Wat vinden jullie van relaties met iemand uit een ander land

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:21

BraveSpots schreef:
Macusa schreef:
Je bent namelijk helemaal niet in staat om de intenties van die nieuwe partner te beoordelen.

Dat kan. Maar als dat het geval is begin je (sorry voor de herhaling) toch écht niet aan kinderen en een huwelijk?
En je gaat me toch niet vertellen dat je bovenstaande quote pas beseft als je drie kinderen aan je rokken hebt hangen en je fortuin hebt opgestuurd naar een ander land?

Voor wat betreft sommige aspecten van de relatie is dat inderdaad het geval. Wetenschappelijke onderzoeken wijzen verder uit dat een vrouw die zich bevindt in een relatie waarin zij psychisch dan wel lichamelijk mishandeld wordt gemiddeld 7 jaar (!) nodig heeft voordat zij zich realiseert waar zij in terecht is gekomen en vervolgens meestal enkele jaren nodig heeft om eruit te komen. Hoewel dat voor een leek op dit gebied uiterst vreemd mag lijken, wijzen onderzoeken ook uit dat dit proces helemaal niets te maken heeft met de achtergrond, de intelligentie of het gezond verstand van de vrouwen in kwestie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:32

Macusa schreef:
Voor wat betreft sommige aspecten van de relatie is dat inderdaad het geval. Wetenschappelijke onderzoeken wijzen verder uit dat een vrouw die zich bevindt in een relatie waarin zij psychisch dan wel lichamelijk mishandeld wordt gemiddeld 7 jaar (!) nodig heeft voordat zij zich realiseert waar zij in terecht is gekomen en vervolgens meestal enkele jaren nodig heeft om eruit te komen. Hoewel dat voor een leek op dit gebied uiterst vreemd mag lijken, wijzen onderzoeken ook uit dat dit proces helemaal niets te maken heeft met de achtergrond, de intelligentie of het gezond verstand van de vrouwen in kwestie.

Maar dat bedoel ik niet. Als je vent niet meehelpt in het huishouden, rookt/drinkt, geen disipline heeft, daarom word je nog altijd niet percé mishandeld lijkt me. En toch kiezen ze ervoor.

jij wilt ritme en discipline voor de kinderen. Om 18 uur zit je in je eentje met ze aan de tafel, omdat hij nog geen honger heeft. Om 20 uur heeft hij wel honger en verwacht van jou dat je zijn potje warm maakt. Dat precies op dat moment de kinderen naar bed moeten daar heeft hij geen boodschap aan. Hij zal trouwens misschien wel even helpen. Terwijl jij zijn eten verzorgt speelt hij met de kinderen. Als jij zijn eten op tafel hebt staan en de kinderen nog een kusje wilt gaan geven springen de kinderen met verwilderde ogen op het bed. Ze hebben zo'n lol gehad met papa en nu hebben ze geen slaap meer. Terwijl hij relaxt zijn eten oppeuzelt en de tv aanzet, ben jij tot 22:30 uur om de kinderen te kalmeren en in slaap te krijgen. Je bent dan bekaf, maar iemand moet de keuken opruimen. Dat is niet hij, want hij doet de "mannendingen". Afijn, natuurlijk "maakt hij de keuken schoon". Als hij de afwasmachine heeft ingeladen is hij beretrots op zichzelf.

Ik weet bevoorbeeld dat ik dit nooit ga tegenkomen met mijn vent. Hoe komt dat vrouwen die een buitenlandse vriend hebben opeens 'zogenaamd' ontbreekt aan zulke inzichten?? En in je stukje is er geen sprake van mishandeling.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:18

Ik denk dat het sterk te maken heeft met je referentiekader of je zoiets accepteert of niet. Ik denk dat er veel nederlandse vrouwen uit katholieke gezinnen zijn opgegroeid met het voorbeeld dat de vader geen bijdrage levert aan het huishouden of de opvoeding van de kinderen, dat ze moeten voldoen aan hun plicht als moeder de vrouw en dat hun man de dienst uitmaakt. Je licht er echter slechts één aspect uit. Het is veel complexer. Dat lijstje met mishandelingen kan ik er ook wel bijzetten, maar dat doe ik liever niet. Het is verder niet één aspect dat zo'n relatie maakt tot wat het is, maar het zijn er een heleboel. Als ik hetzelfde voorbeeld zou geven dat ik hier aanhaal en daarbij zou vertellen dat ik een man heb die iedere dag stofzuigt en een stabiele baan heeft met een acceptabel inkomen dan zou je kunnen zeggen: mens wat zeur je, als dat het enige is?

