Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:05

Ik denk eigenlijk dat puur binnenshuis Nederlands spreken niet genoeg is. In het begin misschien wel, maar zodra de kinderen naar school gaan, gaat het engels denk ik overheersen. Alleen spreken is niet voldoende. Neem aan dat je ook wilt dat ze de correcte spelling leren en correct leren Nederlands schrijven. Als ze straks naar school gaan lijkt het me dan dus ook best belangrijk dat ze Nederlandse lessen krijgen.

Kitty

Re: Kind tweetalig opvoeden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:41

Bij mijn dochter op de peuterspeelzaal zit ook een jongen van 3,5 jaar waarvan de moeder francaise is en de vader Nederlander. Thuis spreken ze Engels en Franstalig, maar hij heeft tot nu toe op de PSZ nog geen woord gesproken. Hij hoort op de PSZ wel Nederlands, maar pikt dat absoluut niet op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:00

Ik vind dit wel interessant! Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn nichtje wordt meer-talig opgevoed. Ze is nu bijna 1 overigens. Papa spreekt frans tegen haar, moeders (en wij, tantes) spreken nederlands tegen haar. Mama en papa praten Engels met elkaar, en ook wij praten engels met de vader. Dat pikt ze ook nog eens mee. Maar opa en oma waar ze regelmatig logeerd of die regelmatige oppassen spreken weer vaak fries. Ik vind het wel knap, en vraag mij wel eens af of het voor zo'n kindje niet gaat duizelen.

Zelf ben ik "twee-talig" opgevoed, mijn ouders zijn fries en spraken ook altijd Fries tegen ons, en altijd tegen elkaar. Ik kan het goed verstaan, maar spreken heb ik het nooit gedaan. Enkel nederlands.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:43

Als mijn vriend en ik ooit kinderen (kunnen) krijgen dan zou ik ze graag 3talig willen opvoeden. Nederlands, Engels en Duits. Mijn vriend spreekt namelijk vloeiend Engels en Duits. Ik heb al bedacht dat we dan maar op bepaade dagen een bepaalde taal gaan spreken, bijvoorbeeld ma en di eng, woe- do duits en vr-za-zo nederlands. Ik had het heel fijn gevonden als mijn ouders dit bij mij hadden gedaan. Je hebt er zoveel voordeel van!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:56

Kitty schreef:
Bij mijn dochter op de peuterspeelzaal zit ook een jongen van 3,5 jaar waarvan de moeder francaise is en de vader Nederlander. Thuis spreken ze Engels en Franstalig, maar hij heeft tot nu toe op de PSZ nog geen woord gesproken. Hij hoort op de PSZ wel Nederlands, maar pikt dat absoluut niet op.

Dat is wel sneu, die snapt dus waarschijnlijk niks van wat er gezegd wordt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:02

my_angel schreef:
Mijn kinderen spreken frans met het plaatselijke accent en redelijk Nederlands.
Mijn kinderen hebben het duidelijk ook makkelijker een extra taal op te pikken.

Onze 7 jarige campoknul is hier in de bergen geboren en spreekt in pricipe het locale dialect als de locals. In principe, want wij willen dat hij ook weet hoe correct spaans gaat.
Thuis spreken we NL al gaat er ongemerkt veel spaans doorheen. Met familie in of uit NL communiceert hij probleemloos.
Hij krijgt al een paar jaar kampjes aan engels en dat pikt hij ook op.
We maken ons niet druk over de scheidslijnen; het belangrijkste is een flexibel taalgevoel. Idem dat hij graag leest. Hij heeft boeken in vijf talen; wij denken zelf ook niet in één taal.
De woordenschat en grammaticaal correcte uitvoering komt wel.

