Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:04

Sorry ;) Maar ik ben ook al weg - ik wens je veel geluk en succes met je zoektocht! :)

Sammyy

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:33

Ik geloof eigenlijk nergens in, wel ben ik er van overtuigd dat er iets is ( zoals waarschijnlijk velen met mij ) en heb ik soms het idee dat ik iets, mis. Soms zou ik willen bidden, voor van alles en nogwat. Maar hoe? En waarom precies. En hoe hypocryt is het ( vind ik mezelf kan ik beter zeggen ) om te bidden, als je niet geloofd in god?

Ik vind dit een heel mooi topic, en vind het mooi om te lezen hoe mensen bewust gaan kiezen voor een bepaald geloof :j

Edit; het feit dat ik soms wil bidden, betekend dat eigenlijk niet dat ik toch ergens geloof dat er iets of iemand is? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:37

Tuurlijk kan je gewoon bidden Samantha, je hoeft het ook geen bidden te noemen, je gedachten/wensen/hoop uitspreken kan je het ook noemen.
Of wat je zelf maar wil.

Je geeft het zelf al aan, je bent er van overtuigd dat er 'iets' is, je gelooft in het 'ietsisme' ;)
Dan spreek je, dat wat je graag wil uitspreken, toch aan het 'grote iets'?

Gewoon doen waar je je prettig bij voelt, bijvoorbeeld s'avonds in je bed, zachtjes, hardop of in gedachten. Wat jij wil, wat voor jou goed voelt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:37

samantha21 schreef:
Ik geloof eigenlijk nergens in, wel ben ik er van overtuigd dat er iets is ( zoals waarschijnlijk velen met mij ) en heb ik soms het idee dat ik iets, mis. Soms zou ik willen bidden, voor van alles en nogwat. Maar hoe? En waarom precies. En hoe hypocryt is het ( vind ik mezelf kan ik beter zeggen ) om te bidden, als je niet geloofd in god?

Ik vind dit een heel mooi topic, en vind het mooi om te lezen hoe mensen bewust gaan kiezen voor een bepaald geloof :j

Edit; het feit dat ik soms wil bidden, betekend dat eigenlijk niet dat ik toch ergens geloof dat er iets of iemand is? :o

Ik heb heel lang zoals jij gezocht naar 'iets' , maar ik vind jouw houding heel gezond hoor! Twijfelen is heel normaal, heel bescheiden en heel correct wanneer je dingen niet zeker weet. Dus nee, niks raars aan.
Het feit dat je wilt bidden, is omdat je behoefte hebt aan een god, maar dat wil niet zeggen dat god automatisch bestaat. En is daarmee ook geen bewijs voor jou dat god bestaat. Ik heb ook behoefte aan een grote papa in de wolken die mij helpt met alles, maar dat wil niet zeggen dat hij er ook daadwerkelijk is.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:04

Ik heb Culturele Antropologie op school, en we hebben er een heel mooi boekje voor. Zal zo even kijken hoe het heet, kan je vast wel aan komen via Bol.com oid. Staan alle godsdiensten heel uitgebreid maar leuk beschreven met veel plaatjes en wetenswaardigheden. Een aanrader, ik refereer er ook vaak naar.

Edit; een rood boekje heet godsdiensten in Nederland. :j

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:39

Wauw, ik ben nu de bestanden aan het lezen die ik heb gekregen...
Echt heel mooi, alles word er heel goed in uitgelegt en duidelijk omschreven!
Ik ga weer lekker verder lezen, want ben hier nog wel even zoet mee

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:43

oamaru. tnx voor de tip, misschien dat ik die zelf ook aanschaf.

@ hollando: super meid! fijn om te lezen

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:12

Zo'n paar uur later, 100 kopjes koffie (ja, ik drink veeeel koffie :+ ) en heel wat wijzer ben ik door de bestanden heen!
Ben er even verbijsterd van, hoe goed en puur de Islam daar in omschreven staat!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:38

nu wordt ik ook wel heel nieuwsgierig naar die bestanden :D

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:57

jameyskatje schreef:
nu wordt ik ook wel heel nieuwsgierig naar die bestanden :D

Hihi, dan bij deze de vraag aan daphna of ik ze mag doorsturen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:27

