Ik wil breien, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:21

Die Octupus dingen wil ik ook nog gaan maken, bij de Zeeman (jawel, daar is ie weer) heb ik leuk roze en blauw garen gezien. Ik moet eerst nog even goed gaan lezen hoe het gemaakt moet worden. Mijn Engels is al niet supergoed en brei-technisch engels ben ik eigenlijk helemaal slecht in.

wreckh

Re: Ik wil breien, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:19

pff, als ik de meeste van jullie hoor voel ik me echt een kneus. Ik ken ook de namen van al die steken niet.

Het enige wat me goed lukt is gewoon recht. Nu ben ik aan het oefenen met 1 lange zijde recht, 1 lange zijde averecht, en de boordsteek geloof ik. Maar die lukt me helemaal niet.

Begrijp trouwens ook helemaal niks van die patronen, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik de namen van de steken niet weet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:39

Nou je weet nog meer dan ik hoor Wreckh :')

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:40

Tegen de tijd dat ik met een serieus patroon ga beginnen zal er hier in huis wel gevloekt gaan worden. Ik heb hier een zeer serieus boekje liggen met prachtige truien en vesten. Ik keek erin en het eerste wat er stond was "zet de steken op de Italiaanse manier op". Even gelezen, ik snap er nog steeds geen biet van, maar ga het over een poosje wel gewoon proberen en zien wat er gebeurt. Eerst nog even oefenen met de simpele dingen.
Ik ben ook zeer zeker geen talent, mijn oma was wel een supertalent, die heeft echt de meest ingewikkelde truien gebreid. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ze dat toch voor elkaar kreeg, ik weet heel zeker dat dát me nooit gaat lukken. De afkortingen die in de patronen genoemd staan, staan voluit in mijn superdeluxe breiboek gelukkig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:03

En hoe is het met jullie kunsten?
Ik heb mijn eerste sjaal bijna af,... nou nog af zien te hechten :=

Hij is alleen iets te kort, maargoed,... proeflapje :+

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:06

Misschien een leuke tip:
www.garnstudio.com

Hoef je geen boekjes te kopen, alle patronen on-line.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:58

Wat een goede tip only_hellen :D

Ik roep ook al maanden dat ik wil beginnen met breien maar het komt er maar niet van :') Binnenkort maar even wat wol halen en moeders vragen of ze het me uit wil leggen :))

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:06

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 05:58

Ik ben nog steeds druk aan het breien. Sorry, nog geen tijd gehad om een foto te maken, maar zal ik snel doen. Mijn moeder is nu ook bezig om me te helpen. We hebben nu denk ik ong. 10 lapjes gebreid voor de deken van beebje. Dus we moeten nog even. Vind het erg leuk en begin er langzaamaan een beetje handigheid in te krijgen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:37

Leuk! Er is weer iemand aanwezig in dit topic! Mijn babytruitje is ondertussen aan elkaar gezet. Hier en daar zit er nog een foutje in. Zo had ik de beschrijving verkeerd gelezen en het truitje te kort gemaakt. Moest ik weer een gedeelte uithalen en het oppakken van de steken was niet zo gemakkelijk als ik hoopte. Dat zie je er nu dus een beetje in. Verder is het best aardig gelukt. Ik ben nu bezig met een trui voor mezelf, een lekker dik exemplaar omdat ik 's avonds op de bank altijd zit te verkleumen.

Je dekentje bestaat dus uit verschillende lapjes? Dat is ook een leuk idee! Het dekentje waarvan ik de beschrijving heb bestaat uit 1 stuk.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:38

Afkanten hier ging hier gister ook niet goed :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:45

Afkanten gaat me best goed af, al zeg ik het zelf. Ik zag laatst in een boekje weer allemaal van die mooie steken staan voor in zomertruitjes. Ging ik in de beschrijving kijken, snapte ik er geen hout van. Dat is dus nog niet voor mij weggelegd ben ik bang.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:46

Mijn vriend wil dat ik een heel sprei voor hem brei... of er wel van die lange pennen zijn _O-

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:29

Ik ben ook begonnen met breien :D

Moeders heeft het me uitgelegd, en heb het al aardig onder de knie.
Het wordt een sjaal, gewoon rechttoe rechtaan (makkelijk beginnen :)) )

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:09

Cyntje schreef:
Mijn vriend wil dat ik een heel sprei voor hem brei... of er wel van die lange pennen zijn _O-

Misschien heb je nog wel een paar oude tentstokken liggen :D :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 15:41

idd, mijn dekentje gaat uit allemaal losse lapjes bestaan. Makkelijk beginnen idd. Nu zijn wel alle lapjes verschillen, zo oefen ik op de verschillende steken. Het word in ieder geval lekker kitscherig en kleurrijk. hihi.

