Spookhuizen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:23

Horsii_mine schreef:
Dat spookhuis in Brummen heb ik trouwens wel eens gezien geloof ik! [Wel vanaf een afstandje] ik moet er na de vakantie regelmatig in de buurt fietsen vanwege school, maar mooi dat ik dan om fiets!

achjoh,ik fietste er zeker een jaar of 6 elke dag 2x langs en soms vaker... :D

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:36

Loose: Haha jahwel :o Ik dook altijd helemaal onder de dekens en durfte niet te kijken & dan keek ik hééél voorzichtig en zag ik niemand maar dat gevoel was gewoon zo sterk ;( Het was ook gewoon een heel koud lichaam dat tegen me aan lag en als ik er nu weer zo aan terug denk heb ik de neiging om gewoon te gaan huilen :o

Lovelanga: Haha ik heb dat soms ook nog wel! Tegenwoordig is het niet meer zo erg maar soms dan ren ik echt keihard mn bed in.. Brr..

Darkchrystal: Respect voor jou :o Ik durf dat echt niet!

JorisDy

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:38

Wij hadden een spookhuis hier in voorthuizen (zei men). Maar dat is plat gegooit. Ben er snachts keer in geweest, je voelde wel een soort van spanning. Maar heb niets raars gezien/gehoord.

Verder zit er in Vierhouten een zandvlakte waar het spookt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:48

een vriendin van mij woonde vroeger in een spookhuis in Veenendaal; ( geen bekent spookhuis ). Er gebeurde daar d gekste dingen en ik wilde het wel eens meemaken. Ik ben een aantal nachten bij dr blijven slapen,

Zo hadden ze vloer bedekking oop de 2e verdieping en zag je er ineens voetafdrukken in komen zonder dat er iemand liep. Ook hoorde je er mensen de trap op komen terwijl er niemand liep.

S.nachts om 3 uur gebeurde daar altijd de mafste dingen.
Mn vriendin vrtelde dus dat er bepaalde dingen gebeurden, dus wij wakker om 3 uur en het licht uit.
We hielden elkaars hand vast en lagen tegen elkaar aan zodat ekaar niet voor de gek konden hiuden. We hoorde de rietenstoel kraken en verschuiven. Een kwartier later deden we t licht aan en stond de stoel ineens aan de andere kant van de kamer. De volgende nacht hadden we de stoel van de slaapkamer afgehaald om te kijken wat er dn ging gebeuren, een kwartir later na wat gerommel gehoord te hebben het licht weer aa en stonden ineens alle laatjes en deurtjes van de kast open.

Voor je ging slapen en voor je naar boven ging zette we de sbak aan de recterkant van de tafel n sochtend stond ie ineens aan de linker kant.

Ik heb van mn vriendin begrepen dat ze daar ooit een pistool gevonden hebben die in de muur gemetseld was en allerlij oude munten. Er blijkt vroeger wel sowieso iemand om t leven te zij gekomen door moord in dt huis,

Dit is voor zover ik weet verder niet in Veenendaal bekent alleen mensen die daar over de vloer kwamen weten het.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:00

Ik ben ook altijd gefascineerd geweest door "spookverhalen".

Wil ook echt nog eens graag naar een "spookkasteel".
Gewoon om het nu eens echt met eigen ogen te zien!
En vooral veel foto's/filmpjes maken!

Meeting organiseren?? :D :D

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:02

NatassJa: ja doen!!! met zn allen spookhuizen opzoeken :+

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:07

Als er een meeting komt ga ik zeker mee!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:13

Vind dit altijd erg leuk om te lezen, vind het erg interessant :j ga het morgen lezen omdat ik er ook echt in geloof en voel me dan niet echt op mijn gemakje als ik alleen op mijn kamer lig :P .

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:42

Ik heb in een "spookhuis" gewoond. Zijn erg vreemde dingen gebeurd, maar heb me er eigenlijk nooit onveilig gevoeld.