Ik wil ze ook wel hebben :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:04

nou daphna... wees eens gul :D

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:23

Ik snap heel goed dat je jezelf wilt verdiepen in dit geloof. Toen ik 16 was, heb ik ook een jaar lang internet en boeken doorspit om meer te weten te komen van de islam. Als je vragen hebt kun je me gerust pben.
Verder mijn verhaal:
Ik ben een 18 jarig meisje en katholiek opgegroeid. Toen ik 7 was ben ik verhuist naar een protestantse omgeving en ging ik niet meer veel naar de kerk. Dit vond ik toch erg raar en toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik levensbeschouwing. Wat ik zie als een heel leerzaam vak. Mijn leraar van toen had mij uitgelegd hoe ik de koran en de bijbel met elkaar kon gaan vergelijken. Er zitten zoveel overeenkomsten in, dat vond ik zo fascinerend dat ik precies te weten wilde komen wat nou eigenlijk de verschillen waren en waar het geloof eigenlijk vandaan kwam. Hier ben ik achter gekomen door veel naar de moskee te gaan ( ik ben niet moslim). De mensen daar waren zo open en wilde zo graag alles met mij delen, dat deed mij heel veel. Ik vond het zo mooi dat iedereen zo erg gastvrij is en dat zijn wij in Nederland niet gewend. Toen ik 17 was, had ik veel islamitische vriendinnen. Deze zijn toen met mij mee geweest naar de kerk ( jaa, met hoofddoek, want mijn huiskerk is ook wel open voor niet-katholieken) en zij vonden het ook een super leuke ervaring. Momenteel ben ik er nog niet helemaal achter waarin ik geloof, maar weet ik wel DAT ik geloof. Verder wil ik ook pas me full inzetten voor het geloof wanneer ik erachter ben waar ik in geloof en hoe mijn manier van geloven is. Om dit uit te vogelen wil ik een keer naar jeruzalem, lourdes en mekka.
Nou dit is mijn verhaal, ik wens je heel veel plezier met het onderzoeken naar de islam. Het is een mooi en vooral rustgevend geloof naar mijn weten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:33

mooi verhaal waikiki. knap dat je echt de tijd neemt en moeite doet om uit te vinden wat het beste bij je past. ook mooi om te zien dat zowel jij naar de moskee ging als moslims naar de kerk. het is mooi om elkaar beter te leren kennen

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:06

oeh, beetje ruzie hier,
mijn zus zit hier, die is zwanger van haar vriend (die is moslim)
Ik vroe zo of ze de kleine lieten besnijden als het een jonden werd, en dat word hij dan...

Mijn moeders reactie was een beetje apart...aangezien mijn zus katholiek is.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:09

Ik zou de bestanden als het mag ook heel graag ontvangen..

Sinds afgelopen januari ben ik veel closer geworden met een vriend van me, een echte nederlandse jongen van marokkaanse origine en moslim. Hij is eigenlijk helemaal niet bezig met zijn geloof naar anderen toe en ik had hem er nooit eerder over gehoord. In januari zijn we met een groep vrienden naar Marrakech geweest en daar hebben we vele uren samen doorgebracht (wij hadden de reis ook georganiseerd). In Marrakech ben ik erg verbaast geraakt over de wijze waarop men met elkaar om gaat en ben ik erg nieuwsgierig geraakt. Hij heeft mij heel veel kleine dingetjes vertel over zijn geloof en het spreek mij erg aan.. <3

Deze jongen is echt een heer, hij zal altijd de deur voor je open houden, is super beleefd en zorgzaam, kent de etiquetten uit zijn hoofd en interesseerd zich voor jouw welzijn en welbevinden. Kernwaarden die mij heel erg aanspreken is het hebben van respect voor andere mensen, goed zijn voor mensen in je omgeving, het delen en nog veel meer.

Er zijn verschillende gebruiken en verhalen waar ik echt kippevel van krijg.. Zo heeft deze jongen altijd geld in zijn rechterzak (mocht het zijn dat ik links en rechts omdraai, vergeef me), als hij iemand tegen komt die geld nodig heeft dan pakt hij met zijn rechterhand geld uit zijn zak, niet kijkend hoeveel. Hij vertelde dat zijn geloof zegt; je linkerhand mag niet weten wat je rechterhand weggeeft. Hij doet dit zowel in Marokko als in Nederland, een paar weken geleden kwamen we in de stad een vrouw (gewoon een nederlandse) tegen die vroeg om geld omdat ze thuis weggelopen was en pas de volgende dag in het blijf-van-mijn-lijf huis terecht kon en dus ergens overnachten moest.. Hij blikt of bloost niet en geeft haar geld, immers zij heeft het nodig en wat je hebt moet je delen.. Ik vind dit echt verbazingwekkend... De meeste mensen doen alsof ze niks horen of zien en lopen vlug verder..

