lente01 schreef:Ze accepteren me toch wel, als ik maar mezelf blijf. Denk dat ik eerder een verstoord zelfbeeld heb waardoor ik kleine dingetjes net wat mooier maak dan ze zijn. Misschien is dat ook wel mijn manier om een beetje de werkelijkheid te ontvluchten, omdat die niet altijd rooskleurig is. Dat is het voor niemand, maar ik neem er geen genoegen mee.
Ik denk ook dat daar het probleem zit.
Jij zult jezelf onvoorwaardelijk moeten leren accepteren en liefhebben. Dan zul je de wereld om je heen ook kunnen accepteren zoals die is. Misschien is het minder dan je hoopte, dan je droomde als klein meisje, maar het is niet slecht. Het is wat minder glorieus allemaal en niet zo glamoureus, maar wel echt. Er zijn ook dromen en verlangens, en er zijn mensen die hopen dat je nu eindelijk die muur om je hart steentje voor steentje af gaat breken, en je laat zien zoals je werkelijk bent.
Want hoe mooi je verhalen ook zijn, een echt mens is altijd mooier. Hoe kwetsbaar en fragiel ook, en hoe bang je ook bent voor de werkelijkheid, bang om gekwetst te worden, bang om te kwetsen, toch ben je altijd mooier dan een fantasie. Wees niet bang om te huilen, wees niet bang voor de pijn, tranen drogen wel weer, pijn houdt echt weer op. Pijn en tranen horen bij het leven, en huilen van geluk ook, lachen tot de tranen je over de wangen lopen, je make-up is uitgelopen, en je er echt niet meer florissant uitziet, maar je zo goed voelt als je nog nooit gevoeld hebt.
De werkelijkheid is niet slecht, meiske. Net als jij ben ik weleens teleurgesteld in de werkelijkheid, toen de wereld minder mooi bleek dan ze in mijn dromen was. Toen ik erachter kwam dat ik geen talent heb om te dansen, ondanks dat ik lenig ben en dol op ritmes. Toen het echte, grote verdriet mijn leven binnenkwam, en ik dacht dat ik alleen nog zou kunnen huilen, totdat mijn tranen op waren, en mijn ogen brandden...... maar ik leerde dat er met verdriet wel te leven is, en ik kon harder lachen en beter feestvieren dan tevoren. Geluk wordt dieper, als je weet wat ongeluk is, geven is mooier als je weet wat ontvangen is. Een droom is maar een fantasie, en een verhaal ook......
lente01 schreef:Als je dan merkt dat je het qua energie niet meer op kan brengen en niet meer weet aan wie je welke versie van de leugen hebt verteld, dan wordt het lastig. Ik probeerde het toen als op te lossen of te verminderen, maar ik constateerde dat ik zelfs leugens bleef aanmaken. En dan is er wel meer mis, dan ben ik niet meer iemand die gewoon een klein beetje bovengemiddeld liegt, helaas.
Het is goed dat je het beseft. Nu kun je er iets mee doen. Het begin met acceptatie en liefhebben, daarna komt de rest pas.
Ga eerst eens biechten bij een pastoor, in een RK-kerk. Je hoeft geen lid te zijn, maar biechten kan opluchten. Zie het als een eerste stap.....
lente01 schreef:mijn ouders hadden geen vertrouwen meer in mij.
lente01 schreef:Ik ben daar zo van geschrokken dat ik tijden niet meer naar huis durfde 's middags
Deze 2 regels zeggen mij heel veel, je lijkt echt heel bang te zijn om de confrontatie met de werkelijkheid aan te gaan.....
Doe het op de manier die maikeltje zegt. Vertel het een aantal mensen, laat ze je helpen..... je komt er heus wel uit.