Ik kan hem niet laten gaan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:54

BraveSpots schreef:
Ik weet niet of je ooit in Polen bent geweest maar het is echt een heel ander land hoor.
Hoewel ik het prachtig mooi vind, zou ik er nooit willen wonen. De lonen en het werk zijn heel anders en minder betaald dan hier. De mentaliteit is er ook anders, de woonomstandigheden, het openbaar vervoer,...

Verhuisen naar daar is niet zomaar je koffers uitpakken en hetzelfde leven leiden als hier.

Misschien moet je de begin post nog even lezen. TS WIL mee, dat is haar keuze. nee ik ben niet in Polen geweest, maar als TS zelf wil, maar hij wil haar daar niet dan is hij toch echt het probleem. Niet ik omdat ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat.... en van proberen is nog nooit iemand dood gegaan. Ze krijgt niet eens de kans om het te proberen.... dat is niet fair. hoe hard wil je dan vechten voor je relatie, ze kan niet in haar eentje vechten hoor... it takes two to tango....

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:55

Haha ow zo :P Naja geeft niet, ik probeer mensen duidelijk te maken hoe het in elkaar zit, ik wil gewoon mijn verhaal kwijt. Ik weet van tevoren dat ik hele lieve en steunende reacties krijg die ons helpen, maar ik weet ook dat er mensen zijn die anders denken. En ook die mensen hebben recht op antwoord :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:58

@Mer, ik snap ook jou reactie, en ik weet dat iedereen twijfels krijgt omdat hij het niet wil hebben. Maar ik ken hem, en ik weet, als hij daar 2 maand zit zonder mij, en hij mist me en hij is dan nog niet over mij heen, dan weet ik dat hij staat te springen en me nooit meer los zal laten als ik daar eenmaal ben.

Let wel, als ik naar Polen ga, is dat niet de dag nadat hij vertrokken is. Hij krijgt eerst de tijd om daar na te denken van hoe of wat. Als hij dan met hetzelfde gevoel zit, alleen dan met heimwee naar mij, dan ben ik zeker weten meer dan welkom :) Want dat is alles wat hij wil. Alleen weet hij de situatie beter dan mij. En misschien ben ik er iets te positief in, maar ik weet zeker dat ik wel een kans maak.

[edit] dat staat nogal schuin :P

Hij weet de situatie in polen beter dan mij. hij is er opgegroeid, voor mij was het een vakantie land. als ik daar kom met mijn nederlandse centjes, mag ik mij zeker rijk voelen :) maar als ik daar moet werken, dan zal ik het zeker zwaarder krijgen, als ik al werk kan vinden.. en voor werk moet ik de taal beheersen.. en gezien pools en russisch veel op elkaar lijken, kan iedereen zich vast wel indenken dat pool 1 van de moeilijkste talen is die er te leren valt :)
Laatst bijgewerkt door BinkieDusty op 27-10-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Re: Ik kan hem niet laten gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:00

Ik vind jou een fantastische vriendin en ik denk dat hij god op zijn blote knietjes kan bedanken met jou en dat hij je de kans moet geven om met hem mee te gaan en te kijken of dat de oplossing is voor hem. Misschien kun je in Nl een taalcursus pools volgen om je vast voor te bereiden. Het is zowieso een must om de taal te beheersen als je daar bent, je kan je iig voorbereiden. En als je alsnog niet gaat kun je zijn familie wel te woord staan en heb je er een extra taal bij geleerd....

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:02

dat zegt hij dus ook.. dat hij nooit een beter meisje zal krijgen dan mij. en ja, een cursus pools lijk mij inderdaad een optie voor mijzelf.. maar aangezien ik daar goede begeleiding bij nodig ben, weet ik niet wat mijn mogelijkheid hier in emmen is..

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:04

Gemakkelijker dan u denkt
Het Pools is een Slavische taal en is verwant aan het Tsjechisch en Slowaaks. De taal wordt geschreven in het Latijnse alfabet met een aantal voor de Poolse taal specifieke tekens. Verder kent het Pools een aantal naamvallen en een kenmerkende zinsbouw. Stap-voor-stap maken we u wegwijs in het alfabet, het gebruik van de werkwoorden en de naamvallen. Tevens wordt uw woordenschat voortdurend uitgebreid en uw spreekvaardigheid constant verbeterd, zodat u al snel uw eerste gesprekken in het Pools kunt voeren. Polen heeft altijd open gestaan voor culturele invloeden van buitenaf. Vandaar dat een aantal Poolse woorden bekend klinkt, omdat ze van Duitse, Franse of Latijnse oorsprong zijn. Het herkennen van deze overeenkomsten maakt het leren van de taal nog leuker!

