Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:11

ze had geen schulden..........ook niet opgebouwd.....
en ook zij heeft wel jankend op de bank gezeten met haar laatste centen op tafel en niet wetend hoe en wat...

maargoed, gelukkig heeft ze lieve familie en vrienden waar ze destijds altijd een happie bij kon mee eten....

nogmaals het is wel degelijk mogelijk :j

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:17

Nou dan zal ze waarschijnlijk lagere lasten hebben gehad ofzo (of nog restje achter de hand die 5 maanden), anders vind ik het onbegrijpelijk aangezien onze vaste lasten al rond ons maandelijkse inkomen lagen en dan hadden we nog geen eens eten. Dus deden we het van 100 pm, onbegrijpelijk.

Wel goed van haar dat ze met kinderen zo kon rondkomen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:23

SorayaDL schreef:
Nou dan zal ze waarschijnlijk lagere lasten hebben gehad ofzo (of nog restje achter de hand die 5 maanden), anders vind ik het onbegrijpelijk aangezien onze vaste lasten al rond ons maandelijkse inkomen lagen en dan hadden we nog geen eens eten. Dus deden we het van 100 pm, onbegrijpelijk.

Wel goed van haar dat ze met kinderen zo kon rondkomen.

ja maar ik denk dat mensen daar dus ook de fout maken
als ik zeg huur tegen jou dan denk je aan je eigen huur, en dat kan wel 500? bedragen?

en dat is in iedere regio toch anders, en kan je niet gaan vergelijken ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:39

ikdoemaarwat schreef:
als ik zeg huur tegen jou dan denk je aan je eigen huur, en dat kan wel 500? bedragen?

500(!), gelukkig niet dan hadden we een probleem gehad met de rest. Eerder de helft dmv huursubsidie. Maar ik snap je punt ;)

Ontopic: Zelf komen ik en mijn vriend ook uit gezinnen die het niet breed hadden. Mijn moeder was een alleenstaande vrouw met 3 kinderen en een uitkering en ze heeft er ALTIJD voor gezorgd dat we konden sporten en normaal gezond konden eten. Het gaat om keuzes maken en zij zorgde ervoor dat wij , de kinderen, het goed hadden.
Het is trouwens echt niet zo dat kinderen het voorbeeld van hun ouders volgen, wat ik in dit topic zag staan. Mijn vriend en ik hebben er juist voor gekozen, deels omdat we uit zulke gezinnen kwamen, om te proberen voor onszelf een zo goed mogelijke toekomst te creeren dmv studie. Wij studeren nu allebei aan de universiteit, volgen ook allebei het honoursprogramma, en we zijn dus juist zeer gedreven om het in de toekomst beter te krijgen (naast dat studie gwn heel leuk is ;) ). Het geeft geen garanties, maar zorgt er wel voor dat er meer deuren open gaan.
Komt dus weer neer op de keuzes die je maakt.

edit: spelling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:43

Allereerst de topictitel. Hoezo moet je medelijden hebben met arme mensen (al dan niet met kinderen?). Medelijden heeft voor mij een bijzonder negatief gevoel, beetje zoals vroeger gesproken werd over de hongerige kindjes in Afrika. Ach gut, wat zijn zij sneu. Beetje alsof je neerkijkt op deze familie. Medelijden is dus niet zo aan mij besteed. Medeleven wel of begrip, dat geeft ook gelijk gevoelsmatig een geheel andere verstandshouding. Meer gelijkwaardig.

Als deze Sandra 3 kinderen heeft en ook probeert voor haar kinderen het beste mogelijk te regelen dan is dat alleen maar lovenswaardig. Uit dit hele artikel lees ik dat zij alles aangrijpt om haar kinderen een betere start te geven dan dat zij zelf had. Goede scholing, zij heeft 2 banen, haar man 1 baan. En als Sandra vindt dat zij de man van haar leven gevonden heeft dan is dat haar goed recht.

1Boefje schreef:
Bij 5 staat de stelling:
Ze hebben wel een tv en een gsm, maar hun rekening betalen kunnen ze niet.

