Aan alle ouders: wat vinden jullie hiervan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:33

Toen mijn kindjes nog klein waren liepen ze thuis op een snikhete dag ook gewoon in de blote billen in hun badje te spetteren en als ze op school een waterfeestje hadden gingen er eerst briefjes mee naar huis dat er zwemkleding en een handdoek mee naar school moest, gewoon om schoolplein kletspraatjes en vervelende situaties met ouders te voorkomen. TS als je je er niet lekker bij voelt hoe het schooltje ermee omgaat zou ik toch een gesprekje met de leerkracht aangaan en ook vertellen waarom jij je vraagtekens er bij hebt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:39

Ik zou het niet willen hebben. Ook op het strand hebben mijn kinderen altijd een zwembroekje aan, net zoals in het zwembad. De enige plaats waar ze naakt mogen lopen is in huis en in het zwembadje in de tuin.
Even met de juf praten lijkt me de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:47

Ik heb nog geen kinderen maar ik had het er laatst toevallig met mijn moeder over. Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Het zou wel moeten kunnen, maar helaas kan het gewoon niet. Teveel enge mannetjes in de wereld. Nee, trek je kind dan iig een broekje aan. Je gaat zelf ook niet naakt over straat omdat niet iedereen je naakt hoeft te zien, waarom kinderen dan wel? Omdat ze 'nog niet veel hebben'? Tja, maar sommige mensen vallen helaas daar wel op. Nee, vind het niet kunnen. En ook zeker raar van een school..

Arabesk

Re: Aan alle ouders: wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:48

Op onze basisschool was het heel normaal vroeger even de kleuters onder de tuinslang in hun blote kont, dikke pret :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:03

Arabesk schreef:
Op onze basisschool was het heel normaal vroeger even de kleuters onder de tuinslang in hun blote kont, dikke pret :D

En daar zeg je het nou net: Vroeger. Vroeger was alles anders...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:04

ja dat is zo, vroeger was het wat dat betreft veel vrijer....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:25

En veel stiekemer, toen werden de meisjes gewoon binnen het gezin gebruikt ga nou niet zeggen dat het vroeger beter was.
Nu ken je het gevaar, maar moet je je kind ontnemen dat het vrij opgroeit??
Door kinderen vroeg te laten weten dat bloot normaal is zullen ze geen vieze spelletjes gaan doen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:28

[quote="Siets"]Ik werk op een kinderdagverblijf, en ook bij ons wordt er lekker met water gekliederd als het erg warm is. Sommige kinderen hebben badkleding mee, en kinderen die dat niet hebben mogen in hun onderbroekje of rompertje meedoen. Vaak hebben ze toch reservekleding bij zich, en krijgen ze na de tijd droog ondergoed aan. Maar helemaal naakt komt bij ons echt niet voor. Niet omdat het zo is afgesproken, maar gewoon uit respect naar de kinderen en de ouders toe. Vind het erg vreemd hoe het er bij jullie aan toe gaat...[quote]

ik werk ook op een kdv, en bij ons is het precies hetzelfde verhaal hoor!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:20

Ja, ik ga het iig met de juf bespreken maar het is vakantie nu dus dat is dan wat moeilijk. ;)
Mij lijkt de oplossing met de onderbroekjes toch wel erg eenvoudig. Of inderdaad even een briefje op voorhand maar als iedereen gewoon een reserve broekje heeft liggen is er geen probleem voor mij.

Wat de vragen betreft: natuurlijk lopen wij thuis ook in ons blootje en kent ze de verschillen tussen jongen en meisje. :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:26

soesita schreef:
Mijn dochter (3) vertelde nu al twee keer dat de kinderen met dit warme weer op haar kleuterschool naakt door de sproeier mogen lopen. Ze fantaseert wel eens wat maar nu ga ik geloven dat het waar is. Stel dat dit zo zou zijn, weet ik niet goed wat ik daar wel van moet vinden.

Enerzijds: mooi dat er zo natuurlijk mee wordt omgegaan. Veel lol voor de kids en kleine kinderen in hun blootje, daar is niks mis mee.

Maar anderzijds:
Waarom wordt dit niet aan de ouders meegedeeld? Ik kan me voorstellen dat bij de kinderen nieuwsgierigheid over het andere geslacht onstaat en dat er vragen komen. Die wil ik best beantwoorden maar het is wel handig als je de context dan ook kent. Ik kan me ook wel voorstellen dat het verzwegen wordt omdat sommige ouders het dan hun kinderen gaan verbieden en dat is dan sneu voor die kinderen of het valt voor alle kinderen weg. Dat zou zeker jammer zijn. Maar is het dan niet meten met twee maten en gewichten? En hoeveel moeite kost het om voor zulke acties een extra onderbroekje in de kleuterschool te hebben liggen?
De tuin van de school ligt nu niet bepaald aan een drukke straat maar er gaan wel voetpaden langs.

