Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

ik heb vaak zat een tik gehad ,ook wel met een klomp :P die ook nog brak :+
en ik ben er niks slechter van geworden en wist wel waar de grens lag
en die probeerde ik wel te verleggen [ arme moeder :D ]

en ook mijn zoontje heeft corrigerende tikken gehad :j
en idd 3 x waarschuwen en wie niet luistert zal voelen }> en ik heb een goed luisterend kind nu hij 11 jr is.
hij had die pak op de broek soms echt nodig.

ik sla hem niet bont en blauw ;) en dat is ook niet nodig.
hij heeft trouwens nooit hoeven huilen om een tik van mij :+ :D

nu hij wat ouder is gaat het met praten beter en bij erg gedrag tel ik :D ik tel langzaam 1............2.............en bij 3 pak ik hem :7 en dat weet hij ,hij stopt dus bij 1 en soms 2 :D

en ik heb hier totaal geen probleem mee.

niks geen soft gedoe,ik erger me dood aan de Nannies >;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:07

odetteke schreef:
unicorn_kiss schreef:
En toch heb ik ongelofelijk veel respect voor mijn ouders, geweldige mensen :)
Zoiets gaat een beetje hand in hand,
zo'n angst stelt ook heel weinig voor
(tenzij je je kind door elkaar rammelt)

En wees gerust, een kind dat luistert komt voort uit angst voor 'iets' (een boze blik, boze woorden),
een kind kent het begrip respect namelijk nog niet.

Het begrip niet nee, maar een peuter kan enorm goed begrijpen dat bepaalde dingen papa en mama blij maken en sommige dingen juist niet. Uitleg over gevaar komt bij een 2 jarige prima aan, dan is er voor een volgende situatie als je zelf een paar tellen de kamer uit bent ook niets aan de hand.

Ik weet niet of een kind bewust de dingen doet die mama en papa fijn vinden en andere dingen niet,
anders was een kind opvoeden lang niet zo 'lastig'

Een hond kan je ook bepaalde dingen aanleren, waaronder ook gevaren.
Het opvolgen daaraan komt ook voort uit onderdanigheid en niet uit respect.
(Mijn excuses dat ik nu een hond vergelijk met een kind, maar in die levensfase wijken ze nog zoveel niet van elkaar af)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 06-02-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:08

unicorn_kiss schreef:
Terugslaan op latere leeftijd, dat is dan weer een kwestie van respect

Dus, mocht je 16/18 jaar of ouder zijn, je raakt in conflict met je ouders, en er wórd geslagen.
Moet je je laten slaan? :)

Want het gaat nou over jongere kinderen, maar ik ben eigenlijk net zo nieuwsgerig naar de oudere kinders.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

Haha ik ook. Die nannies zijn echt niet mijn manier!
@ Roane. Ik zou in dat geval niet terug slaan. Krijg ik nu ( 18 ) een tik tegen mijn kop, sla ik mijn moeder niet terug. Inderdaad uit respect.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:10

Roane schreef:
unicorn_kiss schreef:
Terugslaan op latere leeftijd, dat is dan weer een kwestie van respect

Dus, mocht je 16/18 jaar of ouder zijn, je raakt in conflict met je ouders, en er wórd geslagen.
Moet je je laten slaan? :)

Want het gaat nou over jongere kinderen, maar ik ben eigenlijk net zo nieuwsgerig naar de oudere kinders.

Als jouw vader jou een tik geeft op die leeftijd, getuigt het van respect als je niet terugslaat.
Dat zou ik namelijk NOOIT in mijn hoofd halen.
Maar dat is wat ik onder respect versta natuurlijk, voor iedereen anders :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:10

chocobroodje schreef:
Kinderen moeten ook zo idioot veel tegenwoordig, volgens mij als ze minder gaan doen doordeweeks (bso, clubjes muziekles) en ze gewoon weer eens kind laten zijn........
Volgens mij scheelt dat al de helft. Gewoon om 3 uur thuis komen, en dan lekker buiten spelen met vriendjes, veel aandacht van je ouders.

kinderen moeten inderdaad idioot veel.....behalve luisteren lijkt wel....
ze worden op handen gedragen en alles draait om hun...
een corrigerende tik moet kunnen...het is maar goed dat ik nooit kinderen heb gekregen...waar mijn vriendin het pikt van haar 6 jarige prinses dat ze 'een stomme mamma' is....had het kind van mij al een pets gekregen en had ik haar op haar kamer gezet voor een uur....
Ik denk als je dat bij de eerste 'stomme mamma' uitspraak doet dat je van dat soort uitspraken verder geen last meer hebt.