Sandra antwoord:
Ik heb drie kinderen. Eentje in de kleuterklas, eentje in het vijfde leerjaar en de oudste (14) is een goede keeper. Hij wilde graag naar de topsportschool. Tot hij zag wat dat zou kosten. Hij wilde het niet. We hebben tieb gerekend en gezegd dat hij er maar voor moest gaan. Maar het is niet eenvoudig de eindjes aan elkaar te knopen. De hgui8shuur betaal ik klokvast. De meeste andere facturen pas als er genoeg geld is. ook de schoolfactuur. Naar school gaan is duur. De tv is de enige ontspanning die we hebben. Naar de film gaan we nooit. En over die gsm, ja, wij hebben een gsm. Maar vaak kunnen we enkel opgebeld worden. Zelf bellen we amper. Wij willen er graag ook bijhoren.

Niets mis mee. Een TV is tegenwoordig bijna een eerste levensbehoefte, vooral in armere gezinnen. Als de kinderen door de tv kunnen meepraten op school dan is dat alleen maar handig. Geen tv zou betekenen dat de kinderen op een andere manier vermaakt moeten worden. Boeken/bibliotheek? Sportclubs? Allemaal zaken die duurder kunnen uitpakken dan die ene tv die voor het hele gezin handig is (en niet voor 1 gezinslid). GSM? er staat dat ze alleen gebeld kan worden, dan is het dus gewoon een GSM voor bereikbaarheid. Een GSM met pre-paid pakt per maand vaak goedkoper uit dan een vaste telefoonlijn.
Dat ze de huur klokvast betaalt is ook alleen maar positief, als je de huur immers niet betaalt dan kun je je huis uitgezet worden. De belangrijkste rekeningen om te betalen dat zijn je huur, energie en je ziektekostenverzekering. De rest maakt allemaal wat minder uit. Dan kun je in elk geval in je huis blijven en heb je gas/water/licht.

Citaat:
Bij 6:
Er is geen structuur in zo'n gezin.

Sandra antwoord:
Helpen bij huiswerk, je kind knuffelen, samen met hem spelen, overleggen met de leraar.........ik moet zaken kunnen die ik zelf nooit heb meegemaakt of geleerd. Dat is niet makkelijk. Hoe kan je huiswerk opvolgen structuur brengen als je voortdurend moet nadenken hoe je het einde van de maand zal halen?

Dat klopt. Ik weet niet in hoeverre je bekent bent met de motivatie piramide van Maslow? Helemaal onderin de piramide staan zaken als 'veiligheid''geborgenheid''eten''drinken'. Als deze zaken op orde zijn dan heb je ruimte om na te denken over 'sociale contacten' 'erkenning' 'ontplooiing'. Dus ja, wat Sandra zegt is precies volgens Maslow: het is niet mogelijk om je kind te helpen met het huiswerk als je ondertussen in je achterhoofd aan het nadenken bent over de energierekening die betaalt moet worden. Zo is het ook met schulden heel lastig om je baan te behouden. Hoe kun je nu goed werk verrichten als je ondertussen vreest voor de deurwaarder aan de deur?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:55

Apple schreef:
Citaat:
Bij 6:
Er is geen structuur in zo'n gezin.

Sandra antwoord:
Helpen bij huiswerk, je kind knuffelen, samen met hem spelen, overleggen met de leraar.........ik moet zaken kunnen die ik zelf nooit heb meegemaakt of geleerd. Dat is niet makkelijk. Hoe kan je huiswerk opvolgen structuur brengen als je voortdurend moet nadenken hoe je het einde van de maand zal halen?

Dat klopt. Ik weet niet in hoeverre je bekent bent met de motivatie piramide van Maslow? Helemaal onderin de piramide staan zaken als 'veiligheid''geborgenheid''eten''drinken'. Als deze zaken op orde zijn dan heb je ruimte om na te denken over 'sociale contacten' 'erkenning' 'ontplooiing'. Dus ja, wat Sandra zegt is precies volgens Maslow: het is niet mogelijk om je kind te helpen met het huiswerk als je ondertussen in je achterhoofd aan het nadenken bent over de energierekening die betaalt moet worden. Zo is het ook met schulden heel lastig om je baan te behouden. Hoe kun je nu goed werk verrichten als je ondertussen vreest voor de deurwaarder aan de deur?

Vraag dat maar aan mijn vader dan. Ik vind het wel erg makkelijk om het op een Piramide van Maslow te gooien (en ja, die ken ik) Als ouder moet je een structuur voor je kinderen kunnen garanderen, ongeacht de problemen.
Mijn vader heeft 4 jaar lang met nog een aardig stukje minder dan 1000 euro (precieze bedragen ga ik niet noemen, het blijft openlijk internet) mijn zus en mij die op de middelbare zaten moeten onderhouden.
Hij moest voeding, kleding, hypotheek, ziektekostenverzekering en bijkomende kosten enz enz betalen en kreeg dit altijd optijd voor elkaar. Hoe mag joost weten, en makkelijk was het echt niet, maar ondanks zijn zorgen en probremen over het ontbreken van geld heeft hij áltijd gezorgd dat er structuur was, dat wij ons huiswerk goed konden maken. Ik ben het er dus absoluut níet mee eens dat dat niet mogelijk zou zijn als je geldzorgen zoals deze hebt!

