Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:31

Oeless schreef:
Maar als je als baas nou een kassiere hebt die elke keer fouten maakt, dingen vergeet etc.
Dan kan je er beter een te weinig hebben, de klanten wachten wel.

Nou, ik als klant wacht liever niet, dus :) Als het gaat om iemand die daadwerkelijk problemen oplevert voor de bedrijfsvoering, dan kan het idd tijd zijn om een ander te zoeken. Maar laten we duidelijk stellen dat IK als klant liever 1,95 aan wisselgeld terugkrijg (zeker als dat snel kan) dan eindeloos in de rij te staan. Dat is dus een genuanceerde afweging, per situatie verschillend: hoeveel fouten mag iemand maken, wanneer hou je ermee op? Ik kan dat als buitenstaander in elk geval niet beoordelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:32

en daarom lijkt het me toch wel een goed plan om een verplichte rekentest bij het eindexamen te doen...
vaak wordt wiskunde in de 2e of 3e al geschrapt en vergeten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:34

juval schreef:
en daarom lijkt het me toch wel een goed plan om een verplichte rekentest bij het eindexamen te doen...
vaak wordt wiskunde in de 2e of 3e al geschrapt en vergeten.

Wiskunde is gewoon een standaard eindexamenonderdeel hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:35

Oeless schreef:
Nou weetje, ik snap het niet dat als je niet goed kunt rekenen je een baan achter de kassa neemt, of bijv een baan in de bank etc.

Nou precies, daar ben ik het volkomen mee eens :)
Dan zit je als caissière niet echt op je plaats!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:35

er zijn ook klanten zat die het niet snappen
moeten ze 9.95 betalen en en hebben ze briefgeld en vragen ze ook nog, wil je er 0.05 cent bij
eehmm nee????◘

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:36

Dan was onze school toen de enige waar je wiskunde uit je pakket kon gooien.
Wij konden kiezen of je wiskunde wilde behouden of niet, ik heb het zelf wel gedaan, maar genoeg hebben het er niet gedaan.
Volgens mij is dat toen veranderd met het VMBO?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:37

Marchador schreef:
Wij konden kiezen of je wiskunde wilde behouden of niet, ik heb het zelf wel gedaan, maar genoeg hebben het er niet gedaan.

Wanneer heb je eindexamen gedaan?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:37

ik zeg dit ook wel eens.
als mensen 10 euro geven ik mijn la open doel, geld begin te pakken
en zodra ik alles heb zeggen ze ik heb er nog wel 5 cent bij
D ane gaat het sneller om nee dank je te zeggen, dan alles weer terug in je la doen en afronden.
en dat heeft niks met rekenen of weinig ervaring te maken.

ook als we bijna gaan sluiten en ik nog erg veel klein geld in mijn la heb kan dit helpen.
hoe leger je la hoe minder werk ze de volgende dag hebben met tellen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:38

In mijn kassatijd vroeg ik altijd of mensen er wat bij hadden, hahaha. Vond ik veel makkelijker dan al dat kleingeld bij elkaar rapen. Maar snap wel wat je bedoeld, had het laatst ook bij de AH. Ik had wat gekocht en was bij elkaar 10,50. Ik geef 20 euro en kijk ondertussen of ik toevallig nog kleingeld had, dit was het geval dus vroeg of ze misschien 50 cent erbij wou hebben. Zegt ze dat ze dat niet hoeft, dat het er zo ook wel lukt :s. Wat is nou makkelijker, 1 briefje van 10 euro pakken of 1 briefje van 5, 2 muntjes van 2 en 1 muntje van 50 cent :s

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:38

In het begin vond ik dit ook erg lastig, terugrekenen. Toen ik eenmaal het licht had gezien was het totaal geen probleem meer. Ik heb het in het begin ook bij klanten/gasten aangegeven, dat het nieuw voor me was en ze hadden er dus ook geen problemen mee. Iedereen heeft er de eerste keren even moeite mee, ook al ben je nog zo goed in wiskunde. Terugtellen is niet iets wat je op de middelbare school leert, daar heb je het over andere dingen dan optellen en aftrekken. ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:39

Shadow0 schreef:
Marchador schreef:

Wanneer heb je eindexamen gedaan?

Uit mijn hoofd, volgens mij 2004. Ik begon als Mavo en in mijn laatste jaar werd dat omgezet naar het VMBO.
Keuzevak... ik kon niet op het woord komen. Bij ons was het een keuzevak dus wiskunde behouden of niet behouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:40

Marchador schreef:
Uit mijn hoofd, volgens mij 2004. Ik begon als Mavo en in mijn laatste jaar werd dat omgezet naar het VMBO.

Niet zo heel relevant dus ;) Met de omzetting naar het vmbo is er nogal wat veranderd in het eindexamenprogramma :)

Marchador

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:41

5 jaar toch maar.. maar tegenwoordig is het dus weer verplicht?
Kanonne.. dat wordt ook vaak veranderd zeg :o

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:42

Heb 2 weken achter de kassa gezeten. En vaak vroeg iemand of ze er geld bij moesten doen wanneer ik al mn muntjes al gepakt had. Dan had ik vaak zoiets van: laat maar, duurd alleen maar langer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:43

Lynn_Nikita schreef:
er zijn ook klanten zat die het niet snappen
moeten ze 9.95 betalen en en hebben ze briefgeld en vragen ze ook nog, wil je er 0.05 cent bij
eehmm nee????◘

En wat heeft dat met het beroep cassiere te maken die niet rekenen kan?
Niets toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:44

Marchador schreef:
5 jaar toch maar.. maar tegenwoordig is het dus weer verplicht?

Jup. Maar ik geloof niet dat het ook garandeert dat men kan rekenen...

