Wie heeft er een poetsvrouw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:13

Carriere bedoel ik niet per se meer verdienen, trouwens. Carriere kan ook gewoon zelfontplooiing zijn.

Maar goed, ik ben zelf een uitgesproken persoon en ik bedoel natuurlijk niemand te beledigen hier!

Ik begrijp dat er soms momenten zijn waarop je een stap terug moet/kunt/wilt doen. Niets mis mee.

Mijn vraag was overigens precies wat Ikdoemaarwat zei: is het niet lastig om een vreemde in je huis toe te laten?

Wij hebben daar wel moeite mee, het is toch ons plekje en dat zou raar zijn (sorry weer dat woord) als er iemand rondloopt en zich ermee zou gaan bemoeien. Ook al scheelt dat werk in de week.

quadripes

Re: Wie heeft er een poetsvrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:15

@ Geerke: mijn man is ook echt goed en secuur in het huishouden. Weliswaar niet altijd in de volgorde zoals ik het zou doen, maar toch, het wordt uiteindelijk altijd schoon.

Ik doe de afwasmachine altijd want daar maakt hij een rommel van (legt alles heel onlogisch erin) en hij doet de was, want daar maak ik weer een rommel van.

Verder doen we alles een beetje verdeeld. We proberen dan niet te kritisch naar elkaar te kijken. Je moet het ook een beetje durven loslaten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:19

Mijn schoonmoeder komt op donderdagavond eten en dan doet ze direct de strijk wegwerken en nog wat kleine dingetjes.
Om de week komt ze de badkamer, het toilet en de keuken doen.
De ene keer doet ze iets meer dan de andere keer.
Ook ik ben nooit thuis en als ik dan thuis ben, heb ik niet altijd zin en energie om ook nog eens te gaan soppen :(

1 x per 2 à 3 maanden komt een bevriende ramenwasser de ramen doen, hebben 5 ramen, waar je niet bij kunt aan de buitenkant

Mijn vriend doet 2 x per week het vuilnis, stoffen en zuigen.
Verder doet hij ook dse boodschappen, dus ik ben poepsie verwend maar heb weer andere kwaliteiten ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:21

Raiza schreef:
Mijn man werkt zelf ook 40 uur en daarbij is er thuis altijd een hoop te doen. Paarden staan aan huis, en in de winter valt het mee, maar momenteel is hij 's avonds bezig met de weides in orde houden, dus kunstmest gooien, uitmaaien, onkruid spuiten, bak slepen, en de tuin bijhouden, heg snoeien (hele lang heg van zo'n 60 meter en 3 meter hoog, bovenop moeten alle toppen met de zaag gedaan worden vanaf een ladder, dus dat duurt dagen als het in de avonduren moet).
Verder is het iedere paar weken hooi, vlas etc halen wat ook allemaal in de avonduren moet.

En als er een keer een paar uurtjes zijn dat er niet gewerkt hoeft te worden is het ook wel eens fijn om samen iets leuks te doen ;)
Werken is prima, maar je moet af en toe ook even kunnen bijtanken en leuke dingen doen.

Hier is dat ook zo, wij hebben iemand voor 4 uur in de week op vrijdag....heerlijk. Is een heel net iemand waar het super goed mee klikt. Ook dat vind ik belangrijk, niet bang van de honden, we hebben er tenslotte 4....
Mijn man heeft hier 6,5 hectare land bij te houden, zie bovenstaande, incl.afrasteringen etc. Het zijn hier niet alleen de 4 paarden buiten, maar ook een kleine kudde schapen die je moet ontwormen, hoefjes snijden, omweiden etc. (op het moment iets meer als 20 dieren, maar we gaan er nog bijkopen). Verbouwingen in het huis.
Nou als ie dan nog mee moest helpen in huis....nee dat gaat niet, je moet ook zorgen dat je het volhoudt :o