Klein maar niet onbelangrijk detail: boven de (katholieke) kleuterschool woont een gepensioneerde priester. Ik ken de man niet persoonlijk maar een erg sympathieke indruk maakte hij op mij sowieso al niet. Ik voel me niet lekker bij het idee dat deze man de mogelijkheid zou hebben onze uitgelaten naakte kinderen gade te slaan.

Ik weet niet wat ik er van moet denken en of ik er iets mee zou doen. Met andere ouders over praten (en zo misschien een bal aan het rollen brengen waar de gevolgen niet van te overzien zijn)? Een kleuterleidster of de leiding van de school er op aanspreken?

Hoi
Nou dit is zéér zeker niet normaal!!!!
Ten eerste hoort een school dit vooraf bekend te maken én toestemming aan de ouders te vragen!!!
Ten 2e zou ik het zeer zeker niet in orde vinden in deze tijd mijn kind naakt ergens zonder MIJN toezicht rond te laten lopen.
En ten 3e,als jouw voorgevoel zegt dat het niet pluis is dan luister daar in godsnaam naar!
Ga naar de school en vraag gewoon of het klopt wat je kleintje zegt en trek het op de rem!Kinderen horen op school niet naakt te lopen en zeker niet met vreemden erbij!!!!

Ik vind het maar pervers!!!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:29

Zaina schreef:
ik werk ook op een kdv, en bij ons is het precies hetzelfde verhaal hoor!
[/quote]

Ook ik werk op een kdv en het gebeurt bij ons ook niet dat kinderen naakt rondlopen. Bijna alle kinderen hebben reserve kleding bij zich en we hebben het een en ander aan reservebadkleding liggen.
TS: je moet het even vragen wat er nou precies gebeurt als ze met water spelen. Misschien heeft er alleen een kindje bloot rondgelopen omdat de zwembroek niet goed aanging ofzo. Als ouders vragen hebben moeten wij die gewoon beantwoorden. En je kan ook aangeven als je niet wil dat ze bloot loopt. Neem een extra broekje mee vertel het tegen de leidster en ik kan me niet voorstellen dat ze daar een probleem van zou maken.

Even voor de duidelijkheid. Het is geen school waar het meisje heen gaat maar een kinderopvang toch? Er lopen hier geen oudere kinderen rond?
Hebben ze een beleidsplan liggen? Daar zal het misschien nog wel in geschreven staan ook.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:30

Sja, mijn kinderen zwommen op die leeftijd ook wel eens in hun blootje...thuis. Op school en KDV hebben ze deze week ook gezwommen ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of ze iets aan hadden of niet :? Thuis willen ze op dit moment in iedergeval hun zwembroek/bikini aan *dat hoort bij een zwembad vinden ze :) Ze zijn 3 en 7.

Eigenlijk vind ik toch al dat ze met dit weer een shirtje of iets dergelijks aan moeten hebben ivm de zon. Mijn KDV laat de kinderen tussen 12 en 15 uur binnen vanwege de zonsterkte.

Wat betreft je zorgen over die priester, dat zou ik ook hebben. Maar wat iedereen eigenlijk al gezegd heeft, bespreek het en je weet het :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:33

Ik woon ook in Duitsland en mijn jongste diochter heeft net haar laatste jaar op Kindergarten achter de rug. Hier kregen ze netjes een briefje mee als ze met water gingen spelen, dan moest er badkleding meegnomen worden. Bloot heb ik nog nooit gezien bij ons (op Kindergarten dan :D ), daar gaan ze heel precies mee om, dus om nou te zeggen dat het in Duitsland anders is...neuh, ik denk dat het gewoon per school verschilt.

Overigens zou ik er denk ik geen problemen mee hebben. Mijn dochter is nu 6 en ze loopt nog steeds zonder problemen in haar nakie rond, kan haar niet schelen wie het ziet, kind is nog zó onschuldig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:53

funnyhorses schreef:
[

Ik vind het maar pervers!!!

Pervers zit tussen de oren van volwassenen en als je zelf dat idee hebt breng je dat bij kinderen ook zo over,,
Waarom wordt bloot altijd met seks verward..

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:17

ik zou er ook niet blij mee zijn...

ik had er zeker even verhaal gehaald bij de schoodirectie en aangegeven dat ik het niet op prijs stel...

