Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:11

Rustig Bonte, blijven ademen.

Ja er bestaan honderden belgenmoppen en ja die komen te pas en te onpas boven, maar daar ga je toch niet druk over maken?

Dit topic is een tikkie generaliserend maar daar wordt niets verkeerd mee bedoeld, gewoon wat persoonlijke ervaringen van verscheidene mensen.

*nu ik erover nadenk, ja eigenlijk is mijn doel wel Nederlanders het leven zuur te maken gnagna }> :P * is dus niet serieus voor er iemand over struikelt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:12

ik had de eerste paar gelezen , toen kwamen de lange teksten :+ die sloeg ik maar over.
Dan las ik de laatste post ..
Dus vandaar . Sorry dan :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:13

Precious20 schreef:
Besef jij wel dat JIJ nu aan het discrimineren bent? :+ Heus niet alle Belgen zijn tegen Nederlanders... Jammer voor jou dat jij schijnbaar met de verkeerde Belgen in contact komt.

Inderdaad.
Ik ben ook een hollander maar over het algemeen ben ik niet dol op hollanders terfwijl ik belgen juistem over het algemeen geweldige mensen vind.
maar ik ken ook leuke hollanders en niet leuke belgen.
Heb je er wel eens aan gedacht dat jij duidelijk aangeeft niks met belgen te maken te willen heben?
Of mischien ben je wel precies de verkeerde tegen gekomen.

wednesday

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:18

Ik denk dat je met je dochtertje het niet zo moet opvatten! Geloof me in de kleuterklas wordt elke kleuter gediscrimineerd! Mijn neefje wordt vaak ook niet uitgenodigd op verjaardagsfeestjes omdat hij wat wilder is ( heeft een oudere broer dus kan goed van zich afbijten en de andere kleutertjes niet) en zo zijn er nog wel redenen! Maar je kan misschien eens met de andere ouders praten aan de schoolpoort ofzo? Ik kan me echt niet voorstellen dat alle volwassen mensen zo doen?
(ik heb enkel beginpost gelezen dus enkel daar een reactie op)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:21

Ai, ik als rasechte Belg mocht niet naar de meeste verjaardagsfeestjes omdat ik klein was en niet "mooi genoeg" was.... Misschien is er wel een andere reden dat je dochtertje niet mag naar verjaardagsfeestjes, hele stomme dingen die kinderen nu eenmaal heel belangrijk vinden om stom over te doen. :)

Nu is het "ik ben nederlander en dus buitenlander en word dus gediscrimineerd" een stuk makkelijker natuurlijk. Dat klinkt leuker dan "mijn dochtertje word, net als vrijwel elke kleuter, af en toe uitgestoen".

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:22

Mar_ schreef:
KiWiKo schreef:
mijn vriendje woont in hoogstraten......... en in die paar maanden dat ik daar geregeld kom heb ik heel veel hele leuke belgen leren kennen.........

denk dat een hoop bij jezelf ligt :)

Als je er nog maar een paar maanden komt, steeds in hetzelfde dorp, kan ik me voorstellen dat je zo denkt :).

Eh, Hoogstraten is een stad, he. Geen dorp! ;) :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:23

Phara heeft een punt......... misschien eerst eens eigen nest onderzoeken voordat je de andere aanvalt

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:31

Ik ben zo'n grensgevalletje... pappie is Nederlands, mammie is Belgisch, geboren in Belgie en in Belgie naar school, maaaar woon dan weer in Nederland :)
(achja, Nederland, 2 minuten van de grens, maar dat is hier in Baarle-nassau / Baarle-hertog toch al zo vaag...) Ik heb nog nooit last van discriminatie gehad , terwijl mijn accent op en top nederlands is. Het is hier gewoon zo doodnormaal dat we door elkaar leven... Volgend jaar ga ik in Antwerpen studeren en dan zal mijn 'hollands zijn' ongetwijfeld wat meer opvallen :) maar ik heb er totaaal geen probleem mee dat ze me voor 'hollands' aanzien of me er voor uitmaken... het is tenslotte toch zo, en ik ga mezelf echt niet veranderen :Y)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:35

Oprtalj schreef:
Mar_ schreef:

Als je er nog maar een paar maanden komt, steeds in hetzelfde dorp, kan ik me voorstellen dat je zo denkt :).

Eh, Hoogstraten is een stad, he. Geen dorp! ;) :D

Oehh sorry :+ :D

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:39

Waarschijnlijk gaat niemand dit boeiend vinden
Maar ik kan beter overweg met Nederlanders dan Belgen.
Ja er zijn luidruchtige Nederlanders, maar ook luidruchtige Belgen. En ik vind Nederlanders eerder recht voor de raap, terwijl de meeste Belgen rond de pot blijven draaien & achter je rug gaan roddelen (dit is natuurlijk persoonlijke ervaring)
Belgen 'steuken' meer in mijn ogen dan een Nederlander, en een Nederlander is 'grof' omdat hij geen blaadje voor de mond neemt.
Voila, dit was mij zeer boeiende mening :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:37

Ts, ik weet niet hoe lang je al in Lommel woont maar ik ben geneigd om te zeggen: geef het wat tijd!

