Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:28

noekje schreef:
Het is een rare regel, want als een 15 jarige ernaast staat krijg je het niet mee, als diegene buiten wacht maakt het niet uit. En als een 16 jarige ín de winkel de drank aan een 15 jarige geeft mogen wij diegene aanhouden, maar buiten de winkel niet..

Als je buiten iets afspreekt mogen we ook niet mee geven (moeten we dit wel door hebben en ja er staan ook serieus mensen bij ons buiten de boel in de gaten te houden :j ) dus ja, ik heb om die rede ook een keer niet mogen mee geven. Natuurlijk gezeur! En ik had de maneger er maar bij gehaald en hij kreeg niet mee

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:28

Je kunt je maar ergens druk om maken......

Ik heb als verpleegkundige op een spoed eisende hulp gewerkt. Kinderen van 15 in een alcohol coma, die hun nieren kapot gedronken hebben met breezers. Da's pas iets om je druk om te maken.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:29

gigagent schreef:

Ik heb als verpleegkundige op een spoed eisende hulp gewerkt. Kinderen van 15 in een alcohol coma, die hun nieren kapot gedronken hebben met breezers. Da's pas iets om je druk om te maken.

_/-\o_

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:30

gigagent schreef:

Dat lijkt mee ook niet prettig om mee te maken zeg := volgens mij als je zoiets ziet zo als jij dat heb gedaan, ga je zelf ook beter op alcehol gebruik letten! Misschien iets voor mensen die te veel drinken te laten mee maken in het echt :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:32

Ik vind het raar. Dus als ik met mijn dochter ga later dan krijg ik het ook niet mee ofzo???

Edit: Oke gelezen, snap het al.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 31-07-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Desperado_

houvanponies schreef:
Dat lijkt mee ook niet prettig om mee te maken zeg := volgens mij als je zoiets ziet zo als jij dat heb gedaan, ga je zelf ook beter op alcehol gebruik letten! Misschien iets voor mensen die te veel drinken te laten mee maken in het echt :=

heb het ook een keer op tv gezien, was ook geen fijn beeld om te zien hoor :n
en dan maar denken dat je zelf dat ken zijn :n

Desperado_

Suzanne F. schreef:
Ik vind het raar. Dus als ik met mijn dochter ga later dan krijg ik het ook niet mee ofzo???

LEZEN

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:33

gigagent schreef:

Ik zou het helemaal met je eens zijn als deze regels zouden helpen nu zijn ze alleen maar vervelend voor mensen zonder slechte bedoelingen }:0 . De gene die zijn jongere vriend(in)/broer/zus alcohol laat hem nu gewoon buiten wachten, lekker veilig alleen buiten staan in een winkelstraat waar alleen de (ook uitgestorven) supermarkt nog open is.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:35

Desperado_ schreef:
houvanponies schreef:

heb het ook een keer op tv gezien, was ook geen fijn beeld om te zien hoor :n
en dan maar denken dat je zelf dat ken zijn :n

Ik heb het ook op tv gezien, en ik moet toegeven dat ik me drank verbruik drastisch heb verminderd. VERSCHRIKKELIJK! Ik heb mezelf ook weggerukt met veel pijn in me hart bij mensen die gewoon mij dat wereldje van overmatig drank gebuik trokken. Maar ja ik leef prima met minder drank, en af en toe met een avondje flink stappen ga ik wel los maar zelfs dat heeft een grens :j

_Fleurtjuhh_

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:38

Ik had dit laatst dus ook toen ik boodschappen ging doen met mijn broer(Ik=16 broer=18). Hadden ook een kratje bier voor me vader. Gelukkig hadden we allebei wel ID bij. Vind het eigenlijk wel een irritante regel. Mijn broer ging ook tegenin.
Maarja nu weet ik wel dat het zo is, dus tja niks aan te doen.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:39

