Wegenbelasting stilletjes verhoogd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:15

Lees even mijn uitleg ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:17

Zesiram schreef:
Lees even mijn uitleg ;)

Toen ik mijn post plaatste, heb ik ws net de jouwe gekruisd, heb 'm inmiddels wel gelezen hoor ;-)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:18

Liezel1 schreef:
Maw: mensen met auto's betalen gewoon veel meer belasting. Het wordt nl ook voor andere zaken gebruikt dat het onderhouden van de wegen.

ja en gebruikte zet het daar nou eens echt voor! hier in de omgeving zijn bijna alle wegen stuk
dikke grote gaten in het wegdek waar alleen maar een veiligheidsbord omheen wordt gezet
reperatie's die maar half half of zo goedkoop mogelijk worden uitgevoerd waardoor de weg er dus niet beter op wordt
en dan heb ik het echt niet over een klein stukje asfalt wat stuk is maar echt komplete kraters eruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:21

Ikdoemaarwat ik let niet op andere mensen die in dikkere bakken rijden, ze zullen er wel hard genoeg voor gewerkt en gestudeerd hebben anders hadden jij en ik ook wel zo'n baan en auto.

Vind het niet echt interessant als standpunt dus.
Alles wordt duurder, de vervuiler betaald, nou alsjeblieft :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:23

Chiqa schreef:
Ikdoemaarwat ik let niet op andere mensen die in dikkere bakken rijden, ze zullen er wel hard genoeg voor gewerkt en gestudeerd hebben anders hadden jij en ik ook wel zo'n baan en auto.

geloof jij het zelf ? :')

ik niet iig...

en waar betaal ik als vervuiler dan voor? zoals je ziet aan mijn voorgaande post doen ze iig niet met het geld wat ze er mee moeten doen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:27

Chiqa schreef:
Waar mensen zich wel niet druk om kunnen maken ongelovelijk, tuurlijk gaat de wegenbelasting omhoog, alles wordt toch duurder? We hebben een slechte winter gehad, veel wegen kapot gevroren dat moet toch ergens door betaald worden?

Dan volg je het niet helemaal, het gaat al jaren heel erg omhoog. Misschien merkt de een daar meer van dan de ander zo te lezen in dit topic, waarschijnlijk naar grootte van de auto en diesel en benzine.
Als alles zo in rap tempo duurder wordt Chiqa dan is het end zoek hoor.

Dat jij alles voor lief neemt moet jij weten maar dat hoeven andere mensen niet te pikken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:30

Liezel1 schreef:
Nee, want de TS zit in Groningen en ik in Friesland.

En durf dat maar eens te vergelijken met elkaar! }>

Ik woon wel in de provincie Groningen. :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:30

Om het helemaal eerlik te doen.
De vervuiler betaald: oftewel, de wegenbelasting afschaffen en dit in de brandstof te stoppen.

Raar toch dat dat in Duitsland ook zo werkt, maar dat de brandstofprijzen daar zo'n beetje gelijk zijn aan hier.
Wie graait er hier nou? De Nederlandse overheid!
De duitse wegen zijn in vele gevallen een stuk beter als hier, evenals de hele infrastructuur.

Liezel1

Re: Wegenbelasting stilletjes verhoogd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:37

70% van wat je aan de pomp betaalt, daat ook naar de staat.... over "de vervuiler betaald" gesproken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:37

MamboBeach schreef:

Rap tempo? Ik check even mij wegenbelasting van 2002 toen betaalde ik €26 euro
check het nu van deze maand betaal ik 37 euro.
Dat is een stijging van 10 euro in nog geen 8jaar tijd en dat noem jij een rap tempo?

Sorrie maar ik vind daar niets raps aan eigenlijk....Waar hebben we het over.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:41

€ 10,- in 8 jaar valt reuze mee. Maar € 7,- binnen een half jaar vind ik toch wel een flinke verhoging.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:55

Chiqa schreef:
MamboBeach schreef:

Rap tempo? Ik check even mij wegenbelasting van 2002 toen betaalde ik €26 euro
check het nu van deze maand betaal ik 37 euro.
Dat is een stijging van 10 euro in nog geen 8jaar tijd en dat noem jij een rap tempo?

Sorrie maar ik vind daar niets raps aan eigenlijk....Waar hebben we het over.

Ja jij!

Mijn wegenbelasting was 3 jaar geleden 81 euro, nu is ie 106 euro!
25 euro PER MAAND meer in 3 jaar tijd vind ik behoorlijk veel ja! Dat is 300 euro meer per jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:14

En waarom zou jij 106 euro meer gaan betalen en ik nog geen 10 in 8 jaar tijd?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:17

Omdat de verhoging van de wegenbelasting afhankelijk is van het soort auto en de brandstof waar die auto op rijdt.
Alle mensen in dit topic die aangeven fors meer te gaan betalen, rijden Diesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:28

Liezel1 schreef:
Omdat de verhoging van de wegenbelasting afhankelijk is van het soort auto en de brandstof waar die auto op rijdt.
Alle mensen in dit topic die aangeven fors meer te gaan betalen, rijden Diesel.