Even van een website gejat :P
Dus behalve het uitspreken (tot nog toe zeer onmogelijk met de nodige humor van mijn schoonfamilie erbij) moet het makkelijk te doen zijn haha

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:08

nou ik denk dat jij een leuke nieuwe avond besteding gaat krijgen ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:09

Ik vind het heel knap hoe je alles verwoord enz. Hij mag echt blij zijn met een vriendin als jou!

Vind het knap dat jij die stap wel wil nemen om met hem mee te gaan naar Polen, zodat jullie gewoon bij elkaar kunnen krijgen.. Ookal weet je al dat het in Polen waarschijnlijk ook niet makkelijk voor jou is.. Daarom heb ik ook respect voor je dat je ondanks dat je dat al weet, alsnog met hem mee wil gaan!!

Ben benieuwd hoe het verder gaat aflopen!
Wat jullie keuze ook is, heel veel sterkte!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:14

Haha, dat hangt er vanaf. Niet met hem als leermeester in elk geval :P Als iets mij niet lukt wordt ik boos en hij gaat dan juist lachen. Zo heb ik al meerdere malen met hem geoefend.. Die uitspraken.. Hoe doen ze het !! Ik heb werkelijk al eens gedacht dat ik mijn tong echt zou breken :P En dan zie je je vriend en schoonzusjes krom van het lachen :+

Kaatje, dank je :) Alles voor je grote liefde toch? :) Ik zal vast niet de enige zijn die ooit zoiets doet. En de mogelijkheid voor mijn ouders om bij mij in Polen te komen is groter dan de mogelijkheid voor zijn ouders om hier te komen.. Dus ik hoef me nergens zorgen om te maken :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:19

Ik heb zojuist een sms ontvangen met het bericht : I love you ! I never leave you !

Ben ik nu stom dat ik toch tranen laat van blijdschap en geluk?? :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:22

dat is toch heerlijk zo'n sms, en nee ik zou de taal gaan leren via een officiele cursus. en misschien moet je dat ook een beetje geheim houden en zo als verassing opeens in het Pools gaan praten na een tijdje :D Een positief geheimpje mag best ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:26

Je leert een taal door te spreken, dus toch maar doen. Mijn tante heeft geen cursus gedaan, maar kreeg er een familie bij die niks anders spreekt dan Italiaans. Zij deed eerder wat anders, amar heeft nu zelfs alweer 20 jaar een baan doordat ze dus Italiaans als extra taal sprak.

Dat hij zo tussen 2 werelden in zit, snap ik heel goed. Wij hadden thuis dus een maand een meisje uit polen. Was toen heel normaal dat poolse kinderen naar Nederland kwamen met vakantie. En dat schuldgevoel.....

Ik denk ook wel dat hij het eng vind als jij die taal echt leert. dan komt het zo dichtbij voor hem. Hij vind Polen voor jou een te groot verschil. Dat wil hij jou niet aandoen en denkt vast dat jij daar niet kan wennen als Nederlandse vrouw.
Aan de andere kant mist hij familie en kan hij dat niet loslaten. Dat hoeft ook niet, maar misschien denkt hij dat als hij voor hier en jou kiest.
Hij heeft misschien heel veel verantwoordelijkhiedsgevoel en wil het voor iedereen goed doen. Hij zit er tussen in, voelt zich niet welkom, maar houdt van jou en dit land. Lijkt me logisch dat je je dan suf piekerd de hele dag wat goed is.

Moet ie misschien minder doen. Laat hem anders 2 weken gaan of langer/korter met de belofte dat hij daarna weer even hier blijft. Ga mee of niet, maar probeer wat.

Weet wel dat als hij hier blijft enwat opbouwt het uiteindelijk steeds meer zijn vaderland wordt. Als hij hier Nederlandse vrienden krijgt, leuke baan, jou etc.....

Dit is niet iets wat je zo even oplost, dit kost tijd en zal altijd een litteken blijven denk ik.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:27

Moeilijk!

