jack russel pup bijt !?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:07

cloris schreef:
[
wat zou jij doen als je een baby hebt die in jouw ogen niet snel genoeg op het potje gaat? ook meppen en slaan en schreeuwen en het nekvel omdraaien?

]

Ikke wel. Extreme duivel maar............... ik hou ook meer van puppies dan van babies! overigens vind ik wel dat je gelijk hebt hoor. Honden slaan bovendien zelf ook niet. bij nekvel grijpen en tegen de grond drukken verstaan ze wel, dat doen volwassen honden ook. MAar als ze piepen moet je loslaten.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:07

Ze heeft 2 keer een tik gehad, is geen dagelijkse handeling hoor.
Misschien dat jij onder een lel verstaat dat mijn pup met een rotgang door de kamer vliegt ofzo.
Ik sla haar echt in elkaar, dat dier is echt helemaal bont en blauw.

En een baby is heel anders dan een pup hoor, een pup krijgt wel degelijk een knauw als ie zich niet aan de "regels" houdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:11

Ik zelf zou me beperken tot "doggy language". En slaan valt daar niet onder.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:12

Summertje schreef:
Ze heeft 2 keer een tik gehad, is geen dagelijkse handeling hoor.
Misschien dat jij onder een lel verstaat dat mijn pup met een rotgang door de kamer vliegt ofzo.
Ik sla haar echt in elkaar, dat dier is echt helemaal bont en blauw.

En een baby is heel anders dan een pup hoor, een pup krijgt wel degelijk een knauw als ie zich niet aan de "regels" houdt.


Nee hoor dat zien mensen zo. Een knauw is trouwens altijd nog beter dan slaan en meppen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:14

Okey, gewoon even een vraagje tussendoor.

Wat doen jullie eigenlijk als een hond een klein kind aanvalt en het kind maar blijft bijten en niet meer wil loslaten?
Ben ik heel erg benieuwd naar Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:14

Summertje schreef:
Ze heeft 2 keer een tik gehad, is geen dagelijkse handeling hoor.
Misschien dat jij onder een lel verstaat dat mijn pup met een rotgang door de kamer vliegt ofzo.



Dan moet je dat ook zo verwoorden in je eerdere berichten want je raad iemand anders namelijk wel aan om gewoon te meppen Lips are sealed

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:17

cloris"]
[quote="Summertje schreef:
Ze heeft 2 keer een tik gehad, is geen dagelijkse handeling hoor.
Misschien dat jij onder een lel verstaat dat mijn pup met een rotgang door de kamer vliegt ofzo.



Dan moet je dat ook zo verwoorden in je eerdere berichten want je raad iemand anders namelijk wel aan om gewoon te meppen Lips are sealed
[/quote]

Ik kan er ook niks aan doen dat ik vaak slecht in mijn verwoording ben, ik bedoel het ook niet altijd zo als jullie het lezen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:18

gezellig weer zeg hier, echt super Lachen

Nu mijn advies en eigen ervaring.
Ik heb zelf een mechelaar opgevoed vanaf dat ze 5 dagen was.
ik heb hier heel wat mee doorstaan kan ik jullie vertellen.

OOk heb ik een Black and tan terrier (een iets groter uitgevallen jack russel).
Deze beet toen hij nog klein was ook, dit heb ik hem met een zachte maar toch zeker consequente hand afgeleerd.
En nu is het de fijnste hond die ik me had kunnen wensen.

Neem nu van mij aan, ALLE jonge hondjes bijten.
Waarom doen ze dit? omdat ze hun grenzen nog niet kennen.
Mama leert ze een hoop in t nest, maar ze leert ze helaas niet dat ze niet in mensen armen mogen hangen.
Het probleem is alleen dat veel eigenaren dingen toe staan als ze hun hondje net hebben, want oooo het is ze leuk lief en schattig.
Helaas werkt het niet zo, wat jij over 3 weken niet wil moet je vanaf dag 1 niet tollereren.
Kan jij niet super enthousiast met je hondje spelen omdat hij dan hapt? Dan speel je toch op een andere manier?

Op t moment zit ik met mijn mechel op E.G 2 het is een keurig opgevoed hondje, zover dat kan.
Bijten doet ze niet maar heeft ze wel gedaan, spelend bijten.
Hoe ik dit heb afgeleerd?
neus beet pakken en vel tegen dr tandje aan drukken.
niet zo hard dat ze begint te bloeden nee gewoon tot ze piepte of echt aangaf vrouwtje ik snap t al.
Een nog betere methode is haar op de rug leggen en dr net onder dr keel op de borst zullen we maar zeggen beet pakken.
Wanneer een hondje op zijn rug gaat liggen geeft het zich over, ok vrouwtje jij wint.

