wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:41

Heel hun leven is ook overdrijven e.
je zet kinderen op de wereld, voedt ze op, ze groeien, je laat ze studeren (of alleszins de kans geven) en dan gaan ze werken voor hun eigen centen. Dan heb jij als ouder de fundamenten gelegd en kunnen ze het nest uitvliegen.

Of dat is tenminste mijn kijk op ouderschap... Anders kan ik beter broodfokker worden!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:43

Wendy schreef:
bulck schreef:
Uiteindelijk zijn we toch hun kinderen en hun vroegere beslissing geweest?!!

En daar moeten ze hun hele leven voor blijven betalen?

Jep mijn vader betaal me tot mn 21 ste :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:43

Wendy schreef:
orienta schreef:
nee dan mogen ze bij mij in me villa komen wonen

Die jij bij elkaar gespaard hebt toen jij geen kostgeld hoefde te betalen? :D

nee sinds ze beslist heeft bij mij te komen wonen :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:45

bulck schreef:
je zet kinderen op de wereld, voedt ze op, ze groeien, je laat ze studeren (of alleszins de kans geven) en dan gaan ze werken voor hun eigen centen. Dan heb jij als ouder de fundamenten gelegd en kunnen ze het nest uitvliegen.

Of dat is tenminste mijn kijk op ouderschap... Anders kan ik beter broodfokker worden!

Zo zou het ook moeten. Maar wat als dat kind al 2 jaar werkt (misschien wel te weinig verdient om zelf een huis te kopen) maar niet eens poogt om het huis uit te gaan? Zeg jij als ouder dan ga maar het huis uit?
Geen geld vragen als kind studeert is hartstikke goed maar waarom zou iemand het huis uit gaan als die zo geld kan verdienen en dan vervolgens niks kwijt is om te wonen?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:46

IK heb uit mezelf besloten toen ik fulltime ging werken dat ik mijn ouders help met financieren. Zo betaal ik alle dingetjes zelf en maak ik er geen probleem van als ik de boodschappen moet betalen. Daarnaast help ik ook gewoon in het huishouden etc.... Vind het niet meer als normaal, mijn ouders moeten ook hard werken voor hun centen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:47

Ik hoef geen kostgeld te betalen, als het zou moeten zou ik het wel gewoon netjes betalen.
Wel geef ik mn ouders vaak geld voor mn paard, en leent me moeder vaakzat geld dat ze ''vergeet''terug te geven haha

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:48

Kostgeld heb ik nooit hoeven betalen. Heb tot mijn 23e thuis gewoond en geen cent betaald. Hoefde ook niet veel te doen in het huishouden. (Moet er wel bij zeggen dat ik fulltime werkte en ook nog een bijbaan had op zaterdag).

Mijn vader had 1 voorwaarde, dat ik mijn geld niet verkwiste maar spaarde voor 'later'. Waar ik profijt van gehad heb want ik heb mijn meubels, bruiloft en verbouwing van ons huis samen met mijn man uit eigen zak betaald.

Mijn broer heeft een tijd niet gespaard maar maakte alles op. Toen zijn mijn ouders aan hem kostgeld gaan vragen. overigens hebben ze dat voor hem opgespaard en dat heeft hij toen hij trouwde weer terug gehad.

Ik vind dit wel een goede regel. Ik vind kostgeld in bepaalde situaties niet meer dan normaal. Bijvoorbeeld als de ouder het krap heeft en/of het kind trouwt niet/ gaat niet op zichzelf en blijft heel lang bij zijn ouders wonen.

Ouders die hun kinderen vanaf 18 in eens een bijdrage gaan berekenen vind ik heel apart. De ouder kiest voor kinderen, en ook voor de financiele consequenties. Kinderen kosten nou eenmaal geld. Op welke leeftijd ook. Uitgezonderd dus de hierboven genoemde situaties.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:50

bulck schreef:

Maar dan moeten ze ook wel uitvliegen he?

