ouders,volgende x gaat jullie zoon ter plekke over de knie!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:06

Ir111 schreef:
Ik ook. :j

Bestaat er geen 'pest-protocol' bij jullie op school? Als ik ouders om me heen zo hoor is dat op de meeste scholen heel strak geregeld allemaal, daar was ik blij verrast over eerlijk gezegd.

En geloof me, dat pest-protocol haalt zeer weinig uit. En ik kan het weten, want het heeft mij ook niet geholpen in mijn basisschooltijd :7
Maar goed, ik vind 't eerlijk gezegd een beetje naar dat er hier ook meteen weer het idee van de ''ouders werken allebei'' naar voren wordt gehaald. Er zijn ook gezinnen waar dat wél goed gaat.

Wat betreft je dochtertje: dit is vreselijk. Als ik jou was zou ik bellen naar school - en dan niet genoegen nemen met de basisschoolleerkracht, maar vragen naar de directeur. Vraag een gesprek aan, neem je dochtertje mee en laat haar het verhaal doen. Op deze manier kan het écht niet doorgaan. Medelijden met het jongetje vind ik een probleem van de school en zijn eigen ouders, jij moet ervoor proberen te zorgen dat je dochtertje weer veilig naar school durft. Dat het jongetje ook niet zo geboren is en het ergens vandaan haalt, zal best zo wezen, maar daar kan jij weinig aan doen. Het is de taak van de school aan dit soort buitensporig gedrag consequenties te verbinden en als zij die taak niet serieus genoeg nemen, is het jouw recht ze daarop op te wijzen!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:10

Hanmar schreef:
Als ik jou was zou ik bellen naar school - en dan niet genoegen nemen met de basisschoolleerkracht, maar vragen naar de directeur. Vraag een gesprek aan, neem je dochtertje mee en laat haar het verhaal doen. !

zoals ik al eerder beschreven heb is dit al gebeurd,.. ben direct met lesley naar school gegaan en heb gesprek gehad met beide kinderen erbij inclusief leraar en schoolhoofd.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:17

Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar indien er niets veranderd is zou ik dus staan op nóg een gesprek. En dat jongetje moet er op dat moment niet bij zijn, daar wordt het neem ik aan ook erger van zodra ze uit het zicht van een volwassene zijn.

De eerste stap is het schoolhoofd er daadwérkelijk van overtuigen dat er iets moet gebeuren - en dat gebeurt niet door een gesprekje, gepest wordt er altijd op een basisschool dus daar zal in principe heus niet per specifiek geval op gereageerd worden. Je moet dus duidelijk maken dat dit de spuigaten uitloopt, inclusief lichamelijk geweld.
Pesten is helaas zo ''alom tegenwoordig'' dat er weinig aan gedaan wordt behalve de bekende maatregelen, zoals pestprotocollen. En dat werkt níet, in de meeste gevallen.

Ik zou, als er echt niet op gereageerd wordt, eens verder kijken dan alleen de school zelf. Zoveel verstand heb ik er niet van, maar ik denk dat huisartsen, kinderpsychologen en de onderwijsinspectie hier ook mee te maken kunnen krijgen, zeker als je dochter door de pesterijen niet meer normaal kan functioneren op school en de leerplicht dus in het geding komt.
Wat betreft het lichamelijk geweld zou je in uiterste gevallen zelfs de politie eens kunnen bellen.

Edit: typfoutje.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 08-06-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:26

Hanmar schreef:
Maar goed, ik vind 't eerlijk gezegd een beetje naar dat er hier ook meteen weer het idee van de ''ouders werken allebei'' naar voren wordt gehaald. Er zijn ook gezinnen waar dat wél goed gaat.

Waarom zou je dit niet mogen benoemen?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:29

Hanmar schreef:
Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar indien er niets veranderd is zou ik dus staan op nóg een gesprek.
De eerste stap is het schoolhoofd er daadwérkelijk van overtuigen dat er iets moet gebeuren -Je moet dus duidelijk maken dat dit de spuigaten uitloopt, inclusief lichamelijk geweld.

dit gesprek was vanmiddag :D heb direct aan de bel getrokken
directrice neemt er ook geen genoegen mee en gaat een gesprek aan met de ouders.
school neemt het gelukkig erg serieus op

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:30

Je mag het best benoemen, maar ik vind het een nogal suggestieve bijklank hebben. Het is écht niet zo dat kinderen alleen maar ontsporen omdat zijn of haar ouders werken. Zoals ik al zei, er zijn zát gezinnen waarin dat net zo goed gebeurt en waar de kinderen gewoon netjes in het gareel blijven. Kortom, ik vind het een onjuist oorzakelijk verband.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:31

Als het zo ver gaat al je beschreven hebt ga dan aangifte doen bij de politie van mishandeling.
Dat is de enigste manier om misschien de ouders te laten merken hoe erg het is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:31

PlukenKrul schreef:
Hanmar schreef:

Waarom zou je dit niet mogen benoemen?

