Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:03

Goldie schreef:
Verschrikkelijk idd, mijn stiefzusje haalt dan soms ook het bloed onder mijn nagels vandaan :=
En ik heb een vriendin in Wognum en zegt ipv hebt dan heb, ze laat overal T's weg, zo super irritant.

Ik kom zelf oorspronkelijk uit Wognum, maar haar taalgebruik ligt niet aan het dorp hoor :D

Janine1990

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:08

Oooooh, jaa! Ik kan me er ook zo aan ergeren. Blijkbaar willen zulke mensen gewoon niet geloofwaardig overkomen.

Ik heb een leraar, die is wel wat té erg. Hij zit altijd te zeuren dat beter ons best moeten doen op taal. We doen een economische opleiding, maar van hem krijgen we taalles, zou je haast zeggen. In feite hebben we gewoon juridisch beheer van hem.
Zo ging hij laatst wat uitleggen aan de hand van een PIRAMIDE. Nou, die man komt ook niet meer geloofwaardig over, hij zei namelijk: Primide.
Nou werkelijk, sindsdien vind ik het een achterlijk banketstaaf rozewater waar je gewoon niet te veel naar moet luisteren. Als hij een voorbeeldfunctie denkt te hebben, moet hij die ook maar eens waarmaken.

Niet dat ik zelf nooit fouten maak... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:14

Ik erger me niet zozeer aan taal- en grammaticafouten. Wel erger ik me enorm als er een verhaal wordt getikt zonder interpuncties, gebrek aan schrijfkunst EN dat in combinatie met spelfouten. Het is dus vaak een combinatie van alles :z

Beroepsmatig heb ik hier ook veel mee te maken (nee geen leerkracht of iets dergelijks) en kan deze personen er dan ook niet op wijzen. Maar ik kan je vertellen dat jonge mensen echt niet de enigen zijn die hier last van hebben. Want mijn 'doelgroep' is 30-60 jaar en wat ik daar soms voor zinnen aantref :n. Denk hierbij aan ' yogert' in plaats van ' yoghurt', 'mesgien' in plaats van 'misschien' en ga zo maar door. Of ze schrijven een heel onsamenhangend verhaal zonder interpuncties en vol met fouten en dan is het vaak erg moeilijk om daar het daadwerkelijke verhaal uit te filteren. Ach, op een gegeven moment went dat ook en ontwikkel je vaardigheden om daar doorheen te prikken

Ik vraag me soms af of dit ook in andere landen een probleem is.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:16

Ik vind het vooral irritant als mensen typen zonder komma's,punten,hoofdletters en alinea's.
Ook erger ik me eraan als mensen zeggen: Wij WOUDEN dat gaan doen. Of: HUN zeiden dat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:16

geerke schreef:
Breghje schreef:
Als ik een boek opensla van een pakweg 40-50 jaar geleden was de schrijfwijze toch echt heeeeeel erg anders hoor. En dat zijn geen latijnse boeken, maar gewoon oude leesboeken uit mijn man zijn jeugd. Neem een Arendsoog, Pinkeltje ed, allemaal relatief jonge boeken maar toch een heel andere manier van schrijven.

de zinnen zaten anders in elkaar....zelfs als je een oude documentaire ziet uit de jaren zestig valt mij de manier van spreken op.
Beatrix praat nu nog zo.
Maar de spelling is niet zo heel anders.

Nee klopt. Echter ga je nog verder terug dan is de spelling wezenlijk anders. Het zal ook niet in 2 of 5 of 10 jaar veranderen, maar het veranderd wel. Ik maak me er dus niet al te druk om en zie het wel. Iets wat leeft mag zich van mij ontwikkelen, ook al is dat een ontwikkeling die misschien niet zo graag gezien wordt.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:39

Dit voorbeeld valt voor mij niet onder taalverloedering. Dit is gewoon iemand die veel moeite heeft met spelling en grammatica.
Ik ben het met je eens dat het wel zo lijkt dat veel mensen niet de moeite nemen om hun tekst leesbaar te maken voor anderen. Ik denk alleen dat veel mensen ook gewoon echt hun fouten niet zien.

Ik vind het ook juist mooi om te zien hoe taal kan veranderen onder invloed van cultuur bijv. Het is een eeuwige discussie of mensen de taalregels moeten volgen óf dat de taalregels de levende taal moeten volgen.

