Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:04

Ik zou persoonlijk contact opnemen met de PR-mevrouw en haar voorleggen dat een rok tijdens jouw opleiding vanuit praktisch oogpunt absoluut niet gewenst is. Waarschijnlijk komt de eis meer vanuit de middelbare school dan vanuit hun leerlingen, ik schat zo in dat maar een zeer klein gedeelte van de leerlingen ook tijdens studie en werk altijd een rok zal blijven dragen. Denk dat het iets goeds is om de leerlingen te illustreren dat een rok niet overal kan.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:35

Ik zit zelf op een "refoschool" en denk dat ze het niet fijn vinden als je in een broek komt als er is gevraagd of je in een rok wilt komen. Je kun took een legging aandoen onder een zomerrokje ofzo? Dat doe ik zelf ook vaak. ;) (als leggings mogen op die school).
Bij ons komen mensen die voorlichting enzo geven wel altijd in een broek, weet niet welke school het is maar je kunt het altijd vragen. :)
(zelf verder geen problemen met broeken, draag ze altijd behalve op school :D )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:40

Ook ik zou even overleggen met de PR-medewerker. Als (lange) rokken verplicht zijn op die school, kan ik me voorstellen dat ze jou dus liever in rok zien. Aan de andere kant, hoe representatief is het nou, een vrouw ik rok van jouw opleiding. Dan kunnen ze beter een mannelijke klasgenoot sturen...

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:42

Lastig verhaal, maar op die school zullen ze er wel heel zwaar aan tillen als je in een broek komt. Ik denk zelfs dat je je ook niet prettig voelt als je wel een broek aantrekt want dat wordt niet gewaardeerd. Ik ben zelf totaal niet gelovig en vind het echt klinkklare onzin maar voor die mensen is dat anders. Neem het op met de PR-dame en vraag hoe "zwaar" het ligt als je wel in een broek komt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:47

Ik ben ooit op een strenge, gereformeerde middelbare school inclusief kledingvoorschriften voorlichting gaan geven.
Mij was van te voren niet verteld om wat voor een school het ging en ook was er geen verzoek om een rok aan te trekken naar mij toe geweest.

Ik stond daar dus in een broek (als ik een rok aan had 'gemoeten' was ik overigens niet gegaan). Overal om mij heen alleen maar rokken, docenten, dochters en zelfs moeders van dochters. Niet één had een broek aan. :')
Zelfs de meeste vrouwelijke voorlichters hadden een rok aan, al moet ik zeggen dat alleen de universiteit Delft zo atent was geweest en voor de rest waren de meeste voorlichters toevallig man. Ik en één ander meisje liepen daar dus in een broek, ik voelde me net een soort euhmmmm alien?

Maar goed, ik keek er mijn ogen uit. Iedereen in een rok, zeer uiteenlopende modellen. Met als ene uiterste bijna middeleeuwse rokken tot op de enkel en als andere uiterste rokken die ik alleen op de wallen zou verwachten. :x Panty's in alle patronen die je kan verzinnen....

Maar vooral was het een normale middelbare school. Met beleefde, serieuze meisjes, maar ook huppelkutten die door m'n verhaal heen gingen kletsen en nog verontwaardigd waren dat ik vervolgens zei dat ze wat mij betreft weg mochten.

De omgang naar mij als broekdragende vrouw toe was zeer netjes vanuit de schoolleiding/docenten/ouders en ook de scholieren kon ik gewoon leuk mee praten.

In zekere zin dus voor mij een positieve ervaring. Een avondje spieken in een voor mij totaal vreemde wereld. Ik voelde me een alien, maar mensen behandelden mij gewoon correct.
Maar toch, ik zou niet zijn gegaan als ik in een rok gevraagd was te komen. Niet in een broek, maar ook niet in een rok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:49

Wat fijn om alle reacties hier te lezen!

Zoals al een aantal keer geopperd, met PR-medewerker heb ik hier al contact over gehad, ben dus ook nog in afwachting van haar antwoord. Helaas denk ik dat ik dit pas maandag krijg vanwege weekend, dus dat wel kort dag.