Ben overigens wel blij verhuist te zijn en in een normaal huis te wonen;)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 03:37

Ik heb ook weleens iets meegemaakt, eerst in mijn oude huis bij mijn ouders thuis. Daar had ik op mijn kamer een oude bandrecorder, zo 1 die je echt heel hard moet inklikken voordat hij gaat spelen. Van die grote toetsen zaten daarop die helemaal wegklikken zeg maar. Deze hoorde ik 's nachts regelmatig inklikken, dat geeft een harde tik. Je hoorde de bandrecorder dan ook lopen, ik had er nooit een bandje in, maar je hoorde dan die spoelen draaien, erg apart. Verder ging het licht weleens aan als ik in bed lag en dan ook weer uit, verder niets bijzonders.

Toen ik samenwoonde met mijn ex, hadden we op de flat weleens "verschijningen". Er was een meisje die op de vensterbank danste en ronddraaide en ik hoorde haar ook lachen. Ook stond er regelmatig een oude vrouw naar me te kijken. Of ze stond in de deuropening of ze zat in een hoek van de kamer. Erg raar, het was ook altijd erg koud in dat huis. Ik wilde toen ik zwanger was van mijn tweeling verhuizen, want ik voelde me niet veilig daar. Helaas is het toen fout gegaan met mijn tweeling. Ik ben toen daarna heel snel verhuisd want ik wilde niet blijven daar...

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 04:37

Engg ...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:54

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:58

@Siets; Op die eerste foto waar je die gezichten moet zien zie ik niks hoor := Andere zie ik wel wat wits, maar zou ook weetspiegeling van het raam kunnen zijn..
Laatst bijgewerkt door Steef op 29-06-09 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:58

Siets; Dat ziet er idd creapy uit :=

Echte spookhuizen vind ik ook wel interessant en ik vind het ook altijd mooi om verhalen van mensen te horen die in een echt spookhuis zijn geweest. Ik, vriendlief en nog een paar kennissen willen binnenkort naar het spookboerderij in Brummen..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:08

Stef_Winston schreef:
@Siets; Op die eerste foto waar je die gezichten moet zien zie ik niks hoor := Andere zie ik wel wat wits, maar zou ook weetspiegeling van het raam kunnen zijn..

Ja maar ik heb dat stuk ook niet geschreven he ;). Ik zie daar zo ook niet direct wat, maar het gebouw en zijn historie vind ik al angstaanjagend genoeg :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:13

ik ken reuvensweerd ook....dát is inderdaad ook eng!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:14

Wel een mooie boerderij zeg, daar zou je idd echt iets moois van kunnen maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:18

Wat een enge verhalen hier!
Zelf woon ik in een huis waar het volgens mij niet spookt.
Wel gaat het licht in de badkamer af en toe ontzettend knipperen, maar dat wijs ik dan maar toe naar de vochthuishouding :=

Mijn vader heeft ooit weleens verteld dat hij voor zijn werk naar Engeland moest en verbleef in een hotel dat uitzicht had op een erg oude begraafplaats. De graven stonden schots en scheef en een van de grotere graven had een afdeksteen die er half af lag waardoor je een donker gat inkeek. Het scheen daar dan ook flink te spoken en het werd mensen afgeraden om s'avonds via het kerkhof naar het hotel te lopen.

Maar dat is natuurlijk niet in Nederland dus gedeeltelijk offtopic :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-06-09 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:20

even een stipje, leuk onderwerp altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:21

Ik ben benieuwd naar de spookverhalen over de Onzalige Bossen...reed daar(volgens mij?)regelmatig te paard doorheen...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:22

Getsiederrie...ik had niet geslapen daar in Engeland O:).