Ik werk dan wel nog "maar" 32 uur in de week, maar ernaast doe ik een HBO studie in de avonduren, graduaat boekhouden, nu dat is toch wel zwaar, als je dan in het weekeinde nog 2 jonge borders van een jaar traint aan de schapen, dan heb je niet veel fut om nog alleen aan je huis te beginnen.
Ik regel de was, afwas, opruimen etc, en het afstoffen, stofzuigen, dweilen, sanitair en de ramen doet de poetsdame, die kan dat veel efficienter en beter als ik :+
En inderdaad, hier in belgie kan dat op dienstencheques, super geregeld. Die mensen krijgen ook wel een net salaris en maaltijdcheques.
Gaat via een poetsburo, vind ik wel prettig, is alles goed geregeld. Ik ben zo ontzettend blij dat we haar hebben!

Vooral nu ik geveld ben met Pfeiffer, ik zou niet weten hoe ik op het moment alles moest regelen zonder hulp....

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:23

weet je wat ik zo leuk vind aan jullie reactie's :

iedereen is blij met haar zijn poetsmiep, ondanks dat veel
mensen het een baan van niks vinden.
dat wil maar zeggen dat we ze hard nodig hebben, en het dus
ook belangrijk werk is.

mijn moeder heeft ook een poetsmiep twee keer per week, ze vind het heerlijk. als ze klaar is en mijn moeder toevalig thuis is gaan ze altijd gezellig een bakkie doen. even bij kletsen, heerlijk
vinden ze dat !

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:32

Nou, ik heb veel respect voor poetsvrouwen. Vaak ondergewaardeerd werk maar oh zo nodig!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:33

helemaal waar :j
lang leve de schoonmakers!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:33

Super om allemaal van die positieve, blije reacties te lezen :) ,want ik maak ook schoon bij anderen. Mijn werk was enkele jaren geleden gestopt bij DSB (ja die ;) ) en ik ben in de zorg bij mensen huisjes gaan doen.
Heb ook een particulier huis die via pgb gaan (wit), die wilde zelfs meer betalen per uur zodat niet al mijn geld naar de belasting gaat.
Heb ook het idee dat iedereen me waardeert, dat gevoel was bij mijn vroegere baan zeer ver te zoeken, als ik dat toen allemaal eerder had geweten, was ik daar ook veel eerder gestopt destijds.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:40

Ik zou het denk ik ook wel fijn vinden om een hulp te hebben.

Ook ik werk "maar" 32 uur, heb de paarden aan huis staan, heb 3 hondjes, geef les en doe de administratie van manlief (eigen baas) en dan ook nog het huishouden.

Moet eerlijk bekennen dat het wel te doen is, oké het is niet altijd even super schoon maar er kan altijd iemand binnen komen.

Enige nadeel is echter wel dat mijn dag meestal pas om 00:00 uur / 00:30 uur eindigt....

Maar ja nu nog de stap zetten om een hulp te nemen.... er loopt toch een "vreemde" door jouw huis...

O, ja manlief kan heel goed helpen hoor (deed hij voordat wij verhuisd waren en voordat hij eigen baas werd ook) maar hij werkt nu bijna 60 uur in de week en vind dat ik niet van hem kan verlangen om ook nog eens de stofzuiger te pakken. Zeker nu alles buiten bij ons nog niet helemaal af is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:41

@Jarco: ik geloof niet dat er iemand hier in dit topic die een hulp heeft zei dat het een baan van niks is :o

Ik denk dat dat idee eerder van mensen komt die er niets mee van doen hebben, die dus zelf geen hulp hebben...
Heel belangrijk daarbij ook dat je iemand hebt waar je goed mee overweg kan. Diegene is tenslotte wel in jouw huis bezig.

En als ik zie hoe goed onze "poetsmiep" haar job doet, nou alle respect hoor...ik zou het zo goed niet kunnen!
Maar los daarvan, mijn filosofie is altijd al geweest mensen in hun waarde laten, ongeacht wat voor beroep ze doen ;)

@Nesy: ja dat idee dat er een "vreemde" door je huis loopt moest ik ook aan wennen, maar na een tijdje is diegene geen vreemde meer, je raakt er vertrouwder mee, wij drinken bijv. samen koffie in de pauze en kletsen nog wat....zo kan het ook.
Nu ben ik dan wel meestal thuis als ze komt, maar ook als ik eens weg moet voel ik me daar prima bij.
Het stukje vertrouwen zul je in de loop van de tijd moeten opbouwen....

