Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:06

Dat weet ik, dat die heel wat centen kost, heb nl zelf de 1024 euro gepost. Het is een collega van me. ;)

En ik snap ook wel dat mensen dat ervoor over hebben (alhoewel, eigenlijk snap ik dat niet) maar ik vind het toch echt veeeeeel geld voor een auto. :+

Dat Garny dan zegt dat de gemiddelde auto bijna 1000,- kost per maand, daar ben ik het dan weer niet mee eens.

EDIT: even nagekeken, correcte bedrag is 1048 euro.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:51

:o hebben we toch wel hele goedkope auto dan met 2400 per jaar ...

ik ben er overigens uit
prive met km notering voor de zaak is bij ons beter dan op de zaak met heffing prive

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:07

Bedankt allemaal zover ! +:)+

Maar waar vind je een echt goede rekenaar dan....? Dat is altijd het probleem , je kan van de buitenkant niet zien wie die handige donder is die alles meeneemt en ècht het allerbeste advies geeft.

Auto heb ik al , zaterdag opgehaald , was een buitenkansje.
Is het goedkoopste bestelbusje dat er is.

Fiat Fiorino , van december 2008.

Deze is super zuinig , rijdt zonder moeite tussen de 20 en 25 km op 1 liter diesel. Het is dus ook maar een 2-zittertje maar dat maakt tegenwoordig ook niks meer uit begrijp ik :P

Het is in mijn geval dus echt niet zo dat ik een dure bak of gezinswagen onder de zaak probeer weg te moffelen.

In principe moet ik door de weeks sowieso (bijna) dagelijks hier zijn omdat mijn opslag (nog) hier is , dan is dat gewoon zakelijk en die ene kilometer vanaf opslag naar mijn normale werk is dan privé.

Daarnaast heeft vriendlief gewoon een gezinswagen die we voor privé-dingen kunnen gebruiken.

Dus als het moet kan ik best onder die 500 km per jaar blijven.

Maar het had wel handig geweest als we dit busje ook eens zouden kunnen pakken ipv. de privé-auto , want hij is gewoon veel zuiniger en milieuvriendelijker dan de auto van mijn vriend , dat is toch ook al een niet meer piepjonge auto.

Maargoed dat wordt zo dus niet gestimuleerd.

Lijkt me dat ik het beste dan maar gewoon onder die 500 km kan blijven.
Ik heb alleen nog niks aangevraagd ofzo , kwam onverwachts op mijn pad :) Maargoed ik zal toch iets moeten ondernemen nu.

Ik heb ook geen idee hoe je dat moet regelen met jezelf factureren trouwens , als je hem privé op naam zou zetten.
Nouja nog maar even verder ervoor gaan zitten vanavond :)

UrbanL

Re: Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:17

Kan maar een ding zeggen: een hoop eenmanszaken gooien veel centen weg omdat ze GEEN goede adviseur/fiscalist hebben.

PLEASE zoek er een die verstand van eenmanszaken heeft.
Ik weet er een alleen zit die in de buurt van Utrecht.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:24

Die accountant waar ik het net over had (die door de belastingdienst gebeld wordt voor vragen mbt belastingen) zit volgens mij in Tilburg. Weet alleen z'n naam niet, dat zou ik dan moeten navragen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:42

Pfoe, dat autoverhaal!

Ik heb dus een renault kangoo, ex-leasauto, er stond 120000 km op te teller toen ik hem kocht, was toen 2,5 jaar oud
Staat volledig op mijn eenmanszaak, en ik werk dus ook full time in loondienst.

Mijn boekhouder (een student in opleiding die bij een boekhoudkantoor werkt) kost me trouwens 175 euro excl BTW per kwartaal. Voor een luttele meerprijs doet hij mijn persoonlijke belastingen ook. IDEAAL!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:49

Bij ons is het voor de meeste ZZP'ers en eenmanszaken het voordeligst om de auto privé te houden. En dan voor elke zakelijke kilometer € 0,19 te rekenen. En 75% van de BTW van de auto kosten als voorheffing mee te nemen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:54

Sunny weet niet wat voor een eenmanszaken dit zijn?. Rijden ze dan een puur personen auto of een busje.

Deze mensen hier hebben een auto nodig om spullen te vervoeren dus een bestelbus hier zit dan maar 22% bijtelling op.

Verder ken ik er maar echt weinig die hun auto niet op de zaak hebben.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:00

Prisca schreef:
Sunny weet niet wat voor een eenmanszaken dit zijn?. Rijden ze dan een puur personen auto of een busje.

Deze mensen hier hebben een auto nodig om spullen te vervoeren dus een bestelbus hier zit dan maar 22% bijtelling op.

Verder ken ik er maar echt weinig die hun auto niet op de zaak hebben.

Busje / personen auto varieert.

Een redelijke catalogus prijs VB; € 25.000,-

Bijtelling (25%) hiervoor is dan € 6.250,-

BTW (12%) is € 750,-

Je auto moet dan dus behoorlijk wat kosten wil het voordeel zijn om hem zakelijk te hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:28

Ligt er ook aan wat je andere aftrekposten zijn. Ik zie aan deze eenmanszaken dat ze echt niet veel betalen aan de belastingdienst voor door allerlei andere regelingen die er zijn voor kleine en jonge ondernemingen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:37

Ligt eraan wat je verdient en wat voor auto je wil rijden....

Ik ben ook op zoek naar een nwe auto (Jeep Cherokee) die zijn wat duurder, maar als ik hem op de zaak zet heb ik deze voordelen
- grijs kenteken (wegenbelasting 400euro per jaar ivp 475 nu per 3mnd)
- koop zonder bpm of btw
- alle btw over diesel krijg ik gelijk terug en de rest is kosten vd zaak
- kosten wegenbelasting, verz. onderhoud 100% op de zaak
- afschrijvingskosten

nadelen: bijtelling, aangezien ik geen zin heb in rittenadministratie ( ik HAAT administratie :D )
maar als je in het hoogste belastingtarief valt, is dat ook nog te overzien MITS je zo'n dure auto wilt rijden....als je een auto met een goedkopere catalogusprijs wil rijden dan is dit WEL een grote overweging.

Zet je je toekomstige auto niet op de zaak dan kun je jezelf 19ct per km aanrekenen, de btw over de onderhoudskosten terugvragen, doe ik nu ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:54

Mist schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nwe auto (Jeep Cherokee) die zijn wat duurder, maar als ik hem op de zaak zet heb ik deze voordelen
- grijs kenteken (wegenbelasting 400euro per jaar ivp 475 nu per 3mnd)

Ik heb altijd begrepen dat een grijs kenteken alleen af wordt gegeven bij bestelauto's, een Jeep Cherokee valt onder de personenauto, hoe zie jij dat?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:28

In de Jeep Cherokee's 2.8crd heb je ook de High roof ;) die voldoen aan de bestelauto eisen (dak wordt verhoogd door importeur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:38

Ah okay zit dan dus ook geen achterbank in? Vito heeft ook zoits (Een extra koof op de achterklep en hij kan door als dubbele cabine met grijs kenteken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:41

Als we dan toch bij de wat apartere wagens terecht gaan komen , kwam net nog iets tegen :

Citaat:
01-04-2009 - Lage bijtelling voor oude modellen

Door een gat in wet zijn modellen die minimaal 25 jaar geleden zijn ontworpen erg gunstig in de bijtelling. Denk aan de Morgan, de Land Rover Defender en de Mercedes G-Klasse.

Financiën heeft de fout in de regels inmiddels ontdekt en is bezig met herstellende wetgeving, maar tot 2010 zijn berijders van bijvoorbeeld een oude G-klasse spekkoper.

Een duidelijk beschaamde Harm van der Waard, woordvoeder bij het Ministerie van Financiën, geeft toe dat er fouten zijn gemaakt, maar dat daar op dit moment niets aan te doen is: "We zullen de wettekst corrigeren, maar voor auto's die in 2009 op kenteken worden gezet, kunnen we niets meer veranderen."

Door een hiaat in de nieuwe wetgeving die juist nadelig is voor de bezitters van klassiekers, betaal je slechts veertien procent bijtelling voor nieuwe auto's die meer dan 25 jaar geleden ontworpen zijn.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:22

pmarena schreef:
Bijtelling snap ik eigenlijk ook geen fluit van , heb ik me niet heel erg in verdiept maar als ik zie dat je jaarlijks 25% van de cataloguswaarde bij moet tellen dan denk ik *doink* dat is wel heel bizar veel.

Dan heb je die auto bvb. 8 jaar en heb je al 200% bijgeschreven :?

Ik zal daar wel ergens een afslag missen neem ik aan :P

(voel me echt een kneus nu :o )

Dat is niet zo. De bijtelling is 25% van de cataloguswaarde OF de werkelijke kosten voor de auto in dat jaar. Na 8 jaar zullen de kosten laag zijn (geen afschrijving meer).

Een auto van de zaak is handig omdat je de btw op aanschaf en onderhoud ed terug kunt vorderen van de Belastingdienst. Vooral de btw op de aanschaf van de auto tikt natuurlijk behoorlijk aan (heb je die btw terug gevraagd?). Aan het einde van het jaar moet je daarom ook een bijtelling van de btw berekenen. Nou ja... in ieder geval heb je daar hele mooie overzichtjes van als je het precies wilt weten.

Nog even iets anders, je bent in loondienst bij je werkgever toch? Dan is het niet zo dat jouw werkgever je 'inhuurt'. Jij bent gewoon in loondienst voor hem. Als jij hem facturen zou sturen, en je hem een dienst levert, zouden de kilometers zakelijk zijn, nu niet.

Misschien zeg ik nu wel dubbele dingen, maar ik heb niet alles precies gelezen. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:47

Ik ben gewoon in loondienst , en me laten inhuren lijkt me ook geen goede optie , verzekeringstechnisch enzo is het toch wel handig om in loondienst te zijn volgens mij :)

Maar DAT is dus waar ik het over had een stukje terug , iets van "naar rato" ! Toevallig dat je erover begint :j

Dat snap ik dus niet , die werkelijke kosten per jaar , hoe vertaald dat zich naar een praktijk-voorbeeld ?

Bijvoorbeeld in mijn geval. Busje kost zeg even totaal 20.000 euro cataloguswaarde.

Ik heb het gekocht voor 9.250 euro , maar zeg voor het reken-gemak even 10.000 euro , ex. BTW en ex. BPM dus.

Dan heb je dus een catalguswaarde van 20.000 euro , en in principe moet je daarvan 25% bijtellen bij je inkomen , ofwel 5000 euro extra waar je inkomstenbelasting over moet betalen.

TENZIJ de werkelijke kosten lager zijn blijkbaar.

Maar hoe kom je aan lagere werkelijke kosten dan , en hoe bewijs je dat :?

En hoe zit het met de afschrijving ? Hoe mag je die berekenen ?
Want die afschrijving dat gaat dan weer van je belastbaar inkomen af dus hoe hoger het percentage afschrijving dat je op mag geven , hoe meer dat de bijtelling opheft :)

Maar hoe kleed je dat in , hoe kan / mag je dat in de praktijk wegschrijven het 1e - 2e - 3e - enz. jaar ?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:22

Klein praktijkvoorbeeldje:
Jouw auto heeft een cataloguswaarde van € 20.000 x 25% zou dat dus € 5.000 bijtelling zijn (wat dus bij je inkomen wordt opgeteld). Daarover betaal je je belastingtarief. Als je ook nog btw aftrek hebt genoten over de aanschaf en de kosten van de auto, moet je ook nog eens 12% over de bijtelling afdragen aan omzetbelasting. Dat zou dan dus in dit voorbeeld € 5.000 x 12% = € 600 (over een heel jaar).

Je moet een auto fiscaal in 5 jaar afschrijven, 20% dus, minus de restwaarde. Commercieel mag je hem sneller afschrijven, maar dan zit je weer met commerciële en fiscale verschillen, dus voor het gemakt zou ik gewoon 20% aanhouden als ik jou was.

Stel dat de kosten in een willekeurig jaar zijn (excl. btw indien van toepassing, op mrb zit bijvoorbeeld geen btw)

Benzine 2.000
Onderhoud 1.000
Verzekering 1.000
MRB 750
Afschrijving 1.800

Totaal 6.550

(afschrijving heb ik berekend over € 10.000 - restwaarde 10% (€ 1.000) x 20%.

In dit geval zijn de werkelijke kosten € 6.550 en zijn deze dus hoger dan de € 5.00 (cataloguswaarde x bijtelling).

Maar als je nu een paar jaar verder bent en je hebt de restwaarde van de auto bereikt vallen de kosten voor de afschrijving weg. Dat betekend dus dat (stel dat de kosten in bovenstaand overzichtje gelijk zijn), de werkelijke kosten over dat jaar ineens € 4.750 zijn (€ 6.550 - € 1.800 afschrijving).

Als je ook nog de btw bijtelling hebt komt dat in dit voorbeeld uit op een extra af te dragen btw bedrag van € 4.750 x 12% = € 570.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:29

okee , koop een 2e hands auto voor 1500 euro
normaliter onderhoud zal de 1500 niet overschrijden
anders koop je weer een andere
op gas /benzine
kosten per jaar wegenbelasting + verzekering = 1200
benzine/gas = 1500
auto = 10 jr
nieuw waarde (geen flauw idee we kunnen m nergens vinden
de catalogus waarde
voor de puzzelaars 5 deurs dodge ram van 3 zitter voorin dus laadbak (750kg laadvermogen) )

als ik het goed berekend heb zijn de kosten als ik m op de zaak zet voor bijtelling
hoger dan de daadwerkelijke kosten .. klopt dat ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:11

loveyoutoo : Wauw ! %)

Ik moet het nog even een paar keer doorlezen geloof ik :P

Ik snap alleen niet......waar komt in hemelsnaam die 12% vandaan ?? Wat voor reden hebben ze nu weer om die 12% van me te plukken :P

En die werkelijke kosten , hoe werkt dat dan ? Als je werkelijke kosten minder zijn dan je bijtelling , kom je dan gunstiger uit met wat je aan de BD moet betalen...? En hoe wordt dat bepaald , gewoon eind van het jaar die werkelijke kosten over dat gehele jaar op een rijtje zetten en deze afzetten tegen de bijtelling ?
Of zijn die "werkelijke kosten" niet in het leven geroepen om de last lichter te maken als je onder het bijtellings-bedrag blijft , maar juist alleen om hem zwaarder te maken in het geval je de bijtelling overschrijdt :P

Erg flauw trouwens dat de BD 15 jaar lang vol berekent op de cataloguswaarde , en dat je als ondernemer maar 5 jaar lang mag berekenen op de aanschafwaarde :P

Valt daar nog iets te winnen ? Hoe meer afschrijving je jaarlijks toe mag passen , hoe beter natuurlijk :j
In mijn geval is het busje een half jaartje oud , mag ik bvb. niet uitgaan van de nieuwprijs en daar 20% over pakken ?
Niemand heeft immers nog een eerste jaar van dit busje afgeschreven , daar het nog niet eens een jaar oud is :)

En is zo'n restwaarde van 1000 euro wel realistisch (te laag) , of maakt dat niet uit , moet je het puur fiscaal zien dat er 20% per jaar vanaf gaat ?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:35

Waarom 12%... dat is een goede vraag. Waarschijnlijk omdat je deze rekent over de bijtelling, en daar ook kosten bij in zitten waarover geen btw wordt berekend (verzekering en mrb). Vandaar waarschijnlijk de 12%.

Als je werkelijke kosten lager zijn dan de cataloguswaarde x 25% mag je de werkelijke kosten inderdaad als bijtelling rekenen. Hoe lager je kosten dus, hoe lager je bijtelling. Maar zolang je nog afschrijft op de auto, is de kans klein dat je werkelijke kosten lager zijn dan de cataloguswaarde x 25%.

De restwaarde is vaak maar een gok, maar het moet wel realistisch blijven. Je kunt moeilijk zeggen dat een auto maar een paar duizend euro minder waard wordt in 10 jaar, zodat je afschrijving lager is, zodat je een lagere bijtelling hebt ;-).

Eigenlijk is het een beetje een wisselwerking. Hoge afschrijving is voordelig omdat je winst daardoor naar beneden gaat, en je weer minder belasting hoeft te betalen. Geen afschrijving is voordelig omdat het dan kan zijn dat je bijtelling voor je auto lager is.

Je moet 20% afschrijven (fiscaal) van het bedrag waarvoor je de auto hebt gekocht. Je rekent de afschrijving van de aanschafwaarde, niet van de boekwaarde. Dat betekend dus dat als je de auto aanschaft voor € 20.000, en als je € 5.000 restwaarde rekent, je 5 jaar lang € 3.000 af schrijft. Het is niet zo dat je naar 1 jaar (dan is de boekwaarde van de auto € 20.000 - € 3.000 = € 17.000) 20% van € 17.000 gaat rekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:00

Okee , poeh.

Maar in mijn voorbeeld zou een restwaarde van 1000 euro niet raar zijn , fiscaal gezien ?

En wat nu als je hem na die 5 jaar verkoopt , en hij levert 3000 op , dat ziet de BD natuurlijk ook , krijg je dan nog een naheffing aan je broek ? :P

Overigens die lagere kosten zijn dus wel interessant , maar dat maakt het ook weer moeilijker om te bepalen wat nu verstandiger is : zakelijk houden en privé bijtelling accepteren , of op je eigen naam privé zetten , en bedrijfsgebruik in rekening brengen met die 19 cent per km en reparaties enzo... dan moet je eigenlijk per jaar gaan rekenen.

Ik dacht na de nieuw gekregen en gevonden info van gisteren namelijk dat je de auto het beste zakelijk kon houden zolang je de afschrijving had (omdat dit weer van het door de bijtelling verhoogde belastbaar inkomen afgaat) en dat je daarna maar beter snel privé kon gaan.

Dat doen veel mensen namelijk toch en zal niet voor niks zijn denk ik.
Ook natuurlijk omdat je dan in mijn voorbeeld bvb. de auto na 5 jaar voor die restwaarde van 1000 euro aan jezelf kunt verkopen. De BTW is dan natuurlijk nog maar heel laag en de BPM schijnt na 5 jaar te vervallen ?

Denk dat je dan wel gek bent om die 25% bijtelling te blijven betalen....

Aan de andere kant : nu heb ik in principe een nieuwe auto , en er is nog extra garantie bijgekocht t/m december 2012. Je hebt dan toch minder snel kosten (in theorie). Deze zouden na een jaar of 3 hoger moeten gaan worden.
Is wel lekker als je die dan op je bedrijf kunt zetten. Maar het gemiddelde onderhoud weegt natuurlijk nooit op tegen die 5000 euro bijtelling per jaar...

Maar ik begrijp dat als je je privé-auto aan de zaak "verhuurt" of hoe noem je dat :?
dat je dan ook nog iets kunt doen met onderhoudskosten...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:10

nickyu schreef:
.. klopt dat ?

Lees zelf, nee. Dit zijn nog niet eens de kosten van een Flinstone mobiel.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:27

pmarena schreef:
Okee , poeh.

En wat nu als je hem na die 5 jaar verkoopt , en hij levert 3000 op , dat ziet de BD natuurlijk ook , krijg je dan nog een naheffing aan je broek ? :P

Nee het verschil komt als opbrengst in je Winst en verlies rekening dus je winst wordt 2000 meer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:32

Bedankt :)

Nou we moeten maar eens gaan rekenen , alleen die 12% daar snap ik nog steeds geen snars van , hoe "heet" die kostenpost dan ?

Ik bedoel , je hebt bvb. "inkomstenbelasting" en "omzetbelasting" en "bijtelling" maar hoe "heet" die 12% ..... :?