Voorbeeldje: het jongere broertje van mijn vriend is 26 jaar, is al jaren fulltime aan het werk, maar woont nog bij zijn ouders...
Hij betaalt trouwens geen kostgeld, maar is wel verplicht om een bepaald bedrag per maand te sparen, zeg maar. Vind ik best schappelijk van mijn schoonouders.

Vergeet niet dat een kind al snel een ton kost he?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:50

joyce83 schreef:
bulck schreef:

Zo zou het ook moeten. Maar wat als dat kind al 2 jaar werkt (misschien wel te weinig verdient om zelf een huis te kopen) maar niet eens poogt om het huis uit te gaan? Zeg jij als ouder dan ga maar het huis uit?
Geen geld vragen als kind studeert is hartstikke goed maar waarom zou iemand het huis uit gaan als die zo geld kan verdienen en dan vervolgens niks kwijt is om te wonen?

Hierin heb je een punt, dat zou ik wel moeilijk vinden. Maar meestal bespreek je zoiets toch.

Bij ons thuis kreeg iedereen een bouwgrond en ik toevallig een hoeve ipv een bouwgrond. Dus opzich hadden we al een doel.
Ok dat is een luxesituatie, maar evengoed kan een doel zijn om zelf te sparen voor een grond, appartement etc. En als ouder kan je zoiets dan toch enkel steunen?
Profiteren is iets anders dan in een overgangsperiode zitten e

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:52

orienta schreef:
nee dan mogen ze bij mij in me villa komen wonen

Citaat:
Die jij bij elkaar gespaard hebt toen jij geen kostgeld hoefde te betalen?

Citaat:
nee sinds ze beslist heeft bij mij te komen wonen :D

Jeeh dus het mag toch :D

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:53

Mirandaatje schreef:
Kostgeld heb ik nooit hoeven betalen. Heb tot mijn 23e thuis gewoond en geen cent betaald. Hoefde ook niet veel te doen in het huishouden. (Moet er wel bij zeggen dat ik fulltime werkte en ook nog een bijbaan had op zaterdag).

Mijn vader had 1 voorwaarde, dat ik mijn geld niet verkwiste maar spaarde voor 'later'. Waar ik profijt van gehad heb want ik heb mijn meubels, bruiloft en verbouwing van ons huis samen met mijn man uit eigen zak betaald.

Mijn broer heeft een tijd niet gespaard maar maakte alles op. Toen zijn mijn ouders aan hem kostgeld gaan vragen. overigens hebben ze dat voor hem opgespaard en dat heeft hij toen hij trouwde weer terug gehad.

Ik vind dit wel een goede regel. Ik vind kostgeld in bepaalde situaties niet meer dan normaal. Bijvoorbeeld als de ouder het krap heeft en/of het kind trouwt niet/ gaat niet op zichzelf en blijft heel lang bij zijn ouders wonen.

Ouders die hun kinderen vanaf 18 in eens een bijdrage gaan berekenen vind ik heel apart. De ouder kiest voor kinderen, en ook voor de financiele consequenties. Kinderen kosten nou eenmaal geld. Op welke leeftijd ook. Uitgezonderd dus de hierboven genoemde situaties.

helemaal mee eens :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:54

Orienta verwend is niet verwaand e :-)
Dan heb ik iemand om te kroonluchten ;-)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:55

bulck schreef:
Orienta verwend is niet verwaand e :-)
Dan heb ik iemand om te kroonluchten ;-)

joehoe trek me hippe pakkie alvast aan ~~}>

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:57

Zolang ik studeer betaal ik geen kostgeld. Ik help wel veel mee met de was, strijk en het in en uitruimen van de vaatwasser. Mijn moeder vindt het heel leuk dat ik nog thuis woon en ze zou ook echt niet willen dat ik weg ga thuis. Ze heeft liever dat ik mijn geld opzij zet voor later, zodat ik het kan besteden aan belangrijke zaken als ik mijn eerste huisje heb.
Daarbij moet ik wel zeggen dat geld hier niet echt een rol speelt, we komen meer dan ruim rond. Ben overigens 20 jaar :)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:58

@bulck: Dat is inderdaad een luxe situatie, als je als ouders je kinderen een bouwgrond/hoeve kan aanbieden..
En dan kan ik erin komen dat je kostgeld middeleeuws vind.