Waarom accepteer je zoiets?
Op het moment dat jij een relatie begint dan geloof je (in) die persoon. Je wéét dat er cultuurverschillen zijn en doet op alle mogelijke manieren je best om die te overbruggen. Bovendien houd je er rekening mee dat het voor die partner als "gast" in jouw cultuur moeilijker is dan voor jou. Verder hebben jullie precies dezelfde overtuigingen, normen en waarden. Verbaal gezien zijn er dus helemaal geen conflicten. Het begint er dus mee dat je af en toe wat onder ogen krijgt en begint met dat door de vingers te zien (je vriend verontschuldigd zich voor zijn "stommiteit" en bevestigt nogmaals dat jullie geheel op dezelfde lijn zitten en meestal is er een logische en acceptabele verklaring). De omstandigheden van buitenaf (de schoonfamilie, het niet kunnen vinden van een baan - laat staan op zijn niveau - etc etc) hebben allemaal een impact op die relatie en ik kan je vertellen dat als je geconfronteerd wordt met de ellende van zo'n hele familie dat je bepaalde gedragingen best heel goed kunt begrijpen en méér accepteert dan wat je normaal zou doen. Daar komt nog eens bij dat de meeste nederlandse vrouwen die een partner uit een 2e of 3e wereldland naar Nederland halen bij het IND (de vreemdelingendienst) een verklaring hebben moeten tekenen, waarin staat dat zij geheel verantwoordelijk zijn voor die buitenlandse partner. Je kijkt dus wel uit voordat je die partner (die in Nederland geen vrienden of familie heeft) op straat zet. In 9 van de 10 gevallen laten ze zich niet terugsturen, en velen verdwijnen kortere of langere tijd na aankomst naar bijvoorbeeld Spanje (komt veel voor onder spaanstalige parnters) dus je zit hoe dan ook met een probleem opgezadeld. Aangezien de meeste nederlandse partners hun relatie niet zijn begonnen met achterdocht (dan kun je er beter al meteen niet aan beginnen) komen de mogelijke problemen pas later aan de oppervlakte, naar gelang de buitenlandse partner wel of niet in staat is zich aan te passen, de vriendschappen die hij in Nederland maakt met mensen uit zijn eigen cultuur (de - vaker negatieve dan positieve - invloed daarvan is niet te onderschatten) en naar gelang hij in staat is om te gaan met de problemen in zijn familie die nu op afstand is èn naar gelang hij om kan gaan met het volslagen nieuwe leven van alle dag. Om 1001 redenen heeft de relatie in het begin wellicht wel gefunctioneerd, maar naarmate de issues (die je met een nederlandse partner niet of in minder mate gehad zou hebben, of in ieder geval beter te behappen) zich opstapelen wordt eea en stuk gecompliceerder. Bovendien geschiedt de communicatie meestal in een 3e taal (bv engels), omdat de partners elkaars taal niet (voldoende) machtig zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:58

@Macusa: Toch vind ik het vrij zwart-wit. Ik denk ook, dat alleen de negatieve verhalen vooral genoemd worden. Over vrouwen die wél zielsgelukkig zijn met hun buitenlandse man, hoor en zie ik niks terug. Toevallig ken ik 2 meiden hier uit het dorp, die een afstudeerproject hebben gedaan in Afrika (weet niet precies waar). Allebei kwamen ze helemaal verliefd terug. Na een jaar of 2 denk ik, is 1 van de 2 hierheen gekomen. Zij en deze jongen zijn getrouwd. Als ik ze tegenkom op het terras bijvoorbeeld, pakt hij haar jas aan, schuift hij haar stoel van tafel, betaald hij het eten / drinken, kijkt hij constant superverliefd naar haar.. Uit alles blijkt dat hij gewoon supergek op zijn vriendin is (en zij op hem ;) ). Hij heeft hier een baan gevonden en spreekt tegenwoordig een aardig woordje nederlands.
Tegenover al jou negatieve verhalen, even een verhaal van hoe het óók kan..

M_aaike

Re: Wat vinden jullie van relaties met iemand uit een ander land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:30

Ik vind Macusa, dat het érg zwart wit is hoe jij er over denkt, JIJ hebt misschien wel slechte ervaringen ermee, maar dat heb ik absoluut niet. Ik weet wél dat het anders kan! :).