Voordeel ook wel dat het bij ons via een buro gaat, ik heb vroeger wel al eens iemand particulier gehad, daar zou ik niet meer snel aan beginnen, net zoals ik ook niet meer iemand binnen de familie zou willen, dat werkt ook niet, levert vaak veel ergernis op :+

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:54

heb er ook overnagedacht.

maar wat is nou het gemiddelde uurloon voor een schoonmaakster???

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:03

Officieel zou ik 10 euro per uur aan mijn schoonmoeder moeten betalen, onofficieel deponeer ik iedere keer 25 eurie in de spaarpot :P

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:16

Ik heb al eerder gereageerd, maar op de vraag van hoe vindt je iemand die je vertrouwt en in je huis toe laat, kan ik geen antwoord geven.
De eerste poetsvrouw die ik had, nam haar zoontje van 3 mee en die moest dan spelen in mijn huis. Ze voerde hem mijn koek en pakjes drinken op. Daarbij deed ze alles met de franse slag. Dus die heb ik na 4 keer opgezegd.
Ook mevrouw 2 ergerde ik mij rot aan. Ze deed wel dingen, maar niet meer dan dat zij nodig vond. Wel stofzuigen, maar alleen afstoffen als ik er om vroeg. Mijn kantoor en slaapkamer sloeg ze regelmatig over. De spinnenragen hingen er nog steeds als ik thuis kwam. Van de 3 werkuren nam ze ook nog een half uur pauze. Nou ja zeg. Als ik wel een keer thuis was dan bleef ze gewoon zitten, nadat ik zei zullen we weer aan de slag.Omdat ik fulltime werk, kwamen ze als ik er niet ben. Ze kwamen later dan afgesproken en gingen ook eerder weg.
Ik heb een fulltime baan, 6 paarden, 3 katten en 4 honden. Een groot erf en wat land erbij, maar voor mij nooit meer een poetsvrouw. Liever in de troep dan die ergenis.
Overigens heb dezelfde ervaring met klusjesmannen etc.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:46

Sja, het wordt voor mij de eerste poetsvrouw die ik in huis haal. Ik weet dus niet wat ik moet verwachten, wel heb ik hele goede afspraken gemaakt met het bedrijf waar ze voor werkt. Als het mij niet zint, wordt er een andere poets aangewezen. We hebben klaar en duidelijk alles doorgesproken en ze weten dat het goed moet gebeuren vandaar dat ze ook 8 uur per week bij mij kan komen werken. Op woensdagmiddag ben ik er niet bij. Ik kom om 12:30 de deur openen en dan moet ik ook gaan werken. Om 16:30 ben ik afgewerkt en zij ook, dan kom ik nog even goeiedag zeggen. Ze heeft recht op 2 x een pauze van 15 minuten. Uiteraard als ik er niet ben, kan ik het niet controleren. Maar mocht ze de kantjes er vanaf lopen, dan kom ik daar snel genoeg achter. Ik betaal haar voor 4 uren en ik hoop dat zij het werk ook netjes verricht zoals afgesproken.
Er zijn vrij zware sancties vanuit het poetsbedrijf als de poetsvrouw haar afspraken niet nakomt. Ook uiteraard als 'werkgever' moet je je afspraken nakomen. Ik moet het allemaal dus nog even afwachten maar ik heb er wel een goed gevoel over. Vrijdagmiddag ben ik wel thuis, dan kan ik ook een beetje meevolgen hoe ze nu eigenlijk werkt. Niet om te controleren maar misschien heeft ze nog handige tips en trucs. En aangezien ik vrij ben was ik van plan om buiten de ramen te lappen terwijl zij binnenshuis alles poetst en afstoft. Dan is het echt allemaal schoon.
Bovendien hebben wij in week 36 een bouwploeg in huis die onze woonkamer en eetkamer helemaal opnieuw met natuurpleister gaan stukken, vervolgens komt er een parketvloer in de woonkamer en een nieuwe laminaatvloer in de eetkamer. Deze poetsvrouw komt de 2 dagen na de werken ALLES poetsen en de vloeren boenen! Daar alleen al ben ik zooo blij mee. Ik moet namelijk vrijwel meteen weer gaan werken en zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:54