In mijn situatie was het bijna het omgekeerde. Mijn moeder heeft zich gans haar leven (vorig jaar overleden) letterlijk en figuurlijk
uit de naad gewerkt om mij alles te kunnen bieden wat ik maar nodig had. Toen zij met mijn vader trouwde kon ze ook niet weten
dat hij op z'n 34ste besloot om te stoppen met werken en sinds toen (letterlijk) de professionele lamzak zou uithangen en niets qua centen zou
binnenbrengen.

Dus toen ik fulltime ging werken en een goed loon had, vond ik het ook niet meer dan normaal om haar kostgeld te betalen, omdat zij zich
voor mij ook in allerlei bochten had gewrongen.

Anderzijds: Als (grote als) ik later ooit zelf kinderen zou hebben, en ik heb het financieel ruim genoeg, zouden ze ook geen kostgeld moeten betalen,
ook al hebben ze een fulltime baan. Enkel hun eigen rekeningen (auto, gsm,...) Dat zou ik dan weer niet als ouder betalen voor m'n kinderen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:58

Ik denk dat het ook wel een verschil thuis maakt of het breed of wat minder breed hebt hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:01

Nickytje schreef:
@bulck: Dat is inderdaad een luxe situatie, als je als ouders je kinderen een bouwgrond/hoeve kan aanbieden..
En dan kan ik erin komen dat je kostgeld middeleeuws vind.

In mijn situatie was het bijna het omgekeerde. Mijn moeder heeft zich gans haar leven (vorig jaar overleden) letterlijk en figuurlijk
uit de naad gewerkt om mij alles te kunnen bieden wat ik maar nodig had. Toen zij met mijn vader trouwde kon ze ook niet weten
dat hij op z'n 34ste besloot om te stoppen met werken en sinds toen (letterlijk) de professionele lamzak zou uithangen en niets qua centen zou
binnenbrengen.

Dus toen ik fulltime ging werken en een goed loon had, vond ik het ook niet meer dan normaal om haar kostgeld te betalen, omdat zij zich
voor mij ook in allerlei bochten had gewrongen.

Anderzijds: Als (grote als) ik later ooit zelf kinderen zou hebben, en ik heb het financieel ruim genoeg, zouden ze ook geen kostgeld moeten betalen,
ook al hebben ze een fulltime baan. Enkel hun eigen rekeningen (auto, gsm,...) Dat zou ik dan weer niet als ouder betalen voor m'n kinderen.

Uiteraard weet en besef ik dat wel. Hoewel mijn ouders ook jaren aan een stuk 3 bedrijven geleid hebben.

In jouw situatie zou ik ook helpen uit respect voor mijn ouders of in jouw geval voor je moeder.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:05

Wendy schreef:
orienta schreef:
ik vraag ook geen geld als ze later als ze 80 zijn bij mij moeten inwonen ;)

Daar hebben we andere voorzieningen voor die door ons allemaal worden betaald: verzorgingshuizen.

Je ouders in een verzorgingstehuis stoppen, dáár val ik van om :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:06

Ik kan me voorstellen dat ouders kostgeld vragen wanneer ze het niet breed hebben en hun dochter of zoon fulltime werkt. Imo is het dan ook niet meer dan normaal om een steentje bij te dragen.

Ander verhaal vind ik het als de ouders qua geld niets te klagen hebben. Zij hebben ervoor gekozen om kinderen te nemen en deze kosten nou eenmaal geld. Vind het ook erg raar om te horen dat er ineens vanaf een bepaalde leeftijd een bijdrage geleverd zou moeten worden...

