Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Overheid geeft 41 miljoen euro voor Haïti

1. Helemaal goed, kunnen we niet meer geven.
14 (10%)
2. 41 miljoen vind ik wel erg veel geld.
55 (42%)
3. ik vind elke bijdrage van de overheid teveel, actie is genoeg.
59 (45%)
4. Haïti, lag dat niet naast staphorst?? (Geen mening :))
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 130

KiWiKo

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:20

bij mijn volgende betaling aan de belastingdienst ga ik gewoon eens 3 euro aftrekken met als omschrijving terugbetaling donatie Haiti :D :D

kijken hoe de BV Nederland reageert :D :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:22

KiWiKo schreef:
bij mijn volgende betaling aan de belastingdienst ga ik gewoon eens 3 euro aftrekken met als omschrijving terugbetaling donatie Haiti :D :D

:=

Briljant voornemen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:23

KiWiKo schreef:
daar gaat het bij mij niet om jarrah. Bij mij gaat het erom dat het makkelijk uitgeven is dat geld dat door burgers opgebracht is......... en dan wel uiteraard jezelf op de borst slaan.......

Daar gaat het jou misschien niet om, maar mij wel ;)

Het gaat in dit topic in het algemeen om de grote hoeveelheid geld die de overheid uit de burgers hun portomonee ophoest... jij vind dat niet zo zeer een punt, maar jouw punt is dat de grote mannen de eer op strijken, dat is een onderdeel van het grote geheel, maar dat interesseert mij nu net weer geen donder ;)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:24

KiWiKo schreef:

Nee je moet dan 4 euro aftrekken met als omschrijving terugbetaling donatie haiti met rente en kosten. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:24

oja :D :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:27

Ik vraag me idd af waarom zoveel.
En gaat dat geld gewoon naar haiti of waar komt het terecht?
Die mensen hebben nu in eerste instantie spullen nodig, water en eten.
Daarbij zijn hier nederland ook mensen zat die hulp nodig hebben en al dat schrappen in de zorg zou ook niet meer mogen.
Ik ben het ermee eens dat nederland Haiti moet steunen, maar 41 miljoen vind ik bizar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:28

Ben benieuwd wat de overheid zou zeggen als heel Nederland dat doet KiWiKo, :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:28

Ik vind dit weer typisch nederlands. We lopen hier over van de welvaart, we gaan dood aan welvaartsziekten maar 3 euro kunnen we zogenaamd niet missen voor een rampgebied. 41 miljoen is een druppel op een gloeiende plaat als je een heel land zonder infrastructuur weer op moet bouwen.
We hébben hier tenminste zorg en onderwijs, in Haiti hebben ze geen ziekenhuizen, geen eten of schoon drinkwater en dan durf je nog te stellen dat je het veel vindt wat de overheid doneerd.
Stelletje verwende nesten.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:30

Nou van 3,50 per persoon daar worden we echt niet minder van. Ik vind het juist goed dat we met een collectief, een land kunnen helpen, die helemaal niks meer hebben.

En Na de tsunami is er absoluut opgebouwd, dat gebeurd nog steeds. Vissers hebben nieuwe boten gekregen om weer in hun levensonderhoud te voorzien. Er zijn weer hotels gebouwd zodat er toeristen komen, en de bevolking in hotels kan werken. Iedereen is medisch geholpen, die dat nodig had.
Echter kunnen we ze niet hun verloren dierbaren terug geven en hun herinnering eraan uitwissen.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:32

Hier hebben we op de avond van de actie al een hele discussie over gevoerd in het topic 'geef jij aan giro 555' Ben blij te lezen dat ik er niet als enige zo over denk.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:33

Om al de genoemde redenen, het enorme bedrag van 41 miljoen belastingeuro's, heb ik niet gedoneerd... Dat klopt niet helemaal, ik heb via de belastingen 3,50 gedoneerd.... Das genoeg..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:34

Ik deel de mening van iedereen die zegt het belachelijk te vinden. Idd dat de overheid iets doneer is begrijpelijk, dat hebben we bij elke andere ramp ook gedaan maar dat de overheid nu in de recessie zoveel kan ophoesten begrijp ik niet. Komt Nederland dan niet meer in de schulden?

