lenen van (schoon)ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:12

Zonnetje81 schreef:
_rosita_ schreef:
Ik sluit me bij de anderen aan.
Ik vind afspraken maken over hoeveel je wanneer terugbetaald erg logisch, maar rente rekenen aan je eigen kinderen... nee, sorry, dat gaat er bij mij niet in en ik zou dan eerlijk gezegd ook best op mijn tenen getrapt zijn als mijn ouders zoiets zouden voorstellen en dus lekker voor de bank kiezen.

'moet' rente vragen? Tsja... daar kun je altijd wel weer onderuit lijkt me zo.

Wat denk je zelf??? Het MOET ja, anders komt de belasting je voor schenkingen leeg roven....

Pfff :z als mensen niet weten waar ze over praten...zeg dan niks... Het gaat hier niet over het lenen van onderhands 1000 euro. Dit is allemaal papiertechnisch voor grotere bedragen.

Zo, zak met chagrijntjes leeggegeten??? :Y)

Kan best een beetje anders hoor, echt :)

Ik geef een mening, die mag je volgens mij geven zonder direct alle ins en outs te weten van elk onderwerp. Verder zet ik er 'lijkt me' achter, waardoor ik dus duidelijk maak dat ik dat niet zeker weet... Kun je me best op een ander toontje laten weten dat dat niet zo is

Anoniem

Re: lenen van (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:13

Zonder rente kan wel, maar dan moet je het al zwart doen en als ze belastingdienst daar achter komt heb je een probleem.. Als het tenminste om een redelijk bedrag gaat..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:17

_rosita_ schreef:
Zo, zak met chagrijntjes leeggegeten??? :Y)

Kan best een beetje anders hoor, echt :)

Ik geef een mening, die mag je volgens mij geven zonder direct alle ins en outs te weten van elk onderwerp. Verder zet ik er 'lijkt me' achter, waardoor ik dus duidelijk maak dat ik dat niet zeker weet... Kun je me best op een ander toontje laten weten dat dat niet zo is

Het is al vaker in het topic vermeld. En op basis van 'gevoel' en 'geen kennis van het onderwerp' kan je TS toch geen eerlijk antwoord geven? Of je nou bij de bank rente betaalt of bij je ouders, bij je ouders kan er nog een draai aangegeven worden van hoge rente betalen en weer terugvorderingen krijgen.

@relaxed: maar als je het zwart zou doen...dan zou ik wel zeggen DAT is vragen om problemen, omdat het dan een welles/nietes verhaal kan worden, niks is vastgelegd. Voor een hypotheek gaat die vlieger niet op lijkt me maar een voorschot voor verbouwingen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:19

Zonnetje81 schreef:
@relaxed: maar als je het zwart zou doen...dan zou ik wel zeggen DAT is vragen om problemen, omdat het dan een welles/nietes verhaal kan worden, niks is vastgelegd. Voor een hypotheek gaat die vlieger niet op lijkt me maar een voorschot voor verbouwingen wel.

Pcies :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:20

ALs je ruzie onderweg krijgt dan kan je je verbouwing niet eens afmaken/bekostigen :+

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:24

Zonnetje81 schreef:
Het is al vaker in het topic vermeld. En op basis van 'gevoel' en 'geen kennis van het onderwerp' kan je TS toch geen eerlijk antwoord geven? Of je nou bij de bank rente betaalt of bij je ouders, bij je ouders kan er nog een draai aangegeven worden van hoge rente betalen en weer terugvorderingen krijgen.

Dan kunnen we wel stoppen met Bokken toch? als je over elk onderwerp waarop je reageerd expert moet zijn...
Mijn eerlijke antwoord is dat ík voor de bank zou kiezen, heb je kunnen lezen.
Maar goed.. ik laat het hierbij...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:24

Ik heb het ook gedaan, heeft mij toen erg uit de brand geholpen (vind anders maar een appartement in Amsterdam..). Heb mijn ouders het bedrag dat zij normaal op de bank aan rente zouden ontvangen terug betaald, zij hebben er dus niets extra aan verdiend hoor, het was toen zo'n 3, 3,5 procent. Dit komt bij een huis van (ik zeg maar wat) anderhalve ton echter toch al neer op meerdere honderden euros per maand, ik zou het ook onzin vinden als mijn ouders dat zomaar moeten schenken, we zijn tenslotte volwassen en een beetje verantwoordelijkheidsgevoel kweken kan geen kwaad!
Ik had als student nooit een lening bij een bank kunnen krijgen, en ik moet zeggen dat als ik dat wel had gekund had ik nog liever bij familie geleend. Wat is er aan de hand dat mensen een bank meer vertrouwen dan hun eigen ouders? Of heb ik dan zoveel geluk gehad met mijn ouders en zijn de meeste andere ouders erop uit hun kinderen uit te buiten? ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:29

_rosita_ schreef:
Dan kunnen we wel stoppen met Bokken toch? als je over elk onderwerp waarop je reageerd expert moet zijn...
Mijn eerlijke antwoord is dat ík voor de bank zou kiezen, heb je kunnen lezen.
Maar goed.. ik laat het hierbij...