Zelf ben ik (Nederlandse) Brabantse en een uurtje over de grens verhuisd en ik herken heel erg goed waar je doorheen gaat. Ik stond op een manege, was er dagelijks bezig, kwam naar de kantine om contacten te leggen en het heeft 6 maanden geduurd eer er mensen hallo terug zeiden als ik ze groette. Ik heb me in het begin echt heel eenzaam gevoeld in Belgie. Was ik de weg kwijt en mensen hoorden mijn accent dan reden ze snel door (vooral ouderen), zei ik iets enthousiast dan was ik weer 'die arrogante Hollandse', mijn buren konden me absoluut niet zetten en het heeft lang geduurd voor ik snapte dat het heel goed kon zijn dat mensen waar je mee zat te praten dat niet deden omdat ze je aardig vonden maar om je op een kwaadaardige manier te beroddelen met mensen die een hekel aan je hadden.

Nu woon ik alweer bijna 8 jaar hier en de tongval en woordkeuze begint Vlaams aan te doen, ik heb hier best wat vrienden en goede kennissen, de buren maken graag een praatje en de mensen weten nu van mij dat ik niet arrogant ben en ik heb de verfijnde Vlaamse communicatie op leren pikken.

Belgen hebben tijd nodig om je te leren kennen, zijn nogal eens 'wat de boer nie kent da vreet ie nie'-ingesteld en spreken zich niet vrijuit uit over dingen ('je kunt daar wel gelijk in hebben, maar...' betekent gewoon: 'WAT een onzin!') en beleefdheid is geen vriendschap, integendeel, hoe botter de Belg hoe eerlijker en hoe beter de vriendschapsband!

Ik kan me voorstellen dat het je nog eens extra pijn doet omdat het niet om jezelf gaan maar om je kind in deze, maar het komt echt goed als je de sociale codes probeert op te pikken en de mensen tijd geeft om jou en je gezin te accepteren. Want eenmaal opgenomen in de gemeenschap zit je er ook in hoor :D

Kim, Hoogstraten is grensstreek, dat kun je echt niet vergelijken, daar wonen zoveel 'Hollanders'... de behoudende Belgen zijn daar allang vertrokken!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:42

Citaat:
hoe botter de Belg hoe eerlijker en hoe beter de vriendschapsband

Aha, dus hoe botter ik ben hoe beter eigenlijk? *begint vanaf morgen te oefenen op Nederlandse studiegenoten }:) *

Al heb je wel een punt. Ik hou wel van 'steekspelletjes' en sarcasme, maar dat moet ik niet bij elke willekeurige Belg proberen :P .

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:48

Hihi Urielle, op mijn manege in Hamont waren de Nederlanders de grootste gangmakers en heel leuke mensen waar we veel mee op terrasjes zaten, buitenritten maakten,... Alleen hun kinderen waren soms nog 'apart' (lees: druk, lawaaierig ed, nu zal het er ook wel aan liggen dat ik een heel rustig kind was net als mijn zus waar mijn ouders gerust een hele avond op restaurant konden zitten met ons en wij ons uren konden gedragen zonder dat we druk werden :D) maar inderdaad wat je zegt over 'wat de boer niet kent, dat vreet die niet' geldt grosso modo wel.
Er blijft gewoon een cultuurverschil,
een tip: kijk bv eens naar wegmisbruikers en let goed op wat er gebeurt bij Nederlanders en Belgen die ze staande houden :D Heel grappig om de verschillen te zien.
Ik denk dat de cultuurverschillen ook over het hoofd worden gezien door het feit dat we dezelfde taal spreken. Als je in Duitsland bent accepteer je al sneller dat ze anders zijn omdat ze een andere taal spreken denk ik

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:53

M_VE schreef:
Dat je een nederlands paspoort hebt, kan ze niets schelen maar bij een nederlandse tongval wordt je meteen als 'ne gierigen ollander' beschouwd. Bij echte Belgen zit het er in gepeperd: Nederlanders=grapjes=discriminatie. Dat zit gewoon zo in het hersensysteem. (Belgen vinden Nederlanders namelijk een beetje vreemd vanwege hun ander gedrag. Oeioei, het moest maar eens 'anders' en tegen de regels zijn)Vandaar dat belgische kinderen dat ook overnemen van hun ouders. En kinderen uitten dat meteen, volwassenen houden dat voor zich of bewaren het voor 'het thuisfront'. Zo zal een volwassen belg ook niet meteen een nederlander discrimineren recht in het gezicht. Nu wil ik niemand over 1 kam scheren ( er zijn veel uitzonderingen), maar er zijn best veel van die belgen...