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:36

CM_ schreef:
Ik vind het goed dat NL zich zo inzet voor minder bedeelde mensen.
Maar, waarom zoveel, hoe in hemelsnaam kunnen ze ineens zoveel geld , zo ontieglijk veel geld ophoesten .

Want als het over NL gaat... over het helpen van mensen... word overal in gekort.

Denk eens aan de zorg in NL. Steeds meer moet men zelf betalen, waar gaat die 130 euro per maand heen???
Ziektekostenverzekering heeft haast geen nut meer zo..
150 euro of meer eigen risico.
Moet je toch minimaal een langdurig ziekenhuis bezoek of een operatie hebben wil je je geld eruit hebben.

Maar goed, dit even als voorbeeld dat in NL overal op word gekort, en nu we al zo ontieglijk veel geld bijeen hebben geraapt , kan de regering te makkelijk dit bedrag verdubbelen.

En dat is wat de nederlanders in het verkeerde keelsgat is geschoten.
Ben het er dan ook helemaal mee eens, dit kan zo niet.

Ben het helemaal met je eens. Dit heeft niks met egoïsme te maken :(

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:37

Ik vind het niet fijn dat sommige hier roepen met de termen als verwenden nesten.....
Er zijn ook zat Nederlanders die moeten knokken voor hun centen, en daar is ook die €3.50 een aardig bedrag voor.
Dat heeft niks te maken met verwend zijn, diegene die dat noemen hebben in mijn ogen veel lef aangezien ze totaal niet in de portemonnee van bokkers (en andere Nederlanders) kunnen kijken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:37

Bellatrix schreef:
Ik deel de mening van iedereen die zegt het belachelijk te vinden. Idd dat de overheid iets doneer is begrijpelijk, dat hebben we bij elke andere ramp ook gedaan maar dat de overheid nu in de recessie zoveel kan ophoesten begrijp ik niet. Komt Nederland dan niet meer in de schulden?

Ieder land heeft schulden (vanwege het begrotingstekort) maar we hebben genoeg geld in Nederland hoor.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:38

En daarom doneren de mensen die wat meer geld hebben, meer geld aan Haiti en is het helemaal niet erg dat als je bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hebt, niet bijdraagt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:39

Die 3,50 is bovendien al uitgeven, want die zit in het budget van Ontwikkelingshulp.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:40

Het gaat mij niet eens zozeer om die 3,50 per persoon (wat overigens in verhouding veel hoger ligt aangezien de niet werkende nederlander (kinderen o.a.) geen belasting afdragen), het gaat mij om het principe.

Ik vind het ongehoord dat zonder overleg MIJN belastinggeld aan Haïti wordt gedoneerd. De gekste belastingen worden in het leven geroepen als een verpakkingsbelasting om de staatskas te spekken en op het moment dat er een ramp gebeurt en de Nederlandse regering zo nodig weer het grootste bedrag moet ophoesten (Duitsland 17 mlj, België 9 mlj) "kijk ons eens", dan hebben we ineens geld zat?

Laat ze dat geld lekker in de gezondheidszorg of onderwijs steken, daar vallen nog genoeg verbeterslagen te maken, maar daar is nooit geld voor :?

Dat wij ons het lazarus werken om o.a. de hypotheek én de belasting te kunnen betalen, krom moeten liggen om elke maand die achterlijk hoge ziektekostenverzekering te kunnen betalen om vervolgens elke doktersrekening die je binnen krijgt alsnog zelf te moeten ophoesten, en dat aaaal dat zuurverdiende en zuurafgedragen (vooral het laatste) geld vervolgens plompverloren weggegeven wordt, vind ik beneden alle peil.

Er gaat jaarlijks al 7 miljard naar ontwikkelingshulp, ergens moet toch een grens getrokken worden.

als ze jaarlijks 41 miljoen al weg kunnen geven, dan mogen de belastingen ook wel omlaag, kennelijk hebben ze dan teveel :P

