Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:57

Ik rij dagelijks in een automaat met tiptronic. Ik gebruik de tiptronic echt nooit, vind de automaat heerlijk. Mijn vriend daarintegen vind het rijden op tiptronic soms wel fijn. M'n andere auto's zijn wel schakelauto's, daar rij ik met net zoveel plezier in, maar dat komt niet omdat ik dan mag schakelen maar omdat het cabrio's zijn :D Persoonlijk zou ik mijn golf cabrio niet willen inruilen voor een golf cabrio automaat. Puur omdat een 3 traps minder lekker rijdt dan een 5 traps automaat.

manutjuh

Re: Waarom schakelen we eigenlijk nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:00

Ik vind een automaat ook veel fijner. Alleen het voordeel van schakelen is dat de auto sneller optrekt als je snel kan schakelen. Een diesel is ook veel fijner rijden met schakelen, die corigeerd zichzelf waardoor hij niet zo snel afslaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:18

MamboBeach schreef:
Een schakelauto is zuiniger dan een automaat inderdaad!

Niet echt. Een goede, moderne automaat die goed afgesteld is, is gemiddeld genomen zuiniger in gebruik. Alleen als een goede automobilist bewust bezig is met zuinig rijden kan deze zuiniger zijn. Maar als je dat doet, zul je bijvoorbeeld weer niet merken dat een schakelauto sneller optrekt, want snel optrekken is natuurlijk niet zuinig :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:20

Ik rij ook in een automaat en ik vind het helemaal geweldig, zou niet meer zonder kunnen.
Heb mijn rijbewijs wel gewoon gehaald in een schakelauto en dat ging ook best lekker hoor, gewoon in één keer geslaagd. Daarna in m'n vaders schakelauto gereden en toe werd ik heel onzeker en heb uiteindelijk zo'n 4 jaar niet gereden omdat ik niet meer durfde. Toen uiteindelijk mijn eigen autotje gekocht, een automaat dus, en vanaf de eerste proefrit was (bijna)alle onzekerheid meteen verdwenen dus voor mij niks anders meer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:29

Ik zou nooooooit een automaat willen, verschrikkelijk! Ik houd van shakelen. :D

Ik rijd in drie auto's, alle drie schakelauto's (twee benzine, één diesel)... Heerlijk. :Y)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:32

Ik rij regelmatig met beide (eigen wagen is een schakelauto).
Automaat is makkelijk maar verbruikt meer, schakelauto geeft meer een "rijgevoel".

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:42

mariska32 schreef:
mijn man had een automaat en ik rij al jaren een schakelbak.
ik in zijn auto kost je je tandjes. :+
ik let er op maar in een noodgeval is mijn reactie om te koppelen,daar zit dan de rem. :D

Pfff.... dat zou ook echt iets voor mij zijn.
Hahaha.

Mijn eerste reactie is ook altijd koppelen!! en bij een automaat, en je rijd 100 en je zal maar per ongeluk flink willen koppelen, sta je ineens andersom!! :Y)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:05

Ja dat dacht ik ook dat dat mijn reactie zou zijn. Maar in de auto van mijn ouders (automaat dus) zit niks op de plek van de koppeling, je trapt dus eigelijk nergens op. De rem zit iets verder naar rechts, jaja blijkbaar hebben ze er over nagedacht ;)

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:31

Ik heb bij een automaat altijd de associatie 'botsautootje' of 'golfkarretje'... Ik vind het wel lekker rijden, maar ik vind schakelen ook prima.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:13

Na mijn ervaringen met automaten ben ik er even klaar mee. Haha moet ik er wel even bijzeggen dat het hier ligt aan de kwaliteit auto en niet aan 'de automaat', dus ik zal ze niet over één kam scheren, maar wat ik heb meegemaakt met automaten...

In mijn tijd op Aruba heb ik verschillende huurauto's gehad, laten we het even kort samenvatten. In 6 maanden heb ik 9 verschillende auto's gehad, waarvan 6 automaat, één automaat per maand kun je wel zeggen.'

automaat 1: trok NIET op, schakelde niet door en stond volgens mij standaard in zijn 4...
automaat 2: trok ook niet op en schakelde ook niet door, begon bij 70 kilometer per uur te trillen, zo heftig dat je langzamer moest gaan rijden
automaat 3: Trok op met 5 METER per uur. Als het stoplicht op groen sprong en je ging rijden, was het stoplicht allang weer op rood, voordat je er was. Meestal haalde je het de tweede ronde nog steeds niet. Naast de vele frustraties voor jezelf konden ook andere mensen de humor hier niet van inzien.
automaat 4: schoot iedere keer van de D in de N...

