liever op platteland of in stad wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:44

Bellatrix schreef:
Ik vind Nijkerk een dorp. :=

Dat bedoel ik, in sociaal-cultureel opzicht (lees: de mentaliteit van de mensen). ;)

Maar wat voorzieningen en inwoneraantal betreft mag je IMO toch echt wel van een stad spreken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:46

merel90 schreef:
MoonChloe schreef:
Op dit moment wil ik het liefst in een stad wonen. Zeker omdat ik nu 'gevangen' zit in een klein dorp met alleen een supermarkt.

En ik voel me juist 'gevangen' in de stad en vrij in een dorp/paltteland.. Grappig eigenlijk dat dat gevoel zo kan verschillen.
In een stad heb je 1001 mensen om je heen, maar ik voel me daar eenzamer dan in een dorp :)

Grappig inderdaad. Wat mij meest gevangen laat voelen is toch gewoon de mogelijkheden om hier snel weg te kunnen. Ik heb namelijk vrienden overal in NL wonen. Ik kan niet meer zo spontaan meer bepalen dat ik nu weg kan want de reistijden zijn daarvoor meestal te lang. Of ik kan niet snel even bij een vriendin binnenwippen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:46

Ik heb in Ermelo gewoond, en daarbij vergeleken is Nijkerk echt wel een stad hahahaha

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:47

Ik ken nijkerk niet maar een stad vind ik meer iets waar veel winkels zitten, V&D, H&M, Zara, en de grotere steden hebben een bijenkorf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:48

Karin schreef:
Bellatrix schreef:
Ik vind Nijkerk een dorp. :=

Dat bedoel ik, in sociaal-cultureel opzicht (lees: de mentaliteit van de mensen). ;)

Maar wat voorzieningen en inwoneraantal betreft mag je IMO toch echt wel van een stad spreken.

Ok, dus mijn mentaliteit is verkeerd? :+ ;)

Nee, ik snap je wel.

Amersfoort is een stad en daar wil ik dus echt never nooit wonen. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:48

Harderwijk is ook heel groot (zeker vergeleken met Nijkerk) en heeft ook geen V&D.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:49

Het klopt ook niet helemaal, want Ede is ook een dorpje, maar daar zit wel V&D, newyorker, h&m en dergelijke, maar het is toch echt een dorp.

Maar over het algemeen zitten die winkels als V&D enzo niet in kleinere dorpen, wel in grotere dorpen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:50

Ede vind ik idd ook een dorp...denk dat ik iets een stad vind als er ellenlange winkelstraten zijn. Er veel scholen en uitgaansgelegenheden staan. Waar gewoon veel te doen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:52

Ede is echt geen dorpje?!! Ede heeft 70.000 inwoners!

Nessie

Vooral ook inderdaad de uitgaansgelegenheden. Maarja die heb je in Markelo ook met Dieka en dat is ook een beetje een gat :+ Maar dat heb je wel meer op het platteland van die grote zalencentrums.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Echt? :')
Oh, nou ja, dan is het een stad(je). :=

Wikipedia: Een stad is een plaats waar mensen wonen. Het onderscheid tussen steden en dorpen wordt meestal gemaakt op grond van de grootte (het aantal inwoners) of het voorzieningenniveau. ...
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 17-09-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:53

Ik blijf het echt een dorp vinden.. :P

Zo zie je ook maar dat iedereen het anders opvat, ik zou niet midden in Ede hoeven te wonen omdat ik het daarvoor nog teveel een dorp vind en erin dan te weinig ruimte is.. Maar anderen zullen het weer stads vinden.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 17-09-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: liever op platteland of in stad wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:55

En Veenendaal dan??

Ik denk ook dat het er aan ligt, wat je gewent bent.
Kom je uit een klein dorpje, dan is Nijkerk in jouw ogen een grote stad.
Kom je uit Amsterdam/Utrecht, dan is Nijkerk een heeel klein dorpje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:55

Bellatrix schreef:
Wikipedia: Een stad is een plaats waar mensen wonen. Het onderscheid tussen steden en dorpen wordt meestal gemaakt op grond van de grootte (het aantal inwoners) of het voorzieningenniveau. ...

Ik heb niet eens op Wikipedia gekeken, maar blijkbaar hanteer ik dus dezelfde selectienormen. :D

Ik heb op school gezeten in een dorp (nog geen 10.000 inwoners) dat op dat moment de grootste openbare scholengemeenschap (vmbo -toen nog lbo - t/m vwo) in een omtrek van 20 km had. Volgens mij is dat nog steeds zo. Over voorzieningen gesproken. ;)

En idd, hier heb je vrij veel grote uitgaansgelegenheden 'op het platteland'. Ver buiten de bebouwde kom zelfs. ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:58

Veenendaal vind ik ook een dorp hoor.. Eerst reed ik er altijd langs met de trein; Veenendaal de Klomp, ik dacht echt; dát is pas een gat, waar ze het dorp zelfs KLOMP noemen :P

Veenendaal vind ik net zoiets als Ede, misschien een groter dorp dan gemiddeld, maar niet echt een stad zoals Utrecht, Den Haag, etc.