Over het kopen van een rok, hier begin ik niet aan, want is echt eenmalig dan dat aandoe en dat ook zonde. Voor een 10tje bij de zeeman doe ik al helemaal niet, wil dan wel ook echt iets leuks/vlots aan. We willen ook promoten dat we een leuk, jong en enthousiast team hebben, dus dan wil er ook wel representatief uitzien en niet als een 'doos' (en dat ben ik al snel in rok/jurk)

Een korte rok met legging doe ik niet aan, dat lijkt me zelfs erger dan een nette broek?

Zo nog eens kijken in mijn kast, volgens mij heb ik nog ergens een rok hangen die nog wel redelijk door kan bedacht ik me net. Lenen gaat moeilijk worden, zoals Rian al opmerkte heb ik niet echt de makkelijkste maat

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:50

euhm, doe een broek aan en daaroverheen een rok? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:51

Ecudes: fijn jouw verhaal te lezen, zo'n ervaringsdeskundige altijd fijn!

Anoniem

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:00

Een leuk rokje, net boven of op de knie kan prima hoor :j Legging eronder wat al gezegd word en een paar leuke laarzen.
Zo erg is dat ook weer niet :+ En dat staat tot ook vlot? (oké ben zelf ook geen rokken mens, dus ik zal het ook lastig vinden om de juiste rok te vinden :+ )
Kijk, formaatje riem zal minder gewaardeerd worden :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:04

Denk niet dat het ouderwets is, wat voor sommige religies een keppeltje is, of een hoofddoek. Is voor deze gelovigen een rok.
Heb jaren in Stellendam gewoond en toen mijn ouders is op een zondag op visite kwamen dachten ze dat er feest was in het dorp, maar het was de reformatorische kerk die net uit was :D Hoedjes en rokken !
Maar je kan bijvoorbeeld ook een lange tuniek of een spijkerrok met legging aantrekken.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:08

Lijkt me juist hardstikke leuk.
Zovaak zie je toch niet heel veel meisjes in een rok of jurk. Is teminste eens iets anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:12

Weet je... ik vind dit gewoon VEEL te ver gaan. Dat iedereen z'n eigen keuze moet maken op gebied van (religieuze) kledingkeuze, daar is al genoeg over te doen. Dat een school niet alleen die normen aan de eigen leerlingen oplegt maar ook aan de omgeving - dat vind ik absurd. Daar worden grenzen overschreden die niet meer kunnen in deze tijd. Je hebt niet het recht om dit op te leggen aan mensen van buitenaf, dat is precies het moment dat de grens loopt van tolerantie. Dat je zelf in je eigen gemeenschap ergens voor kiest is prima, maar het zo ver doorvoeren, dat vind ik echt niet meer kunnen!

En alleen daarom al, volledig vanuit alle normen en waarden die ik belangrijk vind (met heel veel keer het woord 'vrijheid' erin) zou ik principieel niet aan zo'n verzoek tegemoet willen komen. Ik zou mij niet ongemakkelijk voelen in een broek tussen allemaal mensen in rok. Ik zou me wel redelijk ongemakkelijk voelen in een gemeenschap die NIET om kan gaan met de verschillen die toch heel normaal zijn in Nederland.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:13

een wikkelrok dan? :+
wel een apart verzoek, vooral voor deze tijd. kan op zich snappen dat er regels zijn binnen bepaalde scholen en vanwege het geloof, maar om dit van derden te verwachten?
vind het zelf persoonlijk nogal middeleeuws en niet respectvol tegenover vrouwen eigenlijk :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:15

yrsa_karlijn schreef:
Denk niet dat het ouderwets is, wat voor sommige religies een keppeltje is, of een hoofddoek. Is voor deze gelovigen een rok.

Precies! Ik zou ook absoluut niet op verzoek van een ander een keppeltje, hoofddoek of wat dan ook aandoen als het gaat om een situatie die niet religieus is. (Als ik een kerk bezoek? Prima. Als ik op bezoek ga vanwege het suikerfeest? Geen probleem. Maar dit is een SCHOOL.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:16

Het is maar eenmalig, het is maar voor 1 dag!!!!!!
De christelijke vmbo school heeft het verzoek bij het mbo waar jij stage loopt voorgelegd. Doe het dan voor je stagebedrijf, zodat zij een goede naam maken. Het is toch niet zo dat je dag in dag uit in een rok moet lopen. Het is maar voor 1 dag en daarom vind ik het van een mug een olifant maken. Een beetje flexibel zijn is toch niet zo erg, is het nu echt te veel gevraagd voor nogmaals 1 dag?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:19

Mindim schreef:

Dat doet er toch niet toe?

