Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Er is geen nederlandse klank voor. u/eu komt het beste in de buurt. Misser schreef:KC schreef:ik vind het zo grappig hoe er hier in NL over gediscussieerd word en vooral de versie van "schön = scheun" is hilarisch. Ben zelf Duits dus zal wel voor dezelfde hilarische momenten zorgen bij Nederlanders als ik iets niet goed uitspreek...
Hier ff een duitse Dr oetker reklame
http://www.youtube.com/watch?v=2bEl1scbl2g&feature=related.
verder mag iedereen het uiteraard zelf weten hoe die oetker schoen of wat dan ook uitspreekt.
Ik vind jouw reactie ook wel grappig. Weet niet vanuit welk gedeelte in Duitsland jij komt, maar ö wordt over het algemeen echt niet uitgeproken als oe.
Edit: iig niet de oe zoals Nederlanders deze uitspreken.
Lyonesse schreef:[naam] schreef:
Ja klopt.. maar die oe is gewoon verzonnen volgens mij zodat mensen het goed uit zouden spreken. Alleen die reclame verpest dat weer.
ötker, geen ütker. Mijn beide ouders wonen ook in duitsland btw
denk dat je mijn post mis hebt begrepen of dat ik het niet duidelijk genoeg heb neergezet. Lyonesse schreef:[naam] schreef:
Nou zo heb ik het niet geleerd hoor.![]()
ö is eu
ü is u
u is oe
..
Dat zeg ik toch?Ö klinkt als iets dat tussen u (dus niet uu) en eu in zit
Edit: Of bedoel je qua schrijfwijze?
Dat heb ik óók nooit geleerd dat je Ö ook als oe mocht schrijven.. volgens mij is dat ouderwets of niet? Juul schreef:Lyonesse schreef:Dat zeg ik toch?Ö klinkt als iets dat tussen u (dus niet uu) en eu in zit
Edit: Of bedoel je qua schrijfwijze?
Ooh zo.Dat heb ik óók nooit geleerd dat je Ö ook als oe mocht schrijven.. volgens mij is dat ouderwets of niet?
Lyonesse schreef:[naam] schreef:
Ooh zo.Dat heb ik óók nooit geleerd dat je Ö ook als oe mocht schrijven.. volgens mij is dat ouderwets of niet?
Voor zo ver ik weet is dat voor wanneer er om de 1 of andere reden geen umlaut is. Op een scorebord en dergelijke dingen. Dan wordt het Oe. Zelfde dus met ringel s, als die er niet is, wordt het dubbel s.
Maar normaal gesproken dus gewoon ö. Juul schreef:Lyonesse schreef:
Voor zo ver ik weet is dat voor wanneer er om de 1 of andere reden geen umlaut is. Op een scorebord en dergelijke dingen. Dan wordt het Oe. Zelfde dus met ringel s, als die er niet is, wordt het dubbel s.
Ooh okee dan kan ik het snappen ja.Maar normaal gesproken dus gewoon ö.
Juul schreef:MLoeser schreef:ik erger me er mateloos aan... overbodig? Ja... Maar goed, wat moet ik anders doen? Studeren?
Ach ik héb echt niks beters te doen. Dus ik heb een excuus.![]()
ja, je moet prioriteiten stellen!
'Dr. Utker', echt vreemd.
( sta ik een beetje bekend om thuis)