We wilden zelf op kursus arabisch en hij wil dan mee omdat een vriendinnetje (met marokkaanse moeder)
daar heen gaat, maar dat stellen we liever uit tot hij wat beter de structuur van zijn huidige talenpakket beheerst.

hc

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:33

@Huertecilla Al mijn kinderen zijn in NL geboren. De oudste was 7 toen wij hier kwamen wonen de 2de 3 jaar en de jongste 3 maanden. Het locale dialect woord hier minder en minder gesproken. Maar ze spreken vloeiend Frans en ook ik moet steeds vaker zoeken naar een Nederlands woord. Ik heb het afgelopen jaar Engels gegeven op school en mer een groot verschil in het Engels van mijn kinderen en die van de Franse.

Hier merk ik wel dat mijn jongens moeite hebben met Nederlands ze kennen de woorden wel maar vertalen regelmatig het Frans letterlijk.
Ik heb 7 jaar. of Mag ik uit tafel. of wij trokken gelijk op de bal ... etc.
Wij hebben geen TV maar heel veel boeken in allerlei talen. Het is een grootte hulp.
Over een jaar gaat de oudste Spaans leren en dan hoop ik weer wat op te pikken. Als je meerdere talen behoorlijk beheerst heb je zoveel meer mogelijkheden!

@Shiloh Dat ligt er aan wil je dat ze zich goed verstaanbaar kunnen maken of ... dat ze perfect meerdere talen in spraak en schrift beheersen? of wil je weer terug naar Nederland? Ons gaat het om de basis als je die eenmaal hebt komt de rest vanzelf.

Martina

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:38

Perfect meerdere talen in spraak en schrift lijkt me niet geheel onbelangrijk. Mochten ze ooit terug naar Nederland gaan, moet het kind toch in staat zijn een fatsoenlijke solicitatie brief op te stellen.

Als je al ziet hoeveel moeite mensen hebben met correct spellen terwijl ze gewoon de hele nederlandse schoolcarriere hebben doorlopen, lijkt Nederlandse les mij geen overbodige luxe.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:44

Shiloh schreef:
Perfect meerdere talen in spraak en schrift lijkt me niet geheel onbelangrijk. Mochten ze ooit terug naar Nederland gaan, moet het kind toch in staat zijn een fatsoenlijke solicitatie brief op te stellen.

Als je al ziet hoeveel moeite mensen hebben met correct spellen terwijl ze gewoon de hele nederlandse schoolcarriere hebben doorlopen, lijkt Nederlandse les mij geen overbodige luxe.

Daar heb je een goed punt ... ook al denk ik niet dat mijn kinderen of wij ooit permanent terug komen in NL in overleg zijn wij bezig met de Franse Nationaliteit aan te vragen. Als zij daar over 10 20 jaar anders overdenken is het fijn als ze voorbereid zijn.

Aan de andere kant als zij als Fransoos gaan solliciteren in NL en zij spreken en schrijven behoorlijk Nederlands ... hebben ze al een pré op andere die maar 1 taal redelijk spreken/schrijven.

Martina

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:44

In mijn stageklas is een kindje Frans-Nederlands opgevoed.
Zij spraken bij haar thuis wisselend Frans en Nederlands tegen haar.
De ene keer dan spraken ze haar in het Nederlands aan en daarna in het Frans.
Zo leerde zij de taal goed spreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:54

Mijn zus woont in Gambia (Engels talig) en zij spreken thuis Nederlands.
Mijn nichtje kreeg het Engels mee in haar omgeving.
Ook op school. Daar krijgt ze ook les in het Frans (omdat Sengal, wat om Gambia heen ligt, Franstalig is). En heeft ze Spaans als extra spreektaal.
Mijn nichtje is nu 7 en spreekt goed Nederlands en Engels.
Ze kan ook al een aardig mondje Frans en Spaans.
Schrijven doet ze alleen nog maar in het Engels (en een beetje Frans), maar ze nemen nu uit Nederland boekjes mee van groep 3/4.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:55

my_angel schreef:
Daar heb je een goed punt ... ook al denk ik niet dat mijn kinderen of wij ooit permanent terug komen in NL in overleg zijn wij bezig met de Franse Nationaliteit aan te vragen. Als zij daar over 10 20 jaar anders overdenken is het fijn als ze voorbereid zijn.

