Huis 'illegaal' onderverhuurd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:27

chocobroodje schreef:
Die vergunning heeft er o.a. mee te maken dat je bepaalde dingen verplicht bent ( nooduitgangen maken, rookmelders, bradblussers ed) Daarbij zal je vader geen recht meer hebben op hypotheekrente aftrek. Voor jou alleen zal het niet uitmaken, het punt is dat je kamers verder verhuurd, die zeer waarschijnlijk niet zullen voldoen aan de eisen. Dit zou wel eens een hele dure grap kunnen gaan worden.
Vind het wel een beetje dom van je vader en jou. Je snapt toch zelf wel dat je niet zomaar kamers kunt gaan verhuren?

Als je goed het topic doorleest kun je zien, dat en onze makelaar en de notaris aangegeven hebben dat het feit dat ik deels eigenaar ben genoeg is.
Dus hoe konden wij het anders weten. Ik vind het heel flauw dat je dat zo zegt.

En hypotheekrente aftrek is sowieso niet aan de orde omdat het mijn vaders 2e huis is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:28

Ik lees net dit topic.
Ik weet er niet zo veel over, maar ik ben wel erg benieuwd hoe het afloopt.
Heel veel suc-6!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:31

Ik vind dat er hier erg veel slecht-onderbouwde doemscenario's geopperd worden en de conclusies zijn ook behoorlijk kort door de bocht.

1. Het is uiteraard altijd handiger om goed uit te zoeken wat je precies wel en niet mag, maar ik zou zelf ook verwachten dat je er wel bent met huurcontracten en een opgave en de belastingdienst. Dus 'je snapt toch zelf ook wel dat...' vind ik wat overdreven
2. Een overlastmelding betekent niet altijd automatisch dat er ook echt veel overlast is (en iedereen doet wel eens een keer iets dat de buren niet zint - je ontkomt er niet aan in een volle woonwijk.) Conclusies over dat er echt wangedrag is, zijn veel te snel getrokken
3. Ik heb geen idee wat allemaal mag en niet, ik zou NIET afgaan op wat er hier in dit topic allemaal geroepen wordt, maar de informatie opvragen waar die ook echt is: bij dat informatiepunt van de gemeente. Bel ze op, maak een afspraak, en zoek uit hoe je de problemen kunt oplossen. (En dat hebben jullie inmiddels gedaan, mooi zo :j )
4. Woonruimte in Utrecht is niet makkelijk, weet ik uit ervaring. Dus 'alles voor de verkoop' is niet helemaal waar: je probeert ook als woningzoekende maar wat. Ik snap waarom de gemeente terughoudend is, maar de gemeente is heel wat sneller in het verbieden van mogelijkheden dan in het creeren van nieuwe, wel gewenste oplossingen. Dus ook daar zou een beetje begrip niet misstaan :)

Succes :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:33

Ja maar we wonen in nederland alles staat stijf van de regels, anders zouden heel veel mensen kamers verhuren zeker nu in de crisis. Ik heb geen studenten in een huis zitten en ik weet het wel. Ik hoop dat alles goed komt voor je/jullie. Maar als je aan dit soort projecten begint moet je zorgen dat je alles weet wat je nodig hebt, en meer.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:42

Shadow0 schreef:
Ik vind dat er hier erg veel slecht-onderbouwde doemscenario's geopperd worden en de conclusies zijn ook behoorlijk kort door de bocht.

1. Het is uiteraard altijd handiger om goed uit te zoeken wat je precies wel en niet mag, maar ik zou zelf ook verwachten dat je er wel bent met huurcontracten en een opgave en de belastingdienst. Dus 'je snapt toch zelf ook wel dat...' vind ik wat overdreven
2. Een overlastmelding betekent niet altijd automatisch dat er ook echt veel overlast is (en iedereen doet wel eens een keer iets dat de buren niet zint - je ontkomt er niet aan in een volle woonwijk.) Conclusies over dat er echt wangedrag is, zijn veel te snel getrokken
3. Ik heb geen idee wat allemaal mag en niet, ik zou NIET afgaan op wat er hier in dit topic allemaal geroepen wordt, maar de informatie opvragen waar die ook echt is: bij dat informatiepunt van de gemeente. Bel ze op, maak een afspraak, en zoek uit hoe je de problemen kunt oplossen. (En dat hebben jullie inmiddels gedaan, mooi zo :j )
4. Woonruimte in Utrecht is niet makkelijk, weet ik uit ervaring. Dus 'alles voor de verkoop' is niet helemaal waar: je probeert ook als woningzoekende maar wat. Ik snap waarom de gemeente terughoudend is, maar de gemeente is heel wat sneller in het verbieden van mogelijkheden dan in het creeren van nieuwe, wel gewenste oplossingen. Dus ook daar zou een beetje begrip niet misstaan :)

Succes :)

+:)+
Helemaal mee eens! Succes!

kazan

Re: Huis 'illegaal' onderverhuurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:13

suc6!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:02

chocobroodje schreef:
Die vergunning heeft er o.a. mee te maken dat je bepaalde dingen verplicht bent ( nooduitgangen maken, rookmelders, bradblussers ed) Daarbij zal je vader geen recht meer hebben op hypotheekrente aftrek. Voor jou alleen zal het niet uitmaken, het punt is dat je kamers verder verhuurd, die zeer waarschijnlijk niet zullen voldoen aan de eisen. Dit zou wel eens een hele dure grap kunnen gaan worden.
Vind het wel een beetje dom van je vader en jou. Je snapt toch zelf wel dat je niet zomaar kamers kunt gaan verhuren?

Zomaar kamers verhuren mag best hoor :) En als je er geen winst op maakt, doet zelfs de belastingdienst niet moeilijk. De site van kamernet heeft goede informatie daarover!
Hypotheekrente aftrek is niet aan de orde ivm 2e huis, daar krijg je sowieso geen aftrek op. En die vergunning heeft niets te maken met brandveiligheid of nooduitgangen, enkel met een regel van de gemeente Utrecht dat huizen voor starters (tot ongeveer 2 ton) niet zomaar aan studenten verhuurd mogen worden. Heb je een studerend kind erin wonen, dan krijg je die vergunning. Zo niet, moet je 10% van de waarde van de woning betalen waar ze dan nieuwe starterswoningen van bouwen :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:37

Hoe is het afglopen???

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 12:22

De mensen die kwamen kijken, kwamen alleen letterlijk kijken, die konden iets zeggen. Dus het is nog steeds afwachten.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:16

Hmm jammer, nog steeds geen duidelijkheid dus.