Maar goed....ik heb ze niet ,mag dus ook niet meepraten...

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:11

Rosaa schreef:
@ Roane. Ik zou in dat geval niet terug slaan. Krijg ik nu ( 18 ) een tik tegen mijn kop, sla ik mijn moeder niet terug. Inderdaad uit respect.

Nee zou ik zeker niet proberen...
Voor het geval dat je moeder nog een man heeft...
Daar wil je (meestal) echt geen mep van krijgen hoor :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:11

ik zie peuters hun ouders slaan in de supermarkt......... en pappa en/of mamma zeggen dan...... zoet maar kindje..........

ik kan je vertellen dat als mijn peuter op welke manier dan ook mij zou slaan........... dan heeft die dat direct achter de broek zitten is die gek geworden......

pik geen getrut van mijn kind noch het paard.........

Ik snap het werkelijk niet dat ouders zich laten slaan door hun kinderen :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:13

Ik zou mij ook afvragen waar het respect voor mij is, wanneer een ouder vader of moeder, mij een tik geeft omdat ze er met woorden blijkbaar niet uit kunnen komen of hun gelijk niet kunnen halen.

Ervanuitgaande dat deze jongvolwassenen een redelijk normale opvoeding gehad heeft en niet zozeer een opvoeding waarbij je zoiets eerder zou verwachten :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:13

KiWiKo schreef:
ik zie peuters hun ouders slaan in de supermarkt......... en pappa en/of mamma zeggen dan...... zoet maar kindje..........

ik kan je vertellen dat als mijn peuter op welke manier dan ook mij zou slaan........... dan heeft die dat direct achter de broek zitten is die gek geworden......

Het is mij ook een raadsel..
en proberen ze dat nog stug te negeren ook..ben je gek geworden :?

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:14

@ _lieff_ Mijn moeder heeft inderdaad nog een vriend en daar wil ik ook echt echt echt geen klap van krijgen haha. Beer van een vent. Maar, mocht ik hem krijgen zou hij eerder een klap terug krijgen als mijn moeder. Omdat ik niet met hem opgegroeit ben. Hij is nu 1.5 jaar samen met mijn moeder, en ik beschouw hem ook als vader, maar toch anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:14

KiWiKo schreef:

ik pik nieteens een grote bek van een vreemd kind...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:15

Dan heb ik ook iets van; ehhh pardon? :')
Maarja, volgens mij voel je je als ouder ook aardig bekeken in een supermarkt, en zijn ze toch minder snel geneigd streng te handelen in angst (bij wijze van) over wat de buren dan over ze zeggen :)

Niet dat het goedpraat dat ze 'negeren.' :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:15

Roane schreef:
Ik zou mij ook afvragen waar het respect voor mij is, wanneer een ouder vader of moeder, mij een tik geeft omdat ze er met woorden blijkbaar niet uit kunnen komen of hun gelijk niet kunnen halen.

Ervanuitgaande dat deze jongvolwassenen een redelijk normale opvoeding gehad heeft en niet zozeer een opvoeding waarbij je zoiets eerder zou verwachten :)

Ik denk dat het vrij abnormaal is als een puber nog 'slaag' krijgt van z'n ouders.. het kind is dan al verstandig genoeg neem ik aan.
Als die alsnog een tik krijgt, dan zal dat waarschijnlijk niet zijn omdat het ouder het kind niet respecteert, maar om (tijdelijke) onmacht.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:15

Rosaa schreef:

De meeste kinderen slaan natuurlijk niet terug, maar repect komt toch van 2 kanten?????
Hoe vernederend is het wel niet om op die leeftijd een klap te krijgen zeg...

Vinden jullie niet dat je je kind moet leren dat slaan niet mag? Niemand wil zijn kind leren dat als hij zn zin niet krijgt hij altijd nog een klap kan verkopen op het schoolplein toch lijkt me?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:16

Roane : Bij ons een keer op een verjaardag ofzo nog voor ik geboren was , werd mijn neef eens heel erg boos op zijn vader , mijn oom dus.