Las ook ergens iets van 450 euro per maand. Vind ik persoonlijk echt te belachelijk voor woorden...! Ik ken ook iemand en haar moeder wilde dat ook hebben omdat ze de hypotheek niet meer kon ophoesten. Ik heb dan zoiets van 'ga dan kleiner wonen, waar heb je een eengezinswoning voor nodig als je alleen bent met 1 dochter en 1 zoon?' Dochterlief dacht er hetzelfde over en woont sinds kort op zichzelf. Ben benieuwd hoe dat nog zal aflopen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:06

Lyonesse schreef:

Waarom? :)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:07

Ik ben 23 woon nog thuis en betaal tot op heden geen kostgeld. Dit komt omdat ik het afgelopen jaar studeerde en omdat ik alles, van ziekenfonds, tot telefoon, tot kleding allemaal zelf betaalde. Inmiddels bijna afgestudeerd en straks werk en zolang ik nog thuis woon vind ik het niet meer dan normaal dat ik kostgeld betaal. Dus vanaf september zal ik ermee beginnen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:10

Wendy schreef:
Lyonesse schreef:

Waarom? :)

Omdat ik niemand in mijn omgeving ken die blij werd van wonen in een verzorgingstehuis. Mijn oma is er 3 keer weggelopen terwijl ze er alleen maar zat voor revalidatie. Mijn beide overoma's waren er binnen no time totaal kierewiet, en mijn moeder springt nog liever uit het raam dan dat ze er heen moet. Dan zeg ik later met veel plezier tegen mijn moeder "welkom". Tijd om terug te doen wat ze jarenlang voor mij gedaan heeft.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:10

Ik studeer nog en heb thuis nooit kostgeld hoeven te betalen. Mijn vriend werkt fulltime en woont nu nog thuis en moet wel kostgeld betalen. Zijn ouders kunnen zonder zijn kostgeld ook goed rondkomen, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je betaalt voor wat er allemaal thuis voor je word gedaan. Als ie thuiskomt staat zn hapje en drankje klaar, hij hoeft zelf geen boodschappen te doen enz... das niet meer dan logisch vind ik dan. Ik heb alleen een bijbaantje en stufi, dat ging allemaal op naar de huur van mn kamer en boodschappen, dus ik betaalde dan niets als ik in het weekend bij mn ouders was.
Nu gaan mn vriend en ik samen wonen en ik vind het wel een fijn idee dat hij al maandelijks een vast bedrag heeft moeten afstaan, weet ie gelijk hoe dat gaat met de huur hihi :Y)

Mandyy

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:17

Ik ben 21 en studeer nog, hoef geen kostgeld te betalen.
Ik zou het logisch vinden als ik volgend jaar afgestudeerd ben, een fulltime baan heb, nog steeds thuis woon en kostgeld moet betalen. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:19

Lyonesse schreef:
Omdat ik niemand in mijn omgeving ken die blij werd van wonen in een verzorgingstehuis. Mijn oma is er 3 keer weggelopen terwijl ze er alleen maar zat voor revalidatie. Mijn beide overoma's waren er binnen no time totaal kierewiet, en mijn moeder springt nog liever uit het raam dan dat ze er heen moet. Dan zeg ik later met veel plezier tegen mijn moeder "welkom". Tijd om terug te doen wat ze jarenlang voor mij gedaan heeft.

Grappig, hier heel andere ervaringen over dat onderwerp.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat er ook heel veel verschil zit tussen het ene verzorgingshuis en het andere. Verpleeghuis vind ik dan al wel weer een ander verhaal, alhoewel mijn oma daar op zich ook 'gelukkig' is. Voor zover ze dat besef nog heeft. Maar die heeft ook echt de speciale verzorging nodig. Daar zijn eigenlijk geen andere opties voor.

Maar we zijn wel ontzettend offtopic zo :j