Tja.. dat mag je wel benoemen. Maar dat het lijkt dan of dat een oorzaak van het probleem is en dat is natuurlijk hier onduidelijk.
De pestkoppen die ik ken zitten juist gezellig om half 4 aan de thee met moeder. Maar zou dat dan een oorzaak zijn?

@mackwekk: gelukkig dat de school het zo serieus neemt. Dat is wel erg prettig!

patserke

Re: ouders,volgende x gaat jullie zoon ter plekke over de knie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:34

hoe gaat het met je dochter nu? ik zie dat jullie veel diertjes hebben. ik had vroeger toen mijn ouders gescheiden waren en mijn moeder 5 jaar niet zag, heel veel aan mijn dieren!...
ik hoop dat dit snel opgelost word, ik zat vroeger ook bij een jongen in de klas, die niks normaals kon zeggen, zelfs de leraar schupte, en moest hij nablijven en de leraar was even weg, vluchte hij door het raam naar buiten. zijn vader zit in gevangenis hij heeft rock staan spelen met een gitaar in een kerk.. ellende, hoe moet dat straks met die jongen als hij oud en wijs genoeg moet zijn om met zijn eigen benen op de wereld te staan

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:54

Doet me denken aan het gedrag van de kinderen van mijn stage..
Loop stage op speciaal onderwijs.
Misschien is een test wel eens handig voor dat joch

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:58

mackkwek schreef:
Hanmar schreef:
Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar indien er niets veranderd is zou ik dus staan op nóg een gesprek.
De eerste stap is het schoolhoofd er daadwérkelijk van overtuigen dat er iets moet gebeuren -Je moet dus duidelijk maken dat dit de spuigaten uitloopt, inclusief lichamelijk geweld.

dit gesprek was vanmiddag :D heb direct aan de bel getrokken
directrice neemt er ook geen genoegen mee en gaat een gesprek aan met de ouders.
school neemt het gelukkig erg serieus op

Wel geweldig dat school er echt werk van gaat maken!

Pestprotocol is op mijn (oud)middelbare school al enorm veranderd! Werkt als een trein! :D (ze gebruiken nu mediators van leerlingen, dus die staan dichterbij, makkelijker aanspreekbaar en maakt meer indruk dan een leraar)
Nu kun je op een basisschool natuurlijk geen leerlingen aanstellen als mediator, maar de directrice kan die rol ook prima op zich nemen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:00

Het is absoluut fijn dat de school hier iets aan gaat doen! Dat is al wel een geruststelling. Van die ouders kan je volgens mij ook niet veel verwachten als je ze al gesproken hebt en hun de schouders ophalen en zeggen dat het vast niet meer zal gebeuren.

Kinderen kunnen gemeen zijn, zeggen vrijwel alles wat ze denken.. maar dit vind ik absoluut geen normaal gedrag.

Succes en sterkte ermee!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:14

Dit jongetje doet mij sterk denken aan een buurjongetje waar ik een tijdje bij heb gebabysit. Gezin met 2 kinderen, jongen en meisje, ouders werkten beiden full time én gingen ook ongeveer elke avond weg. Kinderen hadden een au pair en minstens 5 babysitters maar zagen hun eigen ouders amper.
Verder speelden er dingetjes als: kinderen moesten viool spelen (tegen hun zin, maar dan voelde moeder zich goed omdat zij dat zelf als kind wou en nooit mocht), jongen wilde voetballen maar mocht niet enz.
Elke keer wij daar gingen babysitten hadden we huilende kinderen aan onze broek die vroegen waarom hun ouders nu weer weg waren. Als babysitter meld je dat dan (voorzichtig) aan de ouders, werd geen gehoor aan gegeven. De kinderen hebben brieven naar hun ouders geschreven over hoe hard ze ze misten, hebben letterlijk gesmeekt dat ze meer thuis zouden blijven maar het mocht allemaal niet baten.
Kinderen zijn dan maar in de etterstrategie gegaan, was geen land meer mee te bezeilen. De jongen werd ook aggressief en schopte en sloeg naar alles en iedereen in z'n buurt. Pas toen hij zich tegen z'n eigen vader keerde, zagen de ouders in dat het fout ging en hebben ze psycholoog ingeschakeld en besloten om meer tijd met hun kinderen door te brengen.
Ik ben bij die kinderen begonnen toen ze 6 en 8 jaar oud waren en toen waren het engeltjes. 6 jaar later waren het dan kinderen from hell. Nu zijn we weer een paar jaar verder en ik zie de kinderen af en toe op straat, beleefd en opgevoed zoals het hoort of ze nu gelukkig zijn weet ik niet.