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:14

Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn kind thuis komt met zulke verhalen. Zou gewoon even een gesprekje met de lerares aangaan en even om uitleg vragen. Lijkt me ook niet meer dan normaal als er een briefje rond gaat dat de kinderen met water gaan spelen en daarom een extra broekje of zwembroekje oid mee moeten nemen...

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:31

Ik ben dan nog geen ouder, maar ik heb er wel een mening over!

Het is een moeilijke kwestie denk ik.. omdat (dat zou ik mjin kinderen leren) naakt zijn helemaal niet iets raars is.. Vaak zie je bij kinderen dat ze moeite krijgen met het naakt zijn, omdat ouders er nogal 'moeilijk' om kunnen doen? Ik vind, zeker met dit warme weer, dat kindjes lekker in hun blote billetjes rond moeten kunnen lopen, voor extra verkoeling! Als het zo warm is op school dat de school de tuinslang tevoorschijn haalt voor enige verfrissing, is dat alleen maar leuk voor de kindjes lijkt me!!

MAAR.. we leven in een gevaarlijke wereld met allerlei enge ogen op 'onze' kindjes gericht! Uit verwachte, maar zeker ook, en daardoor nog gevaarlijker, uit onverwachte hoek kan er op een onjuiste manier worden omgegaan met de kinderen, en zeker met naakte kindjes!!
De taak van een ouder is om je kind tegen al het kwaad te beschermen, en ik denk dat een ouder instinctief weet wanneer er mogelijk gevaar dreigt. Als jij vindt dat dat niet zo kan, dan zou ik, om de veiligheid van je kindje te waarborgen, zeker actie ondernemen!

Better be safe dan sorry!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:56

Ghani schreef:
Ik ben dan nog geen ouder, maar ik heb er wel een mening over!

Het is een moeilijke kwestie denk ik.. omdat (dat zou ik mjin kinderen leren) naakt zijn helemaal niet iets raars is.. Vaak zie je bij kinderen dat ze moeite krijgen met het naakt zijn, omdat ouders er nogal 'moeilijk' om kunnen doen? Ik vind, zeker met dit warme weer, dat kindjes lekker in hun blote billetjes rond moeten kunnen lopen, voor extra verkoeling! Als het zo warm is op school dat de school de tuinslang tevoorschijn haalt voor enige verfrissing, is dat alleen maar leuk voor de kindjes lijkt me!!

MAAR.. we leven in een gevaarlijke wereld met allerlei enge ogen op 'onze' kindjes gericht! Uit verwachte, maar zeker ook, en daardoor nog gevaarlijker, uit onverwachte hoek kan er op een onjuiste manier worden omgegaan met de kinderen, en zeker met naakte kindjes!!
De taak van een ouder is om je kind tegen al het kwaad te beschermen, en ik denk dat een ouder instinctief weet wanneer er mogelijk gevaar dreigt. Als jij vindt dat dat niet zo kan, dan zou ik, om de veiligheid van je kindje te waarborgen, zeker actie ondernemen!

Better be safe dan sorry!

nou woon jij ook in Hellevoet, en de meeste peuterscholen hier zijn aan de openbare weg of voetpad gelegen.
zou je het dan nog `gewoon`vinden?
iedereen ziet dan die kindjes bloot lopen.....

mijn zoon heeft nooit bloot gelopen op strand of waar dan ook
alleen als 2 jarige bij mij in de afgesloten tuin.

ik vind het echt niet nodig om bloot met de hele klas op het buitenterrein te spelen.
en mijn kind heeft echt geen problemen met bloot hoor :+
en daar heeft hij niet in z`n blote kont/piep op school voor hoeven lopen :7

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:18

Ik snap dat je het geen fijn idee vind, en jou kindje zal wel niet zomaar zeggen dat ze naakt onder de sproeier rennen?
Het neefje en nichtje (van 2&3 jaar) gaan ook in hun nakie zwemmen maar dan wel bij hun thuis in de tuin.
Ik neem aan dat ze bij de KDV eerst toestemming nodig hebben om andermanse kinderen naakt te laten rondrennen in een openbare ruimte, dus ik zou dit zeer zeker aangeven bij het KDV.
Ook zou ik even alle andere ouders op de hoogte brengen, dat zouden ze wel zo fijn vinden.

