Altijd maar vechten met eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:22

In geen geval een gevecht van het eten maken, dat win je nooit.

Een 3 jarig kind heeft ontdekt dat ze een persoontje is met een eigen wil, dat is leuk maar soms ook erg lastig. :+

Gewoon net zo lang als jullie aan tafel laten zitten met een bordje eten. Geen enorme portie maar een overzichtelijke hoeveelheid.
Bij een grote berg eten zal je kindje denken, dat lukt me nooit om dat op te eten, dus begint ze er niet aan.
Begin maar eens met twee of drie hapjes, bijvoorbeeld stukje aardappel, 3 boontjes en een hapje vlees.

Niet straffen als het bordje niet leeg is, dus wel een toetje (ook een kleine portie)ook al is er maar weinig gegeten.

Geduld is een schone zaak, zeker met een eigenwijze peuter. O:)

Gewoon gezellig doen aan tafel en niet meer over het al dan niet eten praten.

Een uurtje voor de maaltijd geen drinken meer geven. Halfvolle bekers verwijderen. Vaste drinkmomenten is ook handiger. Een buik vol water/ranja heeft geen trek meer in eten.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:24

Overdag krijgt ze ranja ze heeft een anti lek beker en daar doet ze bijna de hele dag mee ik denk dat daar 0.33 l inzit .

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:27

_Nadia_ schreef:
Een papfles terwijl ze bijna 3 is? Dat vloog er hier met een jaar al uit.
Ook mis ik fruit in het menu.
Hier is het simpel, niet eten? Prima, dan niet, maar ook niet mekkeren dat je honger hebt daarna. Nu eten mijn koters alles, maar mijn oudste heeft af en toe wel zijn buien. Duidelijk zijn en korthouden.

Fruit krijgt ze ook die ben ik vergeten in het schematje te zetten dat krijgt ze smorgen tussen het ontbijt en middageten in

Iedereen alvast bedankt voor de tips ik ga er ook zeker wat mee doen

050206051012

Re: Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:35

Heb het topic niet gelezen, maar mijn moeder heeft dit probleem ook gehad met mijn oudste zus. Haar HA zei toen: 'je zet gedurende de maaltijd het eten voor haar neus, eet ze niet, dan ruim je op je gemak af'. Soms was het gillen en krijsen, geval van negeren. Hebben ze snel door :)

Succes in elk geval!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:40

Kinderen worden ook groot op enkel ontbijt tussendoortjes(fruit ed) en lunch.
Dit omdat avond eten niet eten vaak maar van korte duur is.
Ik denk persoonlijk dat de beste manier nog altijd is neer zetten en 5 minuten nadat jullie klaar zijn weg halen.Hier werkte(bij mij toen ik jong was) nog altijd niet gegeten geen toetje en kreeg dan ook echt niks meer.Dan maar met ontbijt een extra boterham.
Maak er vooral geen strijd van.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:54

Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee als een kind niet wil eten maar (misschien) helpt het om ruim van te voren tegen je dochtertje te zeggen dat je bijna klaar bent met koken en dat jullie bijna gaan eten, zodat ze een beetje is voorbereid op het avondeten. (bijv als je dochtertje nog aan het spelen is, dan vind ze het misschien niet leuk om opeens te moeten stoppen met spelen en aan tafel te moeten..)?

Ik heb ook wel eens gehoord dat het voor kinderen fijn is als er niet te laat gegeten word i.v.m vermoeidheid, dat ze dan minder eten. (weet niet of dit het geval is).

Succes ermee, hoop dat het (avond)eten snel beter gaat! ;)

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:05

ik vertel haar altijd al ruim van te voren dat we gaan eten gaan we samen de tafeldekken.

samen koken voor zover dat mogenlijk is.

zeg ook altijd over 5 minuten gaan we eten oke ze heeft nog geen besef van tijd.Maar ik meld het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:03

bij ons was het eerst zo dat als we niet deden eten we ook geen toetje of iets anders te eten kregen en dat we maar moesten wachten tot de volgende dag. dit holp een paarkeer en daarna maakte het ons niet meer uit. daarna lieten ze ons net zo lang aan tafel zitten tot dat we het op hadden. als hun klaar waren bleven ze nog 5 minuutjes zitten en gingen de tafel afruimen en schonken geen aandacht aan ons. nou dat heeft toch goed geholpe :P vooral omdat koud eten niet lekker is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:10

Wat gebeurt er als je haar een keuze geeft tussen 1 schepje of 2 schepjes?
Als ze dan volhoudt geen schepjes te willen waarschuwen dat jij anders voor haar de 2 schepjes kiest.