[Edit] Al moet ik erbij zetten dat ik niet hoop dat de spellingregels worden aangepast als er veel van zulke verschrikkelijke spelfouten worden gebruikt. :+

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:41

Silvaantje schreef:
Ik vind het vooral irritant als mensen typen zonder komma's,punten,hoofdletters en alinea's.
Ook erger ik me eraan als mensen zeggen: Wij WOUDEN dat gaan doen. Of: HUN zeiden dat.

Wouden klinkt misschien raar, maar mag gewoon gebruikt worden hoor. Al vind ik zelf wilden ook mooier klinken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:44

Gemakszucht bij het gebruik van taal vind ik zelf erg vervelend. Dan neem ik diegene gelijk al een stuk minder serieus, omdat ze de taal ook niet serieus nemen.

Zoveel moeite is het toch niet om even je best te doen met de taal :? En anders leef je je eerst maar uit in Word met een spellingscorrector eroverheen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:46

Oliver schreef:
Silvaantje schreef:

Wouden klinkt misschien raar, maar mag gewoon gebruikt worden hoor. Al vind ik zelf wilden ook mooier klinken.

Hmm, die rare leraar van mij zegt dat het niet mag.
Wouden zijn volgens hem bossen, regenwouden etc. En eerlijk gezegd ben ik dat wel met hem eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:48

Ging dat niet alleen om wou en wilde? Dat die beide wel gebruikt mogen worden? Wouden staat mij niets van bij eerlijk gezegd....
Maar het mag wel :j http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat aquariums al mag :+ Ik blijf erbij: aquaria klinkt een stuk beter!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:12

(Ik erger me sowieso aan het niveau van vele Nederlanders, en dan heb ik het niet alleen over taalgebruik, interpunctie en grammatica. := )

Onder taalverloedering versta ik vooral het gebruik van MSN-taal, gebrek aan interpunctie en grammaticale fouten uit laksheid (fouten die je er met één keer nalezen zo uit had kunnen halen). Verengelsing heb ik geen moeite mee, zou dat zelfs eerder een pluspunt noemen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:18

Ik erger me er ook aan. Kleine foutjes zijn niet erg, zolang het leesbaar is en vooral met komma's etc.

Verder gebruik ik zelf wilden en niet wouden, mijn Nederlands leraar zei dat ook altijd.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:18

kleinvosje schreef:
Hebben jullie dat ook? Dat je je kapot ergert aan hoe slecht het niveau/de kennis van de Nederlandse taal tegenwoordig is?
Wat wordt de kinderen dan geleerd op school? Ik kwam een topic tegen vandaag hier op Bokt, ik heb er een klein stukje uit gekopieerd. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan.
Citaat:
Van wegenss over kompleet en het toch in de weg licht!
Voor alles geld bieden! Gaat alleen weg als ik heb bod goed vind!

Twee zinnetjes, en acht fouten erin, en de schrijfster is niet nog maar 13 jaar of zo. Dan zou ik er wat minder moeite mee hebben...

Wie is het met me eens dat dit echt slecht is?

:O Wat een zeurtopic. En dat zinnetje, sorry hoor maar wat overbodig (net als de rest van dit topic want daar zijn er al 3758573298572 over geweest). Denk je nou echt dat er mensen zijn die zeggen van nou ik vind het eigenlijk wel heel goed geschreven en blabla.

Ik snap het doel van dit topic niet, mensen gaan er echt geen beter Nederlands van schrijven hoor..

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:30

Maar je kunt er wel weer ff in kwijt dat je het heel irritant vindt. Ik erger me te veel aan mensen wanneer ze spel- en spreekfouten maken.
Vooral ook als/dan en grammaticale fouten, zoals komma's achter een voegwoord of een 't' achter een werkwoord in de verleden tijd zetten.
Laatst bijgewerkt door Miss_DJS op 09-11-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:34

Miss_DJS schreef:
Maar je kunt er wel weer ff in kwijt dat je het heel irritant vindt. Ik erger me te veel aan mensen wanneer ze spel- en spreekfouten.

Ik erger me aan mensen die nooit hun zin af..

:+ Kon het niet laten.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:40

Ja ik was ook nog niet klaar :Y) .

