Waarom de dood geen uitweg is.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:17

Goeie genade wat een heftig stuk. Je bent nog maar 14, je hebt nog een heel leven voor je. Daarin zullen ongetwijfeld nog hele erge dingen gebeuren, maar denk ook eens aan de mooie dingen. Het is heel 'makkelijk' om altijd alleen maar de negatieve kant van alles te willen zien. Maar de positieve kant is zoveel leuker!

Ik was eind vorig jaar flink overspannen en zat tegen een depressie aan, dus ik weet een beetje hoe je je moet voelen. Maar daar kom je weer uit, zeker als je je bedenkt dat jij nu ook volop in de puberteit zit. Dan heb je al sneller dit soort gevoelens.

Maar het is nooit verkeerd om stil te staan bij de mensen die op dit moment in zwaarder weer verkeren. Er zijn mensen die op het moment dat je dit leest overlijden aan kanker, of die een ernstig ongeval krijgen. Zet de dingen eens op een rijtje die het leven waard maken in plaats van altijd maar alles op te sommen waardoor je niet meer zou willen leven :).

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:19

Ik schrik toch wel van sommige aanvallende reacties hier..
Wij kunnen niet naar het leven van TS kijken, en weten niet wat er allemaal precies is gebeurd. Ook 'kleine kinderen, kleine zorgen' gaan niet altijd op.. sommige kinderen krijgen meer voor hun kiezen dan ze voor hun leeftijd zouden horen te krijgen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe dat in het geval van TS is, maar wil alleen maar zeggen, oordeel niet te snel over andermans situatie ;)

Verder zullen er natuurlijk áltijd mensen zijn die het erger hebben, maar als je jezelf zo rot voelt heb je er weinig aan dat te horen. Natuurlijk is het goed om te relativeren, maar als je bijvoorbeeld geopereerd moet worden, is dat ontzettend vervelend. Dan kan er iemand naast je in het ziekenhuis liggen die een nóg ergere operatie krijgt, maar dat neemt dan niet weg dat jouw operatie ook erg vervelend is.

Dat gezegd te hebben, wil ik niet zeggen dat TS maar bij de pakken neer moet gaan zitten en moet verdrinken in zelfmedelijden. TS, ik heb behoorlijk wat voor mijn kiezen gehad, en had ook vaak genoeg momenten dat ik dacht:'waar doe ik het allemaal nog voor? Niemand geeft om me?' Maar ondertussen heb ik geleerd, dat je er zelf voor moet vechten dingen te hebben om voor te leven.
Over het verleden heb je geen invloed meer, misschien was je zelfs niet verantwoordelijk voor de dingen die zijn gebeurd. Waar je wél verantwoordelijk voor bent, is hoe jij je eigen leven verder in gaat vullen. Jíj bent degene die moet zorgen dat je weer van het leven gaat genieten, niemand anders kan dat voor jou doen.
Wacht dan ook niet af tot anderen je helpen, onderneem zélf actie. Blijf niet aan de zijlijn staan terwijl het leven aan je voorbij gaat. Daar is het te waardevol voor. Als je hulp nodig hebt, zorg dan dat je professionele hulp krijgt. Probeer te bedenken wat je zélf kan doen om het leven voor jou fijner te maken. En ik weet het, dat is niet makkelijk, maar het is het zó ontzettend waard ervoor te vechten. En als je dat doet, kom je er zo sterk uit. Je hebt nog zoveel jaren voor je liggen. Gooi dat alsjeblieft niet zomaar weg.

Als je struikelt en valt, kun je blijven liggen jammeren en hopen dat iemand je opraapt, maar je kunt ook zelf opstaan, van je fout leren en daardoor beter en wijzer door het leven gaan.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:30

Merel90: De reacties zullen vast niet zo aanvallend bedoeld zijn als ze gelezen worden. De meeste mensen hebben het beste met TS voor, en vinden dus ook dat ze vooruit moet kijken. Opstaan en gaan.
Soms is het goed om te kijken naar andere mensen die het slechter hebben dan jezelf, omdat je daardoor inziet dat jij het zo slecht nog niet hebt. En dat je moet genieten van elk moment.

Even nog 2 quotes:
Citaat:
Pain, you just have to ride it out, hope it goes away on its own, hope the wound that caused it heals. There are no solutions, no easy answers. You just breathe deep and wait for it to subside. Most of the time pain can be managed, but sometimes the pain gets you when you least expect it, hits way below the belt and doesn't let up. [u]Pain you just have to fight through, because the truth is: you can't outrun it, and life always makes more.

Citaat:
Smooth roads never make good drivers. Smooth seas never make good sailors. Clear skies never make good pilots. A problem free life never makes a strong and good person. Be strong enough to accept the challenges of life. Do not ask life, 'why me?' instead say, 'Try me'. You don’t drown by falling into water; you drown if you stay there.
Laatst bijgewerkt door double op 01-07-09 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Roxx

Re: Waarom de dood geen uitweg is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:32

Hey Charlotte! Vervelend dat je je zo rot voelt. Denk dat het nu echt tijd is om stappen te gaan ondernemen om hulp te krijgen. Ben je al bij de huisarts geweest?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:36

stel hè, jij zou niet meer willen leven, en maakt er een eind aan.
dan verpest jij het leven van je familie en close vrienden.
die moeten dan de rouw door, die zullen zichzelf levenslang pijnigen met de vraag of ze iets hadden moeten zeggen, iets hadden moeten doen.. en zich schuldig en vooral machteloos voelen.
en je vooral ontzéttend missen, het lijkt mij persoonlijk ondragelijk om als ouder je kind te moeten verliezen, iets ergers is er niet!
dus wil je dat op je geweten hebben?
ik denk het niet he.
misschien zie je het nu als een 'last', het rekening moeten houden met anderen, maar ik denk dat het niet voor niets is.
het geeft je een reden om door te gaan, zodat je straks tot bloei komt, iets wat je je nu misschien niet kan voorstellen.

na een dal komt er écht weer een goede periode.
de pubertijd is lastig, ik herinner het me allemaal nog goed, was zelf ook een tijd erg depressief, en bang voor de grote boze wereld en alles wat me zou kunnen overkomen.
als je ouder wordt ga je relativeren, vind je je weg wel, het is niet zo zwart wit als ik toen dacht :)

ik denk dat je nu veel baat kan hebben bij een vertrouwens persoon of psychologe.
ze kunnen je vaak veel leren over jezelf, en waarom je reageert zoals je doet, en wat daar onder ligt, enz.

en: what doesn't kill you makes you stronger, het is echt zo!
het leven is een weg vol wijze lessen, je groeit, ontwikkeld je, zie de uitdaging er in!

Wietsje92

Re: Waarom de dood geen uitweg is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:41

TS zie het zo.. Je moet hulp zoeken, hulp waar je iets aan hebt, die je de goede dingen van het leven weer laten zien! Tuurlijk heb je tegenslagen in het leven dat is bij iedereen zo, de één heeft er meer dan de ander. Ga dingen ondernemen, haal de leuke dingen uit het leven, niet alleen de negatieve dingen. En onthoud Na regen komt altijd zonneschijn!