Wij wonen in een huis uit 1921. In het begin dacht ik wel eens wat te horen, maar achteraf schenen dat gewoon de verwarmingsbuizen te zijn. Ook het vele hout in huis wat uit zet was een onbekend geluid voor mij. Maar toen ik net in Brummen kwam wonen, en oa de 2 spookhuizen voor het eerst had gezien en hun verhalen had gehoord, ging ik hier in huis ook wel steeds meer horen O:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:25

hahaha Siets,ja,dat heb ik in het begin in mijn huisje ook gehad,alles tikte en rammelde en kraakte...doodeng vond ik het...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:26

Hihi dan ben ik dus niet de enige! Martijn verklaarde me nog net niet voor gek O:).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:30

Anoniem schreef:
Ik ben benieuwd naar de spookverhalen over de Onzalige Bossen...reed daar(volgens mij?)regelmatig te paard doorheen...

Er staat zelfs een stuk over op Wikipedia :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woeste_Hoeve

En een lap tekst maar wel erg interessant; het zijn de korte en uitgebreide versie:

Citaat:
Bijna iedereen weet waar de Woeste Hoeve staat aan de weg van Apeldoorn naar Arnhem, van ouds de pleisterplaats. Daar woonden in oude tijd twee broers. De dag van de bruiloft van de oudste was gekomen. Vriend en maag uit wijde omtrek vierden 't feest mee, dat duurde tot laat in de nacht. Eindelijk lag de Woeste Hoeve weer in het duister van de wijde eenzaamheid.

Toen stak de jongste broeder, uit nijd en afgunst, de brand er in. De Woeste Hoeve was verloren in de storm van de winternacht met al, die er in waren.
Gerrit was gevlucht naar de Onzalige Bossen, maar bevond zich al gauw in handen van het gerecht. En nog ziet men altijd een vlammend vuur dolen over de heide van de Onzalige bossen, zo groot als een strobos. Wie goed kijkt, herkent een gloeiende man met een vuurkist in de hand: Gloeiende Gerrit.

---

De Woeste Hoeve stond midden in de eindeloze onherbergzaamheid tussen Apeldoorn en Arnhem. Het was een belangrijke pleisterplaats voor reizigers.

Moeder Eva bewoonde het grote huis met haar twee zonen en een meid. Jan, haar oudste zoon, was een flinke schrandere kerel, maar haar tweede zoon Gerrit was wat achterlijk en niet zo vlug van begrip. Ze waren beiden - zonder het van elkaar te weten - verliefd op de meid, een jonge vrolijke dame van net twintig.

De jongste van de beide broers had op een avond, toen ze samen op de deel waren, zijn liefde bekend aan het knappe meisje. Hij deed het op een zo'n onbeholpen wijze, dat ze hem had uitgelachen en stoeiend in het hooi had laten vallen. Spoedig daarna moest hij het aanzien, dat zijn oudere broer meer geluk had in de liefde dan hij. Hij werd schuwer en stiller dan hij al was en er begon een kwaadaardige jaloersheid in hem te groeien tegen het meisje en tegen zijn broer, die in alles zo veel meer bevoorrecht was.

Moeder Eva stierf na een korte maar hevige ziekte, en een jaar later ging haar oudste zoon Jan trouwen met de meid.

Tante Tonia was al dagen te voren op de Woeste Hoeve gekomen om de bruid te helpen bij al de toebereidselen. Er moesten broden en koeken en krentenmik gebakken worden voor de gasten en dat kon niemand beter dan tante Tonia. Op de ochtend van de feestdag zei ze tegen haar jongste neef: "Gerrit, je moest eens wat dennentakken en klimop halen en de stoelen van het bruidspaar groen maken. En dan strooi je daarna eens netjes met wit zand op de vloer: 'Leve Bruid en Bruidegom'."