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:41

Ik erger mij er eerlijk gezegt niet zo aan.
Ik maak zelf ook regelmatig taalfouten en dan voornamelijk met het d en t verhaal.
Vroeger was ik ontzettend goed in nederlands, daarna niet meer bijgehouden en nu ben ik het gewoon kwijt.
Het voorbeeldstukje is inderdaad wat overdreven, je pikt er wel meteen een van de ergste uit! :D
Nederlands is nou eenmaal een lastige taal wat betreft grammatica en we zullen toch af en toe onze ogen dicht moeten knijpen ervoor. Er zijn nog maar weinig nederlanders die echt een 100% correct gespelde brief of iets kunnen schrijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:48

Weet je wat n mooie is? Verassen. En dat mensen dan ook nog zeggen 'je snapt me toch?'. Daar gáát het niet om. Waar het om gaat is dat ik steeds denk dat jij je vriendin in de fik gaat steken van het weekeind, onder het mom van romantisch doen!

Ja, ik erger me er ook aan. En ik doe zelf ook veel dingen fout, zeker nu ik in Ierland woon en minder met de Nederlandse taal bezig ben. Maar ik doe wel mijn best. Maar idd 'licht' als er 'ligt' moet staan, restourant is ook zoiets leuks, goet 'me dit en me dat'. Het boeit mensen gewoon niet meer, en 'je begrijpt me toch' is belangrijker dan fatsoenlijk schrijven.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:55

Aan gramatica fouten erger ik mij niet zo aan. Ik heb namelijk zelf heel erg veel moeite met gramatica. Ik zelf erger me eerder aan de spel fouten, die niet gemaakt hoeven worden als je kijkt naar wat je typt. :)

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:57

Goof schreef:
Citaat:
maar hier en daar een fout moet kunnen vind ik.

De teskt die als voorbeeld dient in dit topic bevat echter teveel fouten om het nog "hier en daar" te kunnen noemen....

Trouwens; "hier en daar" en fout vind ik eigenlijk ook al niet nodig.

Haha, hier moet ik om lachen :D Ik zie namelijk 2 fouten :+ Ach ja, ik vind het ook storend, maar wat doe je er aan.. Vaak zijn mensen gewoon te lui om normaal te typen/schrijven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:59

@ syllie: Jah, als je zo heel bokt moet gaan nakijken, dan maakt zelfs degene die de spelling heeft uitgevonden nog fouten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:01

Je ergeren aan slecht of onverzorgd taalgebruik wordt hier op Bokt door heel wat mensen als onzin, elitair, arrogant en noem maar op gezien want 'je begrijpt toch wat er staat'. Ik negeer dergelijke berichten gewoon, mensen die geen moeite doen om hun tekst redelijk correct te presenteren, hoeven niet te verwachten dat ik moeite doe om hun tekst te lezen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-11-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:01

Héél irritant ja..
Mijn vingers gaan daar héél erg van jeuken.
Helemaal dingen als 'me paard' en dat soort taalfouten.
En egt, zecht etcetera.

Nu is mijn spelling niet slecht, ik heb er ook geen moeite mee.
Alleen wanneer er achter de d nog een t moet zou ik het niet zo goed weten.
Maargoed, dat zijn fouten daar irriteer ik mij helemaal niet aan, als het verder maar een beetje klopt.
Nu snap ik al die taalregels niet, maar ik kan van mezelf helemaal niet slecht in nederlands.
Maar die spellingsregels heb ik nooit begrepen. :+
Dat deed/doe ik gewoon goed op een een of andere manier.
Alleen die dt, maargoed als dát dan alles is vind ik het acceptabel.
Nu heb ik ook geen nederlands meer op school, wel lekker.

Als iemand mijn spelling wel storend vind moet men het ook zeggen, maar naar mijn idee is dat niet zo.

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:03

Babeth schreef:
@ syllie: Jah, als je zo heel bokt moet gaan nakijken, dan maakt zelfs degene die de spelling heeft uitgevonden nog fouten.

Het ging me erom dat zij typt dat ze hier en daar een fout ook niet nodig vind. En als ze dan zelf 2 fouten in haar tekst maakt vind ik dat grappig. Het is uiteraard ook een kleine moeite je eigen getypte/geschreven tekst even na te lezen.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:14

Soms staan er wel heel erg veel fouten in een topic, het is niet zo dat ik me er aan erger, ik lees er vaak gewoon overheen. Als ik me daar ook al aan gaan moet lopen ergeren..
Ik zal niet "expres" een woord verkeerd typen, maar ik heb vast ook wel foutjes die ik zelf over het hoofd gezien heb, of écht niet wist dat het fout was. En als ik even snel iets getypt heb zullen er misschien ook wel typfouten in staan..