draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:35

Marloez schreef:
Jolliegirl schreef:
Dit leer komt idd van slachtafval :)
Maar wordt geen afval genoemd omdat eht gewoon naar leerlooiers gaat.

Op de excursie naar paardenslachthuis nijkerk, ging de huid (leer) ook een bak in :)
paardenleer is te dun voor zadels, maar alles van geslachtte koeien wordt gebruikt :j

Waar wordt paardenleer eigenlijk voor gebruikt? (Iets dat ik me tot op de dag van vandaag nog steeds afvraag. :+ )

Dat weet ik niet meer!
Ik ga het de 26e gelijk voor je vragen, dan ben ik weer in het slachthuis met een excursie
Zal ik je dan een PB sturen?
tenzij iemand anders het wel weet?

Volgens mij was paardenleer erg dun ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:38

Jolliegirl schreef:
__Laura schreef:
Koeien, geiten, schapen..

Het leer dat gemaakt wordt om instrumenten te maken (trommels bijv) is bijv geen afvalvlees. Moeten die dan ook afgeschaft worden?

van welk leer worden trommels dan gemaakt ;)

juist : van een geslacht dier

Ja duh :+ Maar jij zegt dat dat afvalvlees is, alsof die beesten een kei fijn leven gehad hebben & als ze geslacht worden voor al hun andere delen, dan mag de huid als cadeautje naar een leerlooier.
Er worden ook dieren gefokt juist voor hun huid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:41

Oh op die manier bedoel je :)
ja er wordt zeker gefokt op huid. En tsja... de meeste slachtdieren hebben geen fijn leventje ;)

Maar ik vind fokken om leer en vlees, anders dan een zeehondje doodknuppelen, of een nertsje ontvellen terwijl deze nog leefd.
en ja dat laatste heb ik in engeland zien gebeuren op een afstand, en daar stonden de volgende dag een stuk of 400 demonstranten...

even ter duidelijkheid : ook het fokken in veel te kleine hokken e.d ben ik tegen, maar het voorbeeld van de nerst en zeehond vind ik even iets erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:44

Vandaar mijn vraag aan de TS, die duidelijk tegen dierenleed is:

__Laura schreef:
Vraag aan TS: Heb je iets van leer? Zadel, hoofdstel, laarzen, jas?

Denk je echt dat dat afvalvlees is :+ ?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:45

Ik draag gelukkig geen bont ! zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen..
De lijdensweg die deze dieren moeten doorstaan is het voor mij niet waard om een luxe product als bont te dragen.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 12-01-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:46

Jolliegirl schreef:
Marloez schreef:
Waar wordt paardenleer eigenlijk voor gebruikt? (Iets dat ik me tot op de dag van vandaag nog steeds afvraag. :+ )

Dat weet ik niet meer!
Ik ga het de 26e gelijk voor je vragen, dan ben ik weer in het slachthuis met een excursie
Zal ik je dan een PB sturen?
tenzij iemand anders het wel weet?

Volgens mij was paardenleer erg dun ! :)

Als je dat zou willen doen, graag! :) Ben best nieuwsgierig eigenlijk. :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:47

Jolliegirl schreef:
WillemYntJee schreef:
Toevallig fokken mijn schoonouders konijnen voor het vlees en de vacht, niet bedrijfsmatig maar er zitten toch een stuk of 15 konijntjes in de achtertuin :)
Vlees eten ze heerlijk zelf op en de vachten liggen nu nog in de vriezer maar zullen denk ik verkocht worden.

als deze konijnen gewoon netjes en secuur geslacht worden, dan vind ik met dat soort bont helemaal niets mis :)
dat noem ik dan hergebruik van vachten.

Wil je t echt weten hoe ze geslacht worden?
Mn schoonvader draait ze gewoon in 1 keer de nek om, beestjes hebben hooguit een paar tellen stress bij t vastpakken maar dat is niet te vermijden.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:48

Vlees is tenminste een nuttig product, bont niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:50

Lavien schreef:
Vlees is tenminste een nuttig product, bont niet.