Je moet zelf wel alles heel duidelijk hebben... wil jij daar een toekomst ver van je familie en vrienden? Wat hij nu mist zal jij dan gaan missen. Dit is iets wat je niet in de koude kleren gaat zitten! Tevens is de man-vrouw relatie daar ook nog anders en worden er andere dingen van je verwacht. Het zal niet heel erg zijn maar je zult zeker verschil merken. Zet de voors en tegens eens goed op een rij en neem een weloverwogen beslissing! Bedenk je daarbij dat je nog jong bent en dat een relatie ook nog "kapot" kan gaan (ik hoop natuurlijk van niet!).. Soms is liefde loslaten en elkaar laten gaan.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:41

@lovely.. nee daar heb je geen gelijk in.. de relatie tussen man en vrouw is hetzelfde, al dan niet beter, als hier.
en zeker zal het moeilijk zijn voor mij. dat weet ik ook. maar mijn ouders kunnen mij minstens 2 keer per jaar op komen zoeken en dan kan ik hier nog heen.. voor zijn ouders is dat anders.. hebben nooit gelijk vakantie, en is zeer moeilijk zulke dingen te regelen. ik heb alles overwogen en ja, ik denk echt dat ik een toekomst zonder familie aankan. of tenminste, beperkt familie. en dan heb ik ook nog eens zijn familie, wat mij behandeld alsof ik werkelijk 1 van hun ben :) ik ben spontaan, ookal beheers ik de taal amper, ik kan wel communiceren met hun :) maar zoals ik net al zei, ik kreeg een heerlijk smsje wat ons beide zeer veel goed doet :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:00

Weet wel dat je nu uit verliefdheid gaat en het echte leven anders is. Niet om je bang te maken, maar dat moet je wel proberen te bedenken. Ik ging naar het Noorden voor de liefde en dacht dat ik het wel kon. Oude woonplaats in westen had me nog nooit bevallen en noorden is zo mooi en rustig. Nou, kan je vertellen dat ondanks man en kind, ik me hier wel een vreemde voel en moeite heb met andere mentaliteit. Ook is de afstand naar familie echt niet leuk. Mijn moeder ( en broertje ) is ook verhuisd, iets dichterbij, maar eerst woonden we 100 meter van elkaar. Nu zou ze op 190 km wonen, en dat is nu 150 km geworden sinds haar verhuizing. Dan ga je dus niet even langs. Het is veel bellen en er zijn dagen dat je het echt wel voelt. Ik red het wel met man en kind, dieren etc. Maar het is wel heel alleen en erg stil of eenzaam soms.

Aan de andere kant. Probeer het. Je bent niet de enige en er zijn meer mensen die zijn gegaan. Ik zou alleen toch eerst eens samen daar gaan kijken voor eventjes. terug gaan en nog eens goed overleggen wat voor jullie allebei het beste is. Leven moet beter zijn dan de vakantie vind ik. Hier zuinig doen en wat vaker daar naartoe kan ook. dat heeft mijn oom altijd gedaan en gaat sinds het hem goed gaat heel vaak.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:01

Hij heeft dan lekker niks te willen, misschien wil jij zelf wel heel graag in polen wonen en dan toevallig in het huisje naast hem:d dat smsje is echt te gek! ik ben net sinds 3 weken van alkmaar naar friesland(heerenveen) verhuisd bij mijn vriend. en ja ik mis bepaalde dingen ook al snel. maar dit is dan natuurlijk wel iets heel anders. wat ik wil zeggen als je van elkaar houdt komt het allemaal echt wel goed! hij laat jou niet gaan, misschien eerst wel maar daar bedenkt hij zich om. hij mag echt inderdaad echt god danken op ze blote knieen dat hij jou heeft getroffen, zo zijn er niet veel!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:05

Ik moet heel eerlijk zijn, toen ik in Polen zat op vakantie, het enige heimwee die ik had was naar mijn pony's (A) Maar niet naar mijn ouders. Ik neem genoeg met bellen, chatten \, hyves, etc.. En dan een aantal maal per jaar mijn ouders zien. Maar ik weet, ik ga uit verliefdheid.. Dat is link, en daarom denk ik overal ook zeer goed over na :)

Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat het zover gaat komen :) Ik denk dat wij samen weer een tegenslag hebben overwonnen :) Vanavond praten we weer, en worden er weer meer dingen duidelijk. Mijn vriend heeft mij gisteravond pas alles gezegt, maar zat er wel al langere tijd mee. Maar nu eindelijk alles eruit is, kan hij dit ook weer laten zinken, en beter nadenken over alles.. Dus ik zie wel wat er vanavond uitkomt :)

Maar waar liefde is, is een kans !! Pas als er geen liefde meer is geven wij het op. Tot die tijd vechten we vrolijk verder :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:42

Ach ja, misschien moet je sommige dingen ook uit liefde doen en maakt dat een mens sterker met dit soort dingen.

Niks is definitief. Jullie kunnen het daar proberen, maar ook weer terugkomen. Is niet makkelijk, maar niks doen, maakt ook niet gelukkig. En doormodderen waar het niet gaat al helemaal niet.