Aan de andere kant als zij als Fransoos gaan solliciteren in NL en zij spreken en schrijven behoorlijk Nederlands ... hebben ze al een pré op andere die maar 1 taal redelijk spreken/schrijven.

Martina

Dat laatste slaat in principe nergens op, want iedereen die maar redelijk Nederlands spreekt/schrijft, spreekt/schrijft dus een andere taal vloeiend. Net als jouw kinderen Frans vloeiend spreken/schrijven.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:27

Uhhh Dan moet je die 2de taal wel redelijk spreken ...
Hoe denk je dat wij hier 5 jaar geleden begonnen zijn??? Als je bereid bent om te werken en te leren kom je er wel!!!

Martina

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:50

Ik heb Nederlands en Taalvaardigheidsontwikkeling gestudeerd dus dit is helemaal mijn ding :D

Een nadeel van het binnenshuis Nederlands praten is dat het kind een achterstand heeft op het moment dat het naar de creche/school gaat. Het is mogelijk dat die achterstand dan al te groot is om ooit nog ingehaald te worden, en dat is vervelend als het kind zijn hele verdere leven in Australië blijft. (Zie de allochtonen in Nederland)

Aan de andere kant zal het Nederlands ook niet geweldig worden.

De twee talen ontwikkelen zich op twee verschillende terreinen. Het Nederlands is meer ontwikkeld op huiselijk gebied en het Engels is meer op 'academisch' gebied, dus dingen die met school te maken hebben.

Het is zeker voor het jonge kind heel belangrijk om die twee dingen steeds aan elkaar te kunnen linken. De thuissituatie is immers het referentiekader waar vanuit nieuwe dingen worden geleerd. Maar dat is moeilijk als het als het ware in verschillende gebieden is opgeslagen in de hersenen. De ene in het Nederlands, de andere in het Engels.

Omdat het kind geen van de twee talen voor tot in de puntjes beheerst (voor zijn leeftijd), zal het zich moeilijker kunnen ontplooien. Niet dat het kind echt een achterstand krijgt ofzo, maar er komt minder uit dan eruit was gekomen als het kind één taal perfect had beheersd.

Ik zou dus zeggen: kies voor één taal, in jullie geval denk ik Engels, en doe er wat Nederlands bij voor de gein. Het is beter als het kind eerst de dingen in het Engels leert en daarna ook bepaalde dingen in het Nederlands. Het is voor een kind makkelijker om een tweede taal te leren als het een goede basis heeft in de eerste taal. Het gaat niet alleen om de taalvaardigheid, het kunnen spreken van een taal, zelf. Het gaat om de cognitieve ontwikkeling (het denkvermogen) van het kind dat wordt bemoeilijkt als dat in twee verschillende talen gebeurt.
Ik vind persoonlijk dat die cognitieve ontwikkeling belangrijker is dan het kunnen babbelen met oma.
Als jullie toch nog naar Nederland mochten komen dan leert het kind waarschijnlijk makkelijker Nederlands als het kan leunen op een goed ontwikkelde engelse taal.

Het lijkt mij een goed idee om thuis Nederlands te gaan spreken op het moment dat het kind naar school gaat. De basis is dan Engels en dat wordt voortgezet op school en in de samenleving waar het kind dan steeds meer komt. Het huis-tuin-en-keuken-Nederlands zal dan verder haast geen invloed meer hebben op de ontwikkeling en zal echt een tweede taal worden.

