Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Pilgrim schreef:En terecht. Je reactie over je benadeling zegt meer over je eigen tekortkomingen. Welke zichzelf respecterende volwassene zal op een paarden-fora zeggen dat hij/zij WOEST/WOEST/WOEST/WOEST :@ is? Deze zou gewoon VISA bellen! MBO opleidingen zijn trouwens wel voordeliger dan HBO-opleidingen, al is het alleen maar omdat ze wetenschappelijk vaker onderlegd moeten worden en dus qua studie-materiaal al kostbaarder zijn.
Ik heb zelf zowel een MBO-studie gedaan (op dat niveau ben ik nu ook werkzaam) als een HBO opleiding. Als jij op MBO niveau een vaste aanstelling hebt, is een creditcard geen enkel probleem. Maar als je nog bezig bent met je studie heeft HBO voorkeur, omdat dat kans groter is dat een HBO-er een vaste aanstelling vind met een aflos-mogelijk salaris, dan bij een MBO-er. Lijkt me duidelijk. Dus maak je niet druk, bel VISA en ga lekker op vakantie. Veel plezier!
Sok schreef:Plien91 schreef:MBO'ers die worden achtergesteld? Onzin.
Ze betalen minder school/collegegeld dus krijgen minder stufi. Logisch.
Als je van het VMBO komt ben je vaak jonger dan 18. Havo/VWO komt het niet veel voor. Als je als 15-jarige al naar het MBO gaat, terwijl je ook naar de HAVO in je eigen plaats kan, snap ik best dat je geen reiskostenvergoeding krijgt. Wordt wel een erg duur grapje. Daarbij zit in meer plaatsen een MBO dan een hogeschool, een hogeschool is dus vaak verder reizen en dat is ook veel duurder.
Wat nou logisch!Da's sowieso niet waar.
Ik betaal naast het wettelijk vastgestelde bedrag aan schoolgeld nog een hele hoop kosten!
Wat weet jij daar nou van als "echte student"?! Volgens mij heb jij geen enkele notie van wat een MBO'er betaald aan school.
Dan ga je toch lekker op kamers? Zoals een "echte student"?
Vind dat je berichten HEEL denigrerend overkomen.
Net alsof wij MBO'ers minder zijn ofzo..
Sok schreef:Plien91 schreef:MBO'ers die worden achtergesteld? Onzin.
Ze betalen minder school/collegegeld dus krijgen minder stufi. Logisch.
Als je van het VMBO komt ben je vaak jonger dan 18. Havo/VWO komt het niet veel voor. Als je als 15-jarige al naar het MBO gaat, terwijl je ook naar de HAVO in je eigen plaats kan, snap ik best dat je geen reiskostenvergoeding krijgt. Wordt wel een erg duur grapje. Daarbij zit in meer plaatsen een MBO dan een hogeschool, een hogeschool is dus vaak verder reizen en dat is ook veel duurder.
Wat nou logisch!Da's sowieso niet waar.
Ik betaal naast het wettelijk vastgestelde bedrag aan schoolgeld nog een hele hoop kosten!
Wat weet jij daar nou van als "echte student"?! Volgens mij heb jij geen enkele notie van wat een MBO'er betaald aan school.
Laulau1986 schreef:Maartje1990 schreef:Niet iedere vmbo'er kan naar de havo hoor! Een vriendin van mij heeft daarvoor écht écht het onderste uit de kan moeten halen om dát te bereiken! Ik heb zelf vmbo en toen havo gedaan en dat koste me óók al moeite wat me wel gelukt is maar makkelijk was het niet! En niet iedere vmbo'er kán dat gewoon.
Zoals ik al zei een vriendin van mij volgde een opleiding die ze door te dure reiskosten gewoon níet kon volgen als ze nu een studentenov had gehad was het een ander verhaal geweest. Maar ze krijgt de káns gewoon niet eens! En dan moeten ze nog hun best doen? Waarvoor? een opleiding dicht bij huis die ze liever niet doen? maar dat is het enige wat ze kunnen doen, want dat is dichtbij huis en dus betaalbaar?