[quote="houvanponies]Ik heb het ook op tv gezien, en ik moet toegeven dat ik me drank verbruik drastisch heb verminderd. VERSCHRIKKELIJK! Ik heb mezelf ook weggerukt met veel pijn in me hart bij mensen die gewoon mij dat wereldje van overmatig drank gebuik trokken. Maar ja ik leef prima met minder drank, en af en toe met een avondje flink stappen ga ik wel los maar zelfs dat heeft een grens :j[/quote]

ik heb zelf ook een keer bijna naar een ziekenhuis gemogen, veel en veelste veel op en veel door elkaar.
sindsdien ben ik zeker ook gemindert, ga veel minder uit en niet zomaar voor de gezelligheid drinken doe ik ook niet meer.
ik was er zo van geschokken dat ik spontaan 4 maanden niks gedronken heb :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:41

Ik zag van de week bordjes staan bij de AH. Waarop stond dat je idd wanneer je met meer bent allemaal je id moet laten zien en allemaal boven de 16/18 moet zijn :j

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:42

Desperado_ schreef:
ik heb zelf ook een keer bijna naar een ziekenhuis gemogen, veel en veelste veel op en veel door elkaar.
sindsdien ben ik zeker ook gemindert, ga veel minder uit en niet zomaar voor de gezelligheid drinken doe ik ook niet meer.

Hihi heel spontaan :')

Maar ik vind het zelf als cassiere heel vervelend dat ik al het gezeik van klanten over me heen krijg! Heb je klachten stap dan maar mooi naar het parlement o.i.d. want het heeft geen zin om bij mij te zeiken bij mij is NEE gewoon ook echt NEE en krijg je het niet mee. En ik ben ook niet bang om het niet te geven, dan kunnen ze echt doen wat ze willen!

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:44

Ik vind het heel goed dat je vóór je 21e niet met een andere minderjarige gezellig drank mag kopen. Als papa en mama willen drinken, doen ze maar zelf boodschapjes. Ik ben helemaal niet tegen alcohol maar heb er zoals gezegd vreselijke dingen van gezien. En dan is in coma op de SEH belanden nog het minst.
Je drinkt je IQ naar z'n grootje als je jong bent en de rest van je organen ook en daar heb je nog geen krat bier voor nodig.

Maar ik wil niet preken. Vind alleen dat je nogal boos wordt op iemand die zich netjes aan de regels houdt.

En dat jongeren toch wel aan drank te pakken krijgen is geen reden voor de winkeliers om het ze dan maar te verkopen.
Ik zet ook mijn ramen en deuren niet vast open om dat er toch wel eens ingebroken kan worden liedje89!

De winkels hebben een wettelijke verantwoordelijkheid en daar houden ze zich aan. Dat kun je toch alleen maar in orde vinden.

Zo, ga ik nu lekker een glaasje wijn drinken... :D

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:46

houvanponies schreef:
Desperado_ schreef:

Hihi heel spontaan :')

Maar ik vind het zelf als cassiere heel vervelend dat ik al het gezeik van klanten over me heen krijg! Heb je klachten stap dan maar mooi naar het parlement o.i.d. want het heeft geen zin om bij mij te zeiken bij mij is NEE gewoon ook echt NEE en krijg je het niet mee. En ik ben ook niet bang om het niet te geven, dan kunnen ze echt doen wat ze willen!