Het is wel goed om een kind al vroeg in aanraking te brengen met een tweede taal, maar ik zou niet kiezen voor een echte tweetalige opvoeding.
Als een kind een eerste taal heeft dan is een tweede taal een aanvulling en dus een rijkdom. Maar twee halve talen zijn een last.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:00

Mijn neefje en nichtje uit Zwitserland zijn 2-talig opgevoed. Mijn tante praat Nederlands met ze (lang niet altijd) en mijn oom gewoon altijd Zwitser-Duits en op school en met vriendjes enzo praten ze dat natuurlijk ook. Mijn neefje (de oudste) kan het beste Nederlands, mijn nichtje wat minder maar ook heel goed vind ik! Het is ook superknap hoe snel ze om kunnen schakelen.
Ook weer familie daar hebben een Nederlandse vader en Zwitserse moeder, die kinderen praten minder goed Nederlands omdat de vader eigenlijk altijd Zwitser-Duits praat tegen ze. Ze kunnen wel Nederlands verstaan en doen goed hun best het te praten, wat ook wel heel goed gaat vind ik! Vooral als je bedenkt dat ze eigenlijk alleen maar NL's praten als ze hier zijn (hebben in NL alleen maar een oom en tante) en af en toe als er Nederlandse bezoek is bij mijn oom en tante.
En hoog-Duits kunnen ze ook allemaal gewoon, terwijl ze dat alleen maar af en toe op tv horen. Als ze ouder zijn gaan de lessen op school ook in het hoog-Duits, maar daar zijn ze nog te jong voor dus dat hoog-Duits hebben ze ook gewoon supergoed uit zichzelf opgepakt.

Ik zou me er niet te druk over maken, het komt wel hoe het komt. Dus ook als ze niet zo vaak Nederlands horen zullen ze alsnog wel met opa en oma kunnen praten gewoon in het Nederlands, jonge kinderen leren dat gewoon zo snel. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:22

[quote="LindyH"]Ik heb Nederlands en Taalvaardigheidsontwikkeling gestudeerd dus dit is helemaal mijn ding :D

Okay je profileert je hiermee dus als een "deskundige" in dit topic. Je argumentatie staat echter haaks op wat ik steeds als advies heb gehoord; dat kinderen er het meest bij gebaat zijn dat hun ouders hun eigen moedertaal met ze spreken. Ik praat vloeiend ijslands, maar de grammatica laat behoorlijk te wensen over, laat staan dat ik in staat ben een ander acceptabel ijslands te leren.
Bij ons thuis is duits de voertaal in het gezin, ik praat nederlands met de kinderen, ijslands is voor de school. Cognitieve achterstand? Dat is nogal een zware uitspraak, daar zou ik wel eens wat hardere data van willen zien, en ik neem aan dat je gezien je opleiding in staat bent die leveren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:27

@LindyH
Geadopteerde kinderen hebben toch ook geen problemen meer met de Nederelandse taal als ze eenmaal "ingeburgerd" zijn?

Mijn vriendin heeft een meisje op 8 jarige leeftijd gekregen en die spreekt/schrijft nu vloeiend Nederlands.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:30

Lynn_Nikita schreef:
hier is het misschien niet zo`m grote omschakeling, maar word wel iedereen met Limburgs en NL opgevoed
thuis word Limburgs gesproken, Nl lere we vanzelf buiten en op school

Hier ook idd :j
Ik ben thuis gewoon Limburgs opgevoed, ik heb tot mijn 4e alleen Limburgs gesproken. En toen we naar de kleuterschool gingen leerden we daar Nederlands. Thuis speelde ik wel eens met mijn moeder met poppen en paardjes enzo, en tijdens dat spelen werd wel Nederlands gesproken. Dus beetje speels Nederlands leren :j
Bijna alle kinderen hier in Limburg worden zo opgevoed, het accent blijf je horen (maar dat ik vooral doordat de leraren op de kleuterschool gewoon allemaal een flink Limburgs accent hebben, de kinderen nemen dat over), maar alle kinderen leren hier toch makkelijk binnen een jaar goed Nederlands spreken. Ik geloof zelfs dat (toen wij de Cito-toets hadden) het gemiddelde voor Nederlands hier in Limburg hoger lag dan in de rest van het land, gewoon doordat alle kinderen in een keer GOED Nederlands leren spreken op school, in plaats van dat ouders allerlei fouten aanleren.
Ik denk dat het met Engels-Nederlands weinig verschil is :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:32

Kortom, net als met alles als het draait om de opvoeding van kinderen, iedereen heeft zijn eigen mening, iedereen doet het anders en eigenlijk komt het bij iedereen op zijn manier wel goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:09

Brainless schreef:
@LindyH
Geadopteerde kinderen hebben toch ook geen problemen meer met de Nederelandse taal als ze eenmaal "ingeburgerd" zijn?