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:22

Heeft je vriend in Nederland veel contact met andere Polen? Misschien helpt dat ook wat om zijn heimwee tegen te gaan ( nog eens in je eigen taal praten, mensen die dezelfde achtergrond hebben, ...)? Heeft hij buiten die twee weken om de zoveel maanden veel contact met familie en vrienden in Polen (skype, chatten, webcam)? Ik denk dat het feit dat hij twijfelt en jullie beiden twijfelen over Nederland/Polen misschien ook veel te maken heeft met het zich niet thuis voelen, niet vlot leren van de taal en dergelijke. Het is immers op dit punt nog niet zeker of hij in Nederland blijft of niet en als hij zeker zou weten dat hij blijft, kan hij wel echt niet anders dan 'vooruit denken', over een toekomst in Nederland en dat helpt deels misschien ook om die verlammende heimwee weg te nemen?
Verder inderdaad, wat al gezegd is: Nederlands leren en ik begrijp dat het niet gemakkelijk is voor hem, maar als hij echt meer wil integreren en zich meer welkom wil voelen is het wel onontbeerlijk.

Mag ik vragen uit welke Poolse regio je vriend komt? Ik denk dat jij zeer zeker werk kan vinden en je goed zult kunnen integreren wanneer jullie in een stad gaan wonen. Op het platteland is de toestand wel helemaal anders vrees ik en zonder kennis van de taal kom je daar ook niet zo ver denk ik.

Vergis je ook niet wat het Pools betreft: het is zéker geen gemakkelijke taal. De uitspraak valt mij nog mee (na zo'n 3 jaar Pools studeren ondertussen), de grammatica, daar blijf ik op vloeken. Er zijn regels, maar er zijn minstens zoveel uitzonderingen ook. Van alle talen die ik beheers (Nederlands, Frans, Engels, Duits en Russisch), is het met voorsprong de allermoeilijkste taal die ik ken (ja zelfs moeilijker dan Russisch hoor)! Mispak je daar dus zeker niet aan, het vergt toch wel enige tijd en veel inspanning voor je de taal beheerst.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 00:01

Mijn vriend komt uit Stara Lubianka, een dorpje nabij Pila.. Of ik kan zeggen dat hij op het platteland woont.. ik weet het niet.. Zit er net een beetje tussenin.. :) Maar Pila is op 10 min autorijden, en wel degelijk een stad te noemen :) Ik weet hoe moeilijk alles zou zijn, maar als ik het niet probeer weet ik ook niet of het mij zal lukken.. Maar dat is, als hij werkelijk in Polen blijft.

Hij heeft weinig vrienden hier. Op het werk nog 2 andere poolse collega's, maar ook die blijven hier niet het hele seizoen. Zij zijn allebei een stuk ouder dan hem en hebben vrouw en kinderen op hun wachten.. Contact heeft hij wel, hij belt wel en met zijn zusjes elke dag wel even op de chat..

Vanavond ben ik er geweest, voor en na het paardrijden. De spanning van gisteren is er zeker nog wel, maar hij wordt langzaamaan wel weer zijn oude zelf..

Ik heb vertrouwen in ons. Of dat nou hier is, of in Polen.. Ik weet dat wij het kunnen redden. En lukt dat dan alsnog niet, dan is het een strijd die we hebben verloren, maar wel hebben gestreden :) En liever verliezen, dan van te voren al opgeven.. :)

Slaap lekker iedereen, heel erg bedankt voor alle lieve berichten die ik heb gekregen. Het heeft me zeker wel goed gedaan :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:24

Hoe gaat het nu verder? Zijn er al plannen oid? Wanneer hij weer een keer naar polen gaat?

Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:36

sorry dat het zo lang geleden is !!
een nieuwe update..

Mijn vriend woont sinds maandag bij mij in :) Dit gaat goed. Nu heeft hij "familie" om zich heen, en hij is niet meer alleen.

20 december gaat hij naar Polen, in januari (waarschijnlijk ook rond de 20e) komt hij terug. Zoals het er nu uitziet lijkt het heel goed te gaan :) Sorry mensen, dat ik zolang niet gereageerd heb, ik dacht dat het hier alweer een beetje uitgestorven was :P

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:39

In de paarden werken ook heel veel polen, wellicht is dat iets voor hem? Misschien kunnen jullie een middenweg zoeken? Ergens dichterbij Polen?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:16

@Princess, hij heeft een baan, en als je mijn laatste update leest, zie je dat het op dit moment goed gaat en dat hij van gedachten is verandert :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:35

Wat super rot voor je zeg en heel erg vervelend voor je..
Lees dat het al iets beter gaat. Ik reageer later op de avond nog even een xtje als ik alles heb doorgelezen.
Wellicht kan ik je helpen.

Ik heb het niet zo op Polen haha, maar jouw vriendje ziet er goed uit hoor meid haha