Toen ik nog bij de AH werkte en ik vertrouwde zijn/haar leeftijd niet vroeg ik het gewoon, maak mij het uit als diegene 21 is, ik heb de boete tenminste ontlopen, heb ook vaak zat gehad dat gassies van 15 aan mn kassa kwamen en die dan zeiden kom op jij bent ook 15 geweest, dan zeg k gewoon makkelijk ja en toen dronk ik niet :+ en wijs ik ze de deur hoor.

en precies wat jij zecht als ze het er niet mee eens zijn, stap naar het parlement.
daar ken je ook op je kop gaan staan het boeid ze echt niet, sterker nog, van mij mag het alcohol gebruik nog wel een jaartje hoger komen te liggen dan 16 hoor, je hoort de laatste tijd zoveel verhalen :n

(zo nu klink ik echt als een vrouw van 30 :+ )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:51

gigagent schreef:
Ik vind het heel goed dat je vóór je 21e niet met een andere minderjarige gezellig drank mag kopen. Als papa en mama willen drinken, doen ze maar zelf boodschapjes. Ik ben helemaal niet tegen alcohol maar heb er zoals gezegd vreselijke dingen van gezien. En dan is in coma op de SEH belanden nog het minst.
Je drinkt je IQ naar z'n grootje als je jong bent en de rest van je organen ook en daar heb je nog geen krat bier voor nodig.

Maar ik wil niet preken. Vind alleen dat je nogal boos wordt op iemand die zich netjes aan de regels houdt.

En dat jongeren toch wel aan drank te pakken krijgen is geen reden voor de winkeliers om het ze dan maar te verkopen.
Ik zet ook mijn ramen en deuren niet vast open om dat er toch wel eens ingebroken kan worden liedje89!

De winkels hebben een wettelijke verantwoordelijkheid en daar houden ze zich aan. Dat kun je toch alleen maar in orde vinden.

Zo, ga ik nu lekker een glaasje wijn drinken... :D

.Er word ook niet verkocht aan 15 jarige maar aan 16 jarige vrienden of die 15 jarige ernaast staat of buiten staat maakt in werkelijkheid toch niks uit. Het idee achter het beleid is prima maar het helpt toch niet zo???

EDIT:Hoezo?? de ramen open?? Regels maken die alleen maar vervelend zijn voor goedwillende mensen en door kwaadwillende mensen nog makkelijker te omzijlen dan een slak heeft niks te maken met het voor komen van drank misbruik. Dat namelijk net zo effectief als je raam dichttrekken en de grendel er niet op doen }:0 . Je goedwillende bezoekers in je huis krijgen het koud omdat je raam constant open valt en de inbreker loopt als nog zo naar binnen :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 31-07-09 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:52

Het zal mij ook niet verbazen als de drank leeftijd verhoogt gaat worden naar 18 (licht alceholische dranken). En ik zou het niet grappig vinden maar ik zou het wel totaal begrijpen. Maar ik denk dat er dan alleen maar illegaal gedronken gaat worden, 16 is een prima leeftijd en dan kan iedereen zelf bepalen of ze het wel of niet willen. Want je hebt ze er gewoon tussen zitten die breezer sletjes vaan een jaar of 12, dan heb ik echt zoiets van ben je niet lekker meid. Weetje wel wat je jezelf aan doet?

Trouwens om TS vraag te beantwoorden: Ja dit mag volgens de wet :j sterker nog dit MOET

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:08

liedje89 schreef:
gigagent schreef:

Ik zou het helemaal met je eens zijn als deze regels zouden helpen nu zijn ze alleen maar vervelend voor mensen zonder slechte bedoelingen }:0 . De gene die zijn jongere vriend(in)/broer/zus alcohol laat hem nu gewoon buiten wachten, lekker veilig alleen buiten staan in een winkelstraat waar alleen de (ook uitgestorven) supermarkt nog open is.

Iemand zonder verkeerde bedoelingen zal geen reden hebben om zo een regel te overtreden, lijkt me.

Ik zie het probleem niet. Wees blij dát ze controleert, het gebeurt veel te weinig.....

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:28

Dat ''domme wief'' houdt zich alleen maar aan de wet. Ze mag dit dus doen.
Jammer dat jij haar zo noemt.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:36

Nou, zo had ik er laatst ook eentje.

