Paar vraagjes over scooters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:28

De brommer waar ik op rijd is officieel van mijn moeder dus hij staat met alle sop haar naam.
Ze rijd er niet eens op alleen ik af en toe en mijn vader.
Ben 1 keer staande gehouden toen ik er net op reed, agent zei er niks van :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:28

lees boekje van 2008 wilde overkopen;
niet doen, je hebt nu nieuwe stof/vragen. haal een goed boekje uit 2009 van de bieb of koop er zelf een bij de boekhandel of marktplaats voor 2009 ;)

heb nu een tomos taxility, moet inderdaad brommix in. tank 1x in de twee weken, maar dat is gewoon als ik naar school door de weeks, en naar paard elke dag ga. ik denk dat ik zo'n 150 km per tank rij.
Brommix is duurder geworden trouwens; 1.85
je moet daar ook wel naar kijken.

verder moet je natuurlijk je prioriteiten stellen; 25 of 45, scooter of brommer, welk merk?(raad je gaan chinees aan, houd het bij de hoofdmerken Kymco, Peugeot, yamaha, piaggio)
als je bij een erkende scooterdealer koopt is het sowieso betern dan op marktplaats; daar zit geen garantie en marktplaats kan veel makkelijker bedriegen. ook scooterdealers hebben natuurlijk occasions ;)

Lieszje

Re: Paar vraagjes over scooters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:30

Enige verandering die ze in wilde laten voeren was de snelheid.
Weet niet of het al ingevoerd is?
Maar voor de rest is er nog niks veranderd hoor sinds 2008 ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:31

jawel, ze gaan vanaf oktobeR(of november) zorgen dat men praktijk lessen erbij gaan nemen en het totaal plaatje wordt duurder
wel hoef je dat je autotheorie niet meer te doen..
in maart zijn de examenvragen veranderd en nieuwe soorten vragen, inzichtvragen, erbij gekomen :Y)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:33

dees_daan schreef:
op naam van je ouders zetten kan niet als jij er ook op rijd, hebben wij ook geprobeerd :+ maar dat kan dus niet.. ze zijn daar ook niet gen natuurlijk

haha nu dus niet meer maar vroeger (nou ja vroeger 10 jaar geleden dus nog wel :+ ) haha maar goed ik heb geen idee wat het nu zou kosten heb een Gilera brommer staan maar rij er nooit op.
ding gloednieuw gekocht en heeft nu nog maar 800 km op de teller staan haha

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:34

Ja maar dat gaat niet over de verkeersregels..
Praktijk is trouwens ook al een aantal keer uitgesteld misschien gebeurd dat nog wel 3 keer..
net of iemand van 16 een aantal honderd euro kan uitgeven voor praktijklessen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:36

Op de site van CBR kun je gewoon de info vinden die je nodig hebt voor aanvraag ed. Kijk onder catagorie AM. Je krijg inderdaad een 'kaart' zoals een gewoon rijbewijs.
Ga voor je scooter naar een erkende! dealer die BOVAG garantie heeft. Dan moet het goed komen. Over het algemeen zijn scooters al de Killerbee niet bepaald betrouwbaar. Ziet er leuk uit maar je hebt er niks aan. Ook TGB en CPI raad ik sterk af. Ik raad nogsteeds Peugeot aan (heb zelf een vivacity gehad) of eeb Piaggo. Piaggo is ook in 4 takt verkrijgbaar en loopt dan 1 op 48 (dus 48 km met één liter benzine). Zijn over het algemeen erg betrouwbaar.
Zelf heb ik 2 jaar lang op en neer naar school gereden met mijn scooter (2 takt); dit was 20 km heen, 20 terug, 5 dagen in de week. dit zijn dus 200 km per week. Was geloof ik rond de 60 euro per maand aan benzine kwijt. Met viertakt ben je denk ik ongeveer de helft kwijt (kan iets meer of minder zijn).
Er gaat euro 95 in, onder de buddyseat zit nog een aparte dop voor het bijvullen van olie. Welke olie het beste is voor je scooter weet de dealer wel. Is overigens gewoon bij het tankstation te koop en kost ongeveer een tientje. Reken 1 fles per maand, dan zit je wel in de richting.
Verzekering: kijk even naar Univé. Was toendertijds de goedkoopste in WA. zal zo'n 130 euro geweest zijn per jaar.

Veel succes, hoop dat je hier wat aan hebt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:36

xDramaQueen schreef:
vind het ideaal, alleen in de winter ben ik heel ziek geweest door de wind op me borst ik bleef maar hoesten, en bij hagel moet ik stoppen anders heb ik blauwe plekken _O- voor de rest is het geweldig, heerlijk al die auto's voorbij als t weer eens vaststaat in Utrecht :D

Daarin tegen zitten de mensen lekker droog en warm in de auto met misschien een muziekje aan haha :+

Nee, ik zou toch graag een rijbewijs willen hebben hoor denk dat ik er binnenkort mee ga beginnen :D

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:37

dees_daan schreef:
op naam van je ouders zetten kan niet als jij er ook op rijd, hebben wij ook geprobeerd :+ maar dat kan dus niet.. ze zijn daar ook niet gen natuurlijk

Ligt eraan..

