Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

Rianne_ schreef:
Danieke, dan vraag ik me af hoe jij er tegenaan kijkt. Hoe leeft iemand die volgens de bijbel leeft dan? Waarom conservatief?

Ik leef volgens de bijbel als in: ik heb respect voor mijn ouders, ik moord niet, ik verkracht niet, ik ben eerlijk en oprecht en dat soort dingen. :) Het is maar net hoe je het wilt zien. Het is niet dat je ineens van alles moet laten..

de meesten die ik ken, en echt streng volgens de bijbel leven, geen feestjes ( die niet tot hun christelijke gemeenschap horen ) geen drank, niet roken, geen seks voor het huwelijk, geen homo's. dat vind ik toch dat je heel veel moet laten, dat verkrachten en vermoorden dat hoort bij mij gewoon tot de normen en waarden. en ja ik vidn het conservatief omdat je je aan iets vanst houdt ( de bijbel ) en daardoor niet echt zelf gaat denken over dingen, die in gods ogen dan fout zijn, maar mischien helemaal niet zo zijn :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:20

Mooi verwoord jameyskatje! :)

Danieke, heeft God gekozen voor oorlog? Natuurlijk niet. Hitler wou de macht hebben over de mensen. Door dat soort mensen komt oorlog, niet door God. Waarom zou je God overal de schuld van willen geven? Ik vind het heel moeilijk aan je uit te leggen omdat je Hem overal de 'schuld' van geeft. God zou alles maar moeten regelen.. Maar zoals al eerder gezegd is: wij hebben een vrije wil gekregen dus God bestuurd niet alles.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:21

_danieke_ schreef:
verootjoo schreef:
God heeft ons (gelukkig) gemaakt met een eigen wil, een eigen ziel en een eigen karakter. Anders zouden we robotten zijn.
God had aanvankelijk een ander plan met ons. Hij had een paradijs geschapen met 2 mensen. Daarvoor had hij leefregels opgesteld. Deze werden niet nageleefd, en daarom werden de mensen uit het paradijs gezet. Dit hebben we dus aan onszelf te danken, en toch heeft God ons zo lief dat hij niet de mens heeft uitgeroeid, maar door kunnen leven.
Toen ging het alsnog niet goed, mensen leefden niet in liefde met elkaar. God heeft toen besloten de wereld onder water te zetten, maar om zijn schepsels te bewaren van elk 2 gespaard. Daarna ging het weer niet goed, er waren oorlogen, ruzies en geen liefde. En toch had God ons zo lief dat hij zijn zoon naar de aarde stuurde. Door hem kunnen wij weer bij God komen. Iedereen die in hem gelooft heeft het eeuwig leven, en komt na het aardse leven alsnog in het paradijs. God heeft geaccepteerd dat de mensen die hij met een eigenwil heeft geschapen, zondig zijn, en zondig zullen blijven. Maar door Jezus worden onze zonden vergeven.

maar er wordt steeds gezegd dat die zo lief was om dit en dat, maar als die zo lief was. had die er ook voor kunnen zorgen dat geen mens oorlog wou voeren..

en dan? Dan waren we marionetten? Die God kon besturen... Dan zouden we niet gelijkwaardig en naar zijn evenbeeld geschapen zijn.
En je vergeet de kracht van de duivel ;)

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:22

Ik ben wel gedoopt, omdat mijn oma dat zo graag wilde :P
maar, ik ben niet gelovig ofzo.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:22

ik bedoel het ook absoluut niet kwetsend hoor, ik wil het ook best begrijpen eerlijk waar.

maar het klintk zo onlogisch in mijn ogen dat als hij alles kan maken, hij toch ook een mens kan maken, met een vrije wil, alleen zonder drang om oorlog te voeren te vermoorden en te verkrachten ?

_danieke_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:23

mischien klintk het heel dom hoor, maar waarom is er dan een duivel gemaakt ? of waren de duivel en god er tegelijk ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:23

_danieke_ schreef:
Rianne_ schreef:
Danieke, dan vraag ik me af hoe jij er tegenaan kijkt. Hoe leeft iemand die volgens de bijbel leeft dan? Waarom conservatief?

Ik leef volgens de bijbel als in: ik heb respect voor mijn ouders, ik moord niet, ik verkracht niet, ik ben eerlijk en oprecht en dat soort dingen. :) Het is maar net hoe je het wilt zien. Het is niet dat je ineens van alles moet laten..

de meesten die ik ken, en echt streng volgens de bijbel leven, geen feestjes ( die niet tot hun christelijke gemeenschap horen ) geen drank, niet roken, geen seks voor het huwelijk, geen homo's. dat vind ik toch dat je heel veel moet laten, dat verkrachten en vermoorden dat hoort bij mij gewoon tot de normen en waarden. en ja ik vidn het conservatief omdat je je aan iets vanst houdt ( de bijbel ) en daardoor niet echt zelf gaat denken over dingen, die in gods ogen dan fout zijn, maar mischien helemaal niet zo zijn :)

Je leeft zelf hoor, ook als je gelovig bent. Dus dan heb je zelf de keuze tussen wat je wel en niet doet. Je doet nooit iets omdat het niet 'mag', maar omdat je je er niet goed bij voelt i.c.m. de Bijbel. En aan geen drank, niet roken, geen seks voor het huwelijk mis je niks hoor :=
Hoewel ik het ook allemaal doe, behalve roken dan.

en guess what? Ook Christenen denken zelf na ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:24

Rianne_ schreef:
Wauw, Niwla en verootje.. Jullie kunnen het zo goed verwoorden.. Mijn complimenten. :) Zo denk ik er ook echt over.