Bont is heel erg warm ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:54

WillemYntJee schreef:
Wil je t echt weten hoe ze geslacht worden?
Mn schoonvader draait ze gewoon in 1 keer de nek om, beestjes hebben hooguit een paar tellen stress bij t vastpakken maar dat is niet te vermijden.

Beter dan levend villen.
Nek omdraaien kan héél snel gaan als je het goed doet.
Misschien klink ik nu hard, maar prima toch dan? Lekker stukje vlees, warm vachtje :)
ligt natuurlijk ook aan de manier van houden bij dieren... een hokje van 50cm bij 50cm is not-done..

Marloez: ik ga het voor je vragen :)

Lavien: ben het met je eens. Bont is geen nuttig product, gezien er zoveel namaak is wat óók warm is.
Bont wordt voornamelijk gedragen omdat het mooi is.
Als je mijn winterjas aan zou doen, zou je denken dat de kraag van bont is, heerlijk lekker warm! maar het is echt nep :)

Anoniem

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:55

Voor vlees & leer zijn er ook zoveel namaakproducten! Waarom dan wel leren kleding dragen & vlees eten?
Vind dit behoorlijk hypocriet :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:03

__Laura schreef:
Voor vlees & leer zijn er ook zoveel namaakproducten! Waarom dan wel leren kleding dragen & vlees eten?

ooit gehoord van biologisch vlees? ;)

Ik eet vlees :) ik vind het lekker. en ik eet het wel na ruim 8/9 jaar vegetariér geweest te zijn ;) nadat ik in slachthuizen ben geweest :) ben ik het weer gaan eten
Maar ik draag geen bont.
Ik doe tenminste één van beide ;) Je kunt mensen niet zomaar alles laten doen.
leren kleding draag ik niet, behalve schoenen :) en ja ik rijdt paard ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:04

__Laura schreef:

mee eens.

ik draag zelf geebond, gewoon omdat ik geen leuke jas ofzo tegen ben gekomen, ik eet geen vlees. maar ik draag wel leer, ik ben dus netzo goed fout :y

dat je zegt dat bont niet nodig is, oke. maar vlees netzogoed niet. als je genoeg groentes vlees vervangers eet, en vitammine pillen ga je er niet aan dood.

ik denk dat de wereld al veel beter zou zijn. als elk geslacht dier, of het nu voor bont of vlees of leer is. gewoon goed gehouden worden en respectvol afgemaakt word, dus niet levend gefild..

watik wel de grootste onzin hier uit het topic vond, is een jas met bont kopen, en vervolgens de kraag weggooien. dn is het dier helemaalvoor niets dood gegaan! wees dan ook echt redelijke en koop gewoon de jas niet..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:05

ja, ik had 2 jaar geleden konijnenbont snowboots
heerlijk warm, waren helaas aan verslijten en heb ze weggegooid

zielig, tja, vlees eten is eigenlijk ook zielig
en katten en hondenbont is eigenlijk hetzelfde als ons speklapje
dier word gefokt om ons van een product te voorzien

hoe die dieren gehouden worden en geslacht worden, vind ik vaak te erg, maar in mijn ogen is het afmaken voor bont of vlees net zo erg

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:06

Ja ik heb wel het e.e.a. van bont, schaam me er niet voor, voel me absoluut niet schuldig. En voordat iemand mij ergens van durft te beschuldigen, zorg eerst maar eens dat je zelf geen dierlijke producten in huis hebt, dan praten we verder. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:06

Jolliegirl schreef:
ooit gehoord van biologisch vlees? ;)

Ik eet vlees :) ik vind het lekker. en ik eet het wel na ruim 8/9 jaar vegetariér geweest te zijn ;) nadat ik in slachthuizen ben geweest :) ben ik het weer gaan eten
Maar ik draag geen bont.
Ik doe tenminste één van beide ;) Je kunt mensen niet zomaar alles laten doen.
leren kleding draag ik niet, behalve schoenen :) en ja ik rijdt paard ;)

Ja, maar dat stond er niet bij.
Je hebt zeker ook geen donsdeken of kussen raad ik zo?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:07

En wat nou als je het in een tweedehandswinkel tegenkomt?