Het is verschrikkelijk dat jouw dochter eronder moet lijden, maar voor die jongen is het ook erg dat hij geen blijf weet met zichzelf.
Ik hoop echt dat je erin slaagt om de oogkleppen bij zijn ouders te verwijderen, daar ligt namelijk de oplossing.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:20

Wat erg, zulke kinderen... Echt heel naar dat je dochtertje zich zodanig geïntimideerd voelt dat ze haast niet meer naar school durft!

Wel wil ik de opmerkingen van 'School doet er niks aan' even nuanceren, wat hiervoor ook al is gezegd. Ik heb zelf ook in een situatie lesgegeven met een joch dat de hele klas liep te zieken, die voor niets en niemand bang was en met geen mogelijkheid in het gareel te houden was. We hebben werkelijk alles geprobeerd: van positief belonen, iets doen wat hij leuk vond als hij zich goed gedroeg, indirecte waarschuwingen, nablijven, strafwerk, naar de directeur etc. Het interesseerde hem geen zier en waarom niet? Omdat de betreffende ouders zoiets hadden van 'Ach, het valt allemaal wel mee met hem.' Als school sta je op een gegeven moment compleet machteloos want zo'n joch heeft héél goed in de gaten bij wie de macht op dat moment ligt: bij hem en niet bij school, noch bij de ouders.

Hij weet nl. dondersgoed dat als ie iets flikt, zijn ouders zich er niet echt druk om maken en dat ie dus niet op zijn donder krijgt. Gevolg: hij gaat gewoon door want écht aanpakken kun je hem op school niet als er thuis niet ook radicaal iets verandert. Het enige wat je dan als school op een gegeven moment kunt doen is hopen dat de ouders bijdraaien of echt Jeugdzorg/Algemeen Meldpunt Kindermishandeling inschakelen. En zelfs díe kunnen niets doen wanneer ouders niet meewerken, ook dit heb ik in de praktijk ondervonden...

Kortom, ik hoop heel erg dat de ouders van dit jochie in gaan zien wat een draak van een kind het momenteel is en paal en perk gaan stellen aan zijn gedrag.

Heel veel sterkte, voor jou en alle betrokkenen want ook voor dit jochie is het uiteindelijk in en intriest dat hij zo opgroeit...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:26

Tjee wat heftig voor je dochter zeg!
Maar waar ik zelf het meeste medelijden mee heb is dit jongetje... Dit jongetje krijst gewoon om liefdevolle aandacht, deze krijgt hij blijkbaar niet van zijn ouders en ook niet dat hij gekaderd kan worden.
Dus dit is zijn enige manier van reageren om aandacht. Negatieve aandacht =ook aandacht!

Helaas zie ik het zoveel om mij heen en met name met beide ouders die werken en waar de kinderen ook nog eens naar de BSO gaan.
Persoonlijk ben ik weer voor dat moeders thuis weer bezig gaan met hun belangrijkste taak OPVOEDEN.