Maar Gerrit had wat gemompeld, was naar buiten gegaan en niet teruggekeerd. Toen had tante Tonia zelf een mes genomen, was op haar oude benen naar buiten gestrompeld, had dennentakken gehaald en klimop en hulst, die vol rode bessen was. Ze had de twee stoelen al groen, toen Dirk en Marie uit Loenen kwamen om te helpen versieren. Die hingen slingers om de deurpost en staken de vlag uit, en Marie greep met haar vlugge handen in de bak met schuurzand, liet het zand dan met een fijn straaltje op de vloer lopen en schreef in grote sierlijke krullen: 'Leve Bruid en Bruidegom'.

Al vroeg in de morgen kwamen de familieleden en vrienden uit Loenen, Beekbergen, Eerbeek en Hoenderlo naar de Woeste Hoeve gereden om de bruiloft mee te vieren. Er kwam al meer en meer drukte op het erf van wagens, die rolden over de hard bevroren grond, en paarden die stampten en snoven. Vrolijke stemmen klonken op in de heldere wintermorgen. Toen het bruidspaar in de versierde kamer binnenkwam, stond de tafel al vol geschenken. In het grote oude vertrek knetterde het haardvuur en er werd gelachen en gestoeid rondom de zware tafel. Steeds kwamen er nieuwe bruiloftsgasten aan. Het erf stond vol tilbury's en Utrechtse wagentjes en in de stal was bijna geen plaats genoeg voor de paarden.

Tegen de avond was het wat beginnen te waaien en de lucht betrok hoe langer hoe meer. Dikke sneeuwwolken stapelden zich over elkaar. Toen de laatste gasten vertrokken, joeg de sneeuw in kleine scherpe naaldjes naar binnen en een half uur later gilde de sneeuwstorm langgerekte tonen om het oude eenzame huis. Spoedig lag de gehele Woeste Hoeve in duisternis en waren de bewoners naar bed gegaan. De fijne jachtsneeuw kwam onder de deur en door de raamkieren naar binnen stuiven.

Gerrit, de jongste broeder, was met zijn kleren nog aan in bed gaan liggen, maar korte tijd daarna sloop hij zachtjes naar de haard, rakelde het ingerekende vuur onder de as uit, deed dat in een test* en ging er mee naar de deel. Daar wierp hij de test met de gehele inhoud in het hooi, schoof voorzichtig en zonder geluid de grendel van de kleine deur en verdween in de koude voortjagende sneeuwstorm van de gure winternacht.

Het hooi had snel vlam gevat en het vuur greep al spoedig in het rieten dak. Door de staldeur die was blijven openstaan, joeg een koude tocht naar binnen die in een oogwenk de hele hoeve in lichte laaie zette. De vlammen sloegen rode gaten in het rieten dak en kronkelden op in de zwarte lucht, waar ze gegrepen werden door de storm. De dikke binten kraakten en knapten als spaanders op een vuurhaard. Rode rookwolken builden tegen de rossig verlichte lucht op, woest loeiden de vlammen in de bulderende stormnacht, en een dwarrelende wolk van vonken stoof in een wervelwind ver over de besneeuwde heide. De vlammen floten en knetterden en grepen alles in hun kromme klauwen. De Woeste Hoeve was verloren.

Toen de andere dag in de grauwe morgen de dampende paarden van de diligence stil hielden bij de tot de grond afgebrande boerenplaats, droeg men de twee verkoolde lichamen van de jonggehuwden weg uit de smeulende en rookende puinhoop.

Gerrit was gevlucht naar de 'Onzalige Bossen', waar hij zich een tijdlang ophield, maar ten slotte werd hij door gebrek genoodzaakt zichzelf bij het gerecht aan te geven en hij stierf in de gevangenis.

Sinds die tijd zien de mensen af en toe in de buurt van de Woeste Hoeve en de Onzalige bossen een vlammend vuur over de heide dwalen wel zo groot als een brandende strobos en sommigen herkennen duidelijk een gloeiende man met een vuurkist in zijn hand. Men noemt het verschijnsel Gluënde Gerrit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:36

gloeiende gerrit....hm...heb nooit wat gemerkt/gezien daar...
toch weer eens opzoeken,die onzalige bossen :D