Wees beleefd in het OV!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:43

Giolli schreef:
pinuts schreef:
wat ik nooit snap.. Mensen gaan zomaar naast je zitten! oke prima, niets mis mee. Maar ik vraag het altijd.. Vind ik normaal. Maar soms kan ik net mijn tas weghalen, anders zit er gewoon iemand op!
Als ik mijn tas al heb weggelegd gaan ze gewoon zitten zonder wat te zeggen.. vreemd vind ik dat

Nou sorrie, maar ik ga als er een stoel vrij is gewoon naast iemand zitten zonder te vragen hoor. Als iemand zijn tas er op heeft staan vraag ik beleefd of ik er mag zitten, dat wel. Maar vragen voor een lege plek? No way.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:44

Of wat te denken van mensen die de bus in stappen, de strippenkaart op het plankje smijten en snauwen: "Vier strippen!"

Zoveel moeite is het toch niet de goede man of vrouw even goedendag te zeggen?

Dat over het niet opstaan voor ouderen, vind ik helemaal stuitend.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:44

millennium schreef:
pinuts schreef:
wat ik nooit snap.. Mensen gaan zomaar naast je zitten! oke prima, niets mis mee. Maar ik vraag het altijd.. Vind ik normaal. Maar soms kan ik net mijn tas weghalen, anders zit er gewoon iemand op!
Als ik mijn tas al heb weggelegd gaan ze gewoon zitten zonder wat te zeggen.. vreemd vind ik dat

Nou sorrie, maar ik ga als er een stoel vrij is gewoon naast iemand zitten zonder te vragen hoor. Als iemand zijn tas er op heeft staan vraag ik beleefd of ik er mag zitten, dat wel. Maar vragen voor een lege plek? No way.

Ik ook hoor. Je betaalt immers maar voor één stoel ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:45

Raar! :o Ik doe dat gewoon automatisch.
Ik vind het écht écht écht gewoon NIET kunnen om de niet de moeite te nemen om even gedag te zeggen! :n

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:47

Heb een keertje mee gemaakt dat een meisje met een enorme irritatie al haar tassen van 3 stoelen moest halen (4 zitje), terwijl het echt bomvol was in de trein.

Ze was aan het bellen, negeerde iedereen die bleef wachten om daar te kunnen gaan zitten (waardoor iedereen dus ook maar dom verder liep). Ik netjes gevraagd of ik kon zitten, keek ze mij aan en ging weer verder met bellen. Dus nogmaals gevraagd, waarna ze met een grote irritatie haar tassen onder haar stoel legde. In de telefoon werd het volgende gezegt: 'Jahoor, zit ik te bellen, gaan mensen lopen zeuren om een plekje. Onbeschoft toch? Onder het bellen iemand storen?' Na 3 kwartier hardop bellen besloot ze aan haar dropjes te beginnen. Niks mis mee, maar eet dan wel aub zonder gesmak en met een mond dicht :Y)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:48

BBreedveld schreef:
Of wat te denken van mensen die de bus in stappen, de strippenkaart op het plankje smijten en snauwen: "Vier strippen!"

Zoveel moeite is het toch niet de goede man of vrouw even goedendag te zeggen?

Dat over het niet opstaan voor ouderen, vind ik helemaal stuitend.

Helemaal gelijK!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:52

millennium schreef:
Heb een keertje mee gemaakt dat een meisje met een enorme irritatie al haar tassen van 3 stoelen moest halen (4 zitje), terwijl het echt bomvol was in de trein.

Ze was aan het bellen, negeerde iedereen die bleef wachten om daar te kunnen gaan zitten (waardoor iedereen dus ook maar dom verder liep). Ik netjes gevraagd of ik kon zitten, keek ze mij aan en ging weer verder met bellen. Dus nogmaals gevraagd, waarna ze met een grote irritatie haar tassen onder haar stoel legde. In de telefoon werd het volgende gezegt: 'Jahoor, zit ik te bellen, gaan mensen lopen zeuren om een plekje. Onbeschoft toch? Onder het bellen iemand storen?' Na 3 kwartier hardop bellen besloot ze aan haar dropjes te beginnen. Niks mis mee, maar eet dan wel aub zonder gesmak en met een mond dicht :Y)

Jemig! Dat is wel heel aso!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:54

Oja, en laatst zat er een vrouw voor me, ook in een 4-zitje, en die zat zo asociaal te eten, zó asociaal dat het eigenlijk lachwekkend was. Ze was een bakje fruit naar binnen aan het schrokken, zo erg dat ze zich wel 5 keer verslikte. Daarnaast was ze zo aan het smakken dat zelfs de mensen in het andere 4 zitje opkeken :') _O-

