Jong samenwonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:01

Ik ben met mijn 19 de samen gaan wonen. En ik ben nu 25, en woon nog steeds met die jongen samen!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:08

Ik was 18 toen ik het huis uit ging en ging samenwonen met mijn (nu) ex. Een half jaar later ging het uit, heb daar nog 2 weken gewoond en toen kwam ik mijn huidige vriend tegen. Kende hem net 2 dagen (en was net anderhalve week 19) en toen ben ik bij hem in getrokken, noodgedwongen omdat ik niet echt een plek had om te wonen. Een maand later ben ik vertrokken naar Nieuw Zeeland voor 3 maanden, en nu ik terug ben woon ik gewoon weer bij hem. Hij is 6 jaar ouder. Absoluut geen spijt van, ondanks dat het vast onverstandig/irrationeel/impulsief/alle drie tegelijk is geweest. Inmiddels zijn we iets van een half jaar samen ofzo, we hebben 2 katten en ik vind het helemaal geweldig om met hem in 1 huis te wonen.

We betalen gewoon allebei de helft van de vaste lasten. Omdat ik bij hem ben ingetrokken staat alles nog op zijn naam dus maak ik maandelijk het geld naar hem over. tzt komt er een gezamelijke rekening, nu wil ik dat nog niet :)

@Yelly: je zult zeker de eerste maand wat vage reacties krijgen van je omgeving (heb ik ook gehad) maar daarna merkte ik vooral dat iedereen het heel gaaf vindt.

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:45

Ik ben 17 & woon ook samen.
Als je er zelf aan toe bent? waarom dan niet :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:54

Wij zijn op ons 19e gaan samenwonen omdat het thuis bij mij niet zo lekker liep, we hadden toen een jaar wat met elkaar.
Intussen wonen we nu in augustus alweer 10 jaar samen (inmiddels getrouwd)
Toch zou ik kijken om misschien nog een jaartje of twee zeker thuis te blijven, lekker sparen en de kat uit de boom kijken.
Of je moet het thuis echt zat zijn of veel kostgeld moeten betalen.
Maar het kan gewoon wel om met 18 samen te gaan wonen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:13

Ik ben 20 (sinds April) en me vriend is 26 (in September word ie 27).. wij wonen sinds Januari 2009 samen en we hebben in September 1 jaar.
Toen ik hem leerde kennen had ie zijn huis al gekocht (heeft ie 2 jaar op moeten wachten). En sinds hij de sleutel heeft woon ik erbij, waarom niet? Om erachter te komen hoe je het vind en hoe het gaat zul je toch echt samen moeten wonen, dan pas kom je erachter.
Wij kunnen je wel allerlei adviezen geven maar tis bij elk stel anders :)
Tuurlijk zijn der af en toe wel wat irritaties.. je bent tenslotte vaker bij elkaar dan eerst. Maar irritaties zijn vrij normaal, zolang het maar niet teveel irritaties worden.
Je geeft zelf al aan dat jullie goed met elkaar kunnen praten, nou.. dan zal het vast wel goedkomen!
Mijn advies is; als jullie samenwonen en je bent het ergens niet mee eens (iets wat te maken heeft met het huis) praat er dan wel over!
Je lost alleen dingen op door te praten. Misschien is het ook verstandig eerst wat afspraken met elkaar te maken kwa financieele dingen?

Veel plezier met samenwonen!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:14

ris schreef:
Sorry dat ik het zeg maar ik vindt dat 200 euro betalen om bij hem in te mogen wonen erg ver gaan.
Maar dat is mijn mening.
Wij heben gewoon een gezamelijken rekening waar alles op binnenkomt en wat zou het dat de een meer verdient dan de ander.
Naar mijn meening krijg je alleen maar ruzie als je allebij eigen geld hebt. (nee je moet de chips afrekenen van je eigen geld en niet van het boodschappen geld jij wou chips heben dus betaal maar van je eigen geld enz)
En qua huishouden dat gaat vanzelf.
Ik ben er verschrikkelijk tegen om dat soort afspraken te maken het begint daarmee en vervolgens heb je beide een eigen koelkast en een lijstje met wie wat wanneer moet schoonmaken.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar op bovenstaande wil ik toch wel even reageren. Ik vind dit namelijk erg onverstandig. Zorg dat je de boel gescheiden houdt. Dat heeft helemaal niets met 'houden van' te maken. Het financiële gedeelte van je relatie zul je toch meer zakelijk dan gevoelsmatig moeten bekijken. Je kunt een gezamenlijke rekening openen waarop je ieder een bedrag kunt storten zodat daar de boodschappen en vaste lasten etc van betaalt worden.

