Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:58

Het maakt mij persoonlijk niet zo veel uit wat voor respectloze reacties iemand neer zet op tragische onderwerpen.
Als iemand zoiets wilt neerzetten en lekker dom wilt over komen op de rest van de wereld dan moeten ze dat maar doen,
dat zegt iets over hun en niets over het onderwerp waar ze op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:01

Annouk schreef:
Het maakt mij persoonlijk niet zo veel uit wat voor respectloze reacties iemand neer zet op tragische onderwerpen.
Als iemand zoiets wilt neerzetten en lekker dom wilt over komen op de rest van de wereld dan moeten ze dat maar doen,
dat zegt iets over hun en niets over het onderwerp waar ze op reageren.

Als het zo simpel geweest zou zijn was er niks aan de hand, maar denk je is in wat het met de nabestaande doet als randmongolen van dat soort reacties geven als je bijvoorbeeld je zoon of dochter om het leven is gekomen.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:04

Zo werkt het internet,
en daarom moet je je er niet al te veel van aantrekken.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:06

Bon_Bon schreef:
Maar laten we ajb eens een keertje ophouden met dat continue slappe gekletst, hoe zielig het allemaal wel niet is. Een heleboel ongelukken kunnen voorkomen worden!

En een heleboel ook niet. Het "probleem" is mijns inziens dat mensen hun oordeel daarover direct klaar hebben terwijl het onderzoek naar de toedracht nog niet is afgesloten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:06

Ik kan me niet voorstellen dat je als nabestaande de nieuwsberichten na gaat kijken.
Je hebt toch wel wat anders aan je hoofd?

En randmongool is wel een gewoon woord?
Ook eens aan gedacht wat dat kan doen als je een "mongooltje" in je familie hebt?

Niet dat ik wakker kan liggen van een dergelijk woord, maar als we dan toch bezig zijn in dit topic is dat ook iets waar je een ander mee kunt kwetsen.
Maar dan wel het hoogste woord hebben over een ander. :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:09

Najah, ik vind de reactie over de snelheid niet zo heel vreemd als je ziet hoe de auto de boom aan het knuffelen is

Afbeelding

Maar inderdaad, conclusies trekken is iets heel anders dan suggesties doen. Aan de andere kant, als je weet dat een weg gevaarlijk is, dan rij je wat voorzichtiger dan normaal. Dit ziet er niet uit alsof ze gewoon rustig aan het rijden waren.

Anyway, als je ziet hoeveel ongelukken er veroorzaakt worden door o.a. dronkenschap, te hard rijden, bellen achter het stuur, etc. dan is het niet heel vreemd dat mensen daar bij voorbaat al vanuit gaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:09

Pluutje schreef:
Bon_Bon schreef:
Maar laten we ajb eens een keertje ophouden met dat continue slappe gekletst, hoe zielig het allemaal wel niet is. Een heleboel ongelukken kunnen voorkomen worden!

En een heleboel ook niet. Het "probleem" is mijns inziens dat mensen hun oordeel daarover direct klaar hebben terwijl het onderzoek naar de toedracht nog niet is afgesloten.

Als je dan gaat kijken bij het voorbeeld van de 2 jongens.
Te hoge snelheid staat vast.
Onderzoek is nodig om te bepalen hoe hoog te hoog was.
En dat daar dan opmerkingen over komen, is dat zo raar dan?
Persoonlijk kan ik dat echt wel begrijpen hoor.

Als er dan dingen als drank en drugs bijgehaald worden, dat kan ik dan niet begrijpen.
Dat kun je uit de beelden niet opmaken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:58

bon_bon op jou reageer ik nog niet eens, wat een verschrikkelijke aso opmerking.. ;(
Condoleren is de normaalste zaak van de wereld, net als feliciteren. Enige idee hoeveel ongelukken er niet voorkomen kunnen worden? Dieren op de weg, verblindende tegenliggers, automankementen die plots optreden, vallende bomen met onweer, net als vorige week. Plots overstekende kinderen, gladwegdek en ik kan zo denk ik nog een uur door gaan.

