2 Jarige voor de wagen en onder t zadel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_elviera

Re: 2 Jarige voor de wagen en onder t zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:09

lol sil is echt een lieverd

ik weet nog heel goed dat mensen zijden tegen mij
van je gaat toch geen shetlander op een welsh doen en echt de hele dracht gehoord
en kijk nuh wat er van gekomen is een super mooi paardje wat super mak is en een super baasje nu heeft ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 02:14

Sjongejonge wat kunnen mensen toch moeilijk doen... Als het die pony nou niks boeit, waar zouden wij ons dan druk om maken? Is alleen maar een goeie, vrijblijvende oefening voor hem! Sommige mensen slaan echt te ver door naar de andere kant hoor, haha!
Vind het bovendien ook knap dat mensen vanaf een foto kunnen zien of zo'n dier voorbereid is of niet enz enz enz... :D

Volgens mij heb je daar een hartstikke leuke pony, TS, een echte goedzak, of niet? Leuk diertje hoor, enne, ik moest ook erg hard lachen om die eerste foto! ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:27

Bedankt pniekepnak :D
Het is inderdaad een goedzak, volledig te vertrouwen met kinderen en niet zo'n paniekerig typ.. soms is hij zelfs wat te gespannen :P Hij is erg mens gericht en heb soms zelfs moeite hem terug te brengen naar het land want dan wilt hij niet :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:19

Hihi heb jij daar ook al last van? Bis loopt er ook harder van weg dan er naartoe :p

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:16

Sabinee__ schreef:
Ja en als je tante een snor had was het je oom. }:0

Hahahah :')

Faux en Cassidy begonnen in dat andere topic ook al.
Jammer dan, jij kent je paard het beste en ik ga er vanuit dat je heel goed kunt inschatten wat wel en niet kan ;)

Leuke foto's :D

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:23

Dit kan echt niet hoor, mishandeling :+ !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:48

Jenkins schreef:
Er bestaan ook dieren die niet met rust gelaten willen worden.

Jenkins schreef:
Hij is erg mens gericht en heb soms zelfs moeite hem terug te brengen naar het land want dan wilt hij niet :P

En daar zou ik me nu serieus zorgen over maken...want dit is geen gezond gedrag voor een paard dat in een kudde opgroeit.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:56

Mwoh die van mij vertoont precies hetzelfde gedrag (en dat niet willen valt bij beide pony's mee hoor, vat het niet verkeerd op) en ik heb absoluut niet de indruk dat er iets mis mee is. Hij weet dat als ik er ben, er iets leuks te gebeuren staat maar als ik m weer op t land ga zetten blijft hij even staan om te kroelen, en zoekt vervolgens snel een slachtoffer met 4 benen om mee te spelen..

Een paard dat graag met zn mens in de weer is, getuigt imo toch echt niet per definitie van ongezond gedrag :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:15

Een jong dier dat niet het land opwil, en meer naar de mens toetrekt dan naar een ander paard, daar zou ik me serieus zorgen om gaan maken...

Ik heb vandaag mijn jaarling op het land gezet. Er was een ander jaarling mee op het stukje lopen van de opfokbox inclusief uitloop naar het weiland. We moesten langs een trekker, en paardlief vond het allemaal maar spannend. Ik merkte dat ze duidelijk aan haar box en paddockgenootje trok, en zich bijster weinig van mij aantrok, en daar ben ik alleen maar heel blij mee.
In de periode dat ze in de opfok stond, en ik haar kwam opzoeken, begroette ze me met een hinnik, dus ze weet wie ik ben. Maar op leeftijd van een jaar, hoeft ze haar veiligheid niet bij mij te zoeken. Dat komt op het moment dat ik echt met haar aan het werk ga. Tot die tijd mag ze baby blijven....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:21

Vraag ik me toch af waar jij hebt gelezen dat de betreffende pony's méér naar mensen toetrekken en dat ze het land níet op willen.. Anyway, kan aan mij liggen natuurlijk, maar volgens mij is dat nergens gezegd, jouw uitspraak lijkt mij lichtelijk gechargeerd.

Verder ben ik alleen maar heel blij dat mn paardje mij volledig vertrouwt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:05

Ik ben blij dat je blij bent. Ik zou het niet zijn...Niet op die leeftijd iig. Een jaarling, of tweejarige mag gewoon nog baby zijn, en hoeft mij nog niet 100% te vertrouwen. Hij mag zijn kracht bij andere paarden vinden. Mijn tijd komt nog wel. En geloof je dat dat niet goed komt? Dan zou ik je willen adviseren om een keer te gaan googlen op Clinton Anderson, of op Youtube een keer te gaan kijken....