zonnebloem18

Re: Jong samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:18

Ik doe niet aan apart geld, zijn geld is mijn geld en mijn geld is zijn geld en alle grote uitgaves worden gewoon overlegt.
Als het geld er is maken we een berekening en betalen we wat betaald moet worden de rest is voor boodschappen en andere spullen.
Vind dat zo'n gedoe aparte rekeningen en (in elk geval voor ons) nergens voor nodig.
Tegenwoordig houd men er in het begin al veel te veel rekening mee dat je ooit eens uit elkaar kan gaan met wat voor gevoel ga je dan in hemelsnaam een relatie in.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:09

helemaal mee eens zonnebloem.
En wat ik heb gezien in mijn omgeving is dat mensen er alleen maar ruzie van krijgen of als kleine kinderen met elkaar omgaan.
Kennisen van mij doen het ook echt rampzalig.
Doen ze samen boodschapen en heeft hij trek in chips dan moet hij dat apart van zijn eigen geld afrekenen.
En als ze dan thuis zijn krijgt zij ook echt geen chipje van hem.
Met verjaardagen ook de mensen die zij uitnodigd eeten en drinken het geene dat zij van haar eigen geld heeft gekocht en zo doet hij dat ook.
Dit begon ook gewoon met een gezamelijken rekening voor de boodschappen maar is inmidels helemaal uit de hand gelopen.
Echt rampzalig is het en je krijgt een afstandelijken zakelijken relatie.
Je kan wel zegen ja wij doen het anders maar uiteindelijk loopt het toch uit de hand.

Natuulijk iedereen doet dat waarbij hij/zij zicht het beste voelt.
Maar ik ben er verschrikkelijk tegen en vindt het de grootste onzin die er is.
Als je ervanuit gaat dat je toch uit elkaar gaat is het geen relatie maar een lange one night stand.
In een relatie moet je samen naar de toekomst kunnen kijken en kunnen dromen enz.
En dat gaat niet als je ervan uit gaat dat het binnenkort uit gaat.

Nee ik heb er geen goed woordt voor over die gescheiden rekeningen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:29

Ik en mn vriend hebben een aparte rekening. meeste kosten worden van mijn rekening afgehaald. en hij betaald de bootschappen. dus ook wat ik wil eten. daarnaast betaald hij ook de helft van de huur en sommige verzekeringen :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:55

Ik was net 2 maanden 20 (en hoogzwanger ;) ) toen ik ging samenwonen. Gaat tot op de dag van vandaag (2,5 jaar later) nog altijd super. We hebben géén gezamenlijke rekening, maar gewoon een verdeling van de kosten. Ik betaal de boodschappen en gewoon mijn eigen verz. en tel. rek. en hij de huur en andere, hij werkt dan ook fulltime en ik parttime. Ik doe het huishouden en hij buiten om.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:06

ris schreef:
helemaal mee eens zonnebloem.
En wat ik heb gezien in mijn omgeving is dat mensen er alleen maar ruzie van krijgen of als kleine kinderen met elkaar omgaan.
Kennisen van mij doen het ook echt rampzalig.
Doen ze samen boodschapen en heeft hij trek in chips dan moet hij dat apart van zijn eigen geld afrekenen.
En als ze dan thuis zijn krijgt zij ook echt geen chipje van hem.
Met verjaardagen ook de mensen die zij uitnodigd eeten en drinken het geene dat zij van haar eigen geld heeft gekocht en zo doet hij dat ook.
Dit begon ook gewoon met een gezamelijken rekening voor de boodschappen maar is inmidels helemaal uit de hand gelopen.
Echt rampzalig is het en je krijgt een afstandelijken zakelijken relatie.
Je kan wel zegen ja wij doen het anders maar uiteindelijk loopt het toch uit de hand.

Als je ervanuit gaat dat je toch uit elkaar gaat is het geen relatie maar een lange one night stand.
In een relatie moet je samen naar de toekomst kunnen kijken en kunnen dromen enz.