Dat is dus een appel met een peer vergelijken Liezel, als ik 4 jaar geleden nog een Smart Forto beznine reed en nu een mercedes S klasse diesel is het niet wereldvreemd dat ik een stuk meer ga betalen.

En dat voorbeeld wordt hier even voor de gelegenheid niet genoemd, nee alleen dat het zo schrikbarend duur is geworden wat gewoon niet het geval is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:30

Nee, het gaat hier over dezelfde auto's die in de loop der jaren duurder worden in de belasting. Niet over een Smart en een Mercedes, maar om een VW Polo en een VW polo bijvoorbeeld.

En zelfs bij DEZELFDE auto gaat het in mijn geval al over een verhoging van bijna 6 euro per maand, in 7 maanden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:33

Dat is dan wel heel vreemd Liezel, waarom zouden ze jou en mij dan ongelijk behandelen? Dat zou toch vreemd zijn?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:35

Ik betaalde voor mijn Polo in 2009 €235,- per kwartaal, in 2010 betaal ik nu €251,- per kwartaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:37

De wegenbelasting wordt helemaal niet stilletjes verhoogd, maar dit was een stap in het traject naar het rekeningrijden en is met name bedoeld ter compensatie van de afschaffing van de BPM. Het rekeningrijden gaat voorlopig nog niet door, maar deze wet voor het verhogen van de MRB was wel al door de eerste kamer en zodoende gaan de verhogingen voorlopig nog wel even door.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:38

Tja, volgens mij heeft dit te maken met de provinciale opcenten (of wonen jullie in dezelfde provincie). Aan het bedrag te zien heeft Chiqa een benzine en liezel1 heeft een diesel. Diesel is sowieso sneller gestegen. Ik ben van vorig jaar 92 p.m. naar nu 98 p.m. gegaan!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:40

het gaat mij er niet om dat ik moet betalen (al baal ik daar natuurlijk wel stevig van, gezien de prijzen in de omringende landen), waar het mij meer om gaat, is dat de bedragen fors verhoogd worden, voor dingen die helemaal NIETS met het wegennet te maken hebben.
Hetzelfde als dat ik hondenbelasting moet betalen, maar dat er van mijn centen nieuwe speeltoestellen voor de kinderen worden aangeschaft..... Maar ondertussen krijgen we er géén nieuwe vuilnisbakken bij waar we de uitwerpselen van onze hond in kunnen deponeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:43

mo_van_dijk schreef:
Tja, volgens mij heeft dit te maken met de provinciale opcenten (of wonen jullie in dezelfde provincie). Aan het bedrag te zien heeft Chiqa een benzine en liezel1 heeft een diesel. Diesel is sowieso sneller gestegen.

Kijk daar heb ik wat aan, logisch dat diesel en benzine niet met elkaar vergeleken kan worden, het kan niemand ontgaan dat de vervuiler meer aangepakt zal worden, zoniet met een retrofilter zal het wel met de brandstof of belasting gebeuren. Dat maak ik aan alle kanten wel mee in het transport.

Dan blijf ik het toch een appel en een peer vinden en kan ik hier niets over zeggen omdat ik dus nauwelijks meer ben gaan betalen. Dat tientje vind ik ook meer dan normaal. Kunnen niet allemaal voor een duppie op de eerste rang zitten.

Lovely schreef:
Het rekeningrijden gaat voorlopig nog niet door,

Heb ergens gelezen dat dit begin 2011 wordt ingevoerd maar dat heb ik dan denk ik verkeerd begrepen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:02

Chiqa, dat is al eerder voorbij gekomen hoor, het verschil tussen diesel en benzine, buiten dat is dat denk ik niet zo moeilijk om daarop te komen. :)

Ik heb niet gezegd, zoals in je post staat dat ik 106 euro meer betaal in 10 jaar tijd. :n Ik betaal nu 106 euro...

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:35

Al die auto's die je nu koopt met die verschrikkelijke labels waardoor je geen wegenbelasting hoeft te betalen, dat geld komt toch links of rechtsom via de wegenbelasting binnen... In dit geval dus via mensen die geen auto met een of ander label hebben en dus meer betalen voor degene die dat wel hebben.

annastasia: wegenbelasting stoppen en dit in de brandstof verwerken kan hier niet. De brandstof is hier al 1 van de duurste van europa, en als daar nog een hoop bij komt gaat de regering een hoop geld mislopen. Ik ga dan namelijk met een tankwagentje naar duitsland of belgie om te tanken, en met mij waarschijnlijk half nederland. Dan lopen ze dus nog meer mis.

Gelukkig betaal ik voor mij dagelijkse auto van 2000kg waarmee ik het milieu echt afgrijselijk belast geen cent wegenbelasting en alleen 0 tot 6%btw op de brandstof....je wordt vanzelf creatief met al deze grappen en daardoor zit ik nu echt wel met een grijs in de auto.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:42

jij rijd ws trekker met rooie diesel