Mijn interesse is in ieder geval gewekt.. Ik heb me in het verleden vooral ook heel erg door het boedisme aangesproken gevoelt en sta erg open voor andere levenswijze en instellingen, ik zal echter niet zomaar een geloof aannemen (ben niet gelovig verder) maar gebruik van het beste van de geloven voor mezelf..
Laatst bijgewerkt door BibicheB op 20-05-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:10

Ik kreeg net een pb van bokker lovetoulouse ,
die wou ook wel samen naar een moskee.
Misschien een leuk idee voor een kleine meeting?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:17

zeker leuk! wil wel van de partij zijn. pasgeleden was er een bekeerlingendag in utrecht, dat had leuk geweest. maar ik zal de activiteiten eens in de gaten houden. als jullie dat dan ook doen. het is namelijk wel leuker om met een lezing naar een moskee te gaan ipv een doorgaanse dag.

ik ga zelf vaak naar de moskee in overvecht. vind dat een hele toegankelijke moskee met leuke mensen. worden ook wekelijks activiteiten gehouden. utrecht is ook een beetje in het midden des lands.. een idee?

kennen jullie de poldermoskee? is wel helemaal in amsterdam, maar het schijnt ook leuk te zijn (ben er eerlijk gezegd nog nooit geweest)

ook is er binnenkort een nationaal islam congres, zie mijn onderschrift. dat kost helaas wel geld, maar dat zou echt super interessant zijn. ik ken daar een aantal mensen, ga zelf ook, dus wil daar ook best wel meeten :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:18

dat is altijd moeilijk hollando. waarschijnlijk is je moeder geschrokken van het antwoord en gaat het haar niet zo zeer om de besnijdenis opzich. blijf altijd geduldig met je ouders.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:20

jameyskatje schreef:
dat is altijd moeilijk hollando. waarschijnlijk is je moeder geschrokken van het antwoord en gaat het haar niet zo zeer om de besnijdenis opzich. blijf altijd geduldig met je ouders.

Ja ik vroeg me zus dat zo en me moeder zei meteen:"belachelijk! belachelijk!"

zo bedoelde ze het waarchijnlijk niet maar t kwam heel bot over.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:20

Iets wat me in Marokko erg op viel was trouwens de wijze waarop men met elkaar communiceerd, of in ieder geval het gebruik hier om heen.. Als wij de weg moesten weten, ging deze jongen naar een local toe en duurde het eindeloos voordat hij terug kwam. Wat bleek; zij vragen daar eerst "hoe is het met je? en hoe is met je ouders? etc etc, dan uiteindelijk wordt de eigenlijke vraag gesteld. Het opbouwen van een band en interesse, waardering en respect voor andere mensen is dus heel belangrijk.. :Y)

Laatst hadden we het over depressies ed en toen wees hij mij erop dat depressies in Marokko eigenlijk niet tot vrijwel niet voorkomen. Volgens hem is dat een kwestie van het feit dat mensen er echt voor elkaar zijn, echt altijd bij elkaar terecht kunnen. Daarnaast is ook familie erg belangrijk. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:22

leuk om te lezen BibicheB! ben trouwens zelf nog nooit in marokko geweest. maar lijkt me heel interessant om eens te bezoeken.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:24

ja, marokko wil ik ook nog graag heen, maar helaas zit er dit jaar geen vakantie in

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:27

haha geldcrisis?
ik weet het nog niet. misschien 2 weekjes egypte. anders gewoon lekker belgie ofzo haha. ben trouwens van plan om nog heel veel islamitische landen te bezoeken. lijkt me zo mooi, zoveel verschil in natuur en cultuur, toch 1 geloof.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:28

jameyskatje schreef:
haha geldcrisis?

haha, ja,laten we het op de crisis houden :Y)