Apple

Re: Moet je wel medelijden hebben met arme mensen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:56

Dat is heel bewonderenswaardig van je vader :j

Ik zeg ook niet dat het nooit zou kunnen, het is alleen vaak lastig om te doen in praktijk :-)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:50

Apple schreef:
Niets mis mee. Een TV is tegenwoordig bijna een eerste levensbehoefte, vooral in armere gezinnen. Als de kinderen door de tv kunnen meepraten op school dan is dat alleen maar handig. Geen tv zou betekenen dat de kinderen op een andere manier vermaakt moeten worden. Boeken/bibliotheek? Sportclubs? Allemaal zaken die duurder kunnen uitpakken dan die ene tv die voor het hele gezin handig is (en niet voor 1 gezinslid). GSM? er staat dat ze alleen gebeld kan worden, dan is het dus gewoon een GSM voor bereikbaarheid. Een GSM met pre-paid pakt per maand vaak goedkoper uit dan een vaste telefoonlijn.
Dat ze de huur klokvast betaalt is ook alleen maar positief, als je de huur immers niet betaalt dan kun je je huis uitgezet worden. De belangrijkste rekeningen om te betalen dat zijn je huur, energie en je ziektekostenverzekering. De rest maakt allemaal wat minder uit. Dan kun je in elk geval in je huis blijven en heb je gas/water/licht.

je kan ook een gratis krant krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 17-03-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote geplaatst

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:03

Als je mijn bericht wilt quoten dat kun je in het bericht op quote drukken :-)

Een gratis krant kun je ook krijgen ja. Waar staat dat ze hier geen gebruik van maken?

MiSz_SaNdYJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:05

voor zaken zoals sport bieb enz kun je bij je gemeente ook geld krijgen als je onder een bepaalde grens zit
en een kind heeft niet veel nodig ja normaal eten en heel veel liefde
ook met 2 kartonnen dozen en een pak kleurtjes kan een kind uren spelen het hoeft allemaal niet duur te zijn.
er zijn gezinnen die het met veel en veel minder moeten doen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:11

Onder bepaalde grens inderdaad.

Dit verhaal is echter in België, ik weet niet hoe de vergoedingen daar zijn.

Een TV hoeft helemaal niet duur te zijn, waarom struikelt iedereen daarover? Hoezo wordt een tv gezien als luxe?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:17

het ligt eraan Apple :)

een flatscreen wallcovering tv hoeft niet nee............ :)

een ouwetje kan wel............

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:19

Flatscreen wallcovering is het andere uiterste ja :D :D

Maar een doodnormale HTK tv is echt niet duur en van een normale tv heb je jarenlang plezier. Je kunt ook nog tweedehands zo'n tv halen of via marktplaats of 'gratisaftehalen.nl' . Kost allemaal geen drol.

Kan me voorstellen dat zo'n Sandra dan liever een TV heeft zodat ze haar 3 kids daar voor kan parkeren (en ze zichzelf kan concentreren op haar 2 banen) als dat ze elke dat in de weer moet met dozen/kleurtjes en andere creatieve dingen om de kids bezig te houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:24

helemaal mee eens :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:56

Het probleem bij deze gezinnen ligt ook vooral aan hun ingesteldheid en intelligentie. Kijk, je kan arm beginnen (net zoals bij mijn ouders), maar als je van aanpakken weet kan dit probleem overwonnen worden.
Deze mensen zitten in een vicieuze cirkel, zitten helemaal vast. Ze kunnen niet om met geld, en geloof mij, al winnen ze de lotto, dan nóg hebben deze mensen problemen. Dus het (weinige) geld op zich is niet de boosdoener.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 14:47