Mijn ouders waren er ook makkelijk in; wil je niet eten? dan eet je maar niet. En dan de volgende maaltijd datzelfde bord inmiddels koud eten voor de neus krijgen...waren serieuze dreigementen :+

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:17

Ik at vroeger ook niks, maar ik moest net zo lang aan tafel zitten todat mijn eten op was, ondertussen ruimde iedereen de tafel op behalve mijn bord die ondertussen al koud was. Of ze zette mij met m'n kinderstoel en al in de bijkeuken en ik mocht terug als ik het op had.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:24

Gewoon negeren.
Geef haar ontbijt, luch en avond eten.
Geen tussendoortjes en voor elke maaltijd geld als jij klaar ben met eten gaat haar bord ook weg en dan wacht ze maar weer tot de volgende maaltijd.
En inderdaad eet ze het ontbijt niet dan komt dat bij de lunch weigert ze de lunch dan wordt haar ontbijt haar avond eten enz.
Ze zal mischien 1 keer ontbijt en lunch overslaan of 1 dag weigeren te eten maar daarnaa eet ze echt wel hoor.
Nu leert ze mama wil graag dat ik eet en als ik weiger dan gaat mama er lekkere dingen door heen doen.
Dus dan zal ze nooit normaal gaan eten ze weet dat jij wilt dat ze eet en daar maakt ze gebruik van.
Kinderen zijn echt niet dom op dat vlak hoor.
Dus gewoon denken eet je niet dan toch niet dan krijgt ze vanzelf door dat het jou niks uitmaakt waardoor ze voor zichzelf gaat eten inplaats van voor jou.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:27

ho ontbijt en lunch eet ze wel en goed ook.

Het is alleen de warme maaltijd die ze weigert

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:39

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry, maar al voordat ik moeder werd had ik me voorgenomen om van het eten never nooit een drama te maken. Dat was het vroeger bij ons thuis wel, ik heb geleerd snel te eten en mijn bord hoe dan ook leeg te eten, en niet op een leuke manier en in wezen leer je een kind op die manier niet naar z'n lijf te luisteren, waardoor ik dus makkelijk en snel te veel eet en dus met overgewicht kamp.
Toen mijn zoon een periode geen warm eten wilde eten, heb ik daar dus geen drama van gemaakt. Hij heeft een paar maanden op 'boterham met pindakaas' geleeft... En het appeltje bij de groentenboer of het plakje worst bij de slager was een mooi meegenomen extraatje, net als het stukje banaan wat er af en toe wel in ging... Natuurlijk moet je zo'n kind niet vol gaan stoppen met snoep en koek, en eten doen we tijdens etenstijd, op een fruitje of koekje bij de thee na (dat soort 'standaard' tussendoortjes dus ook niet achterwege laten als 'straf', daarmee leer je ze weer dat eten 'straf' of 'beloning' (of troost.. hé dames ;) ) kan zijn en dat wil je ook niet.

Hoe normaler jij doet over eten en hoe minder aandacht je aan het niet willen eten besteedt, hoe sneller zo'n fase (die ze allemaal wel een keer hebben) over is. Er is nog nooit een kind dood gegaan aan een poosje wat minder 'uitgebalanceerd' eten hoor. Ter compensatie Roosvicé als drinken voor wat extra vitamientjes en als je echt bang bent dat ze te kort komt zijn er vitamienensnoepjes voor kinderen, maar zelfs dat heb ik bij mijn zoon niet gedaan.

Inmiddels is hij 15 en groeit me boven de kop uit, weet wanneer hij genoeg heeft, snoept - zeker voor een tiener - weinig en is een liefhebber van hartig en eet zo'n beetje alles wat de pot schaft... Uiteindelijk komt het echt goed.