Nee ik heb er geen goed woordt voor over die gescheiden rekeningen.

Ik ben het helemaal niet met je eens. Dat het daar zo kinderachtig aan toe gaat ligt aan de relatie, niet aan de gezamelijke rekening?
Mn beste vriendin woont samen, zij hebben een gezamelijke rekening waar de vaste lasten etc vanaf gaan, hier worden hun salarissen op gestort. En daarvan gaat dan weer een x bedrag naar hun eigen rekening, die ze beide nog hebben. Zo heb je altijd nog beschikking over je eigen geld dat je niet hoeft te verantwoorden naar je partner toe. Kan er dus ook geen gezeik komen als jij daar dure schoenen van koopt, want het is van jezelf. En boodschappen gaan gewoon van de gezamelijke rekening.

Mensen die elkaar de tent uit vechten om een chipje, zijn gewoon niet toe aan samenwonen :)* maargoed, dat is dan mijn mening.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:24

Helemaal met je eens Dwaallicht! Dus als jij appelstroop op brood wilt en je vriend lust het niet mag je dat lekker van je eigen geld kopen? Belachelijk, te kinderachtig voor woorden! Als je samenwoont zul je zulke dingen zo vaak tegen komen. Mijn vriend scheert alleen met die hele dure scheermesjes terwijl ik de goedkoopste uitzoek, wie zou ik zijn om daarover te zeiken? Jeetje hoe kom je erop! :roll:

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:35

Hallo ik zeg toch niet dat het bij mij zo gaat!
Wij delen gewoon alles samen en heben een gezamelijken rekening en het zal me echt een worst wezen of mijn vriend chips van de lidl haalt of van de AH en andersom ook niet.
Ik zeg dat ik mensen ken die het zo doen.
End at ik zelf dat onzin vindt.
En het gaat trouwes het meest om het laatste stukje:

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:44

Totdat de relatie stuk loopt, en hij een hoger inkomen blijkt te hebben, het huis op zijn naam staat, er niks op papier staat over de inboedel en je ineens in een klein flatje zit zonder nagel om je kont te krabben.

Meestal zijn het de vrouwen die minder verdienen (zeker als er kinderen in het spel zijn) en het is ronduit dom om er niet over na te denken en alles zonder duidelijke afspraken op 1 hoop te gooien.

Ik heb er al veel narigheid van voorbij zien komen, en meestal zijn het de vrouwen in die relaties die aan het kortste eind trekken.

Ik zou eerst maar eens leren om op eigen benen te staan voor je gaat samenwonen, maar dat moet je op zich verder zelf weten. Maak wel duidelijke financiele afspraken en zorg dat je je zaken goed op orde hebt!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:54

Ik ben net 21 en woon ook zo goed als samen. Mijn vriend heeft een woning en ik slaap daar fulltime. Veel van mijn spullen staan daar ook. Wel hebben we afgesproken, dat mocht 't misgaan, mijn spullen gewoon van mij zijn. We hebben samen wel een wasmachine bijvoorbeeld, maar op zich is dat geen noemenswaardig bedrag om kwijt te raken (mooi 2ehandsje ;) ). Ook hebben we samen een kat, maar die zou dan bij hem blijven.

We kunnen ontzettend goed praten en praten over dit soort dingen. Verder liggen we ontzettend op één lijn, we hebben inmiddels 7 maanden verkering en dit gaat naar mijn idee nog heel lang duren. We accepteren elkaar zoals we zijn. Hij is 4 jaar ouder, heeft een fulltime baan. Ik studeer. Hij is echt een doener, ik een denker. We lijken wat dat betreft niet op elkaar, maar zolang de acceptatie er is lijkt het mij geen probleem. ;)

Wat boodschappen betreft, we doen gewoon omstebeurt boodschappen. Ik haal wat WE nodig hebben, dus niet alleen voor mij ;) En hij haalt ook wat we nodig hebben. We nemen geen goedkope troep, maar het duurste ook zeker niet..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

ris schreef:
Wij delen gewoon alles samen en heben een gezamelijken rekening en het zal me echt een worst wezen of mijn vriend chips van de lidl haalt of van de AH en andersom ook niet.