Maar nee mensen zoals jou denken alleen maar meteen aan drugs en alcohol, alsof elke jongere dat doet :Z

Hoe dan ook, zodra mensen overlijden begint speculatie. Was het maar zo dat ze konden vertellen hoe het gegaan is. Nu maar hopen dat de politie het onderzoek verteld, wat meestal niet zo is.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:02

Ik vind de opmerkingen die onder die nieuwsberichten staan ontzettend ver gaan en ongelooflijk respectloos t.o.v. de nabestaanden. Het zou je zoon, broer, vriend, partner, kleinkind maar wezen die zoiets overkomt of zelfs veroorzaakt. De verongelukten zelf kunnen de teksten niet meer lezen, de nabestaanden echter des te meer, en het lijkt me onvoorstelbaar moeilijk om met dit soort reacties, die gespeend zijn van elke meelevendheid en elke mogelijkheid dat er mogelijk een andere oorzaak is uitsluiten, onder ogen te krijgen :\ .

Wel kan ik me de boosheid van mensen bij het lezen over dit soort ongelukken voorstellen. Het gebeurt heel vaak dat jonge mensen na een avondje stevig stappen (of gewoon overdag) vol adrenaline en jeugdige overmoed in de auto stappen en daarbij hun rijkunsten overschatten. Ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook anderen, om nog maar niet te spreken over het leed dat ze nabestaanden aan doen als het mis gaat.

Het hier besproken ongeluk vond in het weekend plaats 's morgens om ca. 5.10u. De bestuurder was een man van 20 jaar, de bijrijder was een jongen van 17 jaar. De plaats van het ongeluk is een vrij lange niet zo brede klinkerweg tussen Nuenen en Son & Breugel, waar een maximale snelheid geldt van 60 km/u. In de weg zitten wat flauwe bochten en er zijn wat zijstraten van rechts, hoewel je die vooral tegenkomt als je vanaf de andere kant komt. Het ongeluk gebeurde vlak bij een paar woonhuizen/boerderijen, niet voor niets lag er een drempel vlakbij. Het is een weg waar ook overdag vaak erg hard gereden en ingehaald wordt.

Zoals gezegd is het een vrij smalle weg. De kans dat je en beetje uit koers raakt en wat teveel naar de berm trekt is er altijd, zeker op zo'n smalle donkere klinkerweg, daarom geldt er ook een maximale snelheid van 60km in dat buitengebied. In een schrikreactie wordt er vaak te hard aan het stuur getrokken om het voertuig weer recht te trekken. Wanneer je niet zo hard rijdt krijg je een kleine slingerbeweging en je hart gaat even sneller slaan en dan rijd je verder, maar als je (veel) te hard rijdt maakt de auto een veel grotere slinger waardoor je wel eens helemaal aan de verkeerde kant van de weg kunt uitkomen, zeker als het niet zo'n brede weg is. Als daar dan stevige obstakels staan is het leed niet te overzien.

Dat mensen bepaalde al dan niet terechte conclusies trekken vind ik niet gek gezien de paar feiten die bekend zijn, maar alleen onderzoek kan uitwijzen wat er zich hier (mogelijk) daadwerkelijk heeft afgespeeld. Daar kan uitkomen dat de jongeman te roekeloos gereden heeft, maar ook dat hij niet goed is geworden en daardoor de controle over de auto verloren is. Eén ding is zeker: bijna allemaal hebben we wel eens een heel domme fout gemaakt in het verkeer die dan gelukkig goed afliep en het kan geen kwaad dat in het achterhoofd te houden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:40

Er staat overigens vandaag in het Eindhovens Dagblad dat er geen drugs en alcohol in het spel waren en dat de auto technisch prima in orde en niet opgevoerd was. Over de snelheid op het moment van de crash is (nog) niets bekend (gemaakt). In het bericht staat ook iets over de ouders van de bestuurder de condoléances hebben ervaren, namelijk als heel warm.

