Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:23

Consort schreef:
Als ik jou was zou ik het eerdere topic over Wilders maar eens lezen. Dan zie je dat wat jij zou willen wettelijk helemaal niet kan en al zou Wilders de absolute macht in Nederland krijgen, dan kon het nog niet (tenminste niet binnen 7 jaar, want zo lang kost een grondwetswijziging). Het is dus heel nuttig om je ook even te verdiepen in de haalbaarheid van plannen van politieke partijen, dat voorkomt teleurstelling achteraf. Iets roepen is 1 ding, maar of het ook uitvoerbaar is, is een tweede... Overigens geldt dat niet alleen voor de plannen van Wilders hoor.

In de grondwet staat dat als je allochtoon bent, je niet zo hard gestraft mag worden als een autochtoon?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:29

is dat zo? op welk artikel baseer je dat?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:29

pharagirlke schreef:
Consort schreef:
Als ik jou was zou ik het eerdere topic over Wilders maar eens lezen. Dan zie je dat wat jij zou willen wettelijk helemaal niet kan en al zou Wilders de absolute macht in Nederland krijgen, dan kon het nog niet (tenminste niet binnen 7 jaar, want zo lang kost een grondwetswijziging). Het is dus heel nuttig om je ook even te verdiepen in de haalbaarheid van plannen van politieke partijen, dat voorkomt teleurstelling achteraf. Iets roepen is 1 ding, maar of het ook uitvoerbaar is, is een tweede... Overigens geldt dat niet alleen voor de plannen van Wilders hoor.

In de grondwet staat dat als je allochtoon bent, je niet zo hard gestraft mag worden als een autochtoon?

Wat er in de Belgische grondwet staat weet ik niet, maar ik reageerde op iemand die vindt dat allochtonen anders moeten worden aangepakt dan autochtonen (namelijk uitzetten na crimineel gedrag bijvoorbeeld). Dat kan niet volgens de Nederlandse wet. En als de Nederlandse regering dat wel wenselijk zou vinden ooit, moet daarvoor de grondwet worden gewijzigd (zoals Wilders ook al wilde met afschaffing van Artikel 1) en de procedure voor wijziging van de grondwet duurt ongeveer 7 jaar (en dat is niet voor niets...).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:31

Frouk schreef:
maar om even over luie mensen te spreken. Mijn vader werkt op een gemeente hier ergens in Friesland. Hij vertelde mij laatst dat er in die gemeente een hele grote groep oude vissers is die al jaren niet meer werken sinds de visserij daar is uitgestorven en dat die dus ook al jaren teren op onze centen en ook al jaren geen werk meer hebben gehad, omdat ze domweg te lui zijn om ander werk te gaan zoeken. Dit zijn allemaal oer Hollandse mannen (en ook een aantal vrouwen)..
Ik vind het met Wilders etc altijd een beetje jammer dat het vrijwel alleen maar over de luie allochtonen gaat..

Ik zei ook dat ik het gedeeltelijk met Wilders eens ben. Ik vind dat dit net zo goed voor autochtone mensen geld als voor allochtonen. Als je gewoon goed bent en kunt werken, ga dat dan ook gewoon doen!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:31

Aah nu begrijp ik m weer. Ik denk overigens ook niet dat zo'n verandering van de grondwet er ooit door zal komen, de oppositie zal zich daar massaal tegen keren..

Zaina

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:32

valt me altijd op dat bokt veel VVD'ers en veel PVV'ers heeft.
zelf ga ik niet stemmen overigens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:33

Consort schreef:
Wat er in de Belgische grondwet staat weet ik niet, maar ik reageerde op iemand die vindt dat allochtonen anders moeten worden aangepakt dan autochtonen (namelijk uitzetten na crimineel gedrag bijvoorbeeld). Dat kan niet volgens de Nederlandse wet. En als de Nederlandse regering dat wel wenselijk zou vinden ooit, moet daarvoor de grondwet worden gewijzigd (zoals Wilders ook al wilde met afschaffing van Artikel 1) en de procedure voor wijziging van de grondwet duurt ongeveer 7 jaar (en dat is niet voor niets...).

had je nou gelezen ipv meteen gaan gillen, had je gezien dat die bewuste persoon zei dat ze vond dat ze hetzelfde aangepakt moesten worden. Het voorbeeld dat er in hun land hele andere straffen op zouden staan was enkel om kracht te zetten achter het feit dat allochtonen hier maar al te vaak wegkomen met dingen vanwege discriminatie en racisme. :) Er staat heel duidelijk in haar bericht dat ze wil dat die GELIJK behandeld worden en dat ze het dus DEELS eens is met de partij.