In mijn schoonfamilie zitten ook zulke ´probleem gevallen´.
Krijgen ze 25.000 euro in het handje van familie, dan loopt zij met een nieuwe gaderobe rond, een nieuw interieur, maar ondertussen wordt de telefoon afgesloten en scheid de oude auto ermee uit ;(
Ik geloof dat ze elke maand wel een paar laarzen koopt en zeker elke week naar de markt gaat voor kleren! Sorry, maar ik ben toch net iets slimmer dat ik liever wat spaar dan in alweer een nieuw paar laarzen loop a 100 euries!!!
Ze hebben in het verleden ook al vaak zat zonder gas en licht gezeten.
Wat ik dan ook niet begrijp is dat de man niet eens de vrouw een schop onder dr kont geeft! Moest ik eens flikken! Ik denk dat mn man me een nachtje buiten laat afkoelen :+
Dus misschien klopt het wel, soort zoekt soort ;)

Ik heb door een relatie met een jongeman ooit eens op straat gezet door mn ouders. Ze moesten hem niet.
Ik ben naar het Leger des Heils gegaan. Ik had wel een karig inkomen van 800 gulden. Ik kreeg daar een tijdelijk kamer en kwam in het proces van jong volwassenen. Mijn salaris zou ingevorderd worden. Voor boodschappen kreeg je dan ´zakgeld´. Ik ben toen ook naar een huurwoning gaan kijken. Er is echt wel een goed traject als je maar wilt! Ook met weinig kan je ver komen!!
Ik ken zat gescheiden alleenstaande mama´s die het prima doen en geen chips aan de kinderen geven om de honger te stillen.
En ook structuur brengen de mama´s in. Gaan ze mee naar de binnenspeeltuin, moeders gaat echt op tijd naar de school van haar gehandicapt dochtertje. Die houden een vast ritme aan.
Maar sommige willen misschien geen begeleiding? Volgens mij kan je overal aankloppen. Er zijn gewoon geen echt arme mensen in Nederland.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:00

Tsja, het hangt van veel verschillende factoren af.

Het voorbeeld dat jij geeft, 25.000 euro gewoon geven aan mensen, dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk en is dweilen met de kraan open. Daar schiet niemand iets mee op. Als mensen hun bestedingspatroon willen veranderen dan zal dat in eerste instantie geheel van hunzelf uit moeten komen.

Armoede en schulden komen niet alleen door een verkeerd bestedingspatroon.

Armoede in Nederland bestaat en het komt vaker voor dan je denkt.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:14

1Boefje schreef:
Volgens mij kan je overal aankloppen. Er zijn gewoon geen echt arme mensen in Nederland.

Ligt eraan wat je onder echte arme mensen verstaat. Maar onder mijn definitie bestaan ze wel degelijk in Nederland. Oké, ze komen misschien niet om van de honger, maar "normaal" leven kunnen ze zeker niet met al die zorgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:39

ik voor een ben er heel, heel zeker van dat armoede echt bestaat in nederland :D en niet te weinig ook!!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:51

Shadow0 schreef:
1Boefje schreef:
Klopt in mijn geval wel. Ik heb HBO en manlief TU/e ;)

Als je wilt dat ik het zo lees, is het dan niet handiger om het ook zo te schrijven? Voorkomt misverstanden :j

(En dan zou ik nog steeds protesteren: IQ staat niet gelijk aan opleiding en het zijn juist mensen die in een zeer onvoordelige situatie opgroeien die best een hoog IQ kunnen hebben, maar gewoon nooit de kans hebben gehad om dat te ontwikkelen en dus geen hoge opleiding hebben gehad.)

idd ,. dat is mijn situatie door mijn jeugd in de jeugdzorg en elke 6 maanden verhuizen heb ik nooit een opleiding kunnen doen,
nu doe ik via het nti een opleiding maar dat kost aardig wat geld , ik kan het dan wel betalen maar je komt in een circel terecht van geen geld hebben voor een huishouden (want in mijn geval kan ik niet terug naar mijn ouders ) en dus geen opleiding volgen,

Ik vind het wel zeer onverstandig om kinderen te nemen als je bijna geen geld heb,
en de zin de mensen hebben niets dus nemen putten ze hun geluk uit hun kinderen,,,
sja dat vind ik egoistich want als je even 10 sec nadenkt weet je dan dat je het voor jezelf doet en
je je kinderen weinig tot niets te bieden hebt behalve liefde..
Laatst bijgewerkt door toot op 17-03-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:52

KiWiKo schreef:
ik voor een ben er heel, heel zeker van dat armoede echt bestaat in nederland :D en niet te weinig ook!!

maar wanneer is het armoede?
Je kan zover komen met een paar euro`s. ..

b.v je hebt geen geld voor een nieuwe wasmachine als je andere stuk gaat,,....
en daar hebben we marktplaats met duizenden gratis wasmachine`s af te halen..

is armoede niet op dure vakantie`s kunnen gaan?
of een weekje brood moeten eten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:56

is het armoede genoeg als je net aan je eten kan kopen en je zorg kan betalen??????