Druif_01

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:46

Nou als je er gewoon 5 cent bij geeft als het ..,05 is lukt het me nog wel :D maar wat iemand eerder ook al zei, als iemand je geld geeft, dan reken je zelf al gelijk uit wat ze terug krijgen. Maar als ze dan ineens met vanalles erbij komen, dan zeg ik ook altijd: laat maar. Want dan kom ik er ook niet meer uit. En nee ik ben toch echt niet dom. (werk in de horeca overigens, niet achter de kassa)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:47

ik zit zelf ook achter de kassa en ik kan je garanderen...

na 3 uur bliepen ben je gegarandeerd zo diep in trance dat je dat soort kleine dingetjes ook niet meer kan uitrekenen. Er zijn natuurlijk ook wel mensen die het gewoon niet snappen...

ik vind alleen dat jullie wel een beetje snel commentaar leveren, probeer het zelf maar eens als je denkt dat je het beter kunt! :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:49

Sowieso wordt ik inmiddels echt moe van iedereen die denkt dat de 'caissieres van tegenwoordig' niets meer zelf hoeven te doen, dat alles door de computer wordt voorgekauwd en dat ze direct de kluts kwijt zijn als ze iets anders moeten doen dan de computer zegt.
Om diegenen uit de droom te helpen; caissieres wordt nog steeds als basis geleerd om zelf, in het hoofd, terug te tellen bij het teruggeven van geld. Cassieres moeten nog steeds een hoop codes uit hun hoofd weten, omdat het niet te doen is iedere groente of biercode op een lijstje op te zoeken. Andere kortingen dan die, die gelden voor deze week (bijvoorbeeld een reclame cheque of een foutieve programmering) worden ook met het hoofd uitgerekend. En zo vergeet ik nog wel een heleboel.
Voor de gemiddelde persoon is bovenstaande helemaal geen moeilijke opgave, en dat wil ik ook niet laten lijken. Ik wil er alleen mee zeggen dat een caissiere niet alleen maar doet wat wordt voorgekauwd.

Terugkomend op het teruggeven; alle begin is moeilijk ;) Zelf heb ik ook moeite gehad met het zien van de logica van het terugtellen toen ik net begon. Kassadraaien op zich was al spannend (= rood hoofd, zenuwachtig) en dan ook nog dat trucje tegelijkertijd door moeten krijgen...
En ook nu, ik werk 5 jaar achter de kassa en ben leidinggevende, komt het wel eens voor dat ik twee tellen langer na moet denken over iets. Zeker als ik die avond net van stage of college terug ben, dan moet ik even omschakelen, en is bijvoorbeeld 35 euro bij 82 euro pinnen even een tel rekenen.
En ik kan niet zeggen dat ik nou zo beroerd ben in (hoofd)rekenen. Kortom; het kan wisselende oorzaken hebben, en zegt niets over de intelligentie van de caissiere van tegenwoordig.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:05

Chiqa schreef:
Zou niet verkeerd zijn als kassieres eens werden aangenomen als ze konden rekenen.
T is immers je job, komt een stuk intelligenter over als je vriendelijk die €2,- terugkrijgt ipv een hand vol kleingeld die je ook maar weer zien kwijt weten te raken.
Nog maar niet te spreken over al dat wisselgeld wat ze steeds tekort komen

dit vindt ik een beetje beledigend dat het een stuk intelligenter is als je 2 euro terug geeft in plaats van een hand volklein geld ik moet dit namelijk verplicht doen omdat we veel ste vaak te veel kleingeld in de kassa hebben liggen en heeft dus niks met intelligentie te maken

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:07

Shadow0 schreef:
Wiskunde is gewoon een standaard eindexamenonderdeel hoor :)

Als je havo doet, hoef je toch echt geen examen in wiskunde te doen als je dat niet wilt. Het is niet slim, maar je kunt wiskunde gewoon laten vallen. En ja, dat is nu nog steeds zo. Bij ons op school in ieder geval. ;)

Ik werk zelf ook achter te kassa en vraag mensen vaak uit mezelf of ze er wat bij hebben. Maar als ik de kassa al aan heeft gegeven hoeveel een klant terug krijgt en daarna nog bij een bedrag van 10,25 zegt: zal ik er 40 cent bij doen? Dan weet ik het ook zo snel even niet, en zeg dan dat het me zo wel lukt.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:10

ik had bij begin presies het zelfde als ik al in de kassa had ingetypt en ze komen ineens nog met 5 cent moest ik ook altijd ff denken en kreeg ik ook natuurlijk een knal roode kop
Nu gaat al stukken beter :o

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:13

het kan ook zijn dat ze geen muntjes van 2 euro meer heeft, en ruimer zit bij euro's en kleiner.
dus als jij haar die 5 cent had gegeven, dat zij dan haar laatste 2 euro muntje weg gaf..
het hoeft niet te wezen dat ze niet rekenen kan ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:14

NieneWiep schreef:
Als je havo doet, hoef je toch echt geen examen in wiskunde te doen als je dat niet wilt. Het is niet slim, maar je kunt wiskunde gewoon laten vallen. En ja, dat is nu nog steeds zo. Bij ons op school in ieder geval. ;)

Ik heb het toch eens nagezocht, en inderdaad! Er zijn profielen waarbij niet een vorm van wiskunde verplicht is. Mijn fout.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:15

Shadow0 schreef:
Ik heb het toch eens nagezocht, en inderdaad! Er zijn profielen waarbij niet een vorm van wiskunde verplicht is. Mijn fout.

Maakt niet uit, wilde het even duidelijk maken.

@_evelien_, dan is het altijd nog makkelijker om 2x 1 euro terug te geven dan 1,95. Maar ik snap je punt. :j