Citaat:
De christelijke vmbo school heeft het verzoek bij het mbo waar jij stage loopt voorgelegd.

En dat vind ik heel ver gaan! Ik vind dat een geloof zich niet op mag dringen aan buitenstaanders, en dat het christelijke vmbo zich beter kan realiseren dat dit nogal iets is om te vragen. Dat het eigenlijk te ver gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:21

Ik zou wel ingaan op het keppetjes verzoek op het moment dat ik op een joodse school zat, ik zou ook ingaan op het hoofddoekjes verzoek als ik op een islamitische school zat. Dus waarom voor 1 dag geen rok op de christelijke school?
Ik zou mij daar niet druk om maken: het is maar 1 dag. En als het je erg tegenstaan, hoef je niet aan de voorlichtingsdag mee te doen: je hebt een keuze :)

Gewoon aanpassen :j Al is het wel vervelend dat je nu niet aan een rok kan komen omdat je een moeilijkere maat hebt. Dus misschien hebben ze daar wel begrip voor :)

Wat is nou 1 dag? Ik vind het ook een kwestie van respect om wel een rok te dragen: want dat wenst je school en ja de school heeft een christelijke inslag. Dus ik vind het niet zo'n vreemd verzoek eerlijk gezegd. Het is maar een rok... de rest van de dagen van het jaar mag je dragen wat je wil: dus je school vind ik absoluut niet onrespectvol en middeleeuws. Maar voor die ene dag snap ik dat ze het imago wel hoog willen houden. Ze willen immers wel dat ouders hun kroost daar op school wil hebben ;)

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:21

Ik vind zulke dingen altijd zeer moeilijk. Aan de ene kant.. je moet andere respecteren vind ik.

MAAR, daar zit een grens aan denk ik.
Jij bent niet gelovig, tenminste, je draagt geen rokken oid, ik hou er niet van dat mensen je dingen (vooral geloof) 'opleggen'.
Ik vergelijk het dan gelijk met een ander geloof.. als een Islamitisch persoon jou zou vragen (in Nederland, in een ander land zou ik het weer een ander verhaal vinden..) om een hoofddoek te dragen als je op hun school iets zou komen vertellen op een soort beurs, zou je dat doen?

Ik vraag me af, waar zit de grens! Het gaat er niet om dat je een rok aan moet, maar het gaat om het principe. Hoever mogen ze gaan om iemand die niet gelovig is, zoiets op te leggen.
Nu komt daar ook nog jouw persoonlijke blik bij. Vind jij het een probleem om dat rokje aan te trekken?
Ik heb een kast vol jurkjes en rokken, maar ik ben feministisch :P , en ik hou niet van verschil in man en vrouw, dus ik zou uit principe een broek aan trekken (en nee, dan niet een baggy spijkerbroek met een kruis tot mn knieën, maar een nette, representabele broek!) Niet zozeer om te provoceren, maar om te laten zien dat het niet een rok hoeft te zijn om vrouwelijk, of netjes of wat dan ook te zijn!! .

Het gaat toch om het innerlijk, niet om het uiterlijk! (dat vind God ook denk ik :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:22

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Dat doet er toch niet toe?

Citaat:
De christelijke vmbo school heeft het verzoek bij het mbo waar jij stage loopt voorgelegd.

En dat vind ik heel ver gaan! Ik vind dat een geloof zich niet op mag dringen aan buitenstaanders, en dat het christelijke vmbo zich beter kan realiseren dat dit nogal iets is om te vragen. Dat het eigenlijk te ver gaat.

Ze vragen je een rok aan te doen, harstikke modern tegenwoordig, ze vragen je niet je te bekeren tot hun geloof. Als je dat ver vindt gaan, ben je weinig flexibel idd, star eerder.

