Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:37

Wat ik me afvraag, is het niet mogelijk om Bokt af te schermen voor niet-leden o.i.d? Of dat Bokt niet in Google verschijnt met inhoudelijke berichtjes? Op veel fora is in ieder geval wel je profiel afgeschermd, evenals veel topics. Of is hier bij Bokt bewust gekozen voor deze optie, toegankelijk?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:38

Bokt brengt veel goeds, een plek om over problemen te praten al dan niet paard gericht of relatie / persoonlijk etc... Ik heb een aantal leuke vriendinnen overgehouden waarmee ik dagelijks lekker klets in HK....waarom niet?? Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt... Dat jij vindt dat je niet je persoonlijke zaken op internet zet...dat is jou mening, laat een ander aub een andere mening hebben.

Vroeger met het 'oude' bokt zette ik veel foto's en andere dingen op bokt. Nu niet meer, ik spreek nooit over 'problemen' met mijn paard je weet nooit als je je paard ooit wilt verkopen dat werkelijk elke nutteloze opmerking tegen je wordt gebruikt. Ook zet ik geen rijtechnische foto's erop....tja wat heb ik aan al die opmerking die voor 99% kant nog wal slaan? Ook probeer ik geen dingen erop te zetten over mijn relatie....ivm meelezers, als ik oprecht advies wil of klagen gaat dat wel per PB naar een vriendin. Simpel as that, soms kunnen dingen die je op dat moment kwijt moet later je de kop kosten en zwaarder overkomen dan het lijkt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:45

Het hangt er ook vaak vanaf "hoe" je dingen op bokt zet en hoe je jezelf profileert op bokt. Zoals KoudbloedKim is altijd uiterst respectvol naar andere bokkers. Ben je dat niet of niet geweest, krijg je de wind van voren in vragen om aandacht voor persoonlijke misère. Zo werkt dat nu eenmaal.

Ook wat betreft topics door oplichters b.v. geopend. Mensen die daar dan negatieve ervaringen mee hebben die gaan dan natuurlijk uiterst kritisch reageren.... heel verklaarbaar vind ik dat.

De gemiddelde bokker is al té vaak bedrogen helaas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:12

xx_Horsiex schreef:
Ik zie echt soms bepaalde topics voorbij komen over sex/bepaalde lichaamsdelen/ontlasting etc en daar denk ik van tsja, of dat nu zonodig op internet meegedeeld moet worden...

Daar kan ik me zelf juist wel weer wat bij voorstellen. Als iemand een medisch intiem probleempje heeft en nog niet de stap wil nemen naar de dokter te gaan oid, is de kans groot dat er bij al die Bokkers iemand zit die de symptomen herkent.
Ook kan ik me voorstellen dat er soms wat wat vragen of 'is dit normaal?-ideeen' in de privesfeer zijn, bijvoorbeeld over seksuele dingen, waar je niet even je moeder voor wilt bellen ofzo :+
Wat je ook heel veel ziet is problemen als 'ik rij mezelf door', en dan blijkt dat veel mensen dat probleem hebben en komen er legio oplossingen op tafel, die uitgeprobeerd kunnen worden. Daarvoor moet je bij paardenmensen zijn.
(Ja, en als je dan op concours bent en mensen denken, dat is die griet die zich doorrijdt met een kunstleren zitvlak, wie zijn probleem is dat dan? :+ Zou mijn probleem niet zijn hoor :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:13

WolinLotte schreef:
Ik zou een forum kiezen bij een slachtoffergroep, of mensen die hun verhaal kwijt willen bij elkaar.. waar je meer begrip krijgt van de forum(lot)genoten, omdat deze daar komen om te steunen en hun verhaal te vertellen..
Reden dat ik dit niet heb gedaan; ik voel me absoluut geen slachtoffer en wil ook niet zo behandeld worden.
Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen wel werkt, maar voor mij niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:18

Ik vind het goed dat je privezaken kunt bespreken.
Soms kijk je zelf heel anders tegen iets aan, andere mensen kunnen je de andere kant van het verhaal laten zien.