De hondjes moeten weten waar hun plaats is, en dat is altijd ten allertijden beneden jou (rangorde bepaling)
Het mensenlijk gezin moet dus bovenaan komen.

Helaas zijn er nog teveel onervaren mensen die denken hee wat leuk een hondje, en willen klein beginnen, dan neem je toch een jack?
Nou Jack russels zijn over het algemeen samen met nog enkele rassen de meest moeilijke hondjes om op te voeden.
Maar wanneer ze eenmaal luisteren zijn het super honden.

Honden zijn niet onhandelbaar, de eigenaren kunnen er gewoon niet mee overweg.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:23

Ohw ja voor ik het vergeet.
In het nekvel pakken? niet doen!
Een moeder hond doet dit wanneer ze haar pup echt zat is, (of wanneer het weg gelopen is) een pup ziet het in het nekvel pakken als iets levens bedreigends...
De volgende keer dat je dat zal doen, zal de pup onmiddelijk ineen duiken, en zelfs bang voor je worden.
dus probeer dit zo min mogelijk te doen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:27

Summertje schreef:
Okey, gewoon even een vraagje tussendoor.

Wat doen jullie eigenlijk als een hond een klein kind aanvalt en het kind maar blijft bijten en niet meer wil loslaten?
Ben ik heel erg benieuwd naar Lachen


Heel hard belonen! Extreme duivel

nee, wat ik werkelijk zou doen: met mijn stem kan ik zo'n hondje al heel goed tot de orde roepen. Als hij dan zou blijven vasthouden en mij zou negeren, dan greep ik hem ongenadig hard bij zijn nekvel. Of hij dat levensbedreigend zou vinden of niet.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:33

Wanneer een hond het zij mijn hond of die van een ander een klein kind in de armen zou bijten.
1 ik zou kijken of ik hem inderdaad met mijn stem tot de orde kan roepen.
lukt dit niet dan zo ik hem ook in zijn nekvel pakken, dit is dus een mooi voorbeeld wanneer je dus een levensbedreigende situatie mag toepassen.

Maar goed ik zou ook meteen de eigenaar z'n ballen eraf schoppen want die heeft dan wle een hele gevaarlijke hond.

Dit is ons bij mij thuis heel lang geleden gebeurd.
toen greep onze herder ook een meisje dat achter mij aanrende.
Helaas bleef hij dit doen en hebben m'n ouders hem moeten laten afmaken.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:37

Angelique18"]
Helaas zijn er nog teveel onervaren mensen die denken hee wat leuk een hondje, en willen klein beginnen, dan neem je toch een jack?
[/quote]

Ik raad veel mensen af om een Jack Russell te kopen! Dit zijn dan de mensen van wie ik merk dat ze totaal geen verstand hebben van honden, en alleen de pup zien en niet de toekomst!.

[quote="Angelique18 schreef:
Nou Jack russels zijn over het algemeen samen met nog enkele rassen de meest moeilijke hondjes om op te voeden.
Maar wanneer ze eenmaal luisteren zijn het super honden.


Nou ik heb Lotje zelf opgevoed (zonder cursusen) en ze luisterd perfect!
Ik moet er wel bij vertellen dat ik al veel op heb gedaan toen ik de cursus met Tracy gelopen heb en zodoende dus Lotje heb kunnen trainen. (De cursus heeft bij Tracy niet veel gedaan trouwens Knipoog )

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:37

Summertje"]
[quote="cloris"][quote="Summertje schreef:
Ze heeft 2 keer een tik gehad, is geen dagelijkse handeling hoor.
Misschien dat jij onder een lel verstaat dat mijn pup met een rotgang door de kamer vliegt ofzo.



Dan moet je dat ook zo verwoorden in je eerdere berichten want je raad iemand anders namelijk wel aan om gewoon te meppen Lips are sealed
[/quote]

Ik kan er ook niks aan doen dat ik vaak slecht in mijn verwoording ben, ik bedoel het ook niet altijd zo als jullie het lezen.
[/quote]

Okej dat hebben we dat nu ook rechtgezet.

Enne aanvallen? wat is dat?
Nee elke hond kan dat doen dat weet ik maar mijn honden staan toch wel enigzins heel aardig onder appèl en ik heb nog nooit een hond gehad die agressie naar mensen heeft vertoond... dus ik kan je helaas niet vertellen wat je op zo'n moment zal doen want je reactie is toch altijd anders dan je nu zou denken
Ik ben trouwens vroeger zelf wel aangevallen door een Boef.... die ging ook voor mijn dood, lekker schudden... gelukkig had ik de pilotenjas van mijn broer aan met een megadikke kraag van leer anders had het hem gelukt.
Dit kwam niet door de verkeerde opvoeding van de baas trouwens, honden stonden altijd heel goed in de opvoeding... maar de hond bleek na sectie het een en ander te missen of extra te hebben in de kop.....