Ik weet zéker dat mijn vriend niet op mijn geld uit is, zodra ik ook maar probeer iets voor hem te betalen, schiet dat m al in het verkeerde keelgat :D.
Verder is mijn vriend absoluut niet 'anders' dan de 'normale' mensen hier in Nederland. Goed, hij heeft een andere cultuur waarmee hij is opgegroeid, ik respecteer dat, net zo goed als hij de cultuur waar ik ben opgegroeid respecteert.
Natuurlijk zijn er wel eens botsingen, maargoed, bij 'normale' relaties gebeurt dat toch ook?

Verder reageer ik niet meer in dit topic, het wordt me alweer veel te veel over 1 kam gescheerd. :).

Wie verder nog meer wil weten, kan me altijd een berichtje sturen. :)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:36

Mloes schreef:
@Macusa: Toch vind ik het vrij zwart-wit. Ik denk ook, dat alleen de negatieve verhalen vooral genoemd worden. Over vrouwen die wél zielsgelukkig zijn met hun buitenlandse man, hoor en zie ik niks terug. Toevallig ken ik 2 meiden hier uit het dorp, die een afstudeerproject hebben gedaan in Afrika (weet niet precies waar). Allebei kwamen ze helemaal verliefd terug. Na een jaar of 2 denk ik, is 1 van de 2 hierheen gekomen. Zij en deze jongen zijn getrouwd. Als ik ze tegenkom op het terras bijvoorbeeld, pakt hij haar jas aan, schuift hij haar stoel van tafel, betaald hij het eten / drinken, kijkt hij constant superverliefd naar haar.. Uit alles blijkt dat hij gewoon supergek op zijn vriendin is (en zij op hem ;) ). Hij heeft hier een baan gevonden en spreekt tegenwoordig een aardig woordje nederlands.
Tegenover al jou negatieve verhalen, even een verhaal van hoe het óók kan..

Datzelfde verhaal had ik een paar jaar geleden ook kunnen schrijven en ik ken volksstammen met vrouwen (incl ondergetekende) die van de daken geschreeuwd hebben hoe fijn onze partners zijn. Het ìs heerlijk als je een man hebt die als je gaat winkelen de tassen voor je draagt, de deur voor je open houdt, ècht aandacht voor je heeft in bed, waarmee je zonder problemen tot 6 uur in de ochtend intellectuele en diepzinnige gesprekken kunt voeren, waarmee je een vreemd en interessant land leert kennen en er een hartelijke familie bij krijgt me andere gebruiken, een man die integreert door de nederlandse taal te leren, werk zoekt en er trots op is zijn gezin in Nederland te onderhouden. Denk je niet dat al die vrouwen die nu niet meer bij die buitenlandse partners zijn, daar niet van genoten hebben en zulke ervaringen niet gehad hebben? Het is alleen niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ik ken veel vrouwen die na 10 jaar nog bij hun westerse partner zijn, maar van degenen met een partner uit een 2e of 3e wereldland zijn een voor een afgevallen. Sommige mannen zijn gewoonweg vertrokken (meestal na het verkrijgen van een geldige verblijfsstatus), anderen blijken aan één vrouw niet genoeg te hebben, dan zijn er degene met drank- of drugsproblemen, degenen die zich volledig door hun nederlandse vrouw laten onderhouden en de agressieven. Met arbeidsconflicten en werkloosheid krijgen ze vrijwel per definitie allemaal te maken. Dat gebeurt niet allemaal in eht begin van de relatie en bovendien zou je dan nog kunnen denken dat het "normale" problemen zijn, zoals die van elk koppel. Een voor de buitenwereld ogenschijnlijk sprookjeshuwelijk kan ook 30 jaar duren en alsnog om cultuurverschillen op de klippen lopen. In zo'n geval heeft de nederlandse vrouw al die jaren buitengewoon veel geincasseerd.

Iedereen heeft hier een mening, maar wie heeft er hier daadwerkelijk langer dan 5 jaar zelf een partner uit een tweede of derde wereldland (gehad)?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:48

Macusa schreef:
Iedereen heeft hier een mening, maar wie heeft er hier daadwerkelijk langer dan 5 jaar zelf een partner uit een tweede of derde wereldland (gehad)?