Mijn oom is echt de liefste man die er is , hele fijne kerel !
Zijn zoon had echt even een black-out ofzo want die ging blijkbaar enorm tekeer en greep mijn oom van achterlangs bij zijn strot , waarna mijn opa (vader van mijn oom :P ) dat jong eraf schopte omdat pa niks deed :P

Dus zo kan het ook gaan , dat pa zelf in de verdrukking komt :P

En opa was een superlieve man , zijn zoon dus ook , en die zijn zoon is eigenlijk ook heel zachtaardig maar flipte dus ineens ergens om :P

Die zoon heeft nu zelf 3 meiden waarvan de oudste 2 tieners zijn , en het zijn echt superleuke meiden. Ze gaan er ook geweldig mee om , waren altijd vrolijke kinderen , de jongere 2 echt guitige boefjes :D De oudste deed eigenlijk nooit wat verkeerd. Neef en zijn vrouw hoefden toen ze klein waren ook maar even sterng te waarschuwen of hooguit een armpje even stevig vast te pakken en dan was het over. Die zaten er gewoon dicht bovenop waardoor het nooit uit de hand gelopen is en die meiden daar heb je dan ook echt geen last van , zijn gewoon altijd leuk geweest om over de vloer te hebben.

In tegenstelling tot de kids van andere neven en nichten , pfffft. Maar die zijn dan ook veels te soft en staan veels te veel toe want die zijn gewoon een beetje TE verblind door liefde voor hun kind zeg maar....dat zie je tegenwoordig wel vaak vind ik :=

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:17

Ik zal best een paar tikken hebben gehad toen ik jonger was, maar ik kan me er maar 1 echt herrineren, en die was zeker niet prettig. Ik werd gewoon recht in m'n gezicht geslagen door mijn vader, toen mijn ma het wist was ze woest op hem. Ik schopte als 9 jarig tegen de auto aan omdat ik boos was, en tja, auto's en mannen he :+

Ik snap zelf niet waarom ouders slaan..Ik zou het zelf nooit kunnen, je eigen kind slaan..

Maar als ik nu geslagen zou worden door een van m'n ouders, zou ik niet terugslaan, maar daar zou ik zeker niet meer tegen praten voor een paar dagen. :+

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:17

geerke schreef:
chocobroodje schreef:
Kinderen moeten ook zo idioot veel tegenwoordig, volgens mij als ze minder gaan doen doordeweeks (bso, clubjes muziekles) en ze gewoon weer eens kind laten zijn........
Volgens mij scheelt dat al de helft. Gewoon om 3 uur thuis komen, en dan lekker buiten spelen met vriendjes, veel aandacht van je ouders.

kinderen moeten inderdaad idioot veel.....behalve luisteren lijkt wel....
ze worden op handen gedragen en alles draait om hun...
een corrigerende tik moet kunnen...het is maar goed dat ik nooit kinderen heb gekregen...waar mijn vriendin het pikt van haar 6 jarige prinses dat ze 'een stomme mamma' is....had het kind van mij al een pets gekregen en had ik haar op haar kamer gezet voor een uur....
Ik denk als je dat bij de eerste 'stomme mamma' uitspraak doet dat je van dat soort uitspraken verder geen last meer hebt.

Maar goed....ik heb ze niet ,mag dus ook niet meepraten...

Waarom ben je hier dan :+

Bij ons gaat het altijd zo:
- We zijn weer lekker eigenwijs
-schreeuwen omdat ze er weer geen zin in heeft
-ruzie omdat we allebei onze zin willen krijgen
-tsja wat moet je dan??
schelden?
slaan?
huisarrest geven voor een maand?
opsluiten?

Een kind dat niet wil kan niet gedwongen worden maar het moet wel weten wat hij/zij wel of niet mag
of wanneer ze moet gehoorzamen.

