Kassieres die niet terug tellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:29

Shaar schreef:
Ik heb ook eventjes achter de kassa in een supermarkt gewerkt, en ook in een grafische winkel. Het terugtellen kan ik wel. Waar ik meer moeite mee heb is als iemand zegt: 'wilt u er 50 cent bij'? Om één of andere reden snap ik er dan geen snars meer van. Dus dan zei ik altijd 'nee hoor, het is goed zo' :D

Dat is eigenlijk best makkelijk, dit is om er een ronder bedrag van te maken (of nog beter alleen brief geld). Dus als het dan 19.50 is en ze betalen met een briefje van 20 vraag ik er 50 cent bij hoef ik maar 1 euro te geven ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:30

houvanponies schreef:
Shaar schreef:
Ik heb ook eventjes achter de kassa in een supermarkt gewerkt, en ook in een grafische winkel. Het terugtellen kan ik wel. Waar ik meer moeite mee heb is als iemand zegt: 'wilt u er 50 cent bij'? Om één of andere reden snap ik er dan geen snars meer van. Dus dan zei ik altijd 'nee hoor, het is goed zo' :D

Dat is eigenlijk best makkelijk, dit is om er een ronder bedrag van te maken (of nog beter alleen brief geld). Dus als het dan 19.50 is en ze betalen met een briefje van 20 vraag ik er 50 cent bij hoef ik maar 1 euro te geven ;)

whahaha dat is ook onnodig :P
want je kan ook gewoon 50 cent terug geven :P

maar ik snap wel wat je bedoeld hoor :D om er voor te zorgen dat je, als klant, niet veel kleingeld terug krijgt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:30

Kom op nou toch! :n
Jij wilt toch ook weten wat je terug krijgt als je iets hebt gekocht?
En dat de kassiere het juiste bedrag terug geeft?
Heeft niks te maken met scholing of nivo en of iemand beter is in talen; wát een slecht excuus zeg! :(
Gewoon netjes uittellen en klaar!
Da's toch niet moeilijk ?!?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:33

LimaMambo schreef:
als iemand iets van 9,95 koopt, en ze betalen met 20
dan zeg ik: en 10 euro en een stuiver

Maar een bedrag als 13,65 - kun je dat wel opsplitsen naar de benodigde muntjes?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:34

Voor sommige mensen dus wel MarvanTom!
Zou wat zijn als Anky ook iedereen maar dom vind die niet net zo goed kan paardrijden als zij zelf!
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat jij echt overal goed in was/bent? En helemaal geen zwakke plekken hebt?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:35

Shadow0 schreef:
LimaMambo schreef:
als iemand iets van 9,95 koopt, en ze betalen met 20
dan zeg ik: en 10 euro en een stuiver

Maar een bedrag als 13,65 - kun je dat wel opsplitsen naar de benodigde muntjes?

ja hoor :P zo dom ben ik niet :P
1 vijfje, 1 pleuro, en 35 centjes = 6,35
en wij krijgen op ons scherm altijd te zien hoeveel wisselgeld je terug moet geven

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:36

Jarenlang achter de kassa gewerkt, en ik weer dat kleingeld in de kassa erg fijn is :j (heb het dan over 50, 20 10 en 5 cent)
En veel mensen vinden het fijner om van het 'kleinere' geld af te zijn, en om wat groter terug te krijgen :j

Maar mensen die het gewoonweg niet kunnen, zijn niet dom :) Je hebt die 'handigheid' of niet. Is net zoals met paardrijden, de 1 kan het beter dan de ander.

