Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:50

patsur schreef:
Ik ben ook begonnen met afbetalen. Ben alleen nog niet verplicht ofzo, dus nu wordt alleen mijn OV automatisch geincasseerd.. Mijn st. schuld maak ik zelf over :)

Mag dat? Ik dacht dat je überhaupt niet mocht betalen eer je bericht ontvangt? :) Zal ik wel verkeerd gehoord hebben.

Rosie_Posie schreef:
@Riande: heb je ook gelijk in, maar ik weet van sommige mensen dat dat echt de reden is, hebben ze me zelf verteld :+

Op zich moeten mensen het zelf weten, maar ik zou daar zelf geen prettig gevoel bij hebben. ;)

RiandeV schreef:
Och, ik vertelde ook wel eens wat anders dan de, imo genante, waarheid...
En dan nog is het hun zaak. Het is niet zo dat ze nooit met de consequenties te maken zullen hebben. :)

Overigens is het in bijvoorbeeld Amerika veel normaler om een enorme studieschuld te hebben. Je hebt of niet gestudeerd, of een beurs, of rijke ouders, of 50.000 dollar schuld als je klaar bent.

Is het in Amerika niet sowieso normaler om een schuld te hebben? Of kijk ik te veel naar Oprah? :+
Iedereen moet het inderdaad zelf weten, en uiteraard betaalt iedereen de prijs. 50.000 dollar valt op zich nog mee, ik kan niet zeggen dat dat nu zoveel verschilt met mijn studieschuld.... :o

veerledec schreef:
Daar is het collegegeld ook echt enorm hoog, vergeleken bij hier.
En het was toendertijd (volgens mij gaat het om 2006, maar ik kreeg de brief een paar maanden geleden pas) ongeveer iets van € 14.000 nog wat. Ik ging er in ieder geval echt maar nét overheen ;( .

Jeetje, dat is wel echt duur, zeg. Hier is het iets meer dan 10 % van daar. Niet voor iedereen weggelegd dus... :)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:58

dejavu schreef:
patsur schreef:
Ik ben ook begonnen met afbetalen. Ben alleen nog niet verplicht ofzo, dus nu wordt alleen mijn OV automatisch geincasseerd.. Mijn st. schuld maak ik zelf over :)

Mag dat? Ik dacht dat je überhaupt niet mocht betalen eer je bericht ontvangt? :) Zal ik wel verkeerd gehoord hebben.

Ja ik heb wel bericht gehad, maar ik ben nog niet verplicht af te betalen ofzo.. Naja prima, kan ik mooi sparen vast :)

Anoniem

Re: Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:42

Wat ik me afvraag en nog niet tegen gekomen ben in dit topic. Als je maandelijks meer wilt afbetalen dan het voorstel : kan dat? :+ Is dat eenvoudig te regelen of niet?

Kan je ook tussentijds al grotere bedragen aflossen of moet je persé maandelijks wat doen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:55

Maya schreef:
Wat ik me afvraag en nog niet tegen gekomen ben in dit topic. Als je maandelijks meer wilt afbetalen dan het voorstel : kan dat? :+ Is dat eenvoudig te regelen of niet?

Kan je ook tussentijds al grotere bedragen aflossen of moet je persé maandelijks wat doen?

Volgens Marieke_K kan dat:

Marieke_K schreef:
Mijn vriend en ik hebben heel snel na het afronden van onze studies onze schuld afgelost (even sparen en gelijk alles in 1x afbetaald).

Dit hebben we gedaan omdat we van onze schuld af wilde zijn: het wordt toch ieder jaar meer vanwege de rente. Ook kan het nog wel eens nadelig zijn om een schuld te hebben als je een huis wilt gaan kopen.

Hoe het voelde: zuur, maar wel fijn om er daarna van af te zijn :D

Waarom wil je dit eigenlijk? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:57

Ik weet dat je wel in 1x alles kan aflossen idd, maar dat was mijn vraag ook niet ;) Ik bedoelde of je het maandbedrag zélf kan verhogen, of tussentijds éxtra aflossen.

Waarom? Omdat ik niet van schulden houd en ik de oplopende rente wil tegengaan. Als het mogelijk is, dan gewoon gelijk zo veel mogelijk weghebben. Ik heb aardig wat (moeten) lenen, en dat is tegen mijn principes, inmiddels ben ik in de mogelijkheid tot ruimere leefomstandigheden, dus die schuld wegwerken heeft wel mijn prioriteit zodra ik mijn diploma heb.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:01

Sorry, Maya, ik ben een geit.... ;) (Met diploma :') )

Logisch dat je dat wilt, en als je het kunt missen zou ik het ook doen. Ik kan je niet helpen, maar staat dat niet op de site van Ib?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:07

Je kan gewoon als je bijvoorbeeld een meevaller hebt een extra bedrag naar de IB groep overmaken, het rekeningnummer vind je op de site, en daar staat ook ergens welke code je er dan bij moet vermelden (combinatie van je clientnummer en nog iets erachter geloof ik).

Heb dat ook een aantal keer gedaan, voelt erg zuur :+

Voor de rest betaal ik maandelijks het minimum van 45 euro, daar heb ik voor de rest geen 'last' van.

dejavu

Re: Studieschuld: Wie betaalt er al terug? Ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:11

Kan ik me indenken, Eline. :) Inmiddels alles afbetaald? Dat lijkt me dan weer wel erg fijn en als je af en toe een meevaller overmaakt, dan bereik je dat punt natuurlijk sneller. :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:26

hier nog iemand met een enorme studieschuld. Moet per maand 110 euro betalen en ja, das niet leuk :+ Heb overigens ook tijdens mijn studie altijd wel gewerkt maar daarmee had ik niet voldoende inkomen om mezelf te bedruipen en mijn ouders hebben helaas ook geen geldboom :Y) Maarja, ik heb er absoluut geen spijt van, het was nou eenmaal nodig om mijn studie te kunnen doen. Maar droom soms stiekem best van een grote geldprijs zodat ik de schuld ineens kan afbetalen, ik hou niet van schulden :n vind een hypotheek en een studielening dan ook de enige leningen die ik voor mezelf recht kan praten :D
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 03-06-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:27

Nee, ik ben helaas nog wel even bezig ;(

;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:38

dejavu schreef:
Waarom wil je dit eigenlijk? ;)

Ik heb dat dus ook gedaan. Bij mij was de reden dat ik het vreselijk zonde vond om naast de schuld ook nog eens honderden euro's rente te moeten gaan betalen. Dat is een beetje het IBG spekken en daar zit ik niet om verlegen. De meeste mensen met een flinke schuld zijn eerst al een paar jaar de rente aan het betalen voor ze aan de schuld toekomen. Door in eerste instantie een groot bedrag over te maken kun je in een wat fatsoenlijker rente bereik komen en gaat het aflossen daarna sneller.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:06

Maya schreef:
Ik weet dat je wel in 1x alles kan aflossen idd, maar dat was mijn vraag ook niet ;) Ik bedoelde of je het maandbedrag zélf kan verhogen, of tussentijds éxtra aflossen.

Waarom? Omdat ik niet van schulden houd en ik de oplopende rente wil tegengaan. Als het mogelijk is, dan gewoon gelijk zo veel mogelijk weghebben. Ik heb aardig wat (moeten) lenen, en dat is tegen mijn principes, inmiddels ben ik in de mogelijkheid tot ruimere leefomstandigheden, dus die schuld wegwerken heeft wel mijn prioriteit zodra ik mijn diploma heb.

Je mag zo vaak en zo veel aflossen als je wil is mij verteld..