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:55

Zo zat ik gister in de bus, ook vol jongeren/studenten en 40gers. Ik hebmaar 1 hand en sta dus ook liever niet op omdat mensen tegen mij aanstoten of ik moeite heb met mijn evenwicht. Maar toen gister een oude dame instapte was ik degene die opstond! De rest blijft lekker zitten :n
Of een student die midden in het gang pad een grote sporttas legt "want er is nergens anders plaats" Ik zeg er wat van krijg je die domme opmerking, ik zeg dan hou je hem toch vast zo'n sterke gezonde jonge knul...... stil en een rood hoofd :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:56

millenium: Misschien zat daar wel iemand, die ff naar de wc is.. Ik vind het wel normaal om ff te zeggen: hoi, mag ik hier zitten? Vind het zo vreemd dat iemand zomaar naast je neerploft... Alsof ik onzichtbaar ben.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:00

pinuts schreef:
millenium: Misschien zat daar wel iemand, die ff naar de wc is.. Ik vind het wel normaal om ff te zeggen: hoi, mag ik hier zitten? Vind het zo vreemd dat iemand zomaar naast je neerploft... Alsof ik onzichtbaar ben.

Mja, daar heb je een punt. Maar als er verder geen jassen of tassen liggen neem ik aan dat er niemand zit. Mocht diegene zeggen dat iemand anders naar de WC is die op dat plekje zat, dan zoek ik een nieuw plekje.

Je mag trouwens niet eens naar de WC als de trein op het station staat.

pinuts

Re: Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:10

gelijk heb je;)Ik vind het gewoon prettig dat iemand gedag zegt als ie naast me komt zitten..en sociaal, en normaal;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:13

Ik lees hier een paar keer dat mensen bijna op iemands tas gingen zitten. Ik vind wel dat ze dat hadden kunnen vragen, maar halen jullie je tas dan niet weg als het drukker word?

En dan gaan er altijd oude vrouwtjes zitten. :+ Ik weet niet hoe het kan, maar als er iemand naast me kom zitten zijn het meestal oudere dames. := Blijkbaar zie ik er erg betrouwbaar uit.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:19

ik zet mijn tas weg wanneer iemand vraagt of ie naast me mag zitten;) Want het gebeurd vaak dat ik mijn tas wegzet, en dan niemand naast me gaat zitten, kan ik hem weer terugzetten en weer opnieuw.

Edit( maar meestal moet ik mijn tas redden van een kont die in slow motion naar beneden afdaalt :D )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:36

Skygirl schreef:
Ik lees hier een paar keer dat mensen bijna op iemands tas gingen zitten. Ik vind wel dat ze dat hadden kunnen vragen, maar halen jullie je tas dan niet weg als het drukker word?

En dan gaan er altijd oude vrouwtjes zitten. :+ Ik weet niet hoe het kan, maar als er iemand naast me kom zitten zijn het meestal oudere dames. := Blijkbaar zie ik er erg betrouwbaar uit.

Ik ben soms gewoon niet snel genoeg, als ik met mijn rug naar de deur zit en iemand rent praktisch naar die plaats heb ik mijn tas nog niet aan de kant. Ik zet hem meestal op mijn schoot als de trein stopt op het station, maar soms zit je gewoon even te slapen. Toch geen reden om iemand spullen te beschadigen (Ik bedoel mijn ipod is niet gebouw om 80kg op zijn kop te krijgen).De laatste keer was ik zelf ook aan het instappen en had ik mijn tas nog naast me staan omdat ik de andere tas tussen mijn benen in aan het zetten was, toen zat er ook echt iemand op.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:38

Wat ook zo asociaal is.. is dat mensen gaan lopen blèren door de telefoon in een stilte coupe!!
Staat er toch zeker niet voor niks op..

Ik heb trouwens altijd mijn tas op schoot, ik slaap altijd in de bus/trein, dus dan heb ik liever de tas in de hand ;)
Ik heb bijna altijd wel iemand naast me zitten af en toe ook best irritant vind ik

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:40

Giolli schreef:
pinuts schreef:

Ik vind het gewoonweg ongelooflijk ASOCIAAL dat sommige mensen een tas op een stoel leggen!! Dat komt voor mij over alsof ze niet willen dat er iemand naast ze komt zitten. Belachelijk. Je houdt je tas maar lekker op school of op de grond.