Zelf persoonlijk keek ik nooit naar het bedrag wat er op het schermpje kwam wat ik dan terug moest geven. Want je kan dan veel fouten maken.
Fout 1:
Je toetst perongeluk 50 euro in ipv 20 (dat je terug moet geven) je krijgt dan een fikse kas te kort... Ookal heb je het geld naast je liggen, je gaat er op dat moment erg van het schermpje uit.
En terug tellen is voor de klant ook een stuk fijner, maar ook voor jou.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:36

asjemenou schreef:
Zou wat zijn als Anky ook iedereen maar dom vind die niet net zo goed kan paardrijden als zij zelf!
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat jij echt overal goed in was/bent? En helemaal geen zwakke plekken hebt?

als ik overal goed in was geweest, was ik multimiljonair }>

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:38

Red_Savage schreef:
MarvanTom schreef:
Wat is er nou moeilijk aan terugtellen?
Als je dat al niet kan richting klant, hoor je niet thuis bij een kassa!
Ik vind het dus wel dom als je niet kan terugtellen naar wat de klant geeft.
De klant kan controleren wat je terug geeft, maar mag ervan uit gaan dat jij het juiste terug geeft.

Ik weet niet of dat voor mij was bedoeld. Maar om even antwoord te geven op je vraag: niet iedereen kan met getallen omgaan. Mensen zoals mij bijvoorbeeld, met discalculie.
Ik ga bewust ook niet achter de kassa werken. Maar er zijn genoeg mensen die moeilijk werk kunnen vinden, en supermarktwerk is er bijna altijd wel.

Ik zag jouw reactie later.
Goed toch? Jij kent je eigen beperkingen en handelt er naar. 8-)
Anderen geven talenkennis versus wiskunde op als excuus.
Jij weet vast, net als ik, dat dát geen reden is. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:39

LimaMambo schreef:

Hoe bedoel je, 'dom'? Als je zelf niet dom genoemd wilt worden, is het niet zo netjes om anderen (die bv moeite hebben met het splitsen naar muntjes) wel dom te noemen.

Citaat:
en wij krijgen op ons scherm altijd te zien hoeveel wisselgeld je terug moet geven

Dat snap ik - ik geloof niet dat er nog veel kassa's zijn die dat niet aangeven, maar ze geven niet aan hoe je dat moet doen. Dus als je moeite hebt met het aanvullen naar ronde bedragen, kan het ook zijn dat dat splitsen moeite geeft. (En omgekeerd denk ik zelfs dat als je dat wel kunt, dat je dan in principe over genoeg rekenkundig inzicht beschikt om dat terugtellen te leren, en dat het vooral iets is waar je handigheid in moet krijgen. Maar goed. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:40

Wat een topics over caissières ineens. :')

Ik tel niet altijd terug, als het van die mensen zijn die je al met een wantrouwende blik aankijken of die eruit zien als zeurders doe ik het sowieso. :o En ook sowieso als het een niet heel groot bedrag was wat met groot geld wordt betaald. Maar van die makkelijke dingen, als 8.95 met een twintigje, dan zeg ik gewoon 'met 11 euro 5'. Dat kan je ook snel met het oog natellen, want heel vaak worden mensen ook ongeduldig als je zit terug te tellen ('jaja ik heb het wel gezien hoor').

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:41

Shadow0 schreef:
LimaMambo schreef:

Hoe bedoel je, 'dom'? Als je zelf niet dom genoemd wilt worden, is het niet zo netjes om anderen (die bv moeite hebben met het splitsen naar muntjes) wel dom te noemen.

Citaat:

Dat snap ik - ik geloof niet dat er nog veel kassa's zijn die dat niet aangeven, maar ze geven niet aan hoe je dat moet doen. Dus als je moeite hebt met het aanvullen naar ronde bedragen, kan het ook zijn dat dat splitsen moeite geeft. (En omgekeerd denk ik zelfs dat als je dat wel kunt, dat je dan in principe over genoeg rekenkundig inzicht beschikt om dat terugtellen te leren, en dat het vooral iets is waar je handigheid in moet krijgen. Maar goed. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.)

kan je mij uitleggen waar ik iemand dom noem..??