Aan de andere kant, kinderen weten toch echt nog niet echt wat naakt zijn allemaal inhoud als je begrijpt wat ik bedoel??
Kinderen mogen daar wat dat betreft best wel open in zijn.. wat betreft de toekomst. Niks om je voor te schamen toch, en die kindjes weten toch nog niet wat het allemaal inhoud.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 03:20

Nog geen kids hier, maar wel een mening :D

Wat mij betreft mogen mijn (toekomstige) kids naakt rondhuppelen onder mijn begeleiding binnen ons privegebied.
En kinderen zien dat nog niet als kwaad, het bloot rondhuppelen, maar het kan wel kwaad, even ver doorgedacht wil ik niet dat mijn kind met een feestje mee gaat naar een park en daar haar kleertjes uittrekt en onder de sproeier gaat staan want tsja dat is normaal, want bloot is normaal.

Bloot is hardstikke normaal, thuis, bij je gezin, buiten mijn blikveld en op openbaar terrein zwemt en poedelt mijn kind met een zwembroekje aan, er mag van mij best al een grens komen wat wel kan in het openbaar en wat niet kan, het is jammer dat die grens nodig is omdat sommige mensen kleine kindertjes opwindend vinden maar ik heb dan liever een kind wat nee kleren moeten aan zegt buiten mijn terrein om dan ja natuurlijk kunnen ze uit!

Buiten dat moet ik eerlijk zeggen, het is maar een stukje stof, en dit is op een schoolplein, maar als ik in het zwembad ben en er zwemmen kindertjes om me heen in hun blootje dat ik mezelf ook betrap op he was het nou zoveel moeite om even een broekje aan te trekken, ik mag niet naakt het zwembad in want dat is niet hygienisch maar voor kinderen maakt het niet uit, ik vind het niet helemaal fris, maar dat komt denk ook mede omdat ik een paar jaar geleden een artikel hierover las waarin stond dat een zwembroekje ook psychologisch werkt bij de kindertjes: broekje aan niet in je broek plassen, broekje uit laat maar lopen. Ver gezocht misschien maar eh....dat stukje is dus blijven hangen, heb verders geen problemen met bloot in en om het huis en het gezin en vind het zeker niet vies, maar wil wel de grenzen hebben.

Dus TS....ik zou naar de juf gaan en vragen hoe en wat...en dan desnoods afspreken dat ze een broef rondsturen dat de kindertjes standaard zwembroekjes op school moeten hebben liggen, hoeven ze ook niet een speciale dag aan te houden, na het poedelen even ophangen en laten drogen en klaar voor gebruik.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:47

Maar denk je niet dat het komt als ze met ondergoed er onder gaan dan moeten ze daarna hun kleren weer aan en dan is hun ondergoed nat! En ze gaan toch niet alles bespreken met de ouders? Dan blijven ze aan de gang.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:53

de rare gedachtes zitten idd in onze hoofden, niet in die van drie-jarigen hoor. Ik zou me er persoonlijk niet zo druk over maken, maar dat geldt voor mij en niet voor alle ouders. Daarom zou ik het van het schooltje ook netjes vinden om te melden of te kiezen voor het aanhouden van de onderbroek of zoals hierboven al meerder keren is aangegeven; een extra broek op school.
Stap naar de docent en maak het bespreekbaar, misschien is hij/zij zich niet eens van kwaad bewust of dacht juist goed te doen, door de kinderen niet met kletsnatte spullen terug te geven aan ouders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:55

Nee niet alles ;)
Maar wel belangrijke dingen over hun kind en imo is dit wel een keuze die je ouders moet geven en niet opleggen!
Ach en ook al zouden ze het met de onderbroek aan hebben gedaan zonder reservekleding mee, dan hadden ze gewoon het laatste uur niet meer onder de sproeier gemoeten en dan waren de broekjes ook al droog geweest met deze hitte!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:00

Mijn dochters mogen thuis lekker in hun blootje spelen, en ook op het strand wel als ik er bij ben, maar ik zou er zeker niet van gediend zijn dat ze dit op scholen toelaten, ook al is het 'maar' een peuterspeelzaal.

Zoals eerder vermeld kunnen ze daar gewoon even aan de ouders melden dat er met water gespeeld gaat worden zodat er zwemkleding mee gegeven wordt.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:13

Ik heb dochters van 3 en 1 en ik zou er absoluut geen moeite mee hebben als de kids op het KDV in hun blootje lopen.

Ik verbaas me er op het strand juist over dat kleine kindjes juist zo vaak een zwembroekjes en soms hele bikinietjes aanhebben op zeer jonge leeftijd. Ik vind het een beetje flauwekul. Die kindjes zijn nog zo onschuldig en puur. Als ze zelf wat aanwillen prima! maar als ze in hun blote billen willen rondlopen: ook goed.

Pedofielen: ik vind het een beetje ver gezocht hoor.