zonder toestemming van de eigenaar geen jatten dan? In de wet heet dat het wederechtelijk toeëigenen....en dat is toch wel duidelijk iets wat je als klein kind al leert?

Al die paarden in die weitjes waar niemand wat mee doet, daar heb ik ook wel eens fantasieën over... :+

Ik zie het niet als jatten, meer als lenen zonder toestemming :')

Nee zonder grappen, ik ben gewoon van mening dat je een huis in gebruik moet kunnen nemen als er niks mee gedaan wordt. Imo zonde van de ruimte als er geen plannen mee zijn en het er gewoon staat voor niks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:29

Chris schreef:
russel schreef:

Ik zie het niet als jatten, meer als lenen zonder toestemming :')

Nee zonder grappen, ik ben gewoon van mening dat je een huis in gebruik moet kunnen nemen als er niks mee gedaan wordt. Imo zonde van de ruimte als er geen plannen mee zijn en het er gewoon staat voor niks.

En toch was mijn pa niet blij dat ik zijn auto meenam zonder te vragen. Ook al had hij hem totaal niet nodig dat weekend. :')

Ik vind dat een bekrompen redenatie. Kennissen van mij willen heel erg graag hun oude boerderij slopen en opnieuw opbouwen, alleen de gemeente zit dwars. Is dat dan voor krakers een vrijbrief om toch dat pand te kraken (het staat leeg) omdat dat het huis er nu voor niks staat?

(Niet dat het huis bewoonbaar is, maar dat even terzijde :+ )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:30

Maar waarom is het met een huis dan anders dan met andere eigendommen? Er zijn ook mensen die hun paard meer dan een jaar op een weiland zetten en er niets mee doen, geeft mij dat dan het recht om dat paard te zadelen en er wedstrijden mee te gaan starten? Ik heb namelijk ook geen geld voor een duur wedstrijdpaard, en de overheid regelt ook al niets voor me, dus als iemand anders z'n paard zo lang laat staan is het imo zonde dat er geen plannen mee zijn, dan staat dat paard er gewoon voor niks.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:31

Nee, want als er plannen voor het huis zijn mag je het kraken. (in de oude wetgeving, nu mag het sowieso niet meer)

Nee Anoeska, niet met een paard. Omdat een paard hebben geen recht is, een woning wel en omdat er geen paardennood is en wel woningnood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:32

Chris schreef:
Nee, want als er plannen voor het huis zijn mag je het kraken. (in de oude wetgeving, nu mag het sowieso niet meer)

Nee Anoeska, niet met een paard. Omdat een paard hebben geen recht is, een woning wel en omdat er geen paardennood is en wel woningnood.

Welke woningnood?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:38

Die de de Randstad en andere grote steden. (Gaan we nu hetzelfde rondje weer af? Ja je kan natuurlijk verhuizen en reizen naar je studie/werk, maar een ov geld niet voor je hele studententijd dus dat gaat zeker extra geld kosten).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:39

Da's dan toch eigenlijk helemaal geen woningnood? Woningnood is als er nergens een huis te vinden is, en je met je familie op straat moet wonen. Waar jij het over hebt is dat je niet voor weinig geld het ideale huis op de ideale locatie kan vinden. Lijkt me weinig nood aan, maar meer een luxeprobleem.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:41

Er is een groot tekort aan studentenwoningen en starterswoningen in de grote steden in de randstad.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:42

Niet als er wel steeds nieuwe huizen bijgebouwd worden, terwijl er genoeg leeg staat wat niet gebruikt wordt. Dat is dus geen persoonlijk probleem, dat heeft niks met mijn situatie ed te maken. Ik vind het zonde van de ruimte, ik vind dat Nederland al vol genoeg gebouwd is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:43

Krips schreef:
Er is een groot tekort aan studentenwoningen en starterswoningen in de grote steden in de randstad.

Ja, maar als je ervoor kiest om niet op 5 minuten lopen van de Dam in Amsterdam te willen wonen, maar bv (ik zeg maar wat) in Purmerend. Dan is het al een stuk makkelijker om een woning te vinden. Je kan in het leven nou eenmaal niet alles hebben.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:44

Maar die nieuwe woningen zijn vaak weer duur en weer niet gericht op de groep die een goedkope woning nodig heeft. Waarom grote kantoorpanden e.d. leeg laten staan? Dat is toch ook zonde? En verhuren is bijna niet te doen wanneer er niet genoeg toiletten e.d. zijn. Alleen maar papierwerk. Waarom niet ipv het kraken verbieden de regels voor het kraken strenger maken?