Haha: idd met een paar flinke tentstokken moet het lukken dacht ik.
Ik zat te denken om leuke slobsokjes voor de beeb te breien, maar echt, ik word niet wijs uit die patronen, dus blijf me nog maar even bezig houden met het dekentje. (Moet ook wel, hopelijk dient de beeb zich binnen nu en een week aan)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:24

Nou nou, mag je wel opschieten met je dekentje! Anders heb je straks een beeb die het koud krijgt zonder dekentje!
Ik kom soms ook niet wijs uit die patronen. Ik zit nu met mijn basis trui al te kijken hoe ik het moet doen. Snap namelijk nog niet veel van het halsgedeelte. Ik ga gewoon doen wat de beschrijving zegt en hopen dat er dan iets uitkomt wat ergens op lijkt.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:18

Zucht.... en nu begint het gedonder. Ben ik bovenaan m'n aanstaande trui, moet ik de middelste 10 steken afkanten. Ik kan echter nergens vinden hoe ik dat doe. Tot aan die 10 breien, dan die 10 afkanten en dan het gedeelte aan de andere kant maken? En dan daarna die steken aan de andere kant weer oppakken en die afmaken? Ik ga maar experimenteren denk ik, want ik snap het nog niet helemaal!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:26

Stel je hebt 100 steken op je naald in totaal, en je moet er 10 afkanten. Dan doe je eerst 100-10= 90. Die 90 zou je dus overhouden na het afkanten van die 10 steken. Maar je hals moet in het midden zitten (duh), dus moet je die 90 over 2 helften verdelen. 2 x 45 steken dus.

Oftewel, in mijn voorbeeld brei je eerst 45 steken, dan kant je er 10 af en heb je nog 45 steken over. Dan brei je de twee helften afzonderlijk en kant je dus steeds een paar steken af aan de halskant. Ene kant is klaar en dan doe je de andere 45 steken.

Hoop dat je me begrijpt. Zo uitleggen valt toch niet echt mee.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:47

Only_Hellen, mijn dank is verpletterend! Maar nu heb ik dus een breinkraker voor gevorderden. Ik heb het halsstukje erin zitten en 1 kant schouder gemaakt. Nu zegt de beschrijving dat ik de tweede kant in spiegelbeeld moet maken. Kant 1 ging prima, maar nu ik de andere kant van de hals moet doen snap ik het dus niet meer. Haha! Echt een training van je hersenen, grinnik! Ik denk dat ik ergens iets gemist heb. Toch jammer dat ik geen oma meer heb om me even te helpen. Maar ik ben een dapper vrouwtje, ik priegel gewoon verder.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:53

Je moet b.v. na die 1e 10 minderingen, nu (ik noem maar wat 3x2 en dan 3x1 steek minderen. Bij de schouder die je nu af hebt, ging dat makkelijker, omdat je verder kon breien. Ik neem aan dat je die schouder die je klaar hebt, ook al hebt afgekant? Je steekt je naald nu in de 1e steek en begint met de afkanting (in mijn voorbeeld 2 steken, en je breit nu verder. Je begint nu dus met breien aan de averechtse kant.

Het is zo moeilijk uitleggen. Voordoen is zo'n stuk makkelijker :o .

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:13

Jaaaa! Het is toch gelukt! Ik heb nu het voorpand opgezet. Ben benieuwd of dat ook wil lukken, breien voor mega-beginners, haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:17

Hahaha, ongekende talenten.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:21

Hey leuk, een brei topic, ik was al bang dat ik er geen 1 kon vinden.
Ik heb ooit een keer een trui gemaakt (vraag me niet hoe)
met kabels en al en hij past ook nog! het is een wonder!!

ik ben nu met een makkelijker projectje bezig. Ik heb in de kleuren wit en grijs allemaal restjes wol en stof (in lange smalle stroken geknipt).
Hier brei ik, op een hele grove pen, een soort badmat van. Echt super leuk en simpel! Je kunt het matje ook bv voor de openhaard leggen of over je bedrand hangen ter decoratie.

Zeker als je net wil beginnen met breien is het leuk om de techniek zo onder de knie te krijgen. Dikke stof is lastiger te breien, maar bv. voeringstof werkt lekker.
krijg je ook leuke strikjes op de punten waar je de stroken aan elkaar knoopt!

Sommige draden van de wol moet je wel dubbel nemen, anders krijg je van die grote gaten tussendoor.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:12

Dan ben ik benieuwd hoe dik je naalden zijn voor dit project! Ik ben (nog steeds) bezig met m'n trui van dik garen en die staat al op pen nr. 9. Ik heb echt het gevoel dat ik met boomstammen aan het breien ben. Dunne naalden vind ik veel fijner werken.