Vind jij dat je meer recht hebt om (negatief) te oordelen over iemand met een buitenlandse relatie dan een andere bokker? Omdat jij zogenaamd ervaring hebt?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:57

M_aaike schreef:
Ik vind Macusa, dat het érg zwart wit is hoe jij er over denkt, JIJ hebt misschien wel slechte ervaringen ermee, maar dat heb ik absoluut niet. Ik weet wél dat het anders kan! :).

Ik weet zéker dat mijn vriend niet op mijn geld uit is, zodra ik ook maar probeer iets voor hem te betalen, schiet dat m al in het verkeerde keelgat :D.
Verder is mijn vriend absoluut niet 'anders' dan de 'normale' mensen hier in Nederland. Goed, hij heeft een andere cultuur waarmee hij is opgegroeid, ik respecteer dat, net zo goed als hij de cultuur waar ik ben opgegroeid respecteert.
Natuurlijk zijn er wel eens botsingen, maargoed, bij 'normale' relaties gebeurt dat toch ook?

Verder reageer ik niet meer in dit topic, het wordt me alweer veel te veel over 1 kam gescheerd. :).

Wie verder nog meer wil weten, kan me altijd een berichtje sturen. :)

Velen zijn ook helemaal niet uit op het geld van hun partner. Een van de potentiële gevaren is juist dat die nederlandse partner dat krijgt aangepraat door de bezorgde buitenwereld. Alleen al door de invloed van familie en vrienden heb ik vrouwen achterdochtig zien worden en relaties met buitenlandse partners onnodig kapot zien gaan.
In de kern is er helemaal niets mis met zo'n relatie en die buitenlandse partner is in wezen precies hetzelfde als elke nederlandse man. Het zijn alleen de dingen die erbij komen kijken, hoe hij op de cultuurschok reageert (het leven is een heel stuk gemakkelijker als je partner, hoewel met buitenlandse roots, in nederland is opgegroeid), hoe hij omgaat met discriminatie (daar krijg je gewoon zonder pardon vroeg of laat mee te maken als je partner een andere huidskleur heeft) en dat zijn zo nog maar enkele dingen die erbij komen in vergelijking met een relatie met een westerse partner.
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is hoor, maar uit sommige reacties hier maak ik op dat er wel erg gemakkelijk over wordt gedacht. Een relatie met een partner uit een 2e of 3e wereldland is om veel redenen véél ingewikkelder dan die met een westerse (en dat is soms als moeilijk). Dat wordt in het begin van de relatie gemakkelijk gecompenseerd door de vele mooie en extra dingen, maar op de langere termijn zijn er wel degelijk aspecten (waar je wellicht eerst goed mee kon) die je uitputten of die door in hoeveelheid en intensiteit toenemende incidenten toch voor problemen gaan zorgen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:14

BraveSpots schreef:
Macusa schreef:

Vind jij dat je meer recht hebt om (negatief) te oordelen over iemand met een buitenlandse relatie dan een andere bokker? Omdat jij zogenaamd ervaring hebt?

Normaal gesproken is het inderdaad zo dat mensen met veel ervaring op een bepaald gebied meer bij te dragen hebben. Precies om die reden bestaan praatgroepen, gaan mensen bij iemand anders in de leer en sturen we zelfs onze kinderen naar school.
Niemand is verder verplicht om wat te leren van mijn ervaringen en iemand die geen buitenlandse relatie heeft (gehad) mag daar natuurlijk ook over meepraten. Mensen die nog nooit op een paard gezeten hebben, weten ook vaak wel hoe het moet. Ik vind dat erg interessant om naar te luisteren en wil graag en met plezier met ze over paarden praten, maar ik zou er geen les van willen. Het is op Bokt algemeen aanvaart dat je maar weinig van de ruitersport weet als je behalve dat memorabele ritje op de kermis misschien een paar boeken hebt gelezen en eens met een vriendin op de manege bent gaan kijken. Waarom zou dat met kennis over een relatie met een buitenlandse partner anders zijn?
Precies om die reden was ik oprecht benieuwd naar de verhalen van anderen die daadwerkelijk ervaringen hebben met een buitenlandse partner die is opgegroeid in een tweede of derde wereldland.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:18

Citaat:
Het is op Bokt algemeen aanvaart dat je maar weinig van de ruitersport weet als je behalve dat memorabele ritje op de kermis misschien een paar boeken hebt gelezen en eens met een vriendin op de manege bent gaan kijken