Mijn vriendin heeft een meisje op 8 jarige leeftijd gekregen en die spreekt/schrijft nu vloeiend Nederlands.

Een kind kan tot zijn 12e jaar nog elke taal vloeiend leren, en daarna lukt het vaak ook nog wel heel aardig.
De taal leren is op zich het probleem niet. Maar zo'n kind moet een enorme stap nemen en heeft op school minstens een achterstand van (op die leeftijd) twee jaar. Dat geeft op zich niet, zeker niet als er een verhuizing in het spel is. Maar als je opgroeit in een land en in datzelfde land naar school gaat, dan is dat wel erg zonde. Zeker omdat, als je gaat verhuizen naar het andere land, het kind diezelfde stap weer moet maken en weer minstens een jaar verliest.

Het probleem is eigenlijk dat men zulke kinderen in Nederland niet een jaar laat zitten. Meestal kunnen ze wel net meekomen. Ze zijn immers niet dom. Maar ze leren op een lager niveau dan ze eigenlijk kunnen. Ze krijgen nuances niet mee etc. Ze gaan naar het VMBO terwijl ze eigenlijk makkelijk HAVO hadden gekund.
Maar het valt niet op dat ze onderpresteren, omdat ze ogenschijnlijk perfect Nederlands spreken en omdat je natuurlijk nooit precies weet wat iemand eigenlijk kan als het er niet uitkomt.

@Kuggur, Ik zal eens even gaan snuffelen naar cijfers, maar dat kan even duren want mijn studieboeken liggen bij mijn ouders en ik weet niet wanneer ik daar weer ben.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:13

Heel consequent blijven: 1 ouder spreekt Nederlands, de ander Engels. Of Jullie spreken beiden Nederlands tegen het kind & onderling Engels.

Mijn halfbroertje is half grieks/half Nederlands. Zijn moeder spreekt alleen maar Grieks, zijn vader alleen maar Nederlands. Onderling spreken ze Engels. Hij is nu 3 talig en weet alles perfect te scheiden.

Mijn neefje is half Thais/half Nederlands. Ouders spreken door elkaar, en kindje heeft nu dus geen weet van talen & een achterstand van 1,5 jaar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:45

Kitty schreef:

Jawel, dit is een normale fase namelijk "de stille fase". Kinderen luisteren naar de vreemde taal, pikken woorden, klanken en intonatie op. Begrijpen komt voor produceren ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:33

Er zijn toch ook genoeg kinderen die zo'n stille fase hebben als ze hun eigen moedertaal gewoon moeten gaan spreken? En dan blijkt ineens dat ze al een hele woordenschat hebben, als ze hun mond uiteindelijk toch opendoen.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:07

Mijn neefjes en nichtjes spreken zowel engels als nederlands. Paps is Ier en spreekt engels met ze en mams is nederlands. Pap en mam onderling:mams praat nederlands, paps, verstaat beide, spreekt beide talen. Vaak is het een mengelmoes van talen. Veel kennisen zijn ook engels of grieks, welke dan ook weer engels praten, familie is spaans, dus dat valt dan ook weer vaak een paar woorden tussendoor. Ze verstaan iig alles :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:11

Interessant dit, ik wil namelijk als ik ouder ben en genoeg geld heb naar Amerika emigreren, en mocht ik kinderen krijgen (weet nog niet eens of ik dat wel zou willen maar stel :+ ) dan zou ik toch denk engels leren spreken, nederlands komt wel :+