Gezien de manier waarop de auto om de boom gewrongen was zullen ze geen slakkentempo aangehouden hebben, maar hoe hard het dan wel ging daar kun je alleen maar over speculeren. Als de bestuurder te hard heeft gereden vind ik best dat daar over 'geoordeeld' mag worden, maar zwart op wit 'eigen schuld, dikke bult' op fora en nieuwssites zetten vind ik not done, zoals gezegd maakt bijna elke verkeersdeelnemer wel eens domme fouten, ook degenen die zo hard over een ander roepen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:41

Helemaal mee eens, Gwen! :j

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:55

En heb jij de rest van het topic ook gelezen?

Gwen, ik ben het helemaal met jou eens.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:00

Spitsnieuws is geloof ik deels onderdeel of in ieder geval gelinkt met geenstijl.nl, en zij formuleren hun site in drie woorden als tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. En dat klopt precies. Zulke reacties zijn redelijk veel voorkomend, laat ik zeggen, ik sta er niet van te kijken (betekent NIET dat ik het ermee eens ben!). Oh en tussen twee kleine haakjes, ''weggejorist'' komt van Joris, iemand die té kwetsende opmerkingen verwijderd, een soort mod.
Wat betreft de reacties zelf, dat stukje is zó kort, hoe kún je daar nou mogenlijk de conclusie uit trekken van ''die zullen wel dronken geweest zijn/die zullen we te hard gereden hebben''? In mijn ogen is dat een vooroordeel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:02

Dronken is een vooroordeel.
Te hard gereden niet.
Dat is iets wat je aan de foto's op kunt maken.
Hoeveel te hard is dan wel weer speculeren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:08

Vorame, dat je zegt het met Gwen eens te zijn, strookt niet helemaal met wat je eerder gezegd hebt! ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:09

Blue_Eyes schreef:
Vorame, dat je zegt het met Gwen eens te zijn, strookt niet helemaal met wat je eerder gezegd hebt! ;)

onee, wat dan niet?

Gaat het stukje nog eens lezen. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:16

Gwen schreef:
Ik vind de opmerkingen die onder die nieuwsberichten staan ontzettend ver gaan en ongelooflijk respectloos t.o.v. de nabestaanden. Het zou je zoon, broer, vriend, partner, kleinkind maar wezen die zoiets overkomt of zelfs veroorzaakt. De verongelukten zelf kunnen de teksten niet meer lezen, de nabestaanden echter des te meer, en het lijkt me onvoorstelbaar moeilijk om met dit soort reacties, die gespeend zijn van elke meelevendheid en elke mogelijkheid dat er mogelijk een andere oorzaak is uitsluiten, onder ogen te krijgen :\ .

Ik heb gezegd dat ik de spits berichten niet heb gelezen

Wel kan ik me de boosheid van mensen bij het lezen over dit soort ongelukken voorstellen. Het gebeurt heel vaak dat jonge mensen na een avondje stevig stappen (of gewoon overdag) vol adrenaline en jeugdige overmoed in de auto stappen en daarbij hun rijkunsten overschatten. Ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook anderen, om nog maar niet te spreken over het leed dat ze nabestaanden aan doen als het mis gaat.

Dat heb ik ook aangegeven:
Maar dat andere mensen het wel doen kan ik dan ook wel weer begrijpen.
Dat is wat ik hier bedoel, kijk het ook van de andere kant.
Ze kunnen ook schrijven, blij dat er geen onschuldige mensen zijn meegenomen.
Dat komt op hetzelfde neer maar dan in andere woorden.
Dat zou je ook onder respectloos in kunnen scharen.
Maar je kunt het ook zien als angst dat zo de politie eens bij hen aan de deur staat,
dat de man, vrouw, broer zus kind is omgereden door jochies die vonden dat de maximum snelheid niet voor hen van toepassing was.