Daar heb je een punt aangehaald, waarmee je (mijns inziens) jezelf tegenspreekt. Jij bént geen ervaringsdeskundige, simpelweg omdat je zelf geen relatie met een buitenlander hebt gehad. Hierdoor weet je maar weinig van relaties met mensen uit een ander land. Ik heb ook geen relatie gehad met een buitenlander, wij kijken allebei naar onze omgeving, en door ons verschillende referentiekader hebben wij een andere mening. Jij vindt dit, ik vind iets anders. Maar wat jij vindt, is per definitie niet waar.. Dat jij in je omgeving veel hebt zien foutgaan op dit gebied, wil niet zeggen dat het zo is. En als je oprecht nieuwsgierig bent, sta je open voor andermans mening. In plaats van deze telkens aan te vallen met (in jou ogen) goeie argumenten.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:35

Ik heb het ook geprobeerd. Met iemand in Ierland. Maar ik he het opgegeven. Niet omdat Ierland te ver was, niet omdat we elkaar te wening zagen, maar toch om praktische dingen.
Hij komt niet uit Ierland, maar uit Jamaica, en heeft met veel pijn en moeite een soort verblijfsvergunning in Ierland, omdat hij een dochtertje heeft.
Meteen 2 bezwaren dus: hij gaat nooit mee naar NL en we zijn nooit meer met z'n tweeen. Daarbij komt dat hij vaak netaan genoeg verdient om zichzelf te kunnen onderhouden (kunstenaar), dus hij zou mij niet kunnen onderhouden tijdens de eerste welkeloze periode als ik daar naartoe zou verhuizen. (Want echt, dat had ik zo gedaan, als de omstandigheden wat gunstiger waren geweest).
Al met al heeft hij het me heel erg kwalijk genomen dat ik het risico niet heb durven nemen, maar hij heeft niet echt recht van spreken, omdat er voor hem niets zou veranderen. Hij zou alles hetzelfde kunnen blijven doen, z'n dochter kunnen blijven zien. Aleen maar een cadeau erbij.
Ik zou mijn paard weg moeten doen, emigereren, mijn vrienden en familie missen, in armoede en onzekerheid leven, geen uitzicht hebben op een goede baan, etc. En hij kan hier niet leven, omdat hij z'n beroep hier niet mag uitoefenen van de NL-se wet. Zelfs niet als we zouden trouwen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:36

Mloes schreef:
Citaat:
Het is op Bokt algemeen aanvaart dat je maar weinig van de ruitersport weet als je behalve dat memorabele ritje op de kermis misschien een paar boeken hebt gelezen en eens met een vriendin op de manege bent gaan kijken

Daar heb je een punt aangehaald, waarmee je (mijns inziens) jezelf tegenspreekt. Jij bént geen ervaringsdeskundige, simpelweg omdat je zelf geen relatie met een buitenlander hebt gehad. Hierdoor weet je maar weinig van relaties met mensen uit een ander land. Ik heb ook geen relatie gehad met een buitenlander, wij kijken allebei naar onze omgeving, en door ons verschillende referentiekader hebben wij een andere mening. Jij vindt dit, ik vind iets anders. Maar wat jij vindt, is per definitie niet waar.. Dat jij in je omgeving veel hebt zien foutgaan op dit gebied, wil niet zeggen dat het zo is. En als je oprecht nieuwsgierig bent, sta je open voor andermans mening. In plaats van deze telkens aan te vallen met (in jou ogen) goeie argumenten.

Ja, ik ben wel degelijk ervaringsdeskundige. Ik heb al 11 jaar een relatie met een buitenlander en heb 2 jaar gewerkt als vrijwilliger bij de stichting LAWINE (voor nederlandse vrouwen met een niet-Nederlandse partner), die studie verrichte op dat gebied, praatgroepen organiseerde en een tijdschrift uitgaf. Mijn vriendenkring bestaat voor het grootste deel uit (hele leuke) buitenlandse mannen en vrouwen en uit nederlandse mannen en vrouwen die een buitenlandse partner hebben (gehad).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:40

Ik zou dat echt niet kunnen! Ik vind het al erg als ik mijn vriend nu een weekje niet zie :o