Dus gun jezelf, je kind en de rest van de familie rust en houdt het eten gezellig en leuk en maak er geen drama van. Geen warm eten, prima dan niet (ook toetje trouwens niet onthouden... hoort gewoon bij de maaltijd als je dat normaal ook doet). En hebben ze naderhand nog honger. Prima, kun je een snee brood krijgen...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:47

Ik zou er ook helemaal geen issue van maken. Geen overmatige tussendoortjes en verder echt gewoon negeren. Tafel dekken, iedereen zelf laten opscheppen en neemt ze niets? alleen maar zeggen: "Ok jij hebt geen trek". Niet dreigen met geen toetje, naar bed e.d. Niets zo aantrekkelijk als het aanvechten van een dreigement... ga jezelf maar na.
Kun je echt wel langer dan 2/3 dagen doen zonder dat het gezondheisproblemen geeft. het is waarschijnlijk idd een machtsspel. Dus je onverschilligheid moet echt zijn, anders heeft ze dat direct door en wordt het nieuwe spel: wie houdt dit het langst vol....
Met wat ze verder binnen krijgt kan ze dat best een paar weken volhouden en dan ben je er denk ik wel.
Ik zou dan idd bij een latere vraag om eten opnieuw het avondeten te voorschijn halen.
Maar ben ook moeder en weet hoe moeilijk het kan zijn in zoiets stand te houden... ik wens je heel veel succes!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:50

StableEnable schreef:
Ik zou er ook helemaal geen issue van maken. Geen overmatige tussendoortjes en verder echt gewoon negeren. Tafel dekken, iedereen zelf laten opscheppen en neemt ze niets? alleen maar zeggen: "Ok jij hebt geen trek". Niet dreigen met geen toetje, naar bed e.d. Niets zo aantrekkelijk als het aanvechten van een dreigement... ga jezelf maar na.
Je kunt er ook nog voor kiezen om de toetjes tijdelijk helemaal af te schaffen, dan spelen die ook geen rol.
Kun je echt wel langer dan 2/3 dagen doen zonder dat het gezondheisproblemen geeft. het is waarschijnlijk idd een machtsspel. Dus je onverschilligheid moet echt zijn, anders heeft ze dat direct door en wordt het nieuwe spel: wie houdt dit het langst vol....
Met wat ze verder binnen krijgt kan ze dat best een paar weken volhouden en dan ben je er denk ik wel.
Ik zou dan idd bij een latere vraag om eten opnieuw het avondeten te voorschijn halen.
Maar ben ook moeder en weet hoe moeilijk het kan zijn in zoiets stand te houden... ik wens je heel veel succes!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:51

Heb iets raars gedaan met wijzigen......

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:14

Volgens mij regeren kids inmiddels de volwassenen. Dat lijkt een loze opmerking, maar denk eens na. Ze beheersen hoe dan ook je hele leven. Moet ook, maar er zijn grenzen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:18

Tja zoals al meer gezegd wordt, negeren en geen issue van maken.

Opscheppen 'eet smakelijk' en verder iedere vorm van stampij negeren. Als het tijd is voor een toetje, bordje weg en toetje neerzetten. Als er dan drama volgt, wederom negeren.
En gewoon afruimen, zonder er aandacht aan te geven.
Dus ook geen opmerkingen als 'goh, je hebt zeker geen trek' 'hmm nou nou wat is dit lekker zeg' Helemaal niks, totaal geen aandacht aan schenken, gewoon de boel normaliseren.

En ook niet later een boterham of alsnog het eten aanbieden, want dan heeft je dochter weer een keuzemoment en wederom de regie.
Avondeten doe je op de tijd dat het etenstijd is en niet anders. Punt. ;)

Ze verhongert niet zomaar hoor en dan is het morgen weer een dag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:29

Kanelly, je bent een mom, maar verder helemaal gelijk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:15

Ik heb er ook zo een. kind en eten..drama Wie weet staat er iets nuttigs voor je tussen.
Met die van mij gaat het nu héél klein ietsiepietsie ieniemienie beter. Hij eet nu ook gebakken aardappels :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:23