Ik snap nog steeds niet wat het hebben van een gezamelijke rekening + elk zn eigen rekening nu te maken heeft met ervan uitgaan dat je uit elkaar gaat. Even kort gezegd, jij vindt dus dat je al t geld op een hoop moet gooien en daar beide van mag pakken wat je wilt, omdat je anders geen vertrouwen hebt in de relatie? Corrigeer het maar als ik het verkeerd heb begrepen..

Misschien spendeert de één wel veel meer aan b.v. een hobby dan de ander, en komt die ander daardoor met zijn/haar hobby in de knel. Daar komt wrijving van, en dat voorkom je imo dus door ieder ook nog wat voor zichzelf te hebben.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:29

Ben net pas 18 en woon nu bijna een jaar samen met mijn 2 jaar oudere vriend (20).
Had niet z'n heel warm nest en voel me nu eindelijk heerlijk vrij in mijn doen en laten.
Ik had het eerder gedaan als het kon!

Leeftijd maakt in mijn ogen niet zoveel uit, maar je instellingm kijk op het leven en mate van volwassenheid wel.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:23

Klinkt misschien een beetje extreem, maar ik (16) en mijn vriend van 18 wonen ook soort van samen, hij slaapt wel 7 dagen in de week bij mij.
Gaat prima, we zitten ook niet de hele dag aan elkaar gekleefd, doen allebij ons eigen ding. (beide school, vrienden etc)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:38

Ik dacht dat ik jong was toen ik ging samenwonen, maar dat valt mee ;). Bij ons ging het eigenlijk
zeer onverwachts. We kenden elkaar al bijna 3 jaar toen we een relatie kregen. Ik was toen 20.
Omdat hij een half uur verderop woonde, en ik toen nog vaak in de buurt van zijn woonplaats aan
het werk was, bleef ik wel eens slapen. Eigenlijk ben ik nooit meer weg gegaan :+ .

In het begin vond ik vooral het huis verschrikkelijk. Overal zijn spulletjes, en totaal niet ingericht
met smaak naar mijn mening. Écht een mannenhuis, hij woonde er immers al 9 jaar alleen. Toen
we een half jaar samen woonden hebben we de boel aangepakt. Nieuwe meubels, alles laten
schilderen. Toen werd het pas echt óns huisje. Voor die tijd vond ik het wel erg lastig, omdat je
het huis van een ander aan het schoonmaken bent. Zo wat een kletsverhaal :D.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:58

Wat is nou het allerergste dat er kan gebeuren................. in het aller, aller ergste geval werkt het niet :) en dan ga je weer terug naar huis :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:08

dwaallicht schreef:
ris schreef:

Ik snap nog steeds niet wat het hebben van een gezamelijke rekening + elk zn eigen rekening nu te maken heeft met ervan uitgaan dat je uit elkaar gaat. Even kort gezegd, jij vindt dus dat je al t geld op een hoop moet gooien en daar beide van mag pakken wat je wilt, omdat je anders geen vertrouwen hebt in de relatie? Corrigeer het maar als ik het verkeerd heb begrepen..

Misschien spendeert de één wel veel meer aan b.v. een hobby dan de ander, en komt die ander daardoor met zijn/haar hobby in de knel. Daar komt wrijving van, en dat voorkom je imo dus door ieder ook nog wat voor zichzelf te hebben.

Je kunt dat toch overlegen.
Als mijn vriend een mooie auto heeft zien staan dan overlegen we dat ook.
en andersom ook.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:20

Equimotion schreef:
Totdat de relatie stuk loopt, en hij een hoger inkomen blijkt te hebben, het huis op zijn naam staat, er niks op papier staat over de inboedel en je ineens in een klein flatje zit zonder nagel om je kont te krabben.

Meestal zijn het de vrouwen die minder verdienen (zeker als er kinderen in het spel zijn) en het is ronduit dom om er niet over na te denken en alles zonder duidelijke afspraken op 1 hoop te gooien.

Ik heb er al veel narigheid van voorbij zien komen, en meestal zijn het de vrouwen in die relaties die aan het kortste eind trekken.

Ik zou eerst maar eens leren om op eigen benen te staan voor je gaat samenwonen, maar dat moet je op zich verder zelf weten. Maak wel duidelijke financiele afspraken en zorg dat je je zaken goed op orde hebt!