Mijn vader heeft de scooter op zijn naam gezet en hij heeft ook een verzekering. Ik rijd er ook op en ben in zijn verzekering verzekerd! Ik betaalde vorige jaar voor een half jaar €35 en ik krijg volgende week mijn nieuwe afschrift binnen voor een jaar en ik moet €85 euro betalen aan verzekering! Ik ben btw 17 jaar ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:37

Celiien schreef:
jawel, ze gaan vanaf oktobeR(of november) zorgen dat men praktijk lessen erbij gaan nemen en het totaal plaatje wordt duurder
wel hoef je dat je autotheorie niet meer te doen..
in maart zijn de examenvragen veranderd en nieuwe soorten vragen, inzichtvragen, erbij gekomen :Y)

Hoe bedoel je dat met je autotheorie?
Geld dat ook als je dan al je brommerrijbewijs hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:39

ik betaal 35 euro per maand aan de verzekering, hij is dan ook verzekerd tegen diefstal. mij is verteld dat de verzerking op het jongste gezinslid moet als die een bromfietsrijbewijs heeft..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:40

nee tis de nieuwe versie van oktober
dus dan ben je zo'
n 300 kwijt aan je praktijk, en aangezien je je praktijk heb, hoef je je autotheorie niet meer te doen

ik zal kijken of ik het op kan zoeken ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:40

ik moest voor het omwisselen van mijn certificaat maar liefst 60 euro betalen ofzo :s best duur eigenlijk maarja volgens mij wel goedkoper dan opnieuw theorie doen :D

Wie weet hoe het zit als je in de 30 bent (geloof dat vriendin van me 37 jaar is) en je wilt dan scooterrijden dan moet ze toch haar theorie halen dat is haar verteld inelk geval

* spelfoutje eruit gehaald!
Laatst bijgewerkt door SecretLIN op 10-06-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:41

Celiien schreef:
nee tis de nieuwe versie van oktober
dus dan ben je zo'
n 300 kwijt aan je praktijk, en aangezien je je praktijk heb, hoef je je autotheorie niet meer te doen

ik zal kijken of ik het op kan zoeken ;)

ah zo! jammer haha naja wil binnenkort eens kijken voor rijlessen voor de auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:42

iig een tip voor TS, je kan je rijbewijs met spoed aanvragen op het gemeentehuis, dat zou ik niet doen.. je betaald er meer voor en mijn rijbewijs heb ik 'zonder spoed' aangevraagd, en ik kon hem op dezelfde dag ophalen als dat ik hem met spoed aangevraagd zou hebben..

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:43

Bij mij is dit niet het geval .. Heb er ook nog nooit van gehoord. Ik betaal iig heel weinig en ben wel verzekerd. Ik ben eergister nog aangehouden door de politie.. Op de verzekeringspapieren staan mijn vaders naam, maar hij heeft er niks over gezegd.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:44

'Het nieuwe praktijkrijbewijs voor bromfietsers zal voor de meeste mensen meer dan 400 euro gaan kosten. Dat stelt brancheorganisatie Bovag zaterdag. De organisatie heeft een goedkoper alternatief voorgesteld, maar dat is door minister Camiel Eurlings (Verkeer) afgewezen.

Bovag hoopt dat de hoge prijs mensen niet zal ontmoedigen op de bromfiets te stappen.

Volgens de Bovag is de 400 euro die de politiek wil hanteren niet meer dan een instapprijs. ,,Daarvoor kunnen we vier of vijf lessen en het rijexamen aanbieden, maar er is om aan alle eisen te voldoen al gauw een les of acht nodig.'' Om het goedkoper te maken stelde de brancheorganisatie voor het praktijkexamen te vervangen door een theorie-examen waarin meer aandacht wordt besteed aan risico-inschatting.

Het nieuwe praktijkexamen zou in november worden ingevoerd, maar is voor onbekende tijd opgeschort. Een woordvoerder van het ministerie kon zaterdag niet bevestigen dat het volgend voorjaar wordt'

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:47

@ SecretLin, leerftijd heeft er niks mee te maken. Je moet gewoon de wettelijk verplichte papieren hebben. Als je je rijbewijs hebt kan je zo op de scooter stappen.

Heb je dat niet dan zal je je scooter theorie moeten halen. En alleen je auto theorie is geen geldig bewijs dus dat telt niet :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:50

nee maar er was zo'n regeling altijd dat je voor zo'n datum geboren was je zo je theorie kon ophalen mijn broer kon hem nog zo ophalen namelij.
ik heb echt theorie moeten doen. vandaar dat ik dacht dat ze hem misschien gewoon had kunnen ophalen (maar nu geld dat dus niet meer?) ze heeft geen auto rijbewijs

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:50

ik bedoelde ook dat ze dan dr theorie voor de brommerrijbewijs moet halen dan

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:56

Ik dacht dat je boven de 50 moest zijn als je hem zo kon ophalen? Volgens mij is dat niet meer zo, ook ouderen moeten nu een theorie halen. Is je broer boven de 50 :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:58

Als je voor 1980 bent geboren kan je zo je brommerrijbewijs ophalen.
Weet niet of ze dat gaan veranderen, lijkt mij van niet in ieder geval.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:59

Even gezocht. Het was zo dat als je voor 1980 geboren was je hem zo kon ophalen. Dat is sinds 2006 (?) niet meer zo.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:00

Oke dan.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:03

SecretLIN schreef:
xDramaQueen schreef:
vind het ideaal, alleen in de winter ben ik heel ziek geweest door de wind op me borst ik bleef maar hoesten, en bij hagel moet ik stoppen anders heb ik blauwe plekken _O- voor de rest is het geweldig, heerlijk al die auto's voorbij als t weer eens vaststaat in Utrecht :D

Daarin tegen zitten de mensen lekker droog en warm in de auto met misschien een muziekje aan haha :+

Nee, ik zou toch graag een rijbewijs willen hebben hoor denk dat ik er binnenkort mee ga beginnen :D

ik uiteindelijk ook wel hoor, maar zomers zijn die auto's snoeiheet en ik ga hoesten van airco dus lekker op me broem de wind in oeeeeh heerlijk :D