Dat kunnen de ouders dus met de kinderbijslag betalen, die reiskosten
Maartje1990 schreef:Dat kunnen de ouders dus met de kinderbijslag betalen, die reiskosten
En waarom krijgen die 17 jarige hbo'ers wél studiefinanciering én kinderbijslag? dan kunnen die het toch óók van de kinderbijslag betalen?
Maar nee, mooi niet dus, die kinderbijslag is nog steeds even veel als op de middelbare, maar de school de rest etc die wordt wél duurder! Dan kún je dat niet van de kinderbijslag betalen! Daarbij die vriendin van mij in kwestie haar moeder zit in de bijstand dus veel hebben die thuis óók niet te besteden.
@Plien: ik vind jouw reacties gewoon echt héél erg.. bekrompen, geen student.. kom nou.. vriendinnen van mij die doen mbo die werken zich kapot om dat te halen. Zij werken naar hun kunnen nét zo hard als een hbo'er of een wo'er! Gewoon hypocriet om anders te beweren.
Unwritten schreef:Wat ik zeg, MBO en HBO / Uni, als je het omrekend, kom je financieel gezien echt wel op ongeveer hetzelfde plaatje uit. Geen reden imo om dus geen creditcard te kunnen verstrekken.
Vergeet niet dat er ook veel Havisten zijn die naar het MBO gaan, zelfs mensen met een compleet VWO. Waarom? Omdat MBO misschien wel andere opleidingen verstrekt, die meer in het interessegebied liggen, dan HBO of WO? Ik ben daar zelf geen voorbeeld van, maar je wilt niet weten hoe moeilijk ik het vond om een HBO opleiding te vinden (uni wilde ik niet), die bij me paste. Veel liever had ik naar het GLR gegaan. MBO ja, maar anderzijds zag ik dat ook niet zitten, omdat ik bij toeval tegen een soort vergelijkbare HBO opleiding aanliep.
Mijn beste vriendinnetje doet MBO, ze is 21 en nu laatste jaar, en zij heeft het ook qua druk op school, een bijhoorlijk stuk zwaarder dan ik, de afstudeerder HBO. En financieel gezien zijn we ongeveer gelijk af.
En @Pilgrim, zou jij niet woest zijn als je ergens om benadeeld wordt, terwijl dat financieel gezien niet eens nodig hoeft te zijn? Ik zou bijhoorlijk pissig zijn, als ik benadeeld zou worden omdat ik en een 'te laag' niveau zou studeren, terwijl ik wel ruimschoots verdien en mezelf prima kan onderhouden. Dat noem ik niet alleen denigerend, maar ook ergens nog discriminerend. In plaats van dat banken kansen willen bieden aan mensen die een opleiding volgen, en daarnaast nog goed verdienen, ongeacht het niveau van de opleiding? Nee, ik kan er gewoon niet bij dat er op vlak van opleidingsniveau gediscrimineerd zou moeten worden, terwijl er een hoop eerlijke mensen hun best doen voor een opleiding. Wie zegt dat studenten het niet gebruiken als opstapje naar een vervolg op een hoger niveau?
Ik vind MBO'ers ook studenten. Als ik mijn beste vriendin vraag, wat studeer je? Dan is het altijd "Ik studeer audiovisueel vormgeven." Klinkt toch prima? Net als ik studeer op het HBO, grafisch vormgeven?
Citaat:Het is een studenten OV, geen scholieren OV. Ik vind niet dat je student bent als je MBO doet.
Student ben je IMO op het HBO of WO.
In bovenstaande posts is trouwens al uitgebreid uitgelegd dat het studeren aan het HBO veel en veel duurder is. De ouders van je vriendin kregen nog kinderbijslag als ze nog geen stufi had. Dus er is wel een uitkering van de overheid waar de reiskosten van betaald zouden kunnen worden als <18 jarige scholier.