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:41

Ik werk ook in de supermarkt achter de kassa en daar tel ik áltijd terug, gaat ook automatisch en snel, hoef er niet eens bij na te denken..
Met het terugtellen zie ik het ook gelijk als ik perongeluk een briefje van 20 uit de kassa heb gevist ipv een briefje van 10, of andersom.. Waardoor ik nooit kasverschillen heb :)
Toen ik 3 jaar geleden begon, bakte ik er eerst ook niet van, maar het is zooooo simpel als je weet hoe je 't moet doen.
En oefening baart kunst, klanten hebben maar begrip als het iets langer duurt hoor :+ Dus ik raad iedereen aan die het niet kan het ff te oefenen :j

Het is niet iets waar ik me aan kan ergeren eigelijk als het niet gebeurt, ik maak me er zeker niet druk om. Er zijn ergere dingen in de wereld, en vervelendere dingen aan de kassa maar ik vind het wel zo netjes staan als er terug geteld word!

In de discotheek daarentegen waar ik werk tel ik niet terug, is ook niet de bedoeling daar.. ik zit achter de muntenbalie, dus ik leg het aantal gekochte munten + eventuele wisselgeld op de balie. Werkt wel t snelst, maar ik denk wel dat ik daar eerder fouten mee maak met teruggeven doordat ik niet terug tel..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:42

Loose schreef:
Wat een topics over caissières ineens. :')

Volgens mij heeft dit te maken met 1 of ander onderzoek dat laatst in de krant stond :') Hoorde er vandaag verschillende klanten over aan de kassa, dat er een onderzoek was gedaan naar ergenissen onder cassierres en ergenissen onder de klanten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:42

Terugtellen, ik doe het echt altijd als ik achter de kassa zit, omdat ik het zelf verschrikkelijk vind als iemand het niet doet..

Vandaag ook.. kocht er iemand voor 35 cent aan pakjes lucifers.. betaalt met een briefje van 100 (wel gecontroleerd, was echt).. dan wordt het *geeft 65 cent* een euro, *geeft vier euro* is vijf, *geeft 5 euro* is tien, *geeft twee briefjes van 20* is vijftig, *geeft briefje van 50* is honderd :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:45

ik telde altijd terug achter de kassa. in het begin vond ik het echt poedersuiker, want dat was nog het moeilijkste van alles.
maar op een gegeven moment wordt het logisch en gaat het vanzelf.
ik werk nu niet meer achter de kassa, maar vind het nu erg irritant als mensen het niet doen.

ik gaf trouwens wel altijd de centen in 1x, vond he teveel tijd kosten om die ook 1 voor 1 terug te geven.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:45

ik vind dat terug tellen ZO irritant..
t duurt me veel te lang.. dat hele riedeltje dat dan afgewerkt wordt kan ik zelf ook wel bedenken..geef me gewoon mn geld zonder al die poespas en klaar:P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:49

asjemenou schreef:

Wat flauw is dit!
Jij doet een aanname over mij. Zonder mij te vragen hoe of wat. Zegt meer over jou dan over mij, trouwens...
Als jij je aangesproken voelt: Ja, als jij niet simpel op kan tellen en/of af kan trekken, dan ben je dom.
Is basis school-nivo...
En je wordt ingewerkt op het teruggeven.
Dus: óf je bent echt dom, óf je bent niet goed ingewerkt. :D

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:50

Ik snapte eerst ook geen hout van het hele terugtel gebeuren. Je moet het kunnen zien en dat is bij veel mensen het "probleem". Ik had het later wel door (na oefenen) maar deed het niet altijd. Puur omdat soms 4 mensen achter elkaar kwamen met allemaal 50 euro voor iets als een komkommer.. ik kan je vertellen op een gegeven moment breek je je bek over de getallen. Ik vind het echter niet kunnen om een hoop kleingeld, briefpapier en een bonnetje bij mensen in de hand te gooien. Je kan ook het kleingeld geven daarna het briefgeld geven en dan bijvoorbeeld zeggen dat is 50.
Dat je niet kan terug tellen is niet dom maar je kan wel de moeite nemen om het te leren. Mensen die beweren dat het dom is.... Naja denk dat ze zelf wel weten dat zo'n opmerking ook behoorlijk dom is.
Voor diegene die het moeilijk vinden helpt het misschien door te zeggen dat het "heen tellen" (naar bijv. de 50 toe) of de boodschappen kosten 34,50 euro.. de boodschappen zie je dan al als bedrag en dan tel je gewoon naar het gegeven bedrag toe. 34,50 (+50 cent) maakt 35 (+5) maakt 40 (+10) maakt 50 :) Je moet het doorkrijgen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:52

