Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
soesita schreef:Mijn dochter (3) vertelde nu al twee keer dat de kinderen met dit warme weer op haar kleuterschool naakt door de sproeier mogen lopen. Ze fantaseert wel eens wat maar nu ga ik geloven dat het waar is. Stel dat dit zo zou zijn, weet ik niet goed wat ik daar wel van moet vinden.
Enerzijds: mooi dat er zo natuurlijk mee wordt omgegaan. Veel lol voor de kids en kleine kinderen in hun blootje, daar is niks mis mee.
Maar anderzijds:
Waarom wordt dit niet aan de ouders meegedeeld? Ik kan me voorstellen dat bij de kinderen nieuwsgierigheid over het andere geslacht onstaat en dat er vragen komen. Die wil ik best beantwoorden maar het is wel handig als je de context dan ook kent. Ik kan me ook wel voorstellen dat het verzwegen wordt omdat sommige ouders het dan hun kinderen gaan verbieden en dat is dan sneu voor die kinderen of het valt voor alle kinderen weg. Dat zou zeker jammer zijn. Maar is het dan niet meten met twee maten en gewichten? En hoeveel moeite kost het om voor zulke acties een extra onderbroekje in de kleuterschool te hebben liggen?
De tuin van de school ligt nu niet bepaald aan een drukke straat maar er gaan wel voetpaden langs.
Klein maar niet onbelangrijk detail: boven de (katholieke) kleuterschool woont een gepensioneerde priester. Ik ken de man niet persoonlijk maar een erg sympathieke indruk maakte hij op mij sowieso al niet. Ik voel me niet lekker bij het idee dat deze man de mogelijkheid zou hebben onze uitgelaten naakte kinderen gade te slaan.
Ik weet niet wat ik er van moet denken en of ik er iets mee zou doen. Met andere ouders over praten (en zo misschien een bal aan het rollen brengen waar de gevolgen niet van te overzien zijn)? Een kleuterleidster of de leiding van de school er op aanspreken?
Zaina schreef:[/quote]ik werk ook op een kdv, en bij ons is het precies hetzelfde verhaal hoor!
Thuis willen ze op dit moment in iedergeval hun zwembroek/bikini aan *dat hoort bij een zwembad vinden ze
Ze zijn 3 en 7.
), daar gaan ze heel precies mee om, dus om nou te zeggen dat het in Duitsland anders is...neuh, ik denk dat het gewoon per school verschilt.
Ghani schreef:Ik ben dan nog geen ouder, maar ik heb er wel een mening over!
Het is een moeilijke kwestie denk ik.. omdat (dat zou ik mjin kinderen leren) naakt zijn helemaal niet iets raars is.. Vaak zie je bij kinderen dat ze moeite krijgen met het naakt zijn, omdat ouders er nogal 'moeilijk' om kunnen doen? Ik vind, zeker met dit warme weer, dat kindjes lekker in hun blote billetjes rond moeten kunnen lopen, voor extra verkoeling! Als het zo warm is op school dat de school de tuinslang tevoorschijn haalt voor enige verfrissing, is dat alleen maar leuk voor de kindjes lijkt me!!
MAAR.. we leven in een gevaarlijke wereld met allerlei enge ogen op 'onze' kindjes gericht! Uit verwachte, maar zeker ook, en daardoor nog gevaarlijker, uit onverwachte hoek kan er op een onjuiste manier worden omgegaan met de kinderen, en zeker met naakte kindjes!!
De taak van een ouder is om je kind tegen al het kwaad te beschermen, en ik denk dat een ouder instinctief weet wanneer er mogelijk gevaar dreigt. Als jij vindt dat dat niet zo kan, dan zou ik, om de veiligheid van je kindje te waarborgen, zeker actie ondernemen!
Better be safe dan sorry!