Sterk staaltje van: lezen wat je wil lezen zodat je je mening kan verkondigen zonder die te moeten nuanceren.

Hebben jullie eigenlijk geen stemplicht? Omdat ik hier van mensen lees dat ze niet gaan stemmen enz?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-05-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:33

_Chantal89 schreef:
Frouk schreef:
maar om even over luie mensen te spreken. Mijn vader werkt op een gemeente hier ergens in Friesland. Hij vertelde mij laatst dat er in die gemeente een hele grote groep oude vissers is die al jaren niet meer werken sinds de visserij daar is uitgestorven en dat die dus ook al jaren teren op onze centen en ook al jaren geen werk meer hebben gehad, omdat ze domweg te lui zijn om ander werk te gaan zoeken. Dit zijn allemaal oer Hollandse mannen (en ook een aantal vrouwen)..
Ik vind het met Wilders etc altijd een beetje jammer dat het vrijwel alleen maar over de luie allochtonen gaat..

Ik zei ook dat ik het gedeeltelijk met Wilders eens ben. Ik vind dat dit net zo goed voor autochtone mensen geld als voor allochtonen. Als je gewoon goed bent en kunt werken, ga dat dan ook gewoon doen!

Ja daar ben ik het ook mee eens, en ik had het ook niet specifiek op jou gericht, maar meer in het algemeen. Mensen die op Wilders stemmen hebben voor mijn gevoel vaak vooral alleen maar iets tegen allochtonen en dat er dan ook grote groepen autochtonen zijn die het zelfde doen, zien ze dan voor het gemak maar even niet :) En dan wil ik dus niet zeggen dat iedereen dat doet he ;) want jij bewijst al weer het tegendeel wat dat betreft.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:33

Frouk schreef:
Aah nu begrijp ik m weer. Ik denk overigens ook niet dat zo'n verandering van de grondwet er ooit door zal komen, de oppositie zal zich daar massaal tegen keren..

Grondwetswijzigingen komen er niet snel inderdaad, maar niet omdat de oppositie er tegen zou zijn. De oppositie heeft natuurlijk haast per definitie een minderheid, dus legt het altijd af tegen de coalitie, daarom leven we in een democratie. Maar goed, het topic gaat over Europa en niet over de Nederlandse politiek, dus maar weer ff ontopic nu!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:34

Zaina schreef:
valt me altijd op dat bokt veel VVD'ers en veel PVV'ers heeft.
zelf ga ik niet stemmen overigens

Een waarom het besluit om niet te gaan stemmen?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:34

Hmm bij mij staat Partij van de dieren bovenaan en de VVD en PVDA staan ongeveer gelijk.

Ik ben tegen megastallen, ziektes krijgen op deze manier meer grip op de veestapel (dat is mijn mening).
Ik vind dat Europees opgelegde regels met veto recht kunnen worden tegen gehouden (ik ben tegen verplicht chippen van paarden, ook al komt dat nu bij minister Verburg vandaan :( )
Ergens hoeft Turkije van mij ook niet zo nodig bij de EU, ik vind het nu wel groot zat.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:34

pharagirlke schreef:
Consort schreef:

had je nou gelezen ipv meteen gaan gillen, had je gezien dat die bewuste persoon zei dat ze vond dat ze hetzelfde aangepakt moesten worden. Het voorbeeld dat er in hun land hele andere straffen op zouden staan was enkel om kracht te zetten achter het feit dat allochtonen hier maar al te vaak wegkomen met dingen vanwege discriminatie en racisme. :) Er staat heel duidelijk in haar bericht dat ze wil dat die GELIJK behandeld worden en dat ze het dus DEELS eens is met de partij.

Sterk staaltje van: lezen