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:20

Hahah die eerste foto kan ik de lol er wel van inzien
Maar eeen 2 jarige een bit en optuigen..

Al ga je er niet op etc
Een bit voor een 2 jarige vind ik voor een gezond verstand nog even iets te vroeg.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:15

En op wat voor leeftijd vind je het dan niet te vroeg? :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:25

Jenkins schreef:
En op wat voor leeftijd vind je het dan niet te vroeg? :)

Als ze klaar zijn met wisselen?
Nee, maar pas wel op met een bit met zo'n jong ding.

Ik ben het wel met Cassidy en Faux eens. Dus niet nodig om daar nog eens op in te gaan.

amyz schreef:
Vraag ik me toch af waar jij hebt gelezen dat de betreffende pony's méér naar mensen toetrekken en dat ze het land níet op willen.. Anyway, kan aan mij liggen natuurlijk, maar volgens mij is dat nergens gezegd, jouw uitspraak lijkt mij lichtelijk gechargeerd.

Verder ben ik alleen maar heel blij dat mn paardje mij volledig vertrouwt.

Nou, dat staat hier:
Jenkins schreef:
Hij is erg mens gericht en heb soms zelfs moeite hem terug te brengen naar het land want dan wilt hij niet :P

Verder wil ik alleen meegeven, sta er goed bij stil dat één onoverdacht foutje de rest kan verpesten. Je kan niet alles voorkomen (soms gebeuren dingen nu eenmaal (denk aan flink schrikken met de kar erachter en paniek, maar dat kan ook op latere leeftijd)). Maar net als die eerste foto, hij zal maar schrikken, het zadel zal er maar afvliegen en hij zal maar net daar een klein trauma van oplopen en je kunt het komende jaar niks meer op z'n rug leggen zonder paniek in de tent.

Het is leuk voor de foto, dat geef ik toe. ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 02:01

Ja ach, ik ken sil, en al zou het zadel op zijn rug ontploffen verkrimpt er nog geen spier :P

En als je zo moet gaan denken, dat 1 foutje de rest kan verpesten, kan je bijna helemaal niks meer doen ;)

Verder heb ik gezegd dat hij niet naar het land toe wil, maar erop wilt hij wel :) het is alleen het stukje lopen naar het land dat hij wat treuzelt :) Zodra hij op het land is gaat hij in een galopje naar zijn maatjes toe :)

Enne donderdag word sil 3 en hopelijk gaat hij deze maand nog voor de kar :D:D:D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:45

Dat is echt harstikke vroeg..
Van als ie 3 is dan gelijk alles erop en eraan..

Ik zou hem gewoon even laten uitgroeien en nog niet gelijk optuigen etc.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:17

He verdorie Mir, moet je m denk ik toch maar niet inschrijven voor die mendag volgende week zondag.. :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:10

haha Amy pas op met wat je zegt hier :P

Tinkertje, dat is helemaal niet hartstikke vroeg :)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:08

3 alweer ik kan het nog als de dag van gisteren herinderen dan ie werd geboren hihi

en zo lief en klein was

Afbeelding

Afbeelding

wat gaat de tijd toch snel <3

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:32

Ahhh mini-sil! Hihi ja, voor je het weet ziet het Free-Silly-Actiecomité het licht :P

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:09

Ik snap niet waarom iedereen het over een tweejarige heeft, terwijl betreffende pony al 3 is (of BIJNA is). En ik denk dat de eigenaar/verzorger zelf toch wel kan bepalen wat goed voor het dier is en wat niet. Sommige mensen reageren echt te overdreven, snap ook niet waarom Cassidy nu weer over een jaarling begint in DIT topic wat over een driejarige gaat. Maargoed, je zal het wel beter weten.
En voor de mensen die klagen dat tuig en alles op een 3jarige niet kan, heb ik ook nog wel wat te zeggen. Je hebt tuigopleggen en tuigopleggen. Wat is het verschil? Nou wat ik hier op de foto zie is gewoon tuigopleggen om de pony te laten weten. Pony heeft er geen problemen mee, overduidelijk, want hij staat heerlijk relaxed. En dan het andere tuig opleggen. Ja die mensen heb je ook. Van de ene op de andere dag ALLE tuig erop en het liefst nog gelijk iemand aan het zadel laten hangen. Of zoals ik ook wel eens zie: paard hele dag met oud zadel en hoofdstel in stal zetten.