Haha bedankt. :o

_danieke_: Ik vind het altijd jammer dat christenen zo afgeschilderd worden. Ik ga wel naar feestjes, drink wel eens wat etc. Net zoals heel veel andere christenen.

Ik rook niet, simpelweg omdat het slecht voor je is en omdat ik het vies vind. Wat betreft seks voor het huwelijk: volgens mij kun je beter wachten met seks op iemand van wie je echt houdt dan dat je met Jan en Alleman de koffer induikt. Op het homo-zijn heb ik zo even geen antwoord. Daar ben ik voor mijzelf nog niet uit.

Rianne_

_danieke_ schreef:
Rianne_ schreef:

Maar niet iedereen leeft zo en móet zo leven. :n Zo is het imo niet bedoeld.. Sowieso is de bijbel al zo oud en dachten mensen ook heel anders over dingen bijvoorbeeld.

De dingen die jij opnoemt zijn niet per definitie slecht, maar het is niet de bedoeling dat je met jan & alleman het bed in duikt maar dat je jezelf wel bewaard. :) Natuurlijk zijn er mensen die zo leven zoals jij hierboven hebt beschreven.. Maar mensen die niet zo leven maar wél in God geloven en wel keuzes maken waarin God een grote rol speelt, die zijn toch niet slecht?

Ik geloof in God, maar ik leef niet zoals jij hierboven hebt beschreven. Maakt dat een slecht mens van mij in Zijn ogen? Dat denk ik niet.

Ann_Pam

Ik geloof wel ja, ben christen :j
En niet omdat mijn ouders gelovig zijn, hier heb ik zelf voor gekozen. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:25

De duivel _O-
Die is ooit bedacht, rond de middeleeuwen??, om mensen bang te maken. Zodat mensen geld bleven geven aan de kerk (want anders ging je naar de hel)
:')

Leedebee

jameyskatje schreef:
ik geloof wel. ik geloof in God, in 1 God. een almachtige God. ik geloof ook in de wetenschap, omdat geloof en wetenschap elkaar niet bijt.

waarom gelooft een blinde in de zon als hij deze nooit met eigen ogen heeft kunnen zien? omdat hij hem voelt, ervaart en erdoor wordt verwarmd. omdat het bestaan van de zon heel logisch voor hem klinkt en de kennis van het leven deze niet ontkent.

Beetje flauw misschien maar de warmte van de zon voelt iedereen. Of je het wil of niet ;) Om de warmte van God te voelen moet je er bewust voor kiezen.

Rianne_

MysticTinker schreef:
De duivel _O-
Die is ooit bedacht, rond de middeleeuwen??, om mensen bang te maken. Zodat mensen geld bleven geven aan de kerk (want anders ging je naar de hel)

Dat denk ik niet. :n De satan kwam toch ook al voor in de bijbel? :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:26

MysticTinker schreef:
De duivel _O-

Was dat niet een gevallen engel? Lucifer? heten lucifers daarom zo? die branden ook :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:27

als je in de shaduw leeft of in de nacht hoef je de zon niet te voelen hoor ;) om de zon te voelen moet je eerst in de zon gaan lopen/staan

Niwla

Klopt Leedebee: de duivel was een engel die niet bij God wilde horen. :j

8nnemiek

Rianne_ schreef:
MysticTinker schreef:
De duivel _O-

Dat denk ik niet. :n De satan kwam toch ook al voor in de bijbel? :)

Volgens mij (van wat ik kan herinneren van school) is 'Satan' (geen idee wat t echte woord is dat gebruikt werd) een woord voor het slechte in de wereld, of slechte normale personen of zoiets.. maar werd daar nooit echt de duivel mee bedoeld. Daar werd later pas een persoon aan gekoppeld

Lucifer heb je idd ook nog, maar dat was ook niet echt de 'heerser van de hel'
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-05-10 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:28

de duivel is een vervallen aardsengel. Stond eerst aan de kant van God, maar was volgens mij jaloers op Gods macht, en is toen zelf aan de haal gegaan om gods plannen te dwarsbomen. Daardoor zijn Adam en Eva de fout in gegaan in het paradijs.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:28

Dat zou kunnen MysticTinker. :) Maar ik herken wel wat Niwla zegt: een engel die niet bij God wilde horen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:29

Leedebee schreef:
jameyskatje schreef:
ik geloof wel. ik geloof in God, in 1 God. een almachtige God. ik geloof ook in de wetenschap, omdat geloof en wetenschap elkaar niet bijt.

waarom gelooft een blinde in de zon als hij deze nooit met eigen ogen heeft kunnen zien? omdat hij hem voelt, ervaart en erdoor wordt verwarmd. omdat het bestaan van de zon heel logisch voor hem klinkt en de kennis van het leven deze niet ontkent.

Beetje flauw misschien maar de warmte van de zon voelt iedereen. Of je het wil of niet ;) Om de warmte van God te voelen moet je er bewust voor kiezen.

nou, vandaag voel ik de zon anders niet hoor. Dat betekent niet dat hij er niet is ;) Net als God.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:30

Jammer dat er geen reacties zijn op mijn stukje, volgens mij was het best een stukje met wat waarde voor de discussie. :)

@ Verootjoo: Adam en Eva hebben toch zélf die keuze gemaakt? Ik snap 'daardoor zijn Adam en Eva de fout in gegaan' dan niet zo goed, wat ik precies in mijn eerdere stukje aanhaalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:31

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:32

A

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:33

In de zin van religie nee dan geloof ik niet. In de zin van dat er meer is ... Ja, dat geloof ik wel, daar heb ik al iets teveel voor mee gemaakt.

Ik heb ook mensen meegemaakt die naar mijn mening veeeels tever doordraven in het geloof. Iemand anders je geloof opdringen is niet goed, dat moet vanuit jezelf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:34

A