Ik vind het niet zo'n probleem om een "vreemd" persoon in mijn huis te laten.
Ik ben er zelf eigenlijk nooit als onze poetsvrouw komt, alleen als ik toevallig een keer vrij heb.
Ze doet haar werk goed, legt meestal een kort briefje neer wat ze die week extra gedaan heeft (bv. keukenkastjes, ramen of kelder) en vaak kondigt ze de week ervoor aan wat ze volgende week "extra" wil doen, zodat ik bv van te voren kan zorgen dat de kelder opgeruimd is (alles over de datum weggooien) etc.
Ik heb haar via via, dus had wel referenties, en ze poetst inmiddels 1x per 2 weken een middag bij mijn ouders (dingen die mijn moeder niet goed meer kan na haar heupoperatie zoals plinten etc) en 1x per 2 weken bij mijn tante, en die zijn ook allemaal erg tevreden.
Ze heeft een sleutel van het huis en als ze een keer op een andere dag komt dan normaal dan laat ze het even weten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:59

Ik hoef nooit een poetsmiep in huis :n
Heb een kerel die heel snel en handig het huis schoonmaakt :D
(en ik ben van de was :P)

Maarre als ik vrijgezel was? Dan was ik absoluut op zoek gegaan naar een poetsmiep! :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:04

Ik wil heel graag een poetsmiep (tikje denigrerende naam trouwens, maar in werkelijkheid alle respect). Nu voornamelijk omdat ik een hekel heb aan dat schoonmaken, straks omdat ik weer met een opleiding begin, naast een fulltime baan en de tijd wel erg krapjes wordt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:06

Het idee van een vreemde in huis heeft me ook lang tegengehouden. Ik bedoel, ik ben werken en zij is in mijn huis bij mijn katten, honden en paarden. Er liggen nu niet meteen hele dure spullen in huis maar het is wel je eigen spul. Ik zorg ook dat er geen cash in huis is. Er slingert bij ons wel regelmatig wat briefgeld in de rondte. Niet veel, maar 50 euro is makkelijk meegenomen als het op de schouw ligt. Maar goed, ik ga er niet vanuit dat ze het vertrouwen zal beschamen. Heeft ze alleen maar zichzelf mee want ze wordt dan op staande voet ontslagen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:46

Handig topic, ik wil een poets :D
Al tijden wil ik het maar iedere keer houdt dat vreemde in mijn huis me tegen.

Ik heb het jaren geleden ook bij andere mensen gedaan en weet dus dat ze betrouwbaar kunnen zijn, maar ik heb ook een fulltime eigen zaak en ze zou hier dus ook alleen rond moeten lopen en ja er ligt hier ook weleens geld en andere prive spullen (administratie, belasting, kortom post aangaande de zaak en mezelf) en het lijkt me niet prettig dat de poets weet wat de omzet van het kwartaal geweest is maar ja...als ik er mee bezig ben ligt het weleens op mijn bureau he.