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:40

[***] schreef:
We hébben hier tenminste zorg en onderwijs,

Misschien moeten mensen die er zo over denken de documentaire "Vel over probleem" eens bekijken. Hoezo we hebben hier zorg? Ja, zorg die je van de regen in de drup helpt, en waarom? Omdat overal op bezuinigd moet worden. Weet je hoeveel schoolverlaters er zijn? Ontzettend veel, en waarom? Omdat er bezuinigd moet worden op hulp. Mensen met CF en andere longaandoeningen hebben momenteel een groot probleem, want hun slijmoplosser word ineens niet meer vergoed. Weet je waarom? Omdat er bezuinigd moet worden.
We krijgen het rekeningrijden, belasting op sigaretten en alcohol word verhoogd etc etc etc.
Werkelijk op alles wat van belang is, school, zorg en veiligheid, moet bezuinigd, bezuinigd en nog eens bezuinigd worden. En dat alles omdat er 'geen geld is'. En dat wás al aan de gang vóór de aardbeving. Waar komt die 41 miljoen dan vandaan? Of waar gaan ze dat weghalen? Belasting op aardappels, groente, vlees???

Hulp bieden prima. Stuur maar wat meer van onze landmacht daarheen om op een praktische manier te helpen met de opbouw. Kost ook geld, maar defensie kost per defenitie geld en op die manier doe je er nog wat nuttigs mee. De nederlandse bewoners hebben al 41 miljoen gedoneerd, mag ik misschien zelf kiezen waar ik mijn geld aan uitgeef? Ookal is het maar 3,50 (wat overigens voor mij een hele dag eten is)?
Nogmaals, hulp is prima, maar dit is buiten alle proporties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:43

Silence schreef:
Ik vind het niet fijn dat sommige hier roepen met de termen als verwenden nesten.....
Er zijn ook zat Nederlanders die moeten knokken voor hun centen, en daar is ook die €3.50 een aardig bedrag voor.
Dat heeft niks te maken met verwend zijn, diegene die dat noemen hebben in mijn ogen veel lef aangezien ze totaal niet in de portemonnee van bokkers (en andere Nederlanders) kunnen kijken.

Er is geen nederlander die iets zal merken van de 41 miljoen die aan Haiti is gedoneerd.
Maar dat geld kan daar wel een groot verschil maken.

In Nederland is er tenminste een bijstand en mocht je daar niet van rondkomen is er nog een voedselbank.
In Haiti gaat je kind gewoon dood als er geen eten is of als je geen geld hebt voor een doktersbehandeling.

Nederland is één van de landen met de meeste welvaart ter wereld en als je hier in het topic leest met de meest ontevreden mensen ter wereld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:44

Ik denk dat een deel van die 41 miljoen hier ook een hoop verandering zou kunnen brengen.
Maar problemen in Nederland zien geen cent, want dat is er nooit.
Maar in zulke gevallen kan het niet op bij de overheid.
Dat is toch ook krom of niet soms?
Laatst bijgewerkt door Silence op 23-01-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:45

1 euro is nog te veel als je het mij vraagt

als er hier ons zo eens iets overkomt eens kijken hoeveel euro wij gaan krijgen van hun daar denk niet dat het veel gaat zijn

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:45

Ik wil binnenkort een benefiet organiseren om de ouderen in ons land te helpen.
Voor degenen die geen familie hebben en afhankelijk zijn van onze zorg.
Waar helaas het personeel niet de tijd en middelen heeft om goed voor deze ouderen te zorgen.
De ouderen die na de oorlog Nederland hebben opgebouwd, zodat we nu computers, mobieltjes, paarden etc. kunnen hebben en nu zelf doorligplekken enz. hebben door het gebrek aan zorg.
Daar wil ik een benefiet voor.
Komen er dan ook BN'ers in het telefoonpanel?
Wordt de opbrengst dan ook door Nederland BV verdubbeld?

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat wat er in Haïti gebeurd niet verschrikkelijk is, zeker dat daar geholpen moet worden.
Maar hoe kan hier nu ineens 41 miljoen voor vrijgemaakt worden?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:46

Bellatrix schreef:

als het over de belasting betalers is zou het hoog uit 2 a 3 euro per persoon kosten, dus zo een ramp zou het niet wezen dat je zo weinig moet missen toch?

ik bedoel waar maken we ons dan druk om?

het is alleen een heel raar verhaal dat het eerst gegarandeerd word dat het geld goed word gebruikt en daarna het een beetje terug word getrokken!

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:46

IndianLady schreef:
Waar halen ze dit geld vandaan :?

Van de nederlanders die altijd betalen :7