Probleempjes met mijn kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:10

als je kinderen hebt die tegen iedereen lopen te jij'n moet je een keuze maken
ze snappen op die leeftijd niet wie wel en niet je is
dus dan alle volwassen maar U dat is voor het kind veel beter te begrijpen
nu zeggen ze ook wel eens je tegen mij maar dat vind ik minder erg omdat ze nu echt wel snappen hoe het in elkaar steekt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:10

Hier wisselen de kinderen onze voornamen af met 'mama' en 'papa' en dat vind ik goed. Als er iets is en we reageren niet op mama of papa dan roepen ze bij onze naam... en zeker in bijvoorbeeld een grote speeltuin waar 20 kinderen om hun mama of papa roepen is dat enorm handig!

@ Su: Ze is daar zelf inderdaad al mee bezig. Moet zeggen dat haar woordenschat wel erg groot is. Behalve als ze gespannen is, dan gaat ze over op babypraat.

Overigens is dat 'niet slaan! niet slaan!' roepen ook zo bekend :') en dan het liefst waar zoveel mogelijk mensen bij zijn :')

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:12

ps voornaam vind ik echt not done
ene mijn kinderen noemen me natuurlijk mama of mam niet niet alleen maar U :Y)

Anoniem

Re: Probleempjes met mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:14

Beetje dramaqueengedrag was mij ook niet vreemd nee :')

Het lijkt me ontzettend lastig er zelf rustig bij te blijven ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:15

Jup := vooral als ik niet lekker in mijn vel zit.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:19

en daar weten ze heel goed op in te haken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:25

Jup :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:29

Het klinkt als mijn jongste dochter (nu 6 bijna 7 jaar).
Als ik haar op de gang zette trok ze de verwarming/kapstok van de muur... zo boos/gefrustreerd.
Bijten doet ze (gelukkig) niet meer, maar knijpen heeft ze nog wel eens een handje van.
Ze heeft een voorlopige diagnose van ADD, en ze krijgt extra hulp op school om zich te kunnen concentreren.
Gelukkig gaat het steeds beter (en ze slaapt sinds 1 jaar door, wat ook rust brengt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:35

Goh Brainless, het feit dat jouw dochter ook de diagnose ADD heeft geeft mij toch weer wat meer bevestiging dat ik goed zit met mijn gevoel het ook in die richting te moeten zoeken.

Mijn oudste heeft dus ook ADD maar is echt een dromer. Frustraties vooral in zichzelf, stampen op de grond...

Als je die om een boodschap stuurt komt ze met iets anders terug :') Vaak vooral humor, soms heeeel vermoeiend (vooral als je eigenlijk al 5 minuten geleden had moeten vertrekken, madam haar schoenen nog aan moet doen en eerst terugkomt met de mededeling dat ze haar sloffen netjes in de kast heeft gezet, en daarna met de mededeling dat er schoenen in haar kast staat die ze allang niet meer past, maar nog steeds op blote voeten :roll: ).

Haar benader ik vooral door heel veel haar gedrag en gevoel te benoemen, en ik lijk tot nu toe altijd spot on te zijn ermee. Waarna er bij haar een hele grote huilbui uitkomt :(:) en we daarna weer verder kunnen. Gisteren de frustratie van een toverkrasblok waar ze niks in zag omdat ze te wijd kraste. Heeft een half uur gekost, maar daarna heb ik de hele avond geen kind meer aan haar gehad, en nu is het krasblok vol :')

Helaas heb ik bij middelste die knopjes nog niet gevonden. Alles wat ik suggereer is pertinent onwaar, tenzij ze echt heeeeeeel erg moe is, dan wil ze dat heel soms nog wel toegeven. Héééél soms dan he? :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:36

heb niet het hele topic gelezen gezien ik het eigenlijk te druk heb om te bokken (hiervoor mijn excuus)

misschien een dom idee maar fysiek uitputten ???

helaas heeft niet iedereen daar de tijd voor maar in mijn gedachte gang lijkt mij het logisch dat als een kind fysiek ruim genoeg beweging heeft gehad ook makkelijker hanteerbaar is

ik bedoel ga naar het bos toe lang wandelen/fietsen oid ik noem maar wat

No_No

Wat een drama zeg.. Ik kan me erg goed voorstellen dat je daar soms behoorlijk je geduld bij kan verliezen.

consequent zijn is belangrijk! Nee is nee, ja is ja.

