Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:15

Nanne schreef:
Lovely schreef:
Onzekerheid is niet de oorzaak van dik worden :n. Zolang mensen daarmee schermen hebben ze zelf hun probleem nog niet begrepen. Dat geeft helemaal niet, maar maakt dergelijke statements dus niet waar.

Ik weet niet of ik daar helemaal mee eens ben.

Je hebt ook gevallen dat mensen door onzekerheid over hun zelf, troost gaan zoeken in eten. Eten is immers een stabiele factor in ieders leven en zal er altijd zijn.

Mensen kunnen dan gaan denken dat eten altijd voor hun klaar staat terwijl dat qua familie en vriendschappen in een hoop gevallen niet zo is.

Je zegt het toch zelf al: eten is de oorzaak van dik worden. Eten vanwege onzekerheid is een keuze voor iedereen. Aan onzekerheid kun je wat doen. Al deze factoren bij elkaar zie ik toch een hoop handvaten om iets aan overgewicht te doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:15

horse_girl schreef:
Iemand vragen hoe het komt dat diegene zo dik is vind ik ook respectloos :)

Waarom?
Omdat je misschien een zwakke plek raakt?
Tja, die kans zit erin als je communiceert, van zeer weinig mensen weet je alles.
Menig mensen waarbij de zwakke plek op ander terrein ligt wat je vanbuiten niet ziet...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:15

Nee, ik denk dat jou gezichtsveld een beetje beperkt is.

Mensen die te dik zijn weten dat heus wel. Sommgie mensen claimen gelukkig te zijn zoals ze zijn, andere willen er graag iets aan doen maar dat lukt niet altijd en weer een andere deel weten het, zijn er niet blij mee maar hebben mischien weinig zin om er iets aan te doen.

Dus wie denk jij dat je bent dat je mensen daarop aan moet spreken. En ook nog eens op een negatieve manier.

Ga je ook alle andere mensen die "ongezond" bezig zijn aanspreken.

Mensen die roken
Mensen die niet sporten
Mensen die ongezond eten (maar niet dik zijn)
Mensen die gevaarlijke dingen doen

Komop zeg.
Ik ben dan wel niet dik ofzo, maar als iemand zich met mij kwam bemoeien op zo'n manier dan konden ze het heen en weer krijgen

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:16

Ik vind dat je bij mensen die je beter kent er best iets van mag zeggen, maar probeer de situatie in te schatten voordat je 'domme' dingen zegt waardoor er ongemakkelijke situaties ontstaan.

En vooral, breng het positief. Zoals gezegd wordt is bijna niemand tevreden over zijn/haar lichaam, je kunt altijd aan degene die overgewicht heeft voorstellen om samen te gaan sporten, wandelen, etc. Er zijn zoveel mogelijkheden om het positief te brengen dus hou op met die negativiteit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:16

_Lot schreef:
ikdoemaarwat schreef:
dus stel ik ben je collega.......had je dus pardoes zo een situatie gehad dat je oordeelt, maar niet eens weet waarop....

Nee, ik had je netjes gevraagd hoe het zo gekomen is, als je dat niet had willen zeggen, respect, ik hou mn mond wel.
Had je je verhaal gedaan, nog veel meer respect.

Had ik de reden gekregen, geen idee, wat boeit het wat ik eet dan was ik er toch eens op in gegaan.

Denk dat in dit topic het verschil tussen negatief en respectloos een beetje kwijt is.

je had het netjes gevraagd en dan had ik netjes gezegd: ow ja de gebreken komen met de jaren he (met grapjestoon)
en dan had ik het dus niet verteld, en jij maakt dan wel een veroordeling.....

is niet netjes :n

en ik ben het met nanne eens: wie ben jij om je erover te buigen, om je ermee te bemoeien, om er over te oordelen?
niet jou lichaam en niet jouw leven

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:17

ik vind niet dat je dat tegen iemand kan zegen!

ik ben zelf ook veel te zwaar.
al mijn vrienden zegen absoluut van niet (maar ik weet zelf wel beter)
maar ik vind het wel fijn dat niemand dat tegen mij zegt, want als ze dat wel zouden doen dan zou ik echt depressief of iets worden.
ik zit nu gewoon lekker in me vel, en ik voel me goed!
dus waarom zou ik er wat aan gaan doen?
oke, je moet er wel aan doen als je echt heel veel eetbuien hebt, want dat is ook niet leuk voor jezelf.
maar daar heb ik geen last van, en ik eet minder dan mijn broodmagere beste vriendin.
dus ik ga echt niet volop diëten ofzo!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:18

@ _Lot: Dat is wel zo, dat je tijdens dat je met mensen praat altijd een kans hebt diegene te kwetsen. Maar als je ziet dat iemand overgewicht heeft en je begint daarover, dan is die kans wel even een heel stuk groter dat je diegene kwetst.