Precies.. als je een relatie aan gaat verwacht je dat het voor eeuwig is. Maar dat is niet altijd zo. Ook ik heb de voorbeelden voorbij zien komen waarbij het achteraf beter anders geregeld had kunnen worden en er nu grote problemen zijn.

Voor een groot deel zal het ook aan je opvoeding liggen of je hiervoor kiest of niet. Stel dat je ouders een bedrijf hebben dan wordt je ermee groot gebracht dat je niet alles samen op 1 hoop gaat gooien.
Mijn vriend heeft zijn eigen bedrijf. Ik heb naast een goede baan nog een aantal bedrijven. Het is bij ons niet eens een discussiepunt. Allebei denken we hier precies hetzelfde over. Bij ons blijft de boel gescheiden. En echt dat doet helemaal niets af aan onze gevoelens voor elkaar. Ook wij gaan ervan uit dat we eeuwig samen blijven...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:13

Ik ben 18 en woon ook samen met mn vriend.

Probeer goede afspraken te maken, dus voordat er een miscommunicatie ontstaat er al verdacht op zijn.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:41

KiWiKo schreef:
Wat is nou het allerergste dat er kan gebeuren................. in het aller, aller ergste geval werkt het niet :) en dan ga je weer terug naar huis :)

Ligt er wel een beetje aan hoe erg ik m'n vader teleurgesteld heb ;) Maargoed, denk dat hij me altijd wel weer thuis terug zou laten komen hoor, ik wil hoe dan ook voorlopig hier thuis ook m'n plekkie houden :) Ik hoop alleen dat mijn vader wel beseft dat hij hoe dan ook heel belangrijk voor mij blijft, en dat hij niet het gevoel heeft dat ik hem alleen achterlaat.. Met m'n vriend zit het allemaal wel goed denk ik :)

Maarja.. Mijn vader is er nu dus nog niet van op de hoogte, terwijl het plan nu al zo'n beetje is dat ik tegen het einde van augustus bij hem intrek.. Hoe kan ik het hem zo goed en tactisch mogelijk vertellen :)? Hij gaat het hoe dan ook totaal niet leuk vinden, toen hij zijn vermoeden voor het eerst uitsprak zei hij ook 'je overziet de keuzes die je maakt op deze leeftijd helemaal niet, ik zou het stom vinden, maar wettelijk gezien kan ik je niet tegen houden'. Ik heb het idee dat ik overal wel goed over nadenk, en eigenlijk ben ik het verder wel met bovenstaande quote van KiWiKo eens :) Verder denk ik dat ik en mijn vriend het wel redden, we hebben wel een stabiele basis denk ik zelf :)

Vandaag hebben we er ook weer over gesproken, en wat praktische dingetjes uitgezocht enzo :) Hij heeft gezegd dat het hem het best lijkt als ik in het begin alleen de boodschappen grotendeels betaal, en dat we later dan wel zien hoe het uitkomt en of ik evt. nog iets meer zou kunnen bijdragen. Hij kan nu zelf ook gewoon netjes rondkomen, dus daarom zit er voor hem geen haast achter dat ik ga bijdragen aan de huur, dan kan ik beter nog wat spulletjes kopen voor in huis en boodschappen halen voorlopig. Dan weten we ook wat beter wat ik overhoud, en hoe alles loopt (tijd die ik nog over heb naast mijn studie).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:17

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen, maar hij woont dus in een studio? In dat geval zou ik niet fulltime bij hem gaan inwonen, simpelweg omdat er geen plaats is om je terug te trekken als je daar samen bent, en ik nog nooit iemand heb ontmoet die dat niet zo nu en dan nodig heeft.

Zelf heb ik afgelopen 6 maanden in het buitenland met m'n vriend samengewoond in een ruim 2k appartement (ik ben nu net 22, hij 23 en we zijn ruim 3 jr samen). Dat ging goed, de tv was in de woonkamer en pc in de slaapkamer dus je kan altijd even iets voor jezelf gaan doen. Nu heeft hij een studio (30m2) en woon ik tijdelijk bij m'n ouders, maar geen haar op m'n hoofd die erover denkt 5 of 7 d/w met hem op die 30m2 te gaan wonen, ik kan al nauwelijks met mezelf in zo'n ruimte leven, laat staan met iemand samen :D