Het hier besproken ongeluk vond in het weekend plaats 's morgens om ca. 5.10u. De bestuurder was een man van 20 jaar, de bijrijder was een jongen van 17 jaar. De plaats van het ongeluk is een vrij lange niet zo brede klinkerweg tussen Nuenen en Son & Breugel, waar een maximale snelheid geldt van 60 km/u. In de weg zitten wat flauwe bochten en er zijn wat zijstraten van rechts, hoewel je die vooral tegenkomt als je vanaf de andere kant komt. Het ongeluk gebeurde vlak bij een paar woonhuizen/boerderijen, niet voor niets lag er een drempel vlakbij. Het is een weg waar ook overdag vaak erg hard gereden en ingehaald wordt.

Zoals gezegd is het een vrij smalle weg. De kans dat je en beetje uit koers raakt en wat teveel naar de berm trekt is er altijd, zeker op zo'n smalle donkere klinkerweg, daarom geldt er ook een maximale snelheid van 60km in dat buitengebied. In een schrikreactie wordt er vaak te hard aan het stuur getrokken om het voertuig weer recht te trekken. Wanneer je niet zo hard rijdt krijg je een kleine slingerbeweging en je hart gaat even sneller slaan en dan rijd je verder, maar als je (veel) te hard rijdt maakt de auto een veel grotere slinger waardoor je wel eens helemaal aan de verkeerde kant van de weg kunt uitkomen, zeker als het niet zo'n brede weg is. Als daar dan stevige obstakels staan is het leed niet te overzien.

Hier ben ik het gewoon mee eens.

Dat mensen bepaalde al dan niet terechte conclusies trekken vind ik niet gek gezien de paar feiten die bekend zijn, maar alleen onderzoek kan uitwijzen wat er zich hier (mogelijk) daadwerkelijk heeft afgespeeld. Daar kan uitkomen dat de jongeman te roekeloos gereden heeft, maar ook dat hij niet goed is geworden en daardoor de controle over de auto verloren is. Eén ding is zeker: bijna allemaal hebben we wel eens een heel domme fout gemaakt in het verkeer die dan gelukkig goed afliep en het kan geen kwaad dat in het achterhoofd te houden.

Hier ben ik het ook mee eens.
Het kan zijn dat hij roekeloos heeft gereden, maar dat hoeft niet.
Ook als je onwel wordt kun je op het gaspedaal drukken.
En dan ziet de foto er ook zo uit.
Maar dan is er wel te hard gereden.

Over hoe en wat er te hard gereden is heb ik me geen enkele keer uitgelaten.

En domme fouten, ja daar ben ik het ook mee eens.

Dus wat strookt er nu met wat ik eerder heb gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:20

Iedereen kan aan de foto zien dat deze jongen geen voorbeeldige snelheid hebben aangehouden,
kan je twee dingen doen, ogen sluiten en condoleren of je ongenoegen uitten.
T is vrij simpel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:21

Chiqa schreef:
Iedereen kan aan de foto zien dat deze jongen geen voorbeeldige snelheid hebben aangehouden,
kan je twee dingen doen, ogen sluiten en condoleren of je ongenoegen uitten.
T is vrij simpel.

Je kan nog wat doen: geen van beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:23

Je heb helemaal gelijk Vorame, je heb dus zelfs drie keuzes.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:32

Ik probeer er niet te veel op letten, maar soms heb ik echt wel iets van: 'Kan je niet gewoon je mond houden als je het niet normaal kan verwoorden?'
Vind het walgelijk wat er soms geschreven wordt. En dan begin ik nog maar niet over de dingen die ik lees over mijn favoriete band, tot doodsverwenzingen toe.

En dat is trouwens ook hier op bokt, gelukkig niet zo erg maar soms heb ik wel eens de neiging om iets in de trant van 'Hou nou maar gewoon je mond dicht..' te posten. Maar je weet natuurlijk nooit hoe die persoon het bedoelt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:37

Het gaat er niet eens zo zeer om dat je je ongenoegen niet mag uiten over het mogelijke veel te hard rijden, maar wel de pijnlijke en respectloze manier waarop dat gebeurt en de manier waarop waarschijnlijkheden als feiten worden geïnterpreteerd en gebracht.