Misschien toch weer een gesprek met zowel leerkracht als de ouders van dit jongetje?
Sterkte...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:44

tsjonge jonge jonge wat een verhaal zeg! ik zou idd ook aandringen op een gesprek met school en dat jochie. ouders heeft waarschijnlijk niet veel nut als ik het zo lees.

en ook even afspreken dat school wat beter oplet dat jouw dochter en dat joch niet alleen zijn ergens, maar dat er altijd een leerkracht om de hoek staat zodat er gelijk ingegrepen kan worden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:47

Annebe: wij hebben daarom al vaker aan mijn zus aangegeven: het gaat niet goed, de kinderen hebben nu hun moeder of vader thuis nodig. Nu heeft ze de knoop doorgehakt en je merkt direct verschil! nu ziet ze pas hoe ongelukkig haar oudste zoon is...
Carriere hadden ze beide altijd op nummer 1... want werk geeft status... Nu is het gelukkig veranderd :)

Tuurlijk zijn er zat gezinnen waarbij het prima gaat, ik ben ook het 'product' van 2 voltijd werkende ouders. Maar als mijn ouders thuis kwamen draaide alles weer om het gezin :)

Ik hoop van harte voor dat jochie dat zijn ouders er alles aan zullen doen om dit op te lossen :) Dat de school echt goed kan doordringen. Want zo is het voor niemand leuk :n

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 01:18

Ik ben het helemaal met Welshcobfan en andere eens dat het waarschijnlijk een heel ongelukkig jongetje is dat geholpen moet worden en dit niet zonder reden doet.

En dat mogen zijn ouders en de school gaan oplossen.

Dat is de taak van de ouders *en leerkrachten* net als het de taak is van de ouders van dit meisje om haar te beschermen, dus op dit vlak zeg ik heel egoistisch, zorg voor je dochter, het is rot voor het jong, maar daar kan jij niets aan doen, jij kan alleen je eigen meis helpen en het zal toch niet zo zijn dat jou dochter getraumatiseerd wordt door zo'n kleine etter.

Dus ik ben het 100% met jullie eens dat de jongen geholpen moet worden, maar niet door TS, TS moet *positief moeten hoor dit* gewoon alles doen wat zij kan om haar kind te beschermen, dit is haar jeugd, dit hoort leuk te zijn, en niet huilend op je kamertje zitten omdat de ouders van dat jochie niet hun taak doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:41

Is je dochter vanochtend naar school gegaan?
Lijkt mij zo ontzettend moeilijk voor haar en voor jullie.

Ik hoop dat er snel een goede oplossing komt. Want dit mag niet langer duren.

Knuffel voor je dochter.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:28

het klinkt als een jongetje die desperate opzoek is naar aandacht en gezien worden.
Ouders zijn nooit thuis, dat is verwaarlozing! oppas of niet, een kind heeft veiligheid van zijn ouders nodig. het klinkt alsof ouders zich totaal niet interesseren in wat er op school gebeurt, denken jullie dat ze wel met hem in gesprek zullen gaan???
opmerkingen als: 'wat een monster!', vind ik daarom ook echt kort door de bocht en zijn ook niet te dragen.

dit gedrag is niet acceptabel en er moet ook echt ingegrepen worden, maar bedenk wel dat dit misschien wel een heel alleen, gefrustreerd, angstig en verdrietig jongetje is.

TS: het is niet pedagogisch, maar je dochter moet ingrijpen, de volgende keer dat het gebeurt. niemand kan dit stoppen, alleen zij. Neem dat maar aan.
Ze moet boven hem gaan staan en duidelijk maken dat ze dit niet pikt.

overigens kan er altijd melding gemaakt worden bij het AMK.
Dit jongetje vertoont echt probleemgedrag en de thuissituatie lijkt mij ook niet gezond.

Ik werk in de residentiële jeugdzorg en denk dat het probleemgedrag met de tijd alleen maar zal versterken als er geen actie op wordt ondernomen.

sterkte!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:49

luuntje schreef:
Is je dochter vanochtend naar school gegaan?
Lijkt mij zo ontzettend moeilijk voor haar en voor jullie.

Ik hoop dat er snel een goede oplossing komt. Want dit mag niet langer duren.

Knuffel voor je dochter.

ja onze meid is gewoon naar school gegaan en zelfs fluitend :D
Gister lang met haar gesproken en daarna kwam ze weer tot rust.
ze heeft er het volle vertrouwen in dat haar meester haar gaat helpen gelukkig!

Ik denk dat ik er persoonlijk meer moeite mee heeft dan zij,en dat het een staartje gaat krijgen is zeker.
In ieder geval voor dat kleine mannetje,want dat ie niet lekker in zn vel zit en hulp nodig heeft is duidelijk.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:01

Hmmmm, herkenbaar. Bij mijn zoon op school hetzelfde. Ik heb dagelijks op school gestaan op met de leerkracht te praten, met de directie en met het kind zelf. Zonder enig resultaat. Ouders kwamen vaak niet opdagen als ze werden uitgenodigd voor een gesprek op school.
Mijn kind dreigde er geestelijk aan onderdoor te gaan.