Hier gebruiken we altijd het tot 3 tellen. Bij 3 moeten ze uiterlijk doen wat er gevraagd is en dat werkt altijd prima! Hoe cooler je dat doet, hoe enger voor het kind :D

De gang werkt hier ook wel aardig. Vooral geen aandacht geven als ze het denken te weten, want dat is een mooie uitweg. Brullen enz. is prima maar het duurt er alleen maar langer mee! Dat weten ze hier, dus zijn ze vrijwel direct rustig als ze daar zitten. Wij halen ze er ongeveer naar het aantal minuten uit als ze oud zijn. 5 jaar = 5 minuten. Daarna halen we ze er uit en praten we over het gebeuren. Ik laat de kindreen hier zelf vertellen wat er gebeurd is en wat ze gedaan hebben. Bij zo`n jong kindje gaat dat niet natuurlijk.

1 op 1 dingetjes doen. kleuren, helpen met koken (sla maken?), stoffen, een spelletje, brief maken en posten voor opa en oma enz.

Veel positieve dingen belonen! het kan best lastig zijn om bij`zulke dagen iets positiefs te zien, zoek ze op! ALs je het leuk hebt of ze zegt iets leuks beloon je haar daarvoor. "goh, ik vind het heel erg leuk dat je zo gezellig helpt! Ik wordt daar helemaal blij van!"

Geef haar 2 keuzes, maar wel altijd een keuze die jij goed vind. Bijvoord wat eerder al genoemd is: geef je dat aan mij of leg je dat zelf weg? ALs ze het netjes gedaan heeft beloon je haar daar ook voor.

Veel succes!
Het komt wel weer goed!!

Zonnetje81

Wat is ADD? Weer iets anders dan ADHD blijkbaar.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:38

Rock schreef:
Stickers it is! :D

En ja, mijn oudste is ook van het rekken :') Karaktertje. Maar die heeft het er vooral ook moeilijk mee als ze zelf een scenario in haar hoofd heeft en de werkelijkheid wijkt daar vanaf. Dat kan ze gewoon écht niet handelen en dat is onderdeel van haar ADD.

Ik vind het dan ook best moeilijk om super streng te zijn bij mijn middelste, juist omdat we bij haar ook een zelfde iets vermoeden.

Heb nog niet alle posts gelezen, maar vind het wel interessant ;)

dit dikgedrukte weet je dochter waarschijnlijk dondersgoed, kinderen voelen alles maar dan ook alles aan.
Je hoeft niet per se streng te zijn maar wel consequent. Ja is Ja en Nee blijft ook Nee, ook na 100x vragen, als je dit volhoudt gaan ze vanzelf ook minder vragen ze weten het namelijk al. 1x van nee naar ja en ze hebben je!

In je opening noemde je ook dat je speelgoed zou weggooien en dat zij daar een mooi weerwoord op had. Nooit dreigen :n
Zeg alleen dingen die je ook daadwerkelijk gaat doen. Dus als jij zegt dat je het speelgoed weggooit als ze het nog 1x doet, dan moet je ook het speelgoed weggooien.

nu ga ik de rest weer even lezen ;) :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:40

Misschien even laten testen op ADD of ADHD! ;), meisje bij ons op school heeft dat ook en ook enorme driftbuien wanneer ze haar pillen niet neemt, ook word ze heel druk en gaat ze van allerlei rare dingen doen! ;). Dus ik zou zeggen ook omdat je oudste dochter het ook heeft even laten testen! :)

Succes hopelijk word het minder want hier word je ook niet vrolijk van.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:40

Ben je niet gewoon ongeschikt, Rock? Sorry, ik moet het even zeggen.

Ik denk nog steeds dat je grenzen moet trekken, en daar niet overheen moet gaan. Vaker samen dingen doen en je vooral niks aantrekken van haar gedrag.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:41

Is denk ik deels de leeftijd, deels niet consequent genoeg zijn. Laat er maar gillen,huilen en gooien op de gang, het wordt vanzelf minder leuk. Ja, dat kan uren duren, maar als je haar er weer weg haalt heeft ze feitelijk haar zin en zal ze het gerust nog een keer doen. Dat is geen kwade wil, maar ze is duidelijk slim genoeg om het snel door te hebben.

Weet niet of je al op deze manier werkt, maar probeer altijd positief te benaderen. Zeg wat je wel van haar wil, in plaats van wat ze niet mag doen. Of probeer haar iets anders aan t bieden wanneer ze bijvoorbeeld gooit met speelgoed. Negeer het gooien dan en vraag of ze mee gaat eendjes voeren/wandelen enz. Kan natuurlijk niet in iedere situatie, maar ik werk veel op deze manier met vaak een positief effect.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:41

Zonnetje81 schreef:
Wat is ADD? Weer iets anders dan ADHD blijkbaar.