Mijn dochter (8 jaar) houdt ook absoluut niet van warm eten (althans... bijna geen vlees, geen aardappels, geen "kapot gekookte" groentes enz).
Zij eet vaak gewoon brood met tomaat/komkommer 's avonds.
Sla/salades lust ze wel, maar zodra het eten warm is (dat geldt ook voor tosti's/pannenkoeken ed) lust ze nog maar weinig.
Ik heb wel gemerkt dat toen we het loslieten dat ze geen warm wilde eten, ze nu vaak wel een hapje wil proeven.
Mijn andere kinderen eten gelukkig wel gewoon warm.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 06:55

XTxGxTX schreef:
ik wilde na een tijd ook niet eten toen ik klein was

toen was me moeder ook klaar met me heeft ze in de gang gezet met de bord eten ik ging het nietop eten toen heeft ze het bewaard voor de volgnede dag :P ik kreeg geen andere eten

en ik kreeg ook geen snoep en koek meer :( en waneer ik weer begon met eten kreeg ik 1 snoepje :)

het heeft geholpen

oja eet gewoon wat jij wilt eten anders word je kind verwent 1 keer per week mag ze kiezen werkt ook

Ik werd ook altijd in de gang gezet met m'n bordje op de trap.
En ik was pas weer welkom als ik het op had.
Soms zat ik er 2 uur, eten vet koud..
Maar het werkte wel bij mij.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:04

Mijn oudste wilde ook nooit warm eten.
Friet en brood, meer ging er niet in.
Ben de strijd aangegaan, heb genegeerd, gesprekken gehad, zefs andere doorgetrainde mensen op hem los gelaten.
Bij hem was het zo erg dat hij zelfs een ijzer tekort kreeg.
Heb het geprobeert met veel appelmoes of mayo......nergens resultaat mee behaald.
Uiteindelijk iis hij nu 21 geworden, ze overleven het dus wel.

TS heel veel succes hiermee, ik weet hoe je je voelt ;(

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:14

Hier probeert mijn driejarig zoontje af en toe hetzelfde.

Wij hebben duidelijke regels, en dat weet hij ook.

*Etenstijd is zolang papa en mama eten. Eet hij niks, ook niet nadat we hem hebben 'aangemoedigd', dan gaat het bord weg en krijgt hij geen toetje. Hij is gek op toetjes, en daar mag hij van mij niet op leven. Hij is 3 jaar, en kan ook gewoon warm eten.
*Lust hij het echt niet (en dat verschil is te merken bij die van mij), dan gaat de 5-hap regel in werking. Hij moet altijd 5 happen eten, ook al is het niet lekker. Eten wat hij niet lust blijven we gewoon eten, je moet 10 keer iets aanbieden voordat kinderen het pas lusten.
*Maakt hij 'drama'; krijsen, boos worden, bestek smijten, dan gaat hij linea recta op bed.

Ik ga echt geen boterhammen smeren, hij moet warm eten. En dat betekend dus inderdaad dat hij soms zonder avondeten op bed gaat. Pech gehad.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:24

Ik heb sommige posts met stijgende verbazing zitten lezen.........

Ik zal je vertellen hoe het hier is gegaan. Zowel dochter als zoon (heeft de eerste anderhalf jaar van zijn leven alleen maar gespuugd) hebben een tijd warm eten geweigert.
Begonnen met dwangvoeren, op de gang zetten met bord en al, stickers plakken en met zoveel stickers mochten ze zelf kiezen wat ze er gegeten werd, niet eten dan de volgende dag als ontbijt en zoveel happen eten dat je oud bent (doe je dit niet dan krijg je hetzelfde eten de volgende maaltijd weer), wekker zetten (20 minuten mogen ze eten), zakgeld afpakken en/of terug laten betalen. Alle methoden hebben er aan bijgedragen dat ze nu beiden heel goed eten en bijna alles lusten. Er is 1 groente die ze mogen kiezen die ze niet hoeven eten. Oh ja, als ze in "staking" gaan dan is het na het eten linea recta naar bed en ik zie je morgen ochtend aan het ontbijt weer. En de volgende dag geen snoep of tussendoortje, ook niet mee naar school.

Nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen, maar dat boeit me niet. Iedereen voed zijn/haar kids op zoals ze zelf denken dat het goed is. TS veel succes en laat je niet chanteren door je dochter!!