Wij hebben ten einde raad wél zelf ingegrepen en hem bij zijn nekvel gepakt. En nee, we hebben niet geslagen, maar we zijn héél duidelijk geweest.
Ja, we hebben hem flink bang gemaakt.
En waarempel, er kwam reactie van de ouders. Heel erg boos. Nou waren wij dat ook, dus dat werd een goed gesprek.

Maar hij heeft mijn zoon nooit meer gepest. Sterker nog, hij betrok hem bij allerlei activiteiten en deed echt aardig. Daar hebben we hem ook een compliment voor gegeven.

Oordeel dus nooit te snel. Soms moet je ingrijpen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:19

Een 'jongetje' van 11 jaar kan al een flinke knaap zijn hoor!

Ik vind het vreselijk wat er met je dochter is gebeurt.
De mensen kunnen dan best medelijden hebben met dat joch, maar komop zeg, al die slachtoffertjes dan??

Mijn dochter heeft hetzelfde meegemaakt.
Ook zo'n pestjoch in de klas.
Niet alleen mijn dochter maar vele andere, vooral meisjes.
Dat kind verziekte de hele dag door alles in de klas.
Hij schold de leraar uit, trok stoeltjes onder de kinderen vandaan, gooide met tafels door de klas enz.
Op een dag kwam mijn dochter huilend thuis, geslaan door dat joch.
Ik had al meerder malen met de leraar gesproken.

Dit was voor mij de druppel!
Ik heb mn dochter vanaf die dag thuis gehouden.
Ik was er echt bang voor, dat er eens zoiets gebeuren zou met geen goede afloop.
Ik heb gezegd dat als dat kind op die school zou blijven, mijn kind naar een andere school zou gaan.
Je denkt toch niet dat ik achteraf moet zeggen, had ik maar eerder ingegrepen?

Ze is drie weken thuis geweest.
We hebben aan aantal gesprekken gehad, helaas zonder dat joch en ouders.
Beloofd werd, dat als hij weer één misstap zou maken, hij van school werd gestuurd.
Vanaf die tijd ging het redelijk.

Toen de middelbare schooltijd aanbrak, is die jongen door veel verschillende groepjes jongeren
terug gepakt.
Revanche.
Uiteindelijk is het goed gekomen met de jongen ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:55

Jooke schreef:
Jemig,
als ik dit verhaal zo lees kan ik dat jongetje ook wel wat doen..

Heb echt medelijden met je dochtertje,
ben zelf vroeger ook gepest op de basisschool,

Ik snap ook echt niet waarom die ouders niks doen..

Ben ik het helemaal mee eens.

Ik word echt wóedend van zo'n verhaal. Echt ik ben totaal niet agressief, maar dat jongetje zou toch echt 10 keer zo veel blauwe plekken krijgen als je dochter nu heeft.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:25

oke,.. vandaag is weer voorbij

lesley kwam erg blij uit school en
het desbetreffende jongetje is de hele dag bij haar uit de buurt gebleven gelukkig,dus daar had ze weinig last van.

wel heeft het gedoe van gisteren lesley iets opgeleverd:
ze was vandaag ineens heel erg populair op school.
Alle kinderen vonden het namelijk hardstikke stoer dat ze zomaar naar huis had durven lopen :+
(oke,.. ik als moeder en de leraren waren er natuurlijk niet blij,maar alle kinderen vonden het "vet cool" dat ze dat gedurft had :+ :D )

kinderen kwamen dus ineens spontaan voor haar op en boden haar aan om de volgende keer te helpen als dat jochie weer zo zou klieren.

natuurlijk is dat geen oplossing op zich,maar lesley voelde zich er erg gesterkt door en voelde zich helemaal een koningin :D Vol praatjes hahaha

in dat opzicht ben ik nu dus ook erg blij dat het vandaag zo goed verlopen is.

wel maak ik me natuurlijk wel nog zorgen om dat kleine jochie.Iets moet er zijn,want anders doe je zo niet als 11-jarige.
Morgen hebben zijn ouders een gesprek op school .Ik hoop dat ze er wat mee bereiken en dat de ouders zullen luisteren en er wat aan gaan doen.Ik hou jullie op de hoogte

in ieder geval bedankt voor alle reacties