Ik heb een keer s'nachts iets heel engs meegemaakt.
Ja ik kan alles en iedereen wakker bellen, maar ik was dus erg blij dat er een paar mensen op bokt voor me klaar stonden en me rustig kregen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:27

Paarden gerelateerde dingen bespreek ik, persoonlijke dingen bijna nooit :n

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:04

KoudbloedKim schreef:
WolinLotte schreef:
Ik zou een forum kiezen bij een slachtoffergroep, of mensen die hun verhaal kwijt willen bij elkaar.. waar je meer begrip krijgt van de forum(lot)genoten, omdat deze daar komen om te steunen en hun verhaal te vertellen..
Reden dat ik dit niet heb gedaan; ik voel me absoluut geen slachtoffer en wil ook niet zo behandeld worden.
Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen wel werkt, maar voor mij niet.

Die slachtoffergroepen maken het vaak alleen maar erger, uitzichtloos.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:09

Sommige persoonlijke dingen (mijn burnout) bespreek ik wel hier in een topic. Dit omdat het fijn is om ervaringen te delen en ik het hier minder zwaar vind dan een forum wat er speciaal voor is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:12

Ik bespreek nagenoeg niks uit mijn privéleven, dit omdat ik dit niet nodig vind.
Mijn hyves is ook zo goed als afgesloten, van mij hoeft dat allemaal niet, dat alles en iedereen je hele hebben en houden kunt lezen op internet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:22

Heb mijn hyves ook zo goed als afgesloten, maar ben hier anoniemer en heb vrijwel geen bekenden van het echte leven op bokt. Echte prive informatie deel ik ook niet in het burnout topic.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:35

Volgens mij wil niemand zijn privéleven zo op het internet gooien, maar toch doen we het!!
Al dan niet bewust of onbewust.
Kijk maar hoeveel mensen er op Hyves of op Facebook staan, afgesloten of niet, toch ligt je privé leven op het internet.
Zet dan helemaal niets van je op internet!!!!
Wat betreft hier op bokt, als de mensen er behoefte aan hebben waarom niet!?
Je hoeft het toch niet te lezen als je er geen behoefte aan hebt!, maar toch doen we deze berichten lezen, gewoon omdat we allemaal nieuwschierig zijn naar de mede mens zijn "ellende", om het maar zo te noemen.
Dan heb ik zoiets van: Lees het dan niet, en bespaar de personen die op dat moment met de "ellende" zitten van je commentaar.
Want in 9 van de 10 gevallen kunnen zo'n mensen behoorlijk uitvallen met kl*te commentaar waar die persoon eigenlijk niet op zit te wachten!

Dus: Niet lezen als je er niets van wilt weten, zelfs niet voor de nieuwschierigheid!!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:40

marise83 schreef:
Ja idd, en niet iedereen heeft even goede bedoelingen dus je moet altijd een beetje opletten met wat je op internet zet..

Precies daarom zou ik het ook niet doen. Alles is openbaar en kan ook tegen je gebruikt worden. Bovendien kun je maar een kant van het verhaal lezen... Ik reageer ook zelden in zulke topics, en zal er zelf niet gauw een plaatsen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:47

Ik kijk zelf goed uit met wat ik wel en wat ik niet op internet zet. Je toekomstige werkgeven kan je zomaar natrekken op internet en misschien iets lezen waardoor je niet wordt aangenomen. Neem nu even een uiterst geval.
Dus nee, ik vind privé echt privé.

Maar ik neem het een ander niet kwalijk als die wel een privéverhaal op Bokt zet. Je moet doen waar je je goed bijvoelt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:35

Soms is het makkelijker op forum alles te bespreken.
Op forum of via pb met iemand praten kan je hart goed luchten ;)
(ook al ken je ze niet in echt)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:41

Ik zet toch niet graag privézaken op een forum. Iedereen kan het lezen. Ik praat liever met vriendinnen over privézaken.
Maar ik snap het wel dat je privé op het internet zet. De drempel is wel lager.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:08

Of iemand zijn hele hebben en houden op het net wil zetten is zijn of haar keuze.. Daar kan ik me niet druk over maken. Echter prive zaken van andere mensen, of over andere mensen op het net zetten is imo echt not done :)

Zelf zet ik weinig op het net tegenwoordig, en ben ik ook bijna anoniem op bokt :) Prima. Op hyves ed moet je helemaal oppassen, bij ons zijn er mensen ontslagen om wat ze neer hadden gezet..

Maar ik snap wel dat het hier als uitlaatklep wordt gezien. En imo is het ook idioot dat je niets meer neer zou kunnen zetten omdat mensen het tegen je kunnen gebruiken, het is gewoon jammer dat mensen dat doen.