MarvanTom: ik vind dat je een beetje voorbarige conclusies trekt..
Mede door het onderwijs de laatste jaren hebben de scholieren van nu gewoon hun optel/hoofdreken vaardigheden niet meer nodig. en iets wat je in 3 jaar (oid) een beetje leert.. en vervolgens zelden meer doet ja dat verleer je.
Dat wil niet gelijk zeggen dat je dan maar dom bent

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:53

MarvanTom schreef:
asjemenou schreef:

Wat flauw is dit!
Jij doet een aanname over mij. Zonder mij te vragen hoe of wat. Zegt meer over jou dan over mij, trouwens...
Als jij je aangesproken voelt: Ja, als jij niet simpel op kan tellen en/of af kan trekken, dan ben je dom.
Is basis school-nivo...
En je wordt ingewerkt op het teruggeven.
Dus: óf je bent echt dom, óf je bent niet goed ingewerkt. :D

Ik heb het nooit geleerd en ook tijdens inwerken werd het niet geleerd. Ik heb het mezelf uiteindelijk aangeleerd met een beetje hulp. Dat jij mensen dom noemt vind ik enorm kortzichtig en veel dommer. Sommige mensen zijn handig met woorden andere met getallen. Jou opmerkingen getuigen van weinig inlevingsvermogen en EQ.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:53

LimaMambo schreef:
kan je mij uitleggen waar ik iemand dom noem..??

Ja, dat kan ik :j Jij zegt over mijn vraag dat jij 'zo dom niet bent'. Daarmee geef je dus aan dat je mensen die een bedrag niet kunnen splitsen blijkbaar wel dom vindt. Jij voelde je met een vergelijkbare opmerking over het terugtellen heel erg aangesproken, dus des te meer reden om er zelf wat voorzichtiger in te zijn.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:54

Ik werk zelf ook aan een kassa, dan niet zo druk als in een supermarkt, maar op een dag komen er wel zo'n 200 klanten langs de kassa. En ik tel altijd terug, is het niet voor de klant, dan wel voor mijzelf, controleren of ik zelf wel het goede bedrag terug geef. Daarmee voorkom je kasverschillen. Lijkt mij wel lekker makkelijk, om geld iemands hand te kwakken, maar goed is het niet. Fijn als je er aan het eind van de dag achter komt waar bijvoorbeeld 15 euro is gebleven? Gejat? Verkeerd in iemand handen gekwakt?

Dus ook al vind de klant het niet nodig, toch doe ik het om mijzelf te controleren, ik ben ook een mens en geen robot, dus ik kan ook eens een foutje maken met geld pakken of tellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:56

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:56

Muisbal schreef:
Ik werk zelf ook aan een kassa, dan niet zo druk als in een supermarkt, maar op een dag komen er wel zo'n 200 klanten langs de kassa. En ik tel altijd terug, is het niet voor de klant, dan wel voor mijzelf, controleren of ik zelf wel het goede bedrag terug geef. Daarmee voorkom je kasverschillen. Lijkt mij wel lekker makkelijk, om geld iemands hand te kwakken, maar goed is het niet. Fijn als je er aan het eind van de dag achter komt waar bijvoorbeeld 15 euro is gebleven? Gejat? Verkeerd in iemand handen gekwakt?

Als je achter een drukke supermarktkassa zit kan het alsnog gebeuren dat geld "vermist" wordt. Puur door verkeerde aanslag of doordat je na een groot aantal klanten niet zo alert meer bent (na 3 uur is het toch wel weer tijd voor een bak koffie).