Ik heb twee keer bijna bont gekocht. De eerste keer was in Amerika, in een antiekzaak. Daar hing een prachtige vossenstola, echt om U tegen te zeggen. Die was EN erg duur EN ik voelde er niet veel voor om met verf bekogelt te worden. ;)
De tweede keer was in Nederland bij een tweedehandswinkel. Daar hing een hele jas met allemaal nertjes volgens mij. M'n man wou dat ik 'm kocht, maar ik vond dat lapjes effect toch niet mooi.

Voor de TS: Als je er zo fel op tegen bent DOE dan wat! In je vrije tijd dierenactivist worden werkt volgens mij beter dan hier op bokt gaan preken. Vooral 'paardenmensen' zijn in dit opzicht echt niet heilig, vrijwel alles wat we gebruiken komt van dieren af. In mijn opzicht maakt het dan niet veel uit of het van een koe in een krappe stal komt of van een nerts die in een krap hokje zit. Denk je echt dat je hoofdstel is gemaakt van een koe die lekker heeft kunnen rond lopen? En is dat niet onaardiger dan een nerts uit z'n lijden verlossen? En is paardrijden eigenlijk wel zo humaan? En wat nou van het feit dat we de oceanen leegvissen? Lijkt mij toch ernstiger dan wat bont hier en daar.

Dit zijn gewoon wat vragen, TS. Ikzelf zou dus niet echt bont kopen en ook geen nepbont, ik vind het gewoon geen gezicht en wat ik wel mooi vind is te duur.
Het probleem zit 'm niet in de mensen die bont kopen, het probleem zit 'm in de mensen die voor bont fokken. Als je een boom wilt weghalen ga je toch ook niet de takken snoeien?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:09

__Laura : ga je het nu persoonlijk spelen?
Want daar heb ik dus absoluut geen tijd voor he . tevens ook geen behoefte aan.

Ik heb een mening, en dan hoeft deze niet uitgespeeld te worden. :) om even antwoord te geven, ik heb perogd geen idee welk kussen en welk dekbed ik heb, gekregen van mijn tante bij het bed ;) dusja dit was allemaal al gekocht, kan ik het beter hergebruiken dan weer iets nieuws kopen, en zo de handel staande houden :))

Angelita : amen. al vind IK bont erg ver gaan ;)

phormicola : ik ga voor een groot deel toch met jouw mening mee :j
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 12-01-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 11:12

dit topic wil ik graag over bont houden en niet over vlees of leer! dan had ik wel een topic met ander onderwerp gemaakt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:12

bokt2010 schreef:
dit topic wil ik graag over bont houden en niet over vlees of leer! dan had ik wel een topic met ander onderwerp gemaakt..

Het gaat toch netjes met respect zo? :)
Waar bont gemaakt wordt, blijft ook leer over :)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:16

bokt2010 schreef:

het wordt toch een soort van discussie dan mag je ook andere dingen erij halen om je punt duidelijk te maken..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:17

VRAAGJE ; voor de mensen die tegen bont zijn en nep bot dragen, maar wel vlees eten

waarom wel een bont vervanger en geen vleesvervanger of kunststof zadel :) ? als je dan toch heilig bent..

Lynn_Nikita

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:18

bont en leer heeft met elkaar te maken, evenals vlees
dus als er een discussie gaande is mag dit er toch best bijgehaald worden

lijkt nu eerder alsof je iedereen wil overtuigen en alleen jouw mening over bont goed is

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:18

Naar mijn weten draag ik geen echt bond, ik hou sowieso niet van bond, bondkragen etc.

Ik draag wel leer(schoenen) en ik eet vlees.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:19

Ik heb een echte bonte (nerts) jas.