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik soms de zorgregeltjes wat buig zodat mijn clienten (allemaal chronisch ziek) een keer eens 50 euro over houden in een kwartaal.........

en die hebben het idee van nieuwe auto of wasmachine allang niet meer :) :) die zijn echt al een stukje verder dan dat :)

vacantie........... gehandicapt............. naaaaah, zit er ook niet echt in :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:57

Mijn buren waren ontzettend arm. Jongen krijgt toegang tot spaarrekening van z'n ouders en t eerste wat ie doet is een flatscreen van 1000 euro kopen, terwijl ze niet eens geld hadden voor eten/drinken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:59

Waarom mag iemand met weinig geld geen kinderen?

Het is de kunst om met geld om te kunnen gaan, om kinderen groot te brengen, ze liefde en waardigheid bij te brengen, ze een middelbare school te geven. De rest moeten ze zelf doen als ze groot zijn.

Minder hersens, wil nog niet zeggen dat je dom bent. Instelling over hoe het moet en hoort is iets wat je bijgebracht krijgt van je ouders. Als daar geen interesse in is door omstandigheden, dan creëer je mensen zonder verantwoordelijkheids gevoel, maar ook mensen die niet kunnen budgetteren, die niet kunnen plannen, niet kunnen overzien. Sociale problemen zorgen er nl voor dat hun aandacht op andere zaken wordt gericht.

Je zult maar 3 kinderen hebben en chronisch ziek worden, dan kom je ook onder de armoedsgrens en dan wil je ook tv en een mobiel. Mag dat niet?

Je hebt geen idee hoeveel mensen van de voedselbank leven en dat worden er steeds meer. Gelukkig bestaat die bank, maar hoeveel ooit bemiddelde en hoogopgeleide mensen durven zich te melden en voelen zich raar aangekeken door de ander bankers die een tas met eten komen halen? Volgens mij is dat de meer verborgen armoede....zij die onbegrepen arm zijn geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:02

1Boefje schreef:
In mijn schoonfamilie zitten ook zulke ´probleem gevallen´.
Krijgen ze 25.000 euro in het handje van familie, dan loopt zij met een nieuwe gaderobe rond, een nieuw interieur, maar ondertussen wordt de telefoon afgesloten en scheid de oude auto ermee uit ;(
Ik geloof dat ze elke maand wel een paar laarzen koopt en zeker elke week naar de markt gaat voor kleren! Sorry, maar ik ben toch net iets slimmer dat ik liever wat spaar dan in alweer een nieuw paar laarzen loop a 100 euries!!!
Ze hebben in het verleden ook al vaak zat zonder gas en licht gezeten.
Wat ik dan ook niet begrijp is dat de man niet eens de vrouw een schop onder dr kont geeft! Moest ik eens flikken! Ik denk dat mn man me een nachtje buiten laat afkoelen :+
Dus misschien klopt het wel, soort zoekt soort ;)

Ik heb door een relatie met een jongeman ooit eens op straat gezet door mn ouders. Ze moesten hem niet.
Ik ben naar het Leger des Heils gegaan. Ik had wel een karig inkomen van 800 gulden. Ik kreeg daar een tijdelijk kamer en kwam in het proces van jong volwassenen. Mijn salaris zou ingevorderd worden. Voor boodschappen kreeg je dan ´zakgeld´. Ik ben toen ook naar een huurwoning gaan kijken. Er is echt wel een goed traject als je maar wilt! Ook met weinig kan je ver komen!!
Ik ken zat gescheiden alleenstaande mama´s die het prima doen en geen chips aan de kinderen geven om de honger te stillen.
En ook structuur brengen de mama´s in. Gaan ze mee naar de binnenspeeltuin, moeders gaat echt op tijd naar de school van haar gehandicapt dochtertje. Die houden een vast ritme aan.
Maar sommige willen misschien geen begeleiding? Volgens mij kan je overal aankloppen. Er zijn gewoon geen echt arme mensen in Nederland.

Omschrijf jij nou niet iemand die totaal niet met geld overweg kan en daardoor in de armoe terecht komt? Maar dat is geen armoe, dat is de geldpest en het gemak dat de familie altijd weer bijspringt. Dat is misbruik maken van anderen.