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:54

Kukkie schreef:
Ik heb het ook geprobeerd. Met iemand in Ierland. Maar ik he het opgegeven. Niet omdat Ierland te ver was, niet omdat we elkaar te wening zagen, maar toch om praktische dingen.
Hij komt niet uit Ierland, maar uit Jamaica, en heeft met veel pijn en moeite een soort verblijfsvergunning in Ierland, omdat hij een dochtertje heeft.
Meteen 2 bezwaren dus: hij gaat nooit mee naar NL en we zijn nooit meer met z'n tweeen. Daarbij komt dat hij vaak netaan genoeg verdient om zichzelf te kunnen onderhouden (kunstenaar), dus hij zou mij niet kunnen onderhouden tijdens de eerste welkeloze periode als ik daar naartoe zou verhuizen. (Want echt, dat had ik zo gedaan, als de omstandigheden wat gunstiger waren geweest).
Al met al heeft hij het me heel erg kwalijk genomen dat ik het risico niet heb durven nemen, maar hij heeft niet echt recht van spreken, omdat er voor hem niets zou veranderen. Hij zou alles hetzelfde kunnen blijven doen, z'n dochter kunnen blijven zien. Aleen maar een cadeau erbij.
Ik zou mijn paard weg moeten doen, emigereren, mijn vrienden en familie missen, in armoede en onzekerheid leven, geen uitzicht hebben op een goede baan, etc. En hij kan hier niet leven, omdat hij z'n beroep hier niet mag uitoefenen van de NL-se wet. Zelfs niet als we zouden trouwen.

Ik vind het heel knap van je dat je dat vantevoren zo nuchter hebt kunnen bekijken. Het zou een gigantische opoffering geweest zijn. Wat jij als laatste beschrijft is de realiteit voor veel nederlandse vrouwen met een buitenlandse partner.

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:34

[quote="Samcha_19"]Ik heb 6 jaar een relatie op afstand gehad en sinds anderhalf jaar woon ik nu in zijn land.

Het is niet makkelijk, maar als het echte liefde is kan je heb absoluut doen! Je moet er wel allebei achter staan en allebei voor willen gaan.

Het missen van je geliefde is inderdaad erg moeilijk, maar als je elkaar na een lange tijd weer ziet ben je dat weer vergeten. Er is echt geen beter gevoel dan je geliefde na zo'n lange tijd weer in je armen te kunnen sluiten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:20

Macusa, ik herken wel dingen uit je verhaal. :j

Ik heb nu 4 jaar een relatie met mijn Turkse vriend. 2,5 jaar in Turkije gewoond en daarna naar Nederland verhuisd.
De cultuurverschillen die jij noemt, herken ik, maar ik weet wel dat dit mijn relatie niet kapot zal maken.
Ik herken ook (gelukkig) niet alles in hem, maar wel ook in andere turkse jongens/mannen die ik ken.

Maar ik ben wel van mening dat het ook aan jezelf ligt. Als je teveel accepteert gaat het fout op een bepaald moment.
Wat jij bijv zegt over het uitgeven van geld, is absoluut waar bij mijn vriend. Hij geeft heel erg makkelijk uit (leeft van dag tot dag) hierdoor hebben wij een afspraak kunnen maken dat ik het geld beheer. Veel nederlandse vrienden/kennissen vinden dit heel erg raar maar hij vind het oke en ik ook. Sinds we samen zijn heeft hij wel een stuk beter geleerd om te sparen maar nog geeft hij te makkelijk uit.
Dat is maar 1 voorbeeldje.
Ik denk dat jij echt wel weet waar je het over hebt, dat zeker. Maar ik denk niet dat dit gebeurt in elke relatie.

Wij hebben wederzijds respect en hij heeft zich ook vreselijk aangepast sinds we in Nederland zijn. Hij gaat naar school om de taal te leren, werkt vreselijk hard. Ook de luxe vakantie die ik wil accepteerd hij absoluut (vind hij heerlijk) en hij neemt genoegen met 2 x in het jaar 5 dagen familiebezoek.
Ik denk wel, dat wij elkaar vooral erg goed begrijpen omdat ik eerst in zijn land gewoond heb en hij nu in het mijne. De rollen zijn nu omgedraait en ik snap helemaal hoe hij zich nu voelt en hij snapt ook helemaal hoe ik me voel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:21

Alweeeeer zo'n topic :')

Maar als je bedoeld dat diegene in een ander land woont, tja, begin ik nog niet aan gezien dat liefde op grote afstand is en vaak dramatisch afloopt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:24

Ohja, over liefde op afstand...
Ik heb het dus ook gehad maar idd niet lang volgehouden, ik ben nogal snel daarheen gegaan. :D
Maar ik ken genoeg mensen die het lang volgehouden hebben of nog steeds volhouden. :j
Zo ken ik iemand die al 14 jaar een relatie op afstand heeft... Ik vind het knap, maar ik zou het zo lang idd niet volhouden! :n

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:31

Nathalie schreef:
De cultuurverschillen die jij noemt, herken ik, maar ik weet wel dat dit mijn relatie niet kapot zal maken.
Ik herken ook (gelukkig) niet alles in hem, maar wel ook in andere turkse jongens/mannen die ik ken.