Verder kan ook ik me kapot ergeren aan hoe onbescchoft sommige mensen zijn tegen mensen in functie. Doe durf je brutaal te zijn tegen iemand die maar gewoon zn werk doet. En waar gaat het 9 van de 10 keer om: om een kaartje van een paar euro. Het is schrikbarend hoe asociaal mensen tegenwoordig zijn tegen anderen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:55

Ja maar Ghani, als de trein zo goed als leeg is(of iig genoeg lege plekken) en ik met 2 of 3 tassen naar huis ga of gewoon uberhaupt vind ik het veel handiger om mijn tas naast me te hebben. Heb ik het idee dat trein/bus te vol word, dan haal ik hem GELIJK weg en mocht ik het niet in de gaten hebben en iemand vraagt mij of hij/zij daar mag zitten zeg ik Ja natuurlijk, sorry had niet in de gaten dat het zo druk was.

Is het dan een probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:47

millennium schreef:
Yamcha schreef:
Vind het idd ook erg asociaal gedrag, maar mensen worden sowieso steeds asocialer.

Maar in voorbeeld 1, vind ik jou ook neit zo beleefd, wel dat je een plekje vrijmaakt, natuurlijk, maar om anderen er zo op te wijzen, vind ik niet erg netjes. Het is niet aan jou om anderen op te voeden.

Ow, heeft niks met opvoeden te maken, maar aan een enorm egoistisch gedrag van een hele coupe vol met studenten. Iets wat op dat moment pisnijdig maakte. Laat andere mensen zich maar de ogen uit hun hoofd schamen.

Ik begrijp het volkomen, maar vind het niet netjes van je en erg onbeleefd ook.
Sodera schreef:
Ja maar Ghani, als de trein zo goed als leeg is(of iig genoeg lege plekken) en ik met 2 of 3 tassen naar huis ga of gewoon uberhaupt vind ik het veel handiger om mijn tas naast me te hebben. Heb ik het idee dat trein/bus te vol word, dan haal ik hem GELIJK weg en mocht ik het niet in de gaten hebben en iemand vraagt mij of hij/zij daar mag zitten zeg ik Ja natuurlijk, sorry had niet in de gaten dat het zo druk was.

Is het dan een probleem?

Lijkt me niet, je bent dan niemand tot last :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:51

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:53

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:55

Als de trein bomvol is dan moet je wel eens in het gangpad van de coupé staan. En die trein wiebeld natuurlijk en dan verlies ik wel eens vaker m'n evenwicht en goh wat kunnen die mensen dan geergerd kijken die wél op een stoel zitten!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:34

Ik heb me vorige week rot geërgerd toen niemand op stond voor een vrouw met drie kinderen. Die vrouw had één kind op haar buik (baby) en liep daarnaast nog met een 1,5-2 jaar oude tweeling. Er was in de bus een leeg plekje waar ze één van haar kinderen neer kon zetten. (was naast een dikke vrouw anders hadden de twee kinderen wel naast elkaar kunnen zitten als er een persoon met gemiddeld figuur had gezeten). Maar niemand die een plaatsje voor die vrouw of het kind aanbood! Die vrouw moest zichzelf balanceren en zorgen dat haar andere kind niet omviel en dat met een baby op je buik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:47

gelukkig reis ik niet meer met het OV maar in het verleden wel :j

zal nooit vergeten de discussie die ik heb gehad in de tram....
hele dag gewerkt ,last van mijn rug en dan pak je een stoeltje in de tram...dan kom je bij de albert kuip markt halte en stroomt het vol met allemaal dames met volle tassen van de markt
en dan komt er zo een vrouwtje van een jaar of 45?-50? dat ik wel even kon opstaan voor haar
ik heb doodleuk nee gezegd, werd ze een partij boos! tja kom zeg....ik heb de hele dag keihard gewerkt ben kapot en betaal net zoveel aan een kaartje, en madam heeft lekker de albert kuip vrijwillig op en neer getippeld en dan mag ik staan? no way :n

als het iemand slecht ter been is , uiteraard.....maar ik bekijk het echt wel per persoon :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:18

veel mensen letten helemaal niet op wat er gebeurt en luisteren naar muziek, zitten te bellen of 'live' te ouwehoeren, zitten te slapen of staren naar buiten...
kortom, als iemand wil zitten moet ie het tegenwoordig vragen. gek word ik er van! ik ben nu flink zwanger, maar er gaat niemand staan hoor :n