Je kunt heel boos zijn dat iemand te hard gereden heeft en dat zeggen, zij het op een normale wijze, maar dan toch nog je welgemeende condoléance aanbieden, dat staat los van elkaar.

Vorame, je beweert héél stellig dat die jongens veel te hard gereden hebben, maar ook met een snelheid van 70 km kun je jezelf en je auto behoorlijk aan gort rijden, afhankelijk van de hoek waaronder je bijvoorbeeld een boom raakt. We waren er met z'n allen niet bij, en we zijn niet als expert ter plaatse geweest, dus keihard beweren dat de bestuurder veel te hard gereden heeft blijft een boute bewering. Je kunt wel je vermóeden uitspreken dat ze er een stevig tempo om nahielden, maar het blijft speculeren tot de feiten bekend gemaakt worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:39

@vorame: om te beginnen dit:
Citaat:
Dat mensen bepaalde al dan niet terechte conclusies trekken vind ik niet gek gezien de paar feiten die bekend zijn, maar alleen onderzoek kan uitwijzen wat er zich hier (mogelijk) daadwerkelijk heeft afgespeeld. Daar kan uitkomen dat de jongeman te roekeloos gereden heeft, maar ook dat hij niet goed is geworden en daardoor de controle over de auto verloren is.
terwijl jij al begint met de conclusie dat ze te hard gereden hebben. Dat zou (goed) kunnen, maar is niet bepaald het afwachten van het onderzoek. Ik heb verder even weinig tijd om verder te kijken, maar er was meer.

@chiqa: condoleren is niet per se hetzelfde als je ogen sluiten. Ook al zie je dat die jongens te hard zouden hebben gereden, maakt dat het minder erg voor hen die achterblijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:50

Blue_Eyes schreef:
@chiqa: condoleren is niet per se hetzelfde als je ogen sluiten. Ook al zie je dat die jongens te hard zouden hebben gereden, maakt dat het minder erg voor hen die achterblijven?

Ik weet wel zeker dat dit het er niet beter op maakt.....Je zou maar iemand verliezen die te hard heeft gereden, ik zou dit niet mee willen maken zou razend zijn! En dat kan je dr helemaal niet bijhebben.
Ik vind wel dat je je ogen sluit, als je het commentaar niet wilt horen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

@Gwen, veel te hard heb ik niet geschreven.
Wel te hard.
Ik heb zelfs nog geschreven dat hoe veel te hard speculatie is.

Citaat:
Dat ze bijvoorbeeld gedronken zouden hebben keur ik dan wel af, dat weet je niet.
Maar het te hard rijden is gewoon zeker.
Geen speculatie.
Hoeveel te hard zou dan wel weer speculatie zijn.

70 km was op deze weg ook gewoon te hard.
60 mocht hier namelijk.

Dus mij geen dingen in de mond leggen die ik niet zeg. :)
En is dat niet wat er dan ook gedaan wordt bij het lezen van de berichten op die forums?
Dat mensen zeggen te hard en andere het lezen als die schrijft veel te hard?

@blue_eyes.
Ja ik heb geschreven dat ze te hard hebben gereden.
En dat kun je zonder onderzoek ook wel zien.
Daar hoef je geen expert voor te zijn.
Of ze te hard hebben gereden door roekeloos rijden of door onwel worden heb je mij nergens zien zeggen.
Gewoon te hard.

Ook daar weer, geen dingen lezen die iemand niet schrijft. :)
Ook dan weer, worden dingen zo ook niet gelezen op die forums.
Zie je wel dat die bedoeld dat alle jongeren roekeloos rijden. (even als voorbeeld)
Terwijl dat niet geschreven is.
Eigen interpretatie van een stukje tekst.

Wat ik ook kan begrijpen, tekst is niet gemakkelijk.