Als ik een moskee bezoek, dan doe ik keurig mijn schoenen uit bij de deur,omdat dat me vriendelijk wordt verzocht. Ik respecteer hun wensen, want ik ben bij hun te gast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:24

Shadow: met een hoofddoek op, ben ik ook nog geen moslima. Dus met een rok aan op verzoek, maakt je ook nog geen christen. Opdringen van het geloof valt wel mee in mijn ogen... je kan het ook gewoon zien als een rok.
Je kiest wel bewust voor een christelijke school!
op een openbare school geloofskwesties 'opdringen' vind ik niet kunnen, maar een rok voor 1 dag op een christelijke school? Kleine moeite, groot plezier! Het is maar een rok, geen bekering :+
Denk ook aan het schoolperspectief, want zij willen natuurlijk ook goed christelijk voor de dag komen. Zo trek je mensen, dus het is niet eens echt iets met het geloof denk ik... meer overtuiging voor de ouders dat het daar wel goed zit op die school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:25

Ghani schreef:
Ik vind zulke dingen altijd zeer moeilijk. Aan de ene kant.. je moet andere respecteren vind ik.

MAAR, daar zit een grens aan denk ik.
Jij bent niet gelovig, tenminste, je draagt geen rokken oid, ik hou er niet van dat mensen je dingen (vooral geloof) 'opleggen'.
Ik vergelijk het dan gelijk met een ander geloof.. als een Islamitisch persoon jou zou vragen (in Nederland, in een ander land zou ik het weer een ander verhaal vinden..) om een hoofddoek te dragen als je op hun school iets zou komen vertellen op een soort beurs, zou je dat doen?

Ik vraag me af, waar zit de grens! Het gaat er niet om dat je een rok aan moet, maar het gaat om het principe. Hoever mogen ze gaan om iemand die niet gelovig is, zoiets op te leggen.
Nu komt daar ook nog jouw persoonlijke blik bij. Vind jij het een probleem om dat rokje aan te trekken?
Ik heb een kast vol jurkjes en rokken, maar ik ben feministisch :P , en ik hou niet van verschil in man en vrouw, dus ik zou uit principe een broek aan trekken (en nee, dan niet een baggy spijkerbroek met een kruis tot mn knieën, maar een nette, representabele broek!) Niet zozeer om te provoceren, maar om te laten zien dat het niet een rok hoeft te zijn om vrouwelijk, of netjes of wat dan ook te zijn!! .

Het gaat toch om het innerlijk, niet om het uiterlijk! (dat vind God ook denk ik :P ).

Het wordt je niet opgelegd, het word je gevraagd. Wil je dat niet, zeg dan tegen je PR mevrouw dat je niet bereid bent aan de voorlichtingsdag mee te werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:27

Dat bedoel ik mindim: je hoeft niet heen. Het is een verzoek van de school.
Wil je geen rok dragen? prima! Niemand die je verplicht om uberhaupt heen te gaan.
Je hoeft ook niet naar een christelijke school te gaan, heb je geen zin in de formaliteiten die er af en toe toch bij horen: openbare scholen doen daar niet aan.
Je hebt altijd nog een keuze :j

JuulenJulia

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:28

ik vind een rok of jurk niet ouderwets, ja ligt er een beetje aan wat voor rok het is..
k vind een kokerrok heel modern en heel mooi staan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:29

Je hebt inderdaad ook hele vlotte rokken! (ik heb ook alleen maar leuke rokken in de kast)
Trek een compromis: trek een broekrok aan :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-10-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:29

Voor de duidelijkheid, ik heb er niet echt veel moeite mee (moet alleen nog een rok vinden) en wil me ook best aanpassen als ze daar echt prijs op stellen (wat ze dus doen) maar vind het gewoon een beetje raar, vandaar dat hier voorleg en benieuwd ben naar jullie reacties.

De vraag is overigens absoluut niet vanuit onze school gesteld, de PR-medewerker is alleen boodschapper. Vanuit de mail die ik van haar heb, blijkt dat zij het ook een beetje apart vind. Verder moeten alle collega's een keer voorlichting gaan geven op een school, en nu ben ik toevallig aan de beurt. Ga dit ook gewoon doen, hoort bij mijn taken.

Jullenjulia: gaat niet over of het dragen van rokken ouderwets is, maar juist dat ze dat zo specifiek verwachten