Crematie, altijd in het zwart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: Crematie, altijd in het zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:29

Ik had laatst een witte blousse van zo'n doorzichtig stofje met een zwarte broek en zwart jasje en zwart shirtje onder de blouse. Er waren er wel een aantal in gewone kleding maar voorste rij was alles donker en netjes. Ik vind zelf dat het helemaal ligt aan de familie, wij hadden een kerkdienst en mijn opa en oma zijn beide van de kerk maar ook heel erg losjes en niet formeel. In zo'n geval kon het dus best, dit shirtje. Stel dat de familie van je vriendin een beetje stijf is/ zich erg aan tradities hechten zou ik het niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:31

In principe hier nog wel maar de laatste crematie waar ik was, die vrouw had altijd gezegd dat ze de mensen in het rood wilde! Want rood vond ze zo'n mooie kleur en mensen mochten niet rouwen..
Ik draag sowieso vrijwel altijd zwart of donkere kleuren maar voor die begrafenis heb ik duidelijke rode accenten toegevoegd. :)
Dat was, bij leven, haar wens, en die heb ik gerespecteerd maar ben ook mezelf gebleven kwa keuze... :) (ook iets wat zij erg belangrijk vond)

Normaal zou ik zwart met grijstinten combineren. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-10-13 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:32

Toen mijn opa overleed was zijn wens absoluut geen donkere kleding. Had een mooie rok aan met kleur en een best fel roze shirt :-)

Hij wilde het liever zo dan donker, wie ben ik dan om daar niet naar te luisteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:33

Wat is haar laatste wens geweest, is daar ooit over gesproken en hoe is haar familie daarin? Ik zou aantrekken waarvan je denkt dat is goed, dat past. Je weet wat erachter zit. Doe wat je wilt dragen en volg je gevoel.

Alweer bijna een jaar geleden naar een crematie geweest waarvan de vraag was, doe iets roze aan als je hebt en wilt, mooi gebaar en passend. En pas nog, liever geen zwart of donkere kleuren maar helaas komen de meesten toch aan met zwart oid.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:34

Ik draag ook gewoon zwart, zwarte pantalon (die helaas niet heel mooi zit, maar ik heb gewoon een hopeloos figuur...) en een zwart vest. Met daaronder het shirtje. Je ziet er niet veel van als het vest dicht is, alleen een klein gouden accentje. Ik vind het niet too much.

Ik denk dat zij het mooi gevonden zou hebben. Er komen een aantal mensen die haar kenden van de muziek, en een aantal van ons dragen dus een shirtje van de artiest. Dat zou ze mooi gevonden hebben denk ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:44

Leuk om te lezen hoe hier over wordt gedacht. Al verbaas ik me wel over het aantal mensen die toch nog in het zwart gaan, ik dacht dat dat toch echt uit de tijd was ondertussen.

Zelf draag ik eigenlijk nooit zwarte kleding naar een begrafenis/crematie/avondwake. De meesten heb ik gewoon bijgewoond in spijkerbroek, zelfs de crematie van mijn eigen vader.
Vanavond helaas een avondwake, dit keer ga ik in een mooi jurkje in het zwart/rood. Wel grappig, want de overledene kende me alleen in mijn paardenkloffie; spijkerbroek met een truitje.

@eileen: ik vind dat shirtje aandoen juist heel passend.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:10

Ik vind het eigenlijk een heel mooi gebaar en met een jasje er over, kan het prima.

Spijkerbroek vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:17

Ik heb alleen geen jasje, wel een net vestje, dus dat gaat het worden.
Een spijkerbroek vind ik ook niet echt kunnen, tenzij dat de dresscode is natuurlijk. Ik heb zelf alleen geen pantalons, en ik heb gister in de stad rondgesjokt op zoek, maar die van mijn zus past dan nog het minst slecht...

Pfff. Ik heb hier zo'n hekel aan! Kan al nooit kiezen wat ik aan moet, maar dan zeker voor zoiets... :(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:21

Nikka schreef:

Waarom niet dan?

Je ziet het heel veel trouwens.... dus blijkbaar denken er veel mensen anders over.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:30

Persoonlijk vind ik dat je aan kunt trekken waar jij je goed in voelt, wat diegene mooi vond of in jouw geval het shirtje met een verhaal er achter. Ook vind ik zelf dat een nette spijkerbroek best kan.

Heel veel sterkte bij de crematie morgen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:35

Ik ga altijd standaard in het zwart. Ben daarmee opgegroeid en zwart is rouw. Zo is ons dat altijd geleerd. Ben zelf niet van de zwarte kousen kerk, maar andere familie leden wel.

Waar je ook de verschillen ziet is katholiek (daar zie je vaak alle kleuren) en hervormd / gereformeerd is minder uitbundig.

Spijkerbroek vind ik not done. Word bij ons ook altijd gelijk over gesproken.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:39

Bij de crematie van mijn vader had ik een zwarte rok en zwart/wit truitje aan. Bij de avondwake voor mijn opa een zwart pak en bij de begrafenis een zwart jurkje met gekleurde bloemen. Ik vind overigens dat het ook een beetje in de 'geest van de overledene' moet zijn. Belangrijkste is dat het schoon en verzorgd is. Felle kleuren of wit zou ik alleen dragen als daarom gevraagd wordt in de rouwkaart/advertentie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:45

Dan ben ik dus blijkbaar ook van de oude stempel, maar ik zou ook absoluut voor zwarte/donkere kleding gaan (mits uiteraard er wensen voor wat betreft kleding zijn uitgesproken!!)
Een begrafenis/crematie is een droevige gebeurtenis en daar horen in mijn ogen geen fleurige kleuren bij.
(en ik ben van mezelf absoluut een optimistisch/gezellig/vrolijk mens, maar als ik kom te overlijden mogen de mensen best laten zien dat ze om m'n verlies treuren..... :o )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:09

Wendy schreef:
Nikka schreef:

Waarom niet dan?

Je ziet het heel veel trouwens.... dus blijkbaar denken er veel mensen anders over.

Omdat er ook nog zoiets als begrafenisetiquette bestaat. Daarnaast is het ook een teken van rouw en respect voor de overledene. Tenzij er andere wensen zijn draag ik ook zwart/grijs of eventueel donkerblauw. Dat veel mensen een spijkerbroek dragen, betekent alleen maar voor mij dat veel mensen niet weten hoe het hoort. Je gaat in een restaurant toch ook niet met je handen eten, dat is namelijk ook etiquette.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:25

Het zal wel per crematie verschillen, je zou het ook aan de familie kunnen vragen misschien? Toen opa overleed, zei oma: trek maar aan wat je zelf wil, het is tenslotte jullie eigen opa waar je naartoe gaat :) Ik had toen een rok tot de knie + t-shirt in rood met zwarte accenten.