Een tik geven als het nodig is kan best, maar het moet niet op kindermishandeling uitlopen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:18

ik heb persoonlijk scheit aan wat iemand van mij denken kan op zo een moment.........

maar mijn kind heeft gewoon een normaal respect voor mij te hebben........

en als mijn kind mij zou slaan (heeft ze nooit gedaan, zelfs niet geprobeerd) dan krijgt ze echt een pak op haar sodemieter van mij....... is die gek geworden!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:19

mirgino schreef:
ik heb vaak zat een tik gehad ,ook wel met een klomp :P die ook nog brak :+
en ik ben er niks slechter van geworden en wist wel waar de grens lag
en die probeerde ik wel te verleggen [ arme moeder :D ]

en ook mijn zoontje heeft corrigerende tikken gehad :j
en idd 3 x waarschuwen en wie niet luistert zal voelen }> en ik heb een goed luisterend kind nu hij 11 jr is.
hij had die pak op de broek soms echt nodig.

ik sla hem niet bont en blauw ;) en dat is ook niet nodig.
hij heeft trouwens nooit hoeven huilen om een tik van mij :+ :D

nu hij wat ouder is gaat het met praten beter en bij erg gedrag tel ik :D ik tel langzaam 1............2.............en bij 3 pak ik hem :7 en dat weet hij ,hij stopt dus bij 1 en soms 2 :D

en ik heb hier totaal geen probleem mee.

niks geen soft gedoe,ik erger me dood aan de Nannies >;)

Ik moet zeggen dat ik er toch echt wel slechter door ben geworden :o

Ik pak het dus wel op zijn nannies aan :D Ik vind zelf dat hij zich erg netjes gedraagd en een tik is nooit nodig geweest. We hebben nooit drama's in de winkel, hij eet netjes zijn bord leeg inclusief alle groente. Hij zegt netjes "dank" en "ja g(r)aag als hij iets aangeboden krijgt. Ik kan hem uitleggen waarom dingen niet mogen en hij lijkt alles te begrijpen, dus waarom zou ik het anders aanpakken? Hetzelfde geld voor de oppaskindjes die ik gehad heb.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:20

AniqueN schreef:
Rosaa schreef:

De meeste kinderen slaan natuurlijk niet terug, maar repect komt toch van 2 kanten?????
Hoe vernederend is het wel niet om op die leeftijd een klap te krijgen zeg...

Vinden jullie niet dat je je kind moet leren dat slaan niet mag? Niemand wil zijn kind leren dat als hij zn zin niet krijgt hij altijd nog een klap kan verkopen op het schoolplein toch lijkt me?

Ik krijg die klap nu ook niet, echt niet. Als kind kreeg ik een tik indien nodig, niet heb ik het al jaren niet meer gehad. Maar het was ook meer een " stel dat ". Respect komt inderdaad van 2 kanten. Maar die tik brengt mij wel terug met de pootjes op de grond. Van verrek ik ben te ver gegaan. Je krijgt niet ( normaal gezien ) zomaar een tik omdat je je melk omgooit, Maar als je iets doet wat niet door de bocht kan.

KiWiKo

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:22

ach kom........ als je terecht een pak op je sodemieter krijgt dan ben je daar niet getraumatiseerd van, dan is niet ineens je leven over :) ook al zou je dat pak een keer onterecht krijgen.....

tis allemaal huilenbalkgedoe...........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:23

AniqueN schreef:

Dat ligt eraan. Mijn dochter is tegenover andere kinderen nogal bleu. Ze laat zich alles afpakken, laat zich duwen en komt regelmatig met verhalen dat ze geduwd of geslagen is door andere kindjes uit de klas. Pasgeleden was ze door de juf in de hoek gezet omdat ze een opsodemieter terug had gegeven, maar ik was blij, dat ze maar eens goed van zich afbijt!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:24

KiWiKo schreef:
ach kom........ als je terecht een pak op je sodemieter krijgt dan ben je daar niet getraumatiseerd van, dan is niet ineens je leven over :) ook al zou je dat pak een keer onterecht krijgen.....

tis allemaal huilenbalkgedoe...........

Dat ben ik niet helemaal met je eens Kim... Ik vind persoonlijk dat ouders toch écht tekort schieten in hun opvoeding
als een kind onterecht een pak slaag krijgt. Er is zelfs bewezen dat kinderen daar op latere leeftijd problemen aan
over kunnen houden. Het heeft meer impact dan ouders vaak denken...

KiWiKo

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:26

Siets.......... dus jij vind dat jij je als ouder maar moet laten slaan door je 3 jarige????

ik mag toch hopen van niet zeg!