ADD is een concentratieprobleem. Hetzelfde eigenlijk als ADHD alleen dan zonder de hyperactiviteit.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:44

fenna1995 schreef:
Ben je niet gewoon ongeschikt, Rock? Sorry, ik moet het even zeggen.

Ik denk nog steeds dat je grenzen moet trekken, en daar niet overheen moet gaan. Vaker samen dingen doen en je vooral niks aantrekken van haar gedrag.

Ik snap jouw opmerking niet helemaal?

Trouwens, was opvoeden maar zo makkelijk als het trekken van grenzen! Of probeer jij nooit de grenzen bij je ouders (je bent 15!) te overtreden, net even proberen om iets verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:46

Consequent ben ik zoveel mogelijk hoor (voor zover het gaat, ik heb immers zelf ook adhd en ben soms even in m'n eigen wereldje ;) ).

Ik ga vrijwel nooit van nee naar ja. Hooguit in de vorm dat als ik ze er even niet over hoor, ze bijvoorbeeld wél een snoepje mogen (op mijn moment dus, langer zeuren is langer wachten).

Positief benoemen doe ik vaak. Helaas is dat voor haar soms ook aanleiding om dan JUIST ongewenst gedrag te gaan vertonen :? Dan probeer ik zoveel mogelijk meteen om te schakelen naar negeren overigens :)

Zonnetje:

ADD is een vorm van ADHD.
ADHD betekent "Attention Deficit Hyperactivity Disorder" oftewel aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. ADD is dus eigenlijk ADHD zonder hyperactiviteit.

* heeft ongeschikt als ondernaam, dus neemt er geen aanstoot aan :P *

Testen gaat gebeuren over een tijdje. Dat is al besproken met de kinderpsycholoog én met Lucertis, waar we met onze oudste lopen. Maar eerst willen ze kijken hoe het op school gaat. Ze is door de kinderpsycholoog getest en vertoonde een piekje bij de ADHD, maar nog niet klinisch.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:47

Brainless schreef:
Het klinkt als mijn jongste dochter (nu 6 bijna 7 jaar).
Als ik haar op de gang zette trok ze de verwarming/kapstok van de muur... zo boos/gefrustreerd.
Bijten doet ze (gelukkig) niet meer, maar knijpen heeft ze nog wel eens een handje van.
Ze heeft een voorlopige diagnose van ADD, en ze krijgt extra hulp op school om zich te kunnen concentreren.
Gelukkig gaat het steeds beter (en ze slaapt sinds 1 jaar door, wat ook rust brengt).

Een vriendin van mij heeft een zoon met adhd/pdd-nos in ruime hoeveelheden. De middelste wordt nu getest op add.
Je kan echt met je handen in je haar zitten en heel vaak tot 10 moeten tellen.. Aan de andere kant zijn ze weer heel leuk,lief,creatie en grappig, maar om ze samen te hebben... :( Ik heb echt bewondering voor haar hoe zij het doet met die 2 rakkers!
Het is echt niet altijd even makkelijk..

Mijn zoon heeft geen diagnose, daar vermoed ik al heel lang add bij. Bij de zoon van mijn vriend heb ik ook mijn vraagtekens. Zijn fijne jongens hoor! Begrijp me niet verkeerd! Maar soms..?! Mijn zoon kneep b.v. de keeltjes dicht van dieren en later van zijn kleine zusje! Gelukkig doet hij dit eigenijk niet meer tenzij je hem echt goed kwaad maakt. Ik vroeg hem wel eens waarom hij dat deed? "ik had het gevoel dat ik dat moest doen, nu ben ik het kwijt". Heel raar..

Fijn dat je dochter nu doorslaapt brainless! zal voor jullie allemaal een verademing zijn!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:48

Hmm, ik heb niet alles gelezen.

Hier spreek een niet moeder, maar hopelijk in de toekomst wel ooit! (ben pas 20)

Ik heb een neefje die precies dezelfde kenmerken heeft als jouw dochter.

Ik gokte zelf (doe een opleiding Activiteiten Begeleidster) op een vorm van Autisme (pdd-nos)

het blijkt nu ADD te zijn. Sinds hij een pilletje heeft (mijn tante wilde absoluut geen medicatie) maar sinds hij dat nu wel heeft kan hij zich veel beter concentreren.

