Verhuizing naar Zwitserland..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:30

Ik zit in denemarken, ik noem het niet geemigreerd maar het lijkt er wel behoorlijk op := Ik woon hier inmiddels al een jaar, spreek de taal (had nog nooit een woord deens gesproken daarvoor) en ga na de zomer aan een 4 jarige opleiding beginnen hier in Denemarken. Ik heb ook mijn paarden meegenomen, maar na een jaar mis ik toch af en toe wel mijn vriendinnen die ik al mijn hele leven ken. En mijn ouders, en andere familie. Mijn oma is bijvoorbeeld 92 jaar oud, die woont 15 minuten van mijn ouders huis. iedere keer als ik terug naar Denemarken rijd ben ik zo bang dat ik haar niet weer terug zie. Ik heb echt een fantastische tijd hier en geen moment spijt dat ik deze stap genomen heb, maar soms wil ik wel graag dat mijn familie en vriendinnen wat dichterbij waren.

Ik ben dus helemaal alleen verhuist naar denemarken. Alleen ik, mijn spullen en mijn ponies.

@Oslo_girl: Niet aanvallend bedoelt, maar hoe komt het dat je na 1.5 jaar geen noors spreekt? Ik zit ook op een internationale school en blijf voorlopig ook op internationale scholen, maar spreek toch deens. Wil je het niet leren of heb je de mogelijkheid niet? Het lijkt mij persoonlijk erg lastig als je de taal niet kent, bijvoorbeeld als mensen geen engels spreken oid :)

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:47

Je went echt heel snel hoor, en ik spreek uit ervaring...
5,5 jaar geleden ben ik van een plaatsje vlakbij Manchester, Engeland, naar hier verhuisd. Ik wist toen niet eens waar Nederland lag, laat staan dat ik de taal kon spreken enz. Maar na 1 jaar kon ik al vloeiend Nederlands, nu ben ik veel gelukkiger hier dan ik daar ooit was.
Echt waar, nu lijkt het allemaal heel eng, maar jij kent tenminste nog een paar mensen en bent er wel eens geweest. Voor mij was het echt een sprong in het diepe, ik wist niet waar het lag, ik wist niet hoe het eruit zag, ik wist niet welke taal ze spraken, laat staan dat ik mensen kende.
Gewoon relaxen en vooral niet teveel erover piekeren!!

Nog 1 gouden tip, houd vooral nog steeds contact met je (goede) vrienden hier!!
Zo zie je ook gauw genoeg wie je echt vrienden zijn, ik heb nu nog maar met 2 mensen contact terwijl ik 'goede' vrienden was met de hele klas en meer.

Veel succes, en houd ons vooral op de hoogte!!!

xx Lauren
PS Als je meer wilt weten, staat mijn inbox altijd open ;)

_Patriciaa

Re: Verhuizing naar Zwitserland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:51

Hoi, mijn vader is een aantal jaar geleden naar zwitserland verhuisd, heeft daar 3 jaar gewoont en is inmiddels weer terug (Hij woonde in winterthur, vlak bij zurich)
Gelukkig dat je daar al wat mensen kent, ik vond de mensen er namelijk erg kil, Ik was er wel eens waar alleen in de weekeinden (zo ong 1x in de maand) .. Maar als ik daar was merkte ik vooral bij mijn broertje en zusje dat het moeilijk was contacten te leggen..

Snap dat je het erg moeilijk vind alles achter te laten, maar je gaat daar natuurlijk ook weer een leven opbouwen, en je zult daar vast ook vrienden krijgen :j
Wel fijn dat je paardje iig mee mag.

Ik hoop dat je er veel plezier hebt!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:52

pfff ik lees even mee met jullie ervaringen. Ik ben 20 en verhuis over 3 weken naar Italie in mijn eentje. Ik heb daar een baan gevonden met woning en auto van de zaak.

Het enige wat ik achterlaat zijn mijn familie en mijn beste vrienden, maar die zullen wel vaak langskomen. Maar net als banen en hobby's laat ik niet achter, mijn veulen zou dan over anderhalf jaar van hier naar italie verhuizen. Maar verder... Ik had het wel gezien hier, dus ik ga wel vrijwillig zeg maar..