Sorry hoor, maar volgens mij zit dat maak-grapjes-over-de-Belgen even hard in het Nederlandse hersensysteem geroest. Nederlanders hebben minstens even veel grapjes over Belgen als wij over jullie hebben. Dat is écht geen argument.

En dat discrimineren, daar zie ik hier in Leuven (Vlaams-Brabant) niets van terug. Kan er deels ook aan liggen dat dit een studentenstad is, er veel buitenlanders (vooral Nederlanders) naar hier afzakken om te komen studeren en we het ook gewoon zijn. Ik kan me inbeelden dat dat in een kleiner dorp anders is.

Ik heb persoonlijk absoluut geen problemen met Nederlanders. Nationaliteit maakt voor mij geen enkel verschil, ik heb zelf ook een paar goede vrienden in Nederland. Wat ik wel duidelijk heb gemerkt, die paar keren dat ik de afgelopen jaren in NL was, is dat Nederlanders in mijn ogen meer open zijn. Een praatje maken terwijl je bij de winkel aan de kassa staat te wachten, zelfs midden in de nacht na het uitgaan in een verlaten Amsterdam-Centraal voelde ik me veiliger dan het (in vergelijking) kleine station van Leuven. Iedereen die we tegen kwamen na het uitgaan was vriendelijk, geen gezeik. Dat heb ik bijna standaard wél als ik bv. in Gent, Brussel of Antwerpen 's avonds op de trein sta te wachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:00

tja daar noem je ook de steden.... :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:01

Citaat:
Belgen hebben tijd nodig om je te leren kennen, zijn nogal eens 'wat de boer nie kent da vreet ie nie'-ingesteld en spreken zich niet vrijuit uit over dingen ('je kunt daar wel gelijk in hebben, maar...' betekent gewoon: 'WAT een onzin!') en beleefdheid is geen vriendschap, integendeel, hoe botter de Belg hoe eerlijker en hoe beter de vriendschapsband!

Daar heb je in grote maten gelijk in. Enkel de mensen die ik écht niet moet, worden genegeerd of kortaf geantwoord. Bij mensen die ik nauwelijks of net ken ga ik subtiel mijn mening geven, en bij goede kenissen zeg ik gewoon waar het op staat.
Verleden jaar op vakantie hadden we nederlandse vrienden gemaakt en na de eerste BBQ zeiden ze dat we eerst in hun ogen stil, gesloten leken en met weinig karakter, maar dat we loskomen en dan ongelooflijk luidruchtig kunnen zijn :Y)

Discriminatie zie ik in Tienen helemaal niet, wist niet eens dat dat bestond tussen nederlanders en belgen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:02

pharagirlke schreef:
tja daar noem je ook de steden.... :D

Dat deed ik dan ook met opzet. Gent, Brussel en Antwerpen zijn dan ook vergelijkbaar met Amsterdam qua grootte en centrale ligging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:09

Weet het :D Maar dat zijn dus ook steden waar ik me helemaal niet veilig voel en waarschijnlijk om dezelfde redenen :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:14

Dorienn schreef:
Daar heb je in grote maten gelijk in. Enkel de mensen die ik écht niet moet, worden genegeerd of kortaf geantwoord.

Dat is netjes van je :)
Ik kende dat nl. zo ook uit Nederland, als je iemand niet moet dan negeer je die gewoon, dus ik vond het heel pijnlijk te ontdekken dat mensen waar je al een half jaar bijna dagelijks koffie mee drinkt en 'een klapke mee doet' je soms niet eens aardig vinden. :o Daar was ik in het begin toch echt wel door gekwetst en van ondersteboven.
Na 8 jaar in Belgie ben ik overigens zelf ook een stuk terughoudender in mijn communicatie en aanbieden van vriendschappen geworden! Ik begin in te burgeren :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:18

Thioro schreef:
Citaat:
hoe botter de Belg hoe eerlijker en hoe beter de vriendschapsband

Aha, dus hoe botter ik ben hoe beter eigenlijk? *begint vanaf morgen te oefenen op Nederlandse studiegenoten }:) *

Al heb je wel een punt. Ik hou wel van 'steekspelletjes' en sarcasme, maar dat moet ik niet bij elke willekeurige Belg proberen :P .