Maybe toch maar weer eens serieus aan gaan denken....een zaak met alles erop en eraan en een paard en een hond en sociale verplichtingen zorgen ervoor dat ik op de meest rare tijden bezig ben met de was en het huishouden want tsja...het is hier dus wel altijd schoon....ik kan niet tegen troep, gaat mijn hoofd van tollen dus ik zal wel moeten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:24

Welshcobfan schreef:
Ik hoef nooit een poetsmiep in huis :n
Heb een kerel die heel snel en handig het huis schoonmaakt :D
(en ik ben van de was :P)

Maarre als ik vrijgezel was? Dan was ik absoluut op zoek gegaan naar een poetsmiep! :D

Als ik vrijgezel zou zijn, dan had ik geen poets nodig. Mijn man is een troep maker!
Die kan echt niks opruimen :n
Dat is dan ook het enige waar ik in mijn huwelijk ruzie over heb :D
Nudat hij elke vrijdag thuis gaat zijn zei hij direct: Als je maar niet denkt dat ik dan elke vrijdag ga poetsen :+
Mij best, maar doordat hij vrijdags thuis is gaat het nog meer vuil worden en neem ik dus een poets in huis!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:02

ooh zou zeker wel een poetsmiep (wel beetje rotbenaming hoor) willen, werk 6 lange dagen per week en ook vriendlief maakt lange dagen. Maar mn vriend vind het echt overbodige luxe, tja zit ook wel wat in. Hebben klein huisje, maar toch... is vaak lang niet zo netjes en schoon als ik zou willen....

Zou overigens nooit familie laten poetsen, dat vind ik dan toch te persoonlijk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:09

Ik ben zelf poetsmiep :D Wel bij ouderen, en mensen die revaliderend zijn.
Ik heb meerdere mannelijke collega's hóór, sommige klanten schrikken zich een hoedje haha

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:53

Ik ben ook een poets, het bevalt mij super om bij andere te poetsen. Op deze manier kan ik extra dingen doen voor onze pony en dergelijke. Het is maar goed dat mijn adresjes niet bij mij thuis komen :o hier gaat ook poets adressen en pony voor.

Ik werk om de week in een huis, en elk huis heeft zijn eigen dingen die meer aandacht nodig hebben.
Standaard is idd badkamer, sanitair, keukenkastjes buiten kant, stoffen, zuigen en dweilen en deuren. Het ligt aan het hoe groot het huis is hoeveel dingetjes ik meer kan doen (randjes meenemen, stopcontacten ed). Elke keer heeft een andere kamer wat meer aandacht, aangezien 3 uur niet veel is. Ik bekijk welke kamer nodig is op het moment dat ik het huis doorga om ramen open te zetten. Ik hoor geen klachten hihi, elk huis heeft een schriftje waarin verzoekjes gedaan kan worden. Ik ben ook maar een mens die dingen kan vergeten, niet meer zie of wat dan ook en vindt het fijn als ze het me melden. Daarom het schriftje, ook heel handig dat ik geen dingen ga doen die ze zelf gisteren al gedaan hebben.

Ik begrijp mensen die het niet fijn vinden om een vreemde in huis te hebben. Kan ik me heel goed voorstellen, ik heb er ook 1 gehad die de eerste 3 x aanwezig waren, daarna heb ik ze niet meer gezien, dus neem ik aan dat ze me vertrouwen :D Het moet gewoon klikken in het kennis makings gesprek, zou het niet klikken van mijn kant af ga ik er ook niet werken, ik ben alleen in hun huis en ik moet het leuk vinden om voor die mensen het huis bij te houden.

Aan twijfelaars kan ik alleen als tip geven, neem de tijd om kennis te maken, loop met hun het huis door en laat alles zien. Bespreek goed wat ze standaard moeten doen. Wees desnoods de eerste paar keer aanwezig in je huis (lol loop ze daarbij niet voor de voeten). Voelt het van jou kant niet lekker niet doen, blijf je twijfelen wees eerlijk naar je poets, en vraag of je voor een paar keer kan afspreken met hem/haar om te kijken of het je bevalt.

Ik ken meerdere poetsen, en allemaal werken ze het liefst in een leeg huis, puur omdat je lekker kan doorwerken zonder dat je rekening hoeft te houden waar je de spullen laat liggen (stofzuiger doeken ed)
tijdens het werken in een ruimte. Vooral al de overloop klein is en je daar spulletjes neer wil zetten om bijvoorbeeld de badkamer leeg te hebben voor de sopbeurt. Niets vervelender als iemand over de stofzuiger snoer struikelt *D