Maar ik ben wel van mening dat het ook aan jezelf ligt. Als je teveel accepteert gaat het fout op een bepaald moment.

Iedere relatie is verschillend. Bij ons heeft het 6 jaar wèl gefunctioneerd. Als je mishandelt wordt dan ligt dat niet aan jezelf, dat overkomt je. Teveel accepteren is overigens een fout die ik beslist gemaakt heb, maar daarmee kun je geen enkele mishandeling verantwoorden. Een man met degelijke normen en waarden die zich aan zijn afspraken houdt en respect heeft voor zijn vrouw en kinderen kent zijn grenzen, die hoef jij niet steeds opnieuw te stellen. Als dat wel nodig is, dan is er iets fout met hèm. Toch is dat typisch iets wat fout gaat met veel mannen uit niet-westerse culturen, hoezeer die vrouw ook haar grenzen stelt. "Niet accepteren" betekent in zo'n geval einde relatie.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:04

Hierbij nog een risico van een buitenlandse partner:
http://www.nu.nl/algemeen/1968322/forse-stijging-aantal-vermiste-kinderen.html. Ook dat is een reëele dreiging, waarvan men aan het begin van de relatie denkt: dat overkomt mij niet. En wat als jij met je gezin in het buitenland zit, er gebeurt iets waardoor je terug naar Nederland wilt en je kunt de kinderen niet meenemen omdat je dan door je (ex-)man aangeklaagd kunt worden voor internationale kinderontvoering?
De cijfers liegen niet. Het zijn best heel wat mensen die in zo'n situatie terecht komen. Dit artikel geeft alleen maar de cijfers weer van de kinderen die uit nederland ontvoert worden. Hoeveel nederlandse vrouwen denk je dat er op dit moment in het buitenland zitten, maar daar niet weg kunnen omdat ze de kinderen niet mee mogen nemen? Dat komt ook bínnen Europa voor hoor.

Hierbij de statistieken over 2008:
http://www.kinderontvoering.org/media/downloads/20090427-Jaarverslag2008.pdf

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 06:55

Voor zulke dingen ben ik niet bang. Als je mijn vriend zou ontmoeten dan zou je begrijpen waarom. Hij is hartstikke modern net zoals zijn familie.

Wbt mishandeling, dat ligt inderdaad niet aan jezelf, maar ik ben van mening dat dit ook tussen de 4 muren van een Nederlands gezin gebeurt...
Mijn vriend is gewoon goed opgevoed, de relatie tussen zijn ouders is ook goed, zijn vader heeft zijn moeder met geen vinger aangeraakt, en bovenstaande dingen zijn eigenlijk niet eens van toepassing op zijn vader. En gelukkig lijkt hij veel op zijn vader.
Het enigste waar ik soms moeite mee heb is het meenemen van kados op familiebezoek, maaaar, hier kies ik zelf voor. We zijn gister teruggekomen en tuurlijk waren ze er blij mee, maar we krijgen geen boodschappenlijstje van te voren en volgende keer nemen we niets mee. En het onderhouden van familie, is idd iets wat je erbij krijgt, in onze cultuur is dat niet normaal maar in hun cultuur wel. Wij hoeven ze gelukkig niet te onderhouden, ouders zijn gepensioeneert, zijn zussen zijn getrouwd en hun partners hebben een goede baan, de enigste die wij soms geld sturen is zijn tweelingbroer die in Rusland woont en te maken heeft met de crisis op dit moment. En ja soms vind ik het vreselijk irritant om hem geld te sturen, maar joh, als het mijn broer of zus was deed ik het ook.

Niet veel dingen van je ´lijstje´ op de vorige pagina zijn van toepassing op mijn vriend. Maar ik herken wel veel dingen in andere mannen. (bijv het drank/drugs gebruik, het kinderen-verhaaltje etc..)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:40

Nathalie schreef:
Voor zulke dingen ben ik niet bang. Als je mijn vriend zou ontmoeten dan zou je begrijpen waarom. Hij is hartstikke modern net zoals zijn familie.