Ik vind het ontzettend spannend en hoop dat ik het vol ga houden. Voor het zelfde geld ben ik binnen 2 weken weer terug ;)

Ik hoop dat je het daar heel erg naar je zin gaat hebben, fijn dat je paardje mee kan. En de foto ziet er mooi uit!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:26

Wow veel reacties! :P

@Marleen: We zijn er al hoor. :D Maar nee nog geen nieuwe foto's. Naja wel in het topic in mn onderschrift maar dat gaat hoofdzakelijk over de pony. :)

@Saffier: Oh Frankrijk daar moet het ook fijn wonen zijn! Kan inderdaad begrijpen dat je niet meer terug wil, je hebt je leven daar al immers op orde. Dat mensen kennen is inderdaad een fijn gevoel en frans praten is voor mij geen probleem, mijn zusje daarentegen moet het nog helemaal leren..

@Wanja: Zweden is supermooi! Kan me voorstellen dat je zin hebt om te gaan! Zeker nu jullie stukje bij beetje alles in orde maken, dan wil je het liefste zo snel mogelijk daar zijn om er gebruik van te maken! Skype is inderdaad de uitkomst van de eeuw. (al vraag ik me af hoe lang ze het nog zo goedkoop houden....) Bedankt en jij ook heel veel succes!

@Thokkadisje: Nou dat kan je al emigratie noemen hoor. ;) Wat was de motivatie achter die keuze?

@Lighttt: Wat het moeilijk, Nederlands leren? Dat van die vrienden klopt, dat merk ik nu al! Gelukkig zijn het wel net diegenen die me dicht bij het hart liggen die contact houden, hen heb ik dus gelukkig niet overschat. Dankje trouwens en wie weet maak ik daar inderdaad gebruik van!

@_Patriciaa: Winterthur ken ik niet, maar heb een oom die dicht bij Zurich woont dus kan het een beetje situeren. Tja rond de grote steden is de mentaliteit inderdaad erg anders daar zijn de mensen idd heel individueel en afstandelijk, gelukkig is het hier op het platteland heel anders. We waren hier de vrachtwagen aan het uitpakken en er stopte regelmatig iemand uit het dorp om kennis te maken, ook wordt je gegroet door iedereen enzo. Gelukkig idd dat mn pony mee mocht! :D (zie onderschrift)

@_Zsazsa_: Kan me voorstellen dat dit topic ook voor anderen behulpzaam is. :) Natuurlijk echt super dat je daar al een baan en auto hebt, dat maakt de overstap veel makkelijker. Maar jij ook in ieder geval heel veel succes daar! En post gerust hier hoe het is gegaan enzo!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:05

Frankrijk is idd ook mooi. Geniet na 4 jaar nogsteeds van de omgeving, het landschap en de rust.

Fijn dat je al Frans spreekt. Ik sprak het nog geen woord toen ik hier heen ging. En nu 4 jaar later werk ik op een kantoor. Dus voor je zusje komt het ook vast wel goed!

Fijn dat de reis met je pony ook goed is gegaan, is toch altijd een hele onderneming. Wij hebben de paarden ook zelf vervoerd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:18

Dat eerste heb ik dus ook, kom hier nu al jaren op vakantie en nu ik hier woon nog steeds dat ik onder het autorijden en paardrijden gewoon heerlijk kan rondkijken en genieten. Dat is fijn om te horen dat er nog hoop is voor mn zusje! :P We waren idd erg blij dat het zo goed is gegaan!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:42

Ben toen ik 9 was voor 2 jaar in Engeland gaan wonen met mijn ouders en zusje, ik wilde echt niet heen. Nu wil ik alleen maar terug.
Met vrienden heb ik toen geschreven en de familie kwam afentoe over, maar we wisten dat het niet voor altijd was, want die 2 jaar stond vast. En nu woon ik weer in hetzelfde huis als daarvoor. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 17:56

Wat was de rede dat jullie maar voor twee jaar gingen? Vanwege een baan ofzo? :) Het lijkt me wel moeilijker zo iets, omdat je na jaar toch ook behoorlijk gesettled bent op je nieuwe plaats en dan daar ook opeens weer weg moet.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:17

Ja, voor mijn vaders werk. Was inderdaad lastig om weer terug te gaan, wil ook nog steeds liever daar wonen.