Wat ik wel heel triest eigenlijk vind, is dat mensen steeds minder met elkaar face to face bespreken, maar het gewoon op het internet knallen. Dan zou je als volwassene beter moeten weten IMO ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:58

rebeltje schreef:
Op hyves ed moet je helemaal oppassen, bij ons zijn er mensen ontslagen om wat ze neer hadden gezet..

Daar zou ik dan niet eens willen werken :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:03

Daar zal ik maar niets over zeggen in het openbaar :P

Maar goed, naar wat ik begreep heeft hij met een andere collega zijn manager uit lopen schelden op het net...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:06

Er zijn genoeg werkgevers die vragen bij een sollicitatie of je op hyves zit, die je verbieden om op hyves te zitten :j en vragen je je hyves account te verwijderen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:08

Zonnetje81 schreef:
Bokt brengt veel goeds, een plek om over problemen te praten al dan niet paard gericht of relatie / persoonlijk etc... Ik heb een aantal leuke vriendinnen overgehouden waarmee ik dagelijks lekker klets in HK....waarom niet?? Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt... Dat jij vindt dat je niet je persoonlijke zaken op internet zet...dat is jou mening, laat een ander aub een andere mening hebben.

Vroeger met het 'oude' bokt zette ik veel foto's en andere dingen op bokt. Nu niet meer, ik spreek nooit over 'problemen' met mijn paard je weet nooit als je je paard ooit wilt verkopen dat werkelijk elke nutteloze opmerking tegen je wordt gebruikt. Ook zet ik geen rijtechnische foto's erop....tja wat heb ik aan al die opmerking die voor 99% kant nog wal slaan? Ook probeer ik geen dingen erop te zetten over mijn relatie....ivm meelezers, als ik oprecht advies wil of klagen gaat dat wel per PB naar een vriendin. Simpel as that, soms kunnen dingen die je op dat moment kwijt moet later je de kop kosten en zwaarder overkomen dan het lijkt.

Hier ga ik volledig in mee.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:12

ik krijg m niet verwijderd :+

Maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat zodra op ons team de naam van een nieuw collega/manager uit komt... diegene altijd opgezocht wordt, en er verassend veel op hyves te vinden is. Voor bepaalde beroepen kan ik me dan wel weer voorstellen dat je niet teveel op het internet mag hebben staan.
Ook in mijn beroep is een zekere mate van vertrouwen noodzakelijk, als je dan als manager erachter komt dat je medewerkers achter je rug om zo doen, is dat vertrouwen natuurlijk niet meer aanwezig.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:01

Pollewoppy schreef:
Sommige persoonlijke dingen (mijn burnout) bespreek ik wel hier in een topic. Dit omdat het fijn is om ervaringen te delen en ik het hier minder zwaar vind dan een forum wat er speciaal voor is.

Ik vind dat juist weer andersom.
Ik word moe van het geklaag over 'mijn ziekte' . En dit met andere te delen.
Vaak wordt het zo negatief en geklaagd.

Maar zo zie je maar, iemand kan steun uit zo'n topic halen, de ander juist niet.

Ik kan me wel vinden in wat Urielle schrijft, dat je bijvoorbeeld bij een 'doorrij probleem' wel handige tips kunt krijgen.

Maar bokt is bokt niet meer. En heb ook al genoeg mn neus gestoten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:02

Och, als iemand bijv. net een aanvaring heeft gehad met die man en even stoom af wil blazen en dat via internet of mail doet, dan vind ik dat je daar als manager ook professioneel mee om moet kunnen gaan. Ik kan me voorstellen dat je wel een gesprek aanvraagt om verheldering, maar ik vind dat een manager negatieve opmerkingen ook niet al te persoonlijk op hoeft te pakken.
Een verbod op Hyves zou ik niet accepteren, ik ben wat dat betreft erg liberaal ingesteld, een werkgever mag van mij goed functioneren verwachten maar wat ik in mijn privetijd doe is aan mij (behoudens strafbare zaken etc.) . Nou heb ik niks met Hyves verder, dus het zou voor mij geen verschil maken maar een verbod botst tegen mijn principes.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:16

miep1979 schreef:
Er zijn genoeg werkgevers die vragen bij een sollicitatie of je op hyves zit, die je verbieden om op hyves te zitten :j en vragen je je hyves account te verwijderen!

Meen je dat serieus? Dat zou ik echt niet doen. Prive is prive en daar heeft mijn baas/bazin niets mee te maken.
Zou een mooie zijn dat je baas gaat bepalen wat jij wel en niet mag doen in je vrije tijd. :=