M_VE schreef:Dat je een nederlands paspoort hebt, kan ze niets schelen maar bij een nederlandse tongval wordt je meteen als 'ne gierigen ollander' beschouwd. Bij echte Belgen zit het er in gepeperd: Nederlanders=grapjes=discriminatie. Dat zit gewoon zo in het hersensysteem. (Belgen vinden Nederlanders namelijk een beetje vreemd vanwege hun ander gedrag. Oeioei, het moest maar eens 'anders' en tegen de regels zijn)Vandaar dat belgische kinderen dat ook overnemen van hun ouders. En kinderen uitten dat meteen, volwassenen houden dat voor zich of bewaren het voor 'het thuisfront'. Zo zal een volwassen belg ook niet meteen een nederlander discrimineren recht in het gezicht. Nu wil ik niemand over 1 kam scheren ( er zijn veel uitzonderingen), maar er zijn best veel van die belgen...
Sorry hoor, maar volgens mij zit dat maak-grapjes-over-de-Belgen even hard in het Nederlandse hersensysteem geroest. Nederlanders hebben minstens even veel grapjes over Belgen als wij over jullie hebben. Dat is écht geen argument.
En dat discrimineren, daar zie ik hier in Leuven (Vlaams-Brabant) niets van terug. Kan er deels ook aan liggen dat dit een studentenstad is, er veel buitenlanders (vooral Nederlanders) naar hier afzakken om te komen studeren en we het ook gewoon zijn. Ik kan me inbeelden dat dat in een kleiner dorp anders is.
Ik heb persoonlijk absoluut geen problemen met Nederlanders. Nationaliteit maakt voor mij geen enkel verschil, ik heb zelf ook een paar goede vrienden in Nederland. Wat ik wel duidelijk heb gemerkt, die paar keren dat ik de afgelopen jaren in NL was, is dat Nederlanders in mijn ogen meer open zijn. Een praatje maken terwijl je bij de winkel aan de kassa staat te wachten, zelfs midden in de nacht na het uitgaan in een verlaten Amsterdam-Centraal voelde ik me veiliger dan het (in vergelijking) kleine station van Leuven. Iedereen die we tegen kwamen na het uitgaan was vriendelijk, geen gezeik. Dat heb ik bijna standaard wél als ik bv. in Gent, Brussel of Antwerpen 's avonds op de trein sta te wachten.