Wbt mishandeling, dat ligt inderdaad niet aan jezelf, maar ik ben van mening dat dit ook tussen de 4 muren van een Nederlands gezin gebeurt...
Mijn vriend is gewoon goed opgevoed, de relatie tussen zijn ouders is ook goed, zijn vader heeft zijn moeder met geen vinger aangeraakt, en bovenstaande dingen zijn eigenlijk niet eens van toepassing op zijn vader. En gelukkig lijkt hij veel op zijn vader.
Het enigste waar ik soms moeite mee heb is het meenemen van kados op familiebezoek, maaaar, hier kies ik zelf voor. We zijn gister teruggekomen en tuurlijk waren ze er blij mee, maar we krijgen geen boodschappenlijstje van te voren en volgende keer nemen we niets mee. En het onderhouden van familie, is idd iets wat je erbij krijgt, in onze cultuur is dat niet normaal maar in hun cultuur wel. Wij hoeven ze gelukkig niet te onderhouden, ouders zijn gepensioeneert, zijn zussen zijn getrouwd en hun partners hebben een goede baan, de enigste die wij soms geld sturen is zijn tweelingbroer die in Rusland woont en te maken heeft met de crisis op dit moment. En ja soms vind ik het vreselijk irritant om hem geld te sturen, maar joh, als het mijn broer of zus was deed ik het ook.

Niet veel dingen van je ´lijstje´ op de vorige pagina zijn van toepassing op mijn vriend. Maar ik herken wel veel dingen in andere mannen. (bijv het drank/drugs gebruik, het kinderen-verhaaltje etc..)

Inderdaad, je kunt het ook anders treffen. Het gaat er mij om dat een partner uit zo'n land meer risico's meebrengt. Dat van geld sturen naar de familie daar heb ik ook nooit moeite mee gehad, behalve dat hij het óók stuurde als we het zelf (echt) niet konden missen. Je haalt verder nog een belangrijk punt aan: ik denk dat de familiesituatie een goede spiegel is, hoewel die in het begin lang niet altijd duidelijk en transparant is (in de cultuur van mijn man is het bijvoorbeeld gebruikelijk de vuile was zo goed mogelijk te verstoppen).

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:54

Ik wil even mijn petje voor iemand afnemen zoveel verhalen op zo`n nuchtere manier kunnen vertellen terwijl er mijns inziens heel veel emotie achterzit. En dat om anderen ervan te laten leren.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:40

Macusa, klopt maar inmiddels kom ik dus 4 jaar bij ze en heb ik regelmatig voor langere tijd bij ze in huis gezeten of zij bij mij, en ik durf inmiddels wel met zekerheid te zeggen hoe de verhouding tussen zijn ouders is en dat geeft mij veel rust. Ik denk nl dat als je een vader hebt die je moeder vaak slaat bijv, je makkelijk dit gedrag kopieert op je eigen vrouw. Zijn vader is echt een geweldige man, daar kunnen sommige nederlanders niet eens aan tippen (en ja hij helpt ook in het huishouden!) en ik merk dat mijn vriend kwa gedrag erg veel op hem lijkt, maar dan zelfs nog moderner.

Wbt het geld sturen, erg is het niet, maar idd soms dan kan ik het eigenlijk ook niet missen. Maar wij zijn de enigste die kunnen helpen, zijn broer heeft een kindje en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om niets te sturen met de wetenschap dat hun kindje erg slecht te eten krijgt.... We kunnen het wel missen, maar het is elke keer weer wat, waardoor we niet echt kunnen sparen, iets wat ik zelf wel heel belangrijk vindt... Maar gelukkig is het binnenkort over met geld sturen. (zijn broer heeft vandaag besloten terug te gaan naar Turkije, gelukkig!! Nog 1 keer sturen we geld voor een ticket...)

Dus het enigste cultuur verschil waar ik me soms aan erger is het leven van dag tot dag. Het geld wat je vandaag hebt kan best op, wat morgen komt zien we dan wel weer. Gelukkig beheer ik dus het geld. Maar bijv zijn zus heeft op die manier wel een hoop schulden gemaakt.. Dat snap ik dan niet, zulke dingen. Maar mijn vriend is inmiddels toch aardig ver-nederlandst. :+

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:00

Gut, Macusa. Jij bent wel de laatste persoon waarvan ik zou verwachten dat diegene een relatie met een buitenlander zou hebben. En toch ben je al 11jr samen met een buitenlandse man? Dan snap ik niet waar je negatieve kijk op een relatie met iemand uit een ander land vandaan komt?