Hij kon hiervoor 100x op de bank springen en na 100 waarschuwingen snapte hij nog niet dat het niet mocht.

Hij wil wel begrijpen, maar op de een of andere manier lukt hem dat niet. Hij was ook degeen die door ging terwijl te rest stopte.

Ik kan me nog een keer herrinneren dat ons mams oppaskindje een speelgoed eendje mee had en mijn neefje wilde er mee spelen, gaf zelfs haar een tik. Vervolgens mocht hij in de hoek (nogal logisch) maar hij begreep echt niet wat ie verkeerd had gedaan.

En het was zeker te weten geen twijfel aan dat het nep was van hem. Hij begreep het echt niet. En zo zijn er zo veel dingen.

Misschien ook wel de leeftijd, maar nu ADD. en geloof me, dat pilletje helpt! hij is nu 6 jaar en word in september 7.

Hij is overigs wel enigskind, maar hij kan rustig spelen, snapt meer wat je bedoeld en kan ook leuk samen spelen.

Het doet je als moeder zijnde echt wel zeer als er getwijfeld word aan je opvoeding. Dit heeft mijn tante ook meerdere malen gekuld. Stef is geen jongen die je met een corrigerende tik opvoed (en geloof me, die zal ie ook wel eens krijgen) maar om het aan de lopende band in te voeren, nee dat had hem alleen maar banger gemaakt.

Door de medicatie is hij rustiger geworden en fijner in de omgang. maar pilletje vergeten is ook duidelijk te merken bij hem.

Ik wil je niets aanpraten of bang maken, maar ik herken gewoon de punten die je opnoemt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:50

maar woede aanvallen en driftbuien omdat ze hun zin niet krijgen of omdat het niet gaat zoals ze willen...heet dat meteen add of adhd?

Ik heb ook weinig verstand van kinderen,ik weet alleen dat er kinderen zijn waarbij je je hele leven een soort politie agent moet zijn,die de hele dag corrigeerd.
Dat doet de sfeer over het algemeen niet veel goed tussen moeder en kind.

Ik denk dat duidelijk/consequent zijn heel belangrijk is...nee,is nee...hoe hard het ook krijst of schopt.

En hoezo haar op de gang laten slapen?
Dit portretje heeft karakter...die moet je als het even kan niet haar zin geven.

Klopt ,nooit dreigen...daar worden ze helemaal immuun voor.
Als je iets zegt,maak het ook waar...maak er een punt van...heb je daar geen zin in of geen tijd voor ga dan de strijd niet aan.

Probeer ook gezellig met haar te zijn!
Bij mijn vriendin zie ik vaak dat de toon nooit meer aardig is,het kind steeds maar weer op haar vingers getikt word....zit recht,zit stil...doe rustig...

Ik zou daar horendol van worden als ik kind was....
Maar goed ik heb ze niet,en heb er dus geen verstand van.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:50

Ahtnamas schreef:
Ik snap jouw opmerking niet helemaal?

Trouwens, was opvoeden maar zo makkelijk als het trekken van grenzen! Of probeer jij nooit de grenzen bij je ouders (je bent 15!) te overtreden, net even proberen om iets verder te gaan.

omdat dat onder haar boktnaam staat. :Y) was ook maar als grapje bedoeld.

Dat ik pas 15 ben heeft er niks mee te maken.
Als TS steeds maar mee gaat met haar kind door haar gelijk te geven, wordt het alleen maar erger.
Nee is nee. Als iets eerst wel mocht en later niet dan weet het kind ook niet wat ze er mee moet.
Zeker kinderen met ADD hebben behoefte aan duidelijkheid en regelmaat, wat trouwens voor alle kinderen geldt.
zoals ik al eerder gezegd heb: als ze wegrent dan zeg je toch gewoon dat mama zonder haar naar huis gaat? Of als ze met haar speelgoed gooit, ze geen nieuw speelgoed krijgt als het stuk is?
Zelf rustig blijven en vooral niet achter haar aan vliegen werk vaak het beste.
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 19-07-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:52

Nou je krijgt wel de een na de ander die net als jij aan ADD denkt Rock :j Ik vind het jammer dat ze willen wachten wat er op school gebeurd, moet zo'n kind dan éérst met alle problematiek school ervaren terwijl de ervaring met meds zoveel fijner kan zijn? Ik snap helaas steeds vaker de hulpverleners hier niet zo goed in..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:54

Heb je haar wel eens laten testen op adha, ppd-nos oid?
Misschien zit er wel meer achter dan gewoon een vervelend kind.