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan, maar je kan je niet voorstellen hoe blij ik was toen ik eindelijk weer een oude trouwe schakel-auto had.. Geweldig! Nee echt, voor mij gewoon lekker een schakelwagen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:36

Ik hoor van vrienden dat schakelen leuk is. :+
Ik zelf weet ik het niet, rij nog geen auto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:42

Een automaat zal idd altijd meer verbruiken, door de slip en het vermogen wat verloren gaat in de koppelomvormer.
Met een handbak kan je later terugschakelen, een automaat regeld dat voro je dus zuiniger rijden is er dan niet meer bij.

Ik rijdt alles, maakt mij persoonlijk niets uit.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:28

Ik heb in principe liever een schakelbak dan een automaat. Vind de controle wel prettig en ga me ergeren als ik meen dat de auto te lang blijft hangen of juist te snel doorschakelt.
Tenzij je me een toyota prius cadeau doet :D
Naar het schijnt heeft die ook een ander systeem dan de meeste andere automaten. Auto schakelt echt heerlijk vloeiend door. Ideaal in de file, en zelfs in heuvelachtig gebied. (ik reed in Amerika in een prius)
Laatst bijgewerkt door Concorde op 17-05-09 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:48

Schakelen sportiever? Ik snap echt niet wat er nou zo sportief is aan het spelen met zo'n pookje, maar goed, dat zal wel aan mij liggen. Als schakelauto's afgeschaft zouden worden, dan zou ik ze iig niet missen. :))

Ik heb schakelauto's en automaten gehad, rijd met alles even gemakkelijk weg en heb ook niet echt een voorkeur. Momenteel heb ik toevallig een schakelauto, maar in de tijd dat ik een 'probleemschouder' had door een val van een paard had ik een automaat en daar was ik toen erg blij mee. Schakelen maakte de problemen alleen maar erger, dus hoe minder overbodige bewegingen hoe beter.

Overigens trok mijn Mazda 323 automaatje gruwelijk snel op, ik reed er heel wat mensen uit bij het stoplicht. }>

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:19

Een heel and toe double declutching downshift gaat zo moeilijk met een automaat :')

Heb mn auto ook gelijk omgebouwd naar een 5bak. Tis geen brommer.

En int terrein kan een automaat nog eens gevaarlijk zijn ook.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:20

Dat soort dingen hoef ik allemaal niet te doen, ik hoef alleen maar van A naar B te rijden. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:21

Stoeptegel schreef:
Een heel and toe double declutching downshift gaat zo moeilijk met een automaat :')

Het lijkt me niet iets dat van nut is als je gewoon normaal aan het verkeer deelneemt. Op het circuit, prima, leuk, maar niet in het verkeer.

Citaat:
En int terrein kan een automaat nog eens gevaarlijk zijn ook.

Wat voor terrein?

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:22

Terrein.. zand blubber heuvels :j Ardennen bijvoorbeeld. Maar dat is niet iets vaar je terecht komt als je verdwaald inderdaad.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:23

Ik schakel ook niet :o

Heb jaren geleden met pijn en moeite mijn schakel rijbewijs gehaald, maar heb nooit meer een schakel gereden! Heb meteen een automaat aangeschaft en zou niets anders meer willen! Waarom moeilijk doen als makkelijk kan :Z

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:25

ik vind het allebei niet erg, in mijn eigen autootje moet ik schakelen en ik ben een keer in een automaat naar belgie gereden.. dat was eigelijk wel lekker.. 1 lange weg rechtdoor zonder iets te hoeven doen haha..

maar de voornaamste reden waarom ik ben gaan lessen met schakelen is dat het handig is als je even een keer iemand anders z'n auto moet lenen o.i.d.. en dat je als je lest met schakelen de mogelijkheid hebt om in allebei te kunnen rijden en dat dat andersom niet (meer) zo is..