Mijn sleutelwoord blijft consequent zijn, echt daar bereik je zoveel mee, veel meer dan met slaan. Echt waar hoor....
Maar consequentie is moeilijk, mensen laten hun eigen gemoedstoestand ook meespelen, de ene keer kan je het gedrag van je pup wel hebben, de andere keer niet, de ene keer mag hij het dus, de andere keer niet......
Dat is dus niet consequent... Nee is Nee, ja is ja.
Geef trouwens ook niet teveel menselijke eigenschappen aan je hond, ze doen het niet expres om jou te pesten..... een hond volgt zijn instinkt en begrijpt hondentaal.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:31

Ik heb de discussie hier gelezen en het valt mij op dat er steeds wordt vergeleken met mensen. Een hond is echter geen mens en honden gaan ook anders met elkaar om. Een pup die bijt moet je wel corrigeren. Spelen bij honden is nl een manier om je vaardigheden te oefenen en te kijken wat je positie is in de roedel. Pups worden zeker wel gecorrigeerd door de moeder en door roedelgenoten.

Bijten is dominant gedrag. Het bijten in de handen is te vergelijken met het bijten over de snuit. Als de pup je bijt kan je hem het beste op de rug leggen, over de snuit vastpakken en wachten tot hij zich ontspant. Daarna laat je hem los en negeer je hem. (ook niet aankijken anders straf je door) Je kan ook zeggen NEE, de snuit even vastpakken en meteen stoppen met spelen en de hond negeren. Ga niet schreeuwen tegen de hond en blijf duidelijk en rustig.

Let er ook op dat je in alles wat je doet met de pup rangordebevestigend te werk gaat. Het zit hem in vele kleine dingen. Met uitlaten ga jij het eerst de deur uit. De pup moet wachten tot jij zegt dat hij naar buiten mag. (Dit kost even tijd, maar als je bij de deur met de hond aan de riem wacht tot hij vanzelf gaat zitten en dit steeds volhoudt valt het kwartje wel) Ga niet op de grond zitten spelen. Als ranglagere komt de pup altijd naar jou toe en niet andersom. De pup krijgt pas eten als je zelf hebt gegeten. En zo zijn er nog heel veel dagelijkse dingen te noemen waarmee je steeds de rangorde kunt bevestigen zonder er een strijd van te maken. Ik weet er nog veel meer, dus als je ze wilt weten BP me dan.

In de roedel wordt er veel getolereerd van een pup maar er zijn echt wel grenzen.
Als een pup 12 weken is wordt hij getest door de moeder of hij zich laat onderwerpen. Blijft de pup terugvechten dan bijt ze hem dood. Een agressieve roedelgenoot die zich niet laat corrigeren is nl een gevaar voor het voortbestaan van de roedel.

Vraag desnoods bij de hondenclub of ze je eerder kunnen helpen. Hoe vroeger je erbij bent hoe beter.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:41

Een lel geven aan een pup is nutteloos. Je krijgt hooguit een bange hond.
Jack Russels zijn trouwens toch wel een ras apart, hoor. Het is een grote hond in een hele kleine verpakking. Je moet erg consequent zijn, maar dit niet verwarren met 'hard' zijn.
De tips van Eveline zijn volgens mij heel erg goed. Leer je hond direct dat ie lager in rang is dan jij en dus heeft te luisteren. Grenzen verkennen doen ze allemaal, maar het allemaal dus maar toestaan kan niet.
Maar niet slaan of schreeuwen, daar snapt ie niets van.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:53

Nou lees je hier dat je de hond bij de snuit moet pakken, knijpen enz.
Maar ik vind dat persoonlijk geen goede oplossing.
Wanneer je je hondje pijn doet bij zijn snuit/bek zal het later een ramp worden om fatsoenlijk tandjes te kunnen kijken.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:25

Desiree"]
[quote="Summertje schreef:
Okey, gewoon even een vraagje tussendoor.

Wat doen jullie eigenlijk als een hond een klein kind aanvalt en het kind maar blijft bijten en niet meer wil loslaten?
Ben ik heel erg benieuwd naar Lachen


Heel hard belonen! Extreme duivel

.
[/quote]


Amen Tong uitsteken

Maarre, serieus: 1 keer met de stem terecht zetten. Als hij niet reargeerd: afhankelijk van de grote en het eventuele gevaar in meer of mindere mate hard ingrijpen, desnoods door een tik met de riem op de snuit, mocht dat niet helpen en we hebben het over een gevaarlijke situatie: met alle mogelijke middelen er af slaan/schoppen.