Maar op het platteland zitten inderdaad verspreid wat grotere dingen, maar in een stad heb je veel meer verschillende dingen van kroegen tot groot. (Ik ga Markelo geen stad noemen omdat Dieka daar zit en dat wel goed uitgaan is :+ )

@Brainless: Als je die plaatsen kent ken je Wageningen misschien ook wel, vind je dat stads?
Laatst bijgewerkt door Nessie op 17-09-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:58

Brainless schreef:
En Veenendaal dan??

Ik denk ook dat het er aan ligt, wat je gewent bent.
Kom je uit een klein dorpje, dan is Nijkerk in jouw ogen een grote stad.
Kom je uit Amsterdam/Utrecht, dan is Nijkerk een heeel klein dorpje.

Dat is ook wel weer waar. :j Ik heb 22 jaar in Leusden gewoon en dat was een groot dorp, nu woon ik in Achterveld en dat is toch een écht dorp. 1 supermarkt, geen kleding/schoenenzaken. Wel een kerk, bejaardenhuis, benzinepomp, 2 feestboerderijen, 2 snackcorners en verder wat huizen. :+

Veenendaal vind ik ook een groot dorp denk ik...zitten namelijk wel veel winkels bij elkaar enzo...hmm ik weet het niet hoor. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:59

Markelo heeft een vrij beperkt voorzieningenniveau en daarbij 'slechts' zo'n 7000 inwoners. Dat zou ik ook niet zo snel een stad noemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:02

Ik vind Ede en Veenendaal echt een "stad" omdat, in mijn ogen, in een dorp niet zoveel "echte" flats zijn.

In Ermelo bv zijn er alleen een paar verzorgingsflats (voor bejaarden) en die zijn max 5 hoog.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:04

Ik woon het liefst in de stad. Ben iemand die heel graag onder de mensen is, maar toch het liefst ook helemaal alleen. Ik ga later als ik groot ben ook in Amsterdam wonen, ik blijf het een super mooie, gezellig en leuke stad vinden.

Zelf woon ik in Hoorn. Het is een stad, want het heeft stadsrechten, maar de mensen die ik spreek vinden het toch echt een dorp. En dat terwijl het toch echt redelijk groot is... Geworden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:06

Succes met Amsterdam binnenkomen Rienn :=

Wij zijn er juist uit vertrokken... grootste dat mijn man kon huren was een apartement waar in de 'slaapkamer' geeneens een bed paste :')

In de Zaanstreek hadden we meteen 4 kamers :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:07

Veel mensen willen in de stad wonen, daarom is het allemaal zo duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:09

Had niet eens met duur te maken... woningmarkt (huur dan) zit daar compléét vast.

Hier ook behoorlijk trouwens, maar ach, daar hoeven we ons binnenkort geen zorgen meer om te maken, dan mag toch vrijwel niemand meer sociaal huren :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:09

Ik woon een kleine stad. De supermarkt is hier om de hoek, ook de AH. Om 'echt' te gaan shoppen zijn er meerdere steden in de buurt, namelijk Amersfoort, Veenendaal, Utrecht. Zelfs Amsterdam is redelijk 'om de hoek'. Amersfoort is maar een kwartiertje. Vind het wonen hier heerlijk, het enige wat ik hier vervelend vind is dat er wel 'dorpse' kenmerken zijn, zoals dat er toch wel meer geroddeld wordt dan in een stad en ze lopen hier sowieso over het algemeen nog wel achter. Daarbij kan ik Amersfoort geen echte stad noemen, tis niet giga groot ofzo maar voor mij groot genoeg om goed te winkelen en uit te gaan.

Waar ik me echt aan erger in de grote steden(heb 16 jaar in Rotterdam gewoond) is inderdaad het parkeergeld, de criminaliteit en de eeuwige drukte. Dan woon ik toch liever in Nijkerk.
Laatst bijgewerkt door Toad op 17-09-10 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:10

Platteland :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:12

Ik vind Amersfoort wel een stad. :+

Lange winkelstraten, veel middelbare scholen en ander onderwijs, veel uitgaansgelegenheden, een grote bioscoop etc. Het aantal mensen wat er woont weet ik niet maar ik heb het altijd een stad genoemd. :=