Hoezo?
Ik reageer voornamelijk in de topics waar ik meer van weet en als ik dat niet doe, laat ik dat ook duidelijk merken in mijn reactie. Ik vind ook dat een ts niks heeft aan een antwoordt als die persoon er geen verstand van heeft.

@Relaxed: Sorry dan. Het leek zo over te komen, aangezien de "wat als" allemaal worden vastgelegd.
Zwart en onderhands zou ik idd ook sterk afraden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:34

lakshmi schreef:
Wat is er aan de hand dat mensen een bank meer vertrouwen dan hun eigen ouders? Of heb ik dan zoveel geluk gehad met mijn ouders en zijn de meeste andere ouders erop uit hun kinderen uit te buiten? ;)

Ik denk idd dat je net als ik veel geluk heb gehad met je ouders. :j
Er zijn immers genoeg verhalen (ook in mijn omgeving) waarbij de ouders rare fratsen uithalen..
Echter wanneer je over een hypotheek praat en dit dus bij de notaris vast legt, hebben imo de ouders meer risico genomen.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:41

Ik zou het echt niet doen gewoon lekker naar de bank gaan. Wij hebben het ook gedaan een behoorlijk bedrag waar we geen rente over betalen maar er is toch altijd een beetje gezeur over.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:46

Superwoman, wij hebben alles natuurlijk wel bij de notaris vastgelegd toentertijd. Dat is ook verplicht natuurlijk, geloof dat je je kind niet meer dan 20.000 per jaar belastingvrij kan overmaken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:50

Volgens mij is dat 5000 euro? Of misschien dat 20.000 eenmalig is en dan de 5000 per jaar komt?

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:57

Wel interessant om te lezen, omdat net mijn moeder vorige week aangaf dat als ik een huis wil kopen (gaat nog wel minstens 1,5 jaar duren denk ik zo), zij en haar man mij het geld wel willen lenen. Mijn gevoel erbij is in eerste instantie ook 'niet lenen van familie' , van de andere kant kan je alles net zo vastleggen als bij een bank, hoef je niet te leuren bij de bank om een hypotheek en zal de rente wellicht lager zijn.

Heb nog even om erover na te denken :D.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:00

Zonnetje klopt, heb het even nagekeken.. Eenmalig ong 22.000 en daarna jaarlijks ong 4.5000 belastingvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:02

lakshmi schreef:
Zonnetje klopt, heb het even nagekeken.. Eenmalig ong 22.000 en daarna jaarlijks ong 4.5000 belastingvrij.

4.500 bedoel je? :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:42

Dat is dan wel voor de eerste lijn hé, dus van je schoonouders zonder getrouwd te zijn, daar moet je nog voor uitkijken ;).

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:12

Whoops :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:52

lakshmi schreef:
Ik heb het ook gedaan, heeft mij toen erg uit de brand geholpen (vind anders maar een appartement in Amsterdam..).

Ik heb gezegd 'nee' en 'als mijn pa meteen aankomt met rente :list: hoeft het niet'
Maar ik heb gereageerd op de TS die in de OP stelt dat zij al duidelijke plannen had (waarschijnlijk al over nagedacht/ berekend/ enz) om de hypotheek te verhogen en (schoon)vaders ineens om de hoek kwam zeilen met een lening.

Een lening om iemand uit de brand te helpen, om over een breekpunt wel of geen hypotheek/ wel of geen huis is wat mij betreft een andere zaak.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:20

Nou ik heb besloten en aangegeven om het niet te doen.Financieel is het aantrekkelijker als bij de bank lenen maar mijn gevoel erbij was niet goed.

Je moet jhet inderdaad bij de notaris vstleggen, rente betalen en jaarlijks een (klein) bedrag afbetalen. We gaan het nu op de volgende manier doen. Als ons spaarpot leeg is schieten zij eerst voor totdat we klaar zijn, dan gaan we kijken hoe hoog dat bedrag is en gaan we een extra hypotheek aanvragen bij de bank.m |Daar hebben we al toestemming om extra te lenen dus dat kan geregeld worden.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:32

Zou het niet doen. Niet lenen van vrienden en familie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:37

Je moet geen geld uitgeven dat je niet hebt, niet lenen dus, ook niet bij je ouders!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:49

Dat gaat met een hypotheek lastig toch? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:53

hypotheek is het enige wat in mijn ogen te doen is. Maar lenen of je hypotheek ophogen om een verbouwing te betalen is in mijn ogen risicovol. De kans is groot dat je met een restschuld blijft zitten als je je huis verkoopt, omdat je de verbouwing er nooit uithaalt.

Verbouwen? Eerst sparen :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:55

Nou mijn schoonouders hebben onze verbouwing gefinancieerd, en ik zou het nooit weer doen. Ze bemoeien zich overal mee, moet zoals hun het willen, zoniet een hoop gezeur. Verder houden ze zich niet aan de afspraak met hoeveel we aflossen enz. Dus echt een ellende en geeft een hoop ruzie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:57

wij hebben een hypotheek bij mijn ouders.
Gewoon met rente en teruggave enz en vastgelegd bij de notaris.
zie niet in welk risico je loopt, alle voorwaarden zijn hetzelfde als bij de bank, ze kunnen niet ineens de kraan dichtdraaien ofzo hoor als jij keurig betaalt dus je loopt toch geen extra risico?!