Maartje1990 schreef:Laulau1986 schreef:
Dat kunnen de ouders dus met de kinderbijslag betalen, die reiskosten
En waarom krijgen die 17 jarige hbo'ers wél studiefinanciering én kinderbijslag? dan kunnen die het toch óók van de kinderbijslag betalen?
Maar nee, mooi niet dus, die kinderbijslag is nog steeds even veel als op de middelbare, maar de school de rest etc die wordt wél duurder! Dan kún je dat niet van de kinderbijslag betalen! Daarbij die vriendin van mij in kwestie haar moeder zit in de bijstand dus veel hebben die thuis óók niet te besteden.
@Plien: ik vind jouw reacties gewoon echt héél erg.. bekrompen, geen student.. kom nou.. vriendinnen van mij die doen mbo die werken zich kapot om dat te halen. Zij werken naar hun kunnen nét zo hard als een hbo'er of een wo'er! Gewoon hypocriet om anders te beweren.
Plien91 schreef:Sok schreef:Wat nou logisch!Da's sowieso niet waar.
Snap niet waar deze opmerking op slaat of mee te maken heeft. Thuiswonende student is ook een student.
ho even, ik zeg NERGENS dat MBO'ers minder zijn. Ik VIND ze ook niet minder, MBO is ook zeker weten nodig.
Een MBO'er betaald ook ongetwijfeld veel aan school. Maar het is gewoon een feit, HBO en WO is echt duurder!
Daarbij vind ik het wel vreemd dat je geen creditcard mag krijgen (besef me ineens dat ik niet eens echt reageer op de openingspost).. Als je genoeg verdiend, ook met je bijbaan, moet dat toch kunnen lijkt mij?
Ragdollcat schreef:Ik vind het zwaar overdreven over dat je woest bent, en hoe weet de Rabobank dat je terug zult betalen, er zijn er zoveel mensen van jouw leeftijd die schulden hebben, door beltegoeden enzovoort.
Ga gewoon reis boeken door het geld over te maken, klaar, simpel toch.
Ragdollcat schreef:Ik vind het zwaar overdreven over dat je woest bent, en hoe weet de Rabobank dat je terug zult betalen, er zijn er zoveel mensen van jouw leeftijd die schulden hebben, door beltegoeden enzovoort.
Paula1990 schreef:Ragdollcat schreef:Ik vind het zwaar overdreven over dat je woest bent, en hoe weet de Rabobank dat je terug zult betalen, er zijn er zoveel mensen van jouw leeftijd die schulden hebben, door beltegoeden enzovoort.
Maar even voor de goede orde ,iedereen kan schulden hebbenook een laatstejaars dokter in spe
Pilgrim schreef:MBO-ers ZIJN ook minder! Niet qua mens, wel qua kansen op de arbeidsmarkt. Ik bén qua niveau nou eenmaal minder dan mijn buurman die Universiteit heeft gedaan. Kan ik heel zielig doen, maar dan had ik beter op moeten letten op het VWO. Ik bén nu minder, en vanwege het feit dat mijn opleidingsniveau lager ligt dan een ander ben ik voor een bank een minder aantrekkelijke kandidaat. MBO kan iedere mongool doen, dus banen op dat niveau zijn meer voor handen en op lagere salarissen op te vullen. De kans op een redelijke aflosperiode is dus minder dan bij HBO-ers. Soite.
Toevoeging: sommige mensen kunnen op hun eigen niveau geen opleiding vinden. Zo heb ik een hele leuke tijd gehad op MBO niveau, omdat het werk wat ik wil doen alleen op MBO niveau onderwezen wordt. Concequentie van mijn beroepskeuze is dus dat ik op lager niveau onderwezen ben en dus in die zin minder kansrijk en minder betaald dan een ander.