Maar dat is een hele andere situatie dan de oorspronkelijke vraag natuurlijk.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 22:17

Desiree schreef:
Pups bijten normaliter niet uit agressie. Grommen kunnen ze toch wel maar dat hoort allemaal bij het spel element. het ligt ook niet in hun bedoeling om hard te bijten maar hun melktandjes zijn naaldscherp, scherper dan die van een volwassen hond dus dat komt hard aan. onze stalhouder heeft ook een pup, en die is net zoals polleke als pup was: bijterig. Hij houdt er van om aangevallen te worden door mijn handen, die komen op hem af en die grijpen hem bij zijn koppie of bij zijn neus. Hij bijt dan terug. er komen wel wat krassen en beten in mijn handen maar het is geen doorbijten en het is allemaal spel. Ook deze pup komt speciaal naar mij toe om eens lekker ergens in te happen en te bijten: hij wil met mij spelen. Je moet heel goed begrijpen waar je hond mee bezig is, anders kun je hem niet straffen. Ik vind een puppie afstraffen voor speels gedrag fout. Puppies hebben enorme bijtbehoefte, ze doen niets anders dan bijten. Vooral jack russels. Als je daar niet tegen kunt, heb je totaal het verkeerde ras genomen en had je beter een retriever kunnen nemen. Die pups bijten ook maar veel minder. Terriers zijn nu eenmaal heel felle en speelse hondjes. Dat bijten wordt met de maanden van zelf minder, geloof me nou! Ik heb dit al zo vaak bij iedereen gezien en zelf ook meegemaakt. Als hij irritant gaat zitten bijten moet je het straffen beperken tot negeren. En anders moet je hem maar weer terugbrengen naar de fokker want dan ben je geen hondenmens.


tequila is vandaag juist 10 weken dus das nog 2 weken en ze mag naar de hondenschool. Ik heb beslist om tot die datum gewoon te negeren als ze te hard bijt bij het spelen, dus te stoppen met spelen of om haar bot te geven. want als ik ze wil straffen door haar nekvel te nemen dan bijt ze (en dit is dan niet meer voor te spelen). ik kan m'n probleem dan voorleggen en tonen aan die begeleiders van de school. want ik weet echt niet wie ik hier moet geloven, mijn excuses hiervoor maar ik weet het gewoon niet meer.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 22:24

Angelique18 schreef:
Ohw ja voor ik het vergeet.
In het nekvel pakken? niet doen!
Een moeder hond doet dit wanneer ze haar pup echt zat is, (of wanneer het weg gelopen is) een pup ziet het in het nekvel pakken als iets levens bedreigends...
De volgende keer dat je dat zal doen, zal de pup onmiddelijk ineen duiken, en zelfs bang voor je worden.
dus probeer dit zo min mogelijk te doen!


je reactie lijkt me erg geloofwaardig en een goede manier. maar ik heb nu stapels opvoedingsboeken liggen en overal staat dat straffen door het nekvel te nemen de beste manier is? omdat de moeder hond dit ook doet wanneer de pup iets misdoet. maar het is juist dan dat m'n pup begint te bijten (niet voor het spelen)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:31

WE zullen afwachten Nathalieke, je voorstel lijkt me goed. Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of je pup nu werkelijk bijt uit speelsheid of agressie. Indien het laatste geval zou ik hem zelf ook rauw lusten hoor en dan is mijns inziens de nekvelmethode helemaal niet slecht want dan gaat hij veel te ver. op de hondenschool kunnen ze zijn gedrag met eigen ogen aanschouwen en je advies geven. Hou je ons op de hoogte t.z.t?

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 13:28

Desiree schreef:
WE zullen afwachten Nathalieke, je voorstel lijkt me goed. Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of je pup nu werkelijk bijt uit speelsheid of agressie. Indien het laatste geval zou ik hem zelf ook rauw lusten hoor en dan is mijns inziens de nekvelmethode helemaal niet slecht want dan gaat hij veel te ver. op de hondenschool kunnen ze zijn gedrag met eigen ogen aanschouwen en je advies geven. Hou je ons op de hoogte t.z.t?


ok ik hou jullie op de hoogte!

het is dus bijten uit speelsheid maar wanneer ik ze straf dan pikt ze dit niet en bijt ze uit agressie dus dit wil ik niet maar we kunnen er niet tegenop (raar maar waar zo'n klein hondje) . daarom ga ik nu eerst negeren en stoppen met spelen als ze bijt en zo en dan kunnen de hondentrainers even kijken wat de beste oplossing zou zijn.