Ging sigaretten halen en er was een collega-stagiaire meegelopen, die stond naast de AH kassa te wachten op me. Ik ben 26 maar word nog steeds een stuk jonger geschat, naja boeit me weinig dus ik had mijn ID al klaar toen de cassiere ( oudere vrouw) daarom vroeg. Wat doet mevrouw, kijkt mn collega aan (die een heel stuk verderop stond) en zegt "ik wil jouw ID ook zien" (Collega is 21 en ziet er absoluut niet jonger uit) tja zei had haar tas niet mee, omdat het lunchpauze was en we alleen even iets moesten hebben.

Ik kreeg mijn sigaretten dus niet mee. Ik moest eerst lachen, dacht dat ze een grapje maakte. Toen ben ik echt pissig geworden. Regels ok maar je moet ze niet gebruiken om klanten mee te treiteren als het overduidelijk is dat er niks aan de hand is!!

Ik ga niet schelden oid (ik gedraag me naar mijn leeftijd :+ ) maar heb mevrouw wel duidelijk gemaakt dat ik dit geen stijl vond. Ik heb keurig mijn ID bij de hand terwijl ik 10 jaar ouder ben en dan zo gaan doen. :roll:

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:02

S_a_f_a_r_i schreef:
Ja, dit mag. Er is sinds kort een nieuwe regel dat als er een groep, in joun geval jij en je zusje dat iedereen om legitimatie moet wordem gevraagd.
Ik werk bij de AH en daar is het ook zo, als je het niet kan laten zien krijg je het niet mee. Rare regel maarja

Nou zo sinds kort is dit niet.
Dik 2 jaar geleden toen ik acher de kassa zat mocht ik dit ook niet.

Want als jij als 19 jarige buiten je zusje een biertje geeft krijgen wij een boete!
En aangezien je dit achter de kassa niet kan controleren, mochten wij het niet meegeven.
Een supermarkt van ons heeft daar een keer een boete voor gekregen.

Bij ouders met kinderen is dit weer anders.
Ouders hebben dan zelf de verantwoordelijkheid.

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 04:13

daaf4ever schreef:
Hmmpf.. arme ik, alleen de boodschappen tillen :+ haha nee ik snap je wel hoor! Maar ik kon er echt even niet overuit, ook die toon van d'r. Bah, ik kom daar niet meer.

Je moet wat voor je biertje overhebben :P

Dat is het vaak he, de toon die de muziek maakt, begrijp héél goed dat je hier pissig over bent. De wet is de wet helaas maar als het iets vriendelijker uitgelegd was geweest door de kassiere dan was dit topic er niet geweest :D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 04:48

Zo zie je maar weer hoe normaal het kennelijk dus voor veel mensen is dat kinderen( ja want dat ben je nog!) van 16 of jonger alcohol drinken.

Ik heb jaaaaaaren gelden ook 10 jaar als kassiere gewerkt bij de grootste kruidenier van nederland. Je moet je als kassiere aan regels houden, hoe vervelend mensen dat ook vinden.
Het gaat soms echt nergens over maar mensen kunnen zicht werkelijk om de stomste dingen druk maken.

Het is niet leuk als je bier koopt(en het ook mag) om zo geweigert te worden, maar doordat je zusje erbij is hebben ze wel een reden.
Vaak zag ik dat bij ons in de winkel ook(toen waren de regels er nog niet) Oudere jongeren kochten alcohol voor jongeren.
Als kassiere zie je geen verschil tussen, vrienden, vage kennissen of famillie. Dus regel geld voor iedereen.

ook ik heb de ergste dingen gezien als verpleegkundige. De gevolgen van alcohol. Tegenwoordig zie je ze bij bosjes bij de SEH binnenkomen.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 05:04

In de supermarkt mogen ze jou geen alcohol verkopen als ze denken dat je het aan mensen onder de 16 geeft. Dus vandaar.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 05:07

Als ze het denken ja! Maar als je dus niets in de gaten hebt, dit gebeurde ook, dan werd het gewoon verkocht.