Hihihi, wat heb ik nu weer ontketent? :)
Ik bedoel meer, dat als er echte vriendschap zit, Belgen meer uit hun schulp komen en dus eerlijker (en botter :+ ) dingen tegen je gaan zeggen. In het begin zag ik vriendelijkheid voor vriendschap aan, en dat bleek dus pure beleefdheid (want o, achter mijn rug om... :oo )

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:29

Heb ook jaren in Belgisch Limburg gewoond en ben uiteindelijk terug naar Nederland gevlucht. Ik herken heel veel van TS.
En een aantal mensen die nu zo lekker zeggen: kijk eerst eens naar jezelf hebben nooit in de situatie gezeten die TS beschrijft.
Is zo lekker makkelijk... ligt altijd aan jezelf terwijl je een probleem ervaart en er iets mee wil, bijvoorbeeld een lusiterend oor en begrip.
Hebben deze mensen zelf ergens gewoond waar ze je echt niet willen accepteren, waar je altijd de Hollander blijft?
nee hoor, het waren andere redenen dat ik terug ben gegaan. Ik heb er prima mensen leren kennen maar het feit blijft dat het heel moeilijk is om in bepaalde dorpen erbij te komen.
Ik geloof dat vooral de directheid van deze Hollandse dame wel eens voor shock-effecten kon zorgen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:33

Als je geen belg wil worden, wat zoek je dan in België? Als je zo happy bent in nederland blijf je toch gewoon daar? Niemand dwingt je toch om hierheen te komen. :)
Overigens ben ik net zo direct als de gemiddelde nederlander en daar heeft mijn omgeving niet echt moeite mee. IK denk dat er wel wat meer mee speelt dan direct- en duidelijkheid.

Ik snap niet dat iemand naar een ander land kan verhuizen en daar met de mentaliteit gaat wonen van "en nou passen jullie je allemaal maar es aan, aan MIJ"
Als je met zo'n mentaliteit mij benaderd (en ik spreek nu effe voor mezelf) moet je idd niet meer dan koele beleefdheid verwachten :D

Dat belgen achterbaks zijn vind ik ook wel meevallen, als ik de topics hier op bokt lees, ziet het er naar uit dat nederlanders dáár ook wat van kunnen... Misschien is dat niet volksgebonden maar mensgebonden. :) Al eens over nagedacht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:42

Phara, omdat er best wat vooroordelen leven blijkbaar.
Toen ik net in Belgie woonde en blij was als ik lekker had gereden met mijn toenmalige paard (en ook niet meer meldde dan dat met een brede grijns) dan hoorde ik achteraf over allerlei geroddel over 'die arrogante Hollandse'. Immers: alle Nederlanders zijn arrogant dus ik zou dat ook wel zijn, dacht dat ik Anky was etcetera :\ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:46

Dan kom je dus slechte mensen tegen want op onze manege leeft dat helemaal niet. Daar heeft ook een tijdje een nederlandse rondgelopen en die deed alles waardoor mensen haar arrogant kónden vinden, maar het was een heel sympathiek, down to earth mens en iedereen had haar graag :D

(voorbeelden: haar paard moest bij het rijden klassieke muziek op in de binnenbak, ze moest haar cola altijd in een champagneglas hebben en ook kwa houding echt zo'n dametje... Niet het type huis-tuin-en-keukenruiter dat op onze manege rondloopt, ze sprong er echt uit kwa kleding en lichaamshouding)

Dus dat hangt echt af van in welk groepje je komt, ik weet dat bv de mensen van hier zeggen dat de ruiters van Kattevenia allemaal arrogant zijn... En dat zijn toch echt vnl Belgen (zal vast wel een nederlander tussen zitten ergens)

Dat heb je soms gewoon. Heb je in Nederland ook wel hoor.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:48

pharagirlke schreef:
Als je geen belg wil worden, wat zoek je dan in België? Als je zo happy bent in nederland blijf je toch gewoon daar? Niemand dwingt je toch om hierheen te komen. :)
Overigens ben ik net zo direct als de gemiddelde nederlander en daar heeft mijn omgeving niet echt moeite mee. IK denk dat er wel wat meer mee speelt dan direct- en duidelijkheid.

Ik snap niet dat iemand naar een ander land kan verhuizen en daar met de mentaliteit gaat wonen van "en nou passen jullie je allemaal maar es aan, aan MIJ"
Als je met zo'n mentaliteit mij benaderd (en ik spreek nu effe voor mezelf) moet je idd niet meer dan koele beleefdheid verwachten :D

Dat belgen achterbaks zijn vind ik ook wel meevallen, als ik de topics hier op bokt lees, ziet het er naar uit dat nederlanders dáár ook wat van kunnen... Misschien is dat niet volksgebonden maar mensgebonden. :) Al eens over nagedacht?

1. Omdat je partner er woont bijvoorbeeld?
2. En wie zegt dat ik verwachte dat men zich aan mij moest aanpassen?
3. Gewoon, normaal doen, dat was alles.
En je laatste alinea is off-topic.