Nee, sorry mensen. Zou het erg knap vinden als jullie aan deze foto's kunnen zien dat eigenaresse onwetend handelt, dat pony nauwelijks voorbereid is, dat de pony er duidelijk onder leidt, etc. In mijn ogen is hier niks mis mee. De pony is 3, maar is nog niet eens ingereden. Denk dat er meer paarden zijn die dat slechter getroffen hebben.. ;)

Edit; als mensen hier het lolletje niet van inzien, nemen ze het leven wel heel serieus. Als we altijd maar stil moeten staan bij de gevolgen van iets, dan kunnen we net zo goed stoppen met leven.
En wat er nu goed of juist harstikke fout gaat, is nog geen garantie voor de toekomst. Ik heb ooit een doodsbange Ijslander ingereden en dat is nu een mak schaap. En ja, tuurlijk kan het ook andersom, maar dat is een kwestie van kans, geluk en -vooruit- een tikkie gezond verstand (maar met gezond bedoel ik dan niet dat je bij elke beweging van je paard je af moet vragen of dit blijvende schade aan je dier kan aanrichten).

Zoals Cassidy mooi zei; waar trekken we de grens.
Nou, dat kun je je ook hier mooi afvragen. Waar trekken we de grens over ons druk maken om iets. Want IK vind persoonlijk dat dat pietleuterige gedoe en consequente realiseren, feedbacken en vooruitdenken een beeeeetje te ver gaan. Een dier is elke dag anders en DAAR moet jij je op aanpassen. Kijk eens per dag naar wat je paard aankan. En als je zelf chago bent, vooral je paard er niet mee lastig vallen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:36

Ah Magnum ben blij dat er nog mensen zijn die niet meteen in de stress schieten van dit soort foto's.

Bij Sil wordt alles rustig in stapjes gedaan en dat eigenlijk juist omdat hij zo snel leert en alles zo snel doet. Hij kan het veel sneller, hij zou ookal lang voor de kar kunnen, hij zou er echt niks van maken. Maar zelf probeer ik hem te beschermen voor zijn ijverigheid, maar tegelijkertijd toch afentoe wat nieuwe prikkels te geven die hij dan rustig kan verwerken als hij weer op zijn landje staat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:38

Mooi gesproken Magnum.

De betreffende jaarling is de mijne overigens, die voor de foto ook even Sil zn tuig op kreeg. Bis is er zo eentje die als er iets tegen zn been aan slaat, zn voeten optilt zodat het rare ding eronderdoor kan. En intussen rustig verder eten. Kon voor mij dus geen kwaad, dat lolletje :)

En Mir, je doet t echt goed vind k met Sil hoor! Als er toch 1 is die rustig de tijd krijgt om te ontwikkelen is t Sil wel :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:52

Wat is er nou moeilijk aan voor een pony om wat riemen om zijn lijf te hebben en stil moet staan voor een wagen? :')
Sorry ik zie het probleem hier niet van en het is juist goed dat mensen zo met een dier om gaan, doen alsof er niks aan de hand is. Paardje snapt zo dat het leuk is en niet eng, sta je daar met oh oh nu kan er dit en dit en dit en dit gebeuren. Nou dan zal er inderdaad ook genoeg gebeuren. Ponypaard vind het eng, want het baasje vind het eng!

Overigens dat een jong paard graag naar mensen komt? Vind ik absoluut niet verontrustend, maar een teken van vertrouwen in de mens en plezier hebben in de dingen die gedaan worden. Twee jaarlingen bij ons op stal, nou die vinden aandacht het einde! Die kan je rustig gewoon poetsen in de wei en denk maar niet dat ze weg lopen, je moet juist oppassen als je stopt haha.
Go on, ik zie dit 100 keer liever dan mensen die vééél te voorzichtig zijn met de dieren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:45

Quir schreef:
Wat is er nou moeilijk aan voor een pony om wat riemen om zijn lijf te hebben en stil moet staan voor een wagen? :')
Sorry ik zie het probleem hier niet van en het is juist goed dat mensen zo met een dier om gaan, doen alsof er niks aan de hand is. Paardje snapt zo dat het leuk is en niet eng, sta je daar met oh oh nu kan er dit en dit en dit en dit gebeuren. Nou dan zal er inderdaad ook genoeg gebeuren. Ponypaard vind het eng, want het baasje vind het eng!

Overigens dat een jong paard graag naar mensen komt? Vind ik absoluut niet verontrustend, maar een teken van vertrouwen in de mens en plezier hebben in de dingen die gedaan worden. Twee jaarlingen bij ons op stal, nou die vinden aandacht het einde! Die kan je rustig gewoon poetsen in de wei en denk maar niet dat ze weg lopen, je moet juist oppassen als je stopt haha.
Go on, ik zie dit 100 keer liever dan mensen die vééél te voorzichtig zijn met de dieren.

Amen :j