vanLotje

[/quote]

Het is wel de waarheid. ;)[/quote]

jouw waarheid, misschien

okay, even vanuit mezelf geredeneerd: Als ik (maatje 42, 173, 76 kg dus zeker wel in de categorie "overgewicht vallend) op straat wordt aangesproken met "ben jij niet een beetje aan de dikke kant?" of "weet je dat roken hardstikke slecht is voor je" dan zal ik vriendelijk naar je glimlachen, je een fijne dag wensen, en denken "wat een malloot"
Ik zal er niet van stoppen met roken, ik zal er niet van op dieet gaan. Ik ben namelijk, en het is eng, ik weet het, ontzettend blij met mezelf.

randalinpony

Citaat:
Volgens mij is teveel en verkeerd eten de voornamelijkste reden van overgewicht

Mijn moeder riep het al: ieder pondje gaat door het mondje. Helaas dat ik daardoor op 17jarige leeftijd hard op weg was om een boulimia te ontwikkelen maar allee.

Te dik zijn is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik weet van mezelf dat ik zon 10-`15 kg te dik ben en dat dat in combinatie met míjn familiegeschiedenis een groot risico op suiker, hart en vaatziekten en kanker met zich meebrengt.

Sterker, mijn voedingspatroon met veel snoepen is de grootste risicofactor van al.

Maar niet snoepen is niet eenvoudig: lees de ingredienten van veel voedingsartikelen er maar op na: brood, vlees, sauzen, soepen, allemaal bevatten ze tegenwoordig een of andere vorm van suiker.

Zelfs mensen die denken dat ze gezond eten, krijgen vaak nog veel te veel zout en suiker binnen en dat is niet goed voor je.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:19

Daarbij kijk ik even in je profiel en zie dat je bij McDonalds werkt? :x :x

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:20

Lovely schreef:
Nanne schreef:

Ik weet niet of ik daar helemaal mee eens ben.

Je hebt ook gevallen dat mensen door onzekerheid over hun zelf, troost gaan zoeken in eten. Eten is immers een stabiele factor in ieders leven en zal er altijd zijn.

Mensen kunnen dan gaan denken dat eten altijd voor hun klaar staat terwijl dat qua familie en vriendschappen in een hoop gevallen niet zo is.

Je zegt het toch zelf al: eten is de oorzaak van dik worden. Eten vanwege onzekerheid is een keuze voor iedereen. Aan onzekerheid kun je wat doen. Al deze factoren bij elkaar zie ik toch een hoop handvaten om iets aan overgewicht te doen.

Ja en laat dat nou eens ontzettend moeilijk zijn ;)

_Tara_

Echwel schreef:
Daarbij kijk ik even in je profiel en zie dat je bij McDonalds werkt? :x :x

_O-

marimba

helaas bestaan er verschillende programma's voor mensen die willen stoppen met roken en willen stoppen met drinken die vergoed worden uit het basispakket van de verzekering, maar het verminderen van overgewicht wat imo vaak gepaard gaat bij mensen met de laagste inkomens en vaak emotioneel beschadigd zijn mogen met gratie een paar keer naar en dieetist.

mijn mening is dat psygologische ondersteuning om hun leefwijze te veranderen, net als bij stoppen met roken of alcolhol veel meer effect zal hebben, en ook hebben veel mensen overgewicht door medicatie tegen psychische stoornissen.

een andere vorm van hulpverlening lijkt mij een betere aanpak.

p.s. ik heb geen overgewicht, maar ken meerdere mensen in mijn omgeving die daar wel mee te maken hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:21

_Lot schreef:
horse_girl schreef:
Iemand vragen hoe het komt dat diegene zo dik is vind ik ook respectloos :)

Waarom?
Omdat je misschien een zwakke plek raakt?
Tja, die kans zit erin als je communiceert, van zeer weinig mensen weet je alles.
Menig mensen waarbij de zwakke plek op ander terrein ligt wat je vanbuiten niet ziet...

Het is kortzichtig te denken dat je iemand kan veranderen door iets aan die persoon negatief te belichten.
Daarnaast slaat het toch nergens op dat het gezegd móet worden?

'Dag meneer, geniet van uw hamburger, had u beter niet kunnen doen, maargoed. Tot ziens!'

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:21

_Lot schreef:
Jetske schreef:
Het is wel de waarheid. ;)

Nogmaals, dan ben ik dus onmenselijk?
Vind van sommige van jullie het gezichtsveld een beetje beperkt....

Sorry, normaal gesproken reageer ik niet in "wel dik / niet dik" topics, maar de enige die nu een beperkt gezichtsveld heeft ben je zelf.

Mensen met overgewicht die moeten ZELF beslissen of ze willen afvallen, want ze moeten het ook ZELF doen. Daar is geen negatieve hulp bij nodig, van wie dan ook! De enige hulp die sommigen graag willen ontvangen is die van mensen die dichtbij ze staan, niet van de wijsneus van de receptie.... Als iemand maar ook een opmerking maakte over mijn figuur sloeg ik compleet dicht. Dan heb je dus het tegenovergestelde bereikt. En ik spreek nu over mezelf, maar denk dat het bij 98% zo werkt. Je kwetst mensen er alleen maar mee. Is dat hetgene wat je ermee wilt bereiken? Mensen met overgewicht moeten uit hun vaste partoon raken, en dat gebeurd never nooit niet als buitenstaanders zich ermee gaan bemoeien. Ikzelf heb het als iets heel intiems beschouwd en kon het absoluut niet waarderen ans anderen zich ermee zouden bemoeien. Vooral de mensen die zelf nooit het probleem van overgewicht hebben gehad.

Ik ben op eigen kracht 35kg afgevallen met pure wilskracht op het moment dat ik er ZELF helemaal klaar voor was en er 690% voor ging! Niet omdat iemand me op mijn slechte punten heeft gewezen. Overgewicht is vaak meer dan alleen "iemand die teveel eet". Er zit bij 9 van de 10 man een heel psychologisch verhaal achter.

oke, en nu weer ademhalen.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:23

Wolken schreef:
[

Ik ben op eigen kracht 35kg afgevallen met pure wilskracht

oke, en nu weer ademhalen.....

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Knap hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:25

Heel knap Wolken +:)+

Adem in, adem uit :(:)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:25

Ik wil mezelf daar liever niet mee bemoeien
ik heb zelf ook wat kilootjes te veel maar het is gewoon moeilijk om jezelf te motieveren en ook daadwerkelijk vol te houden
als iemand zegt dat ik dik ben motiveert het mij niet dusja weinig effect.

Heb op de middelbare school wel een wat zwaardere vriendin gehad en haar hebben ze dus wel vaak aangesporken op haar gewicht
meisje is nu 20 en heeft al een paar jaar anorexia .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:25

Als mensen bij mij meerdere malen per week bij de Mc komen dan maak ik daar op een spelendere wijs wel een opmerking over. "goh, u weer?" Nog nooit woordenwisselingen oid door gehad.

Wat doen de meeste mensen als ze zich gekwetst voelen?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:26

Vreemde denkwijze houd je erop na TS.

Met mezelf als voorbeeld:
Ik heb enorme aanleg tot dik zijn/worden. Ben 8 jaar lang gepest op de basisschool omdat ik te dik was. Heb diverse dieeten uitgeprobeerd, hielp allemaal geen reet en ik werd er alleen maar ongelukkiger van. Juist als ik aan het dieeten was hoorde ik van mensen dat ik misschien wat aan mn gewicht moest doen. en zodra ik stopte en besloot dat ik mezelf wel best vond, vonden mensen dat ik er stralend uitzag..

Kortom een aantal jaar geleden heb ik besloten mijn overgewicht voor lief te nemen en me niet meer ongelukkig maak met dieeten. Verder heb ik een heel lief vriendje die me perfect vind zoals ik ben.

Ik denk dat als nu iemand zegt van goh je bent wel dik zou je niet eens afvallen, dat diegene een dikke (woordgrapje, moet kunnen dacht ik zo) platte hand in zn gezicht krijgt.

Onali

Eten :')

Mn heil zoeken in iets wat niet terug praat en mij niet beoordeelt. Tuurlijk baal ik er tijdens het vreten van. Maar ik heb geen andere uitlaadklep voor mijn frustraties.
Laatst bijgewerkt door Onali op 15-07-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

_Lot schreef:
Als mensen bij mij meerdere malen per week bij de Mc komen dan maak ik daar op een spelendere wijs wel een opmerking over. "goh, u weer?" Nog nooit woordenwisselingen oid door gehad.

Zal je baas leuk vinden :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:27

_Lot schreef:

Ndooooooh, dat zeg ik ook altijd tegen vaste klanten in de winkel.

Je een knal op de muul geven. :j
Ik hoop niet dat het je zal gaan gebeuren, maar als je je plan doorzet kom je waarschijnlijk wel een keer zo'n knakkert tegen.

Echwel

_Lot schreef:
?

Hoe durf je want ik kan tussen de regels doorlezen wat voor ondertoon je daarbij slaat, bah wat zelfingenomen en betuttelend

Ojajoh

_Lot schreef:

goed dat je niet bij mijn mcdondalds werkt dan ;)
je had geheid een sneer en een klacht aan je broek hangen na deze opmerking