Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:07

Maar dat is voor elke functie zo: ze moeten je maar net willen.
Daar gaat het nu niet om wat ik later kan verdienen :P
Want ik ben nog niet eens klaar.

Gaat om het hier en nu :)
Want ik kan nog niet eens met zekerheid zeggen of ik in februari klaar ben ;)

Dus daar hoeft niemand over door te gaan, dat heeft geen zin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:07

Wat zijn jullie allemaal verwend dat het niet mogelijk is! En wat een dure huizen hebben jullie zeg!
1000 euro per maand is makkelijk te doen met zijn tweeen! Wij hebben het van 750 euro gedaan ( mijn vriend was toen ontslagen)

Huur: 250 ( eigenlijk 500 maar huursubsidie)
Eneco: 100.
Tv/internet: 20.
Dsw: 90 ( die van mijn vriend wordt door zijn ouders betaald).
Hoogheemraadschap; 12.

Dan hadden we dus nog 278 euro over! dan kwamen de boodschappen. 50 euro daar deden wij samen 2weken mee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:08

Pff 1000 euro met z'n tweeën zal krap worden.

Wij zijn aan huur/gas/licht/verzekeringen/tv/gemeentebelastingen in totaal ong 700 euro per maand kwijt.

Daar komt dan nog vast bij op: ziektekosten (nu nog je ouders maar voor hoe lang nog?)/ boodschappen/ benzine.
Berekeningen voor boodschappen die ik voorbij zie komen zitten tussen de 200-300 euro. Dan ben je dus al door je geld heen.

En dan nog de variabele dingen als telefoonrekening, kleding, cadeautjes bij verjaardagen enz. Keuren van de auto moet elk jaar, onderhoud, grote beurt enz.

Ik zou tot volgend jaar wachten tot je ook een baan hebt en dan lekker gaan samenwonen. Snap dat je het graag wilt maar het zal niet royaal worden denk ik.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 06-07-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

tita schreef:
Welshcobfan schreef:
Onzin, ken genoeg waar het wel zo is :) Heb namelijk het CAO van een aantal bedrijven voor mijn neus.

>;) knap knap

ikke chemicus niet dat startsalaris
vriend doctoraal niet dat startsalaris
rutgher advocaakt niet dat startsalaris

wij hebben vele vrienden die de uni hebben gedaan en op 1 na van de 8 had niet niemand dat salaris en die ene studeerde technische natuurkunde.
Staar je er niet op blind helemaal niet in deze tijd

ik ben idd ook wel heeeeel benieuwd welke opleiidng ze doet!

(technische natuurkunde en technische bouwkunde verdienen idd wel lekker!!!)

Chubby

En dan komen de gemeentelijke belastingen, of de jaarafrekening van de energie en ben je failliet :+

breezy302 schreef:
Hoogheemraadschap; 12.

Dan hadden we dus nog 278 euro over! dan kwamen de boodschappen. 50 euro daar deden wij samen 2weken mee!

Mootje

@ Romy,

Ik werk in de scheepsbouw (uni. studie). Dat was 2jaar geleden. Er studeren ong. 4x minder mensen af per jaar dan er vacatures zijn. Ik ga volgende maand van baan wisselen en heb er 14% bruto bijgekregen i.v.m. wat ik nu verdien.

Maar wat er ook al wordt gezegd: Ze moeten je maaar net willen hebben... Het scheelt of je als enige solliciteert op een functie die al meerdere maanden open staat of dat je 1 van de 70 kandidaten bent!

typo

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:09

Ok.. maar niet iedereen krijgt huursubsidie..
Bij ons ben je toch wel minimaal 500,- per maand kwijt aan huur excl.
En wij hebben geen huursubsidie. Ik ook niet toen ik alleen woonde

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:09

Vergeet ook de waterschapsbelasting niet. Pfft. Wij zijn maar met zn tweetjes maar nog was die belachelijk hoog! Tussen de 200 en 300 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:10

Tip: niet uitgaan van een startsalaris van 2500 euro voor je het contract (liefst voor onbepaalde tijd en zonder proeftijd) ondertekend hebt. Dat zou echt een riante start zijn...
Is niet erg realistisch hoor. (ik werk in de arbeidsbemiddeling)

Limerick

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:11

@ TS.. Weet je wat de huur gemiddeld is bij jullie? (mits ik eroverheen heb gelezen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:12

Als alles in 1 keer komt, dan ben ik vrees ik wel het bokje :=
Wat is waterschap duur! Weet wel dat mijn ouders rond de 400 oid betalen aan vuilnisophalen zeg maar (weet even niet de naam :+)

Huur verschilt hier erg: vriendin woont net buiten de stadskern en heeft een kleine eensgezinswoning voor 450 ex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:12

Chubby schreef:
En dan komen de gemeentelijke belastingen, of de jaarafrekening van de energie en ben je failliet :+

breezy302 schreef:
Hoogheemraadschap; 12.

Gemeentelijke belastingen staan er al bij hoor, en nee dan ben je niet niet failliet. Er bestaat ook nog zoiets als spaargeld hebben en er niet aankomen ( van mijn vriend) en je red het dan makkelijk en trouwens Ts, als je gaat samenwonen komt er nog 700euro aan studiefinanciering bij he!

En mensen waar wij van hebben geleefd is krap ja. Maar ik ben blij dat ik en mijn vriend niet van die verwende mensen zijn en ons prima kunnen redden. Zou wat zijn als je aan 1000 per maand te weinig hebt! leef naar de inkomsten die je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:12

Welshcobfan schreef:
Als alles in 1 keer komt, dan ben ik vrees ik wel het bokje :=
Wat is waterschap duur! Weet wel dat mijn ouders rond de 400 oid betalen aan vuilnisophalen zeg maar (weet even niet de naam :+)

Huur verschilt hier erg: vriendin woont net buiten de stadskern en heeft een kleine eensgezinswoning voor 450 ex.

Dat is per jaar en niet per maand he!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:13

Kan je dan ook nog sparen, voor als de koelkast het begeeft en zo?

Mootje

@ TS

Wil je nou woningbouw (sta je ingeschreven?) of kopen
Heb je al een uitzet (en witgoed?)

Ik heb afgelopen jaar rond de 800 euro betaald aan alle bijkomende belastingen. Dat is per maand ook rond de 65 euro.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:13

Sonja schreef:
Tip: niet uitgaan van een startsalaris van 2500 euro voor je het contract (liefst voor onbepaalde tijd en zonder proeftijd) ondertekend hebt. Dat zou echt een riante start zijn...
Is niet erg realistisch hoor. (ik werk in de arbeidsbemiddeling)

Doe ik ook niet, ik gaf slechts een indicatie (op basis van wat CAO's en mijn vaders ervaring ) :P
Ik ga er al niet eens van uit dat ik daadwerkelijk in februari klaar ben hahahaha :D

Breezy: weet ik :) Weet dat het per jaar is :)

RoodZonnetje

Breezy: niet iedereen ontvangt nog stufi (ik komend jaar in elk geval niet meer)

Wij zijn per jaar aan gemeentebelastingen ook nog eens een euro of €600 kwijt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:14

marleen_usar schreef:
Kan je dan ook nog sparen, voor als de koelkast het begeeft en zo?

ze heeft al meerdere keren aangegeven dat zij een spaarrekening heeft en dat die bedoeld is om eventuele kapotte apparatuur van te vervangen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:14

Ik weet dat je liever niet iets kleins huurt, maar waarom niet? Ik zou het niet helemaal uitsluiten. Als je tijdelijk iets kleins huurt hebben jullie het vast iets ruimer en het geld wat je bespaard kan je later voor je hypotheek gebruiken.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:15

breezy302 schreef:
Gemeentelijke belastingen staan er al bij hoor, en nee dan ben je niet niet failliet. Er bestaat ook nog zoiets als spaargeld hebben en er niet aankomen ( van mijn vriend) en je red het dan makkelijk en trouwens Ts, als je gaat samenwonen komt er nog 700euro aan studiefinanciering bij he!

Ehh sorry 700 euro stufi!? 250 voor uitwonend daar mag je t mee doen, bovendien krijg TS geen stufi meer heeft ze al gezegd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:15

breezy302 schreef:
Gemeentelijke belastingen staan er al bij hoor, en nee dan ben je niet niet failliet.

Die 12 euro aan hoogheemraadschap? Ik betaal hier 650 euro per jaar aan de gemeente..

Tuurlijk kan het in theorie, maar dan mag er in de praktijk niks misgaan en kun je nauwelijks geld uitgeven aan de 'geneugten des levens'. Da's toch geen basis om te beginnen m.i. want met een valse start heb je alleen maar meer kans dat er financiele problemen komen in de loop van de tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:16

Ik heb een spaarrekening en ja: er komt zo nu en dan ook wel wat op. Deze zomer ga ik ook 3 week achter elkaar werken en dat beland ook op mijn spaarrekening. Verder klus ik op festivals wat bij als ehbo-er ;) En verder ben ik oproepkracht, dus zo af en toe heb ik een dagje werk :)

Sta wel ingeschreven bij de woningbouw, maar daar zijn de wachttijden errug lang. Met mijn 3 jaar ingeschreven heb ik weinig keus...

vuurneon

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:16

Iets kleiners huren is op zich ook niet zo'n probleem :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:17

Maar die spaarrekening gaat ook een keer op.
Dus je moet dat wel weer kunnen aanvullen door maandelijks een beetje te sparen! Want 2000 euro is natuurlijk zo op als er een paar keer wat stuk gaat.

Ik persoonlijk denk dat het onmogelijk is om van 950 euro met zn 2e rond te kunnen komen. En ook nog te kunnen sparen voor onvoorziene kosten.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:18

@Breezy.. hoezo gelijk verwend?? Ik kreeg geen huursubsidie hoor en moest gewoon de volle pot ophoesten in mn eentje.
Heeft niets met verwend zijn te maken dacht ik zo.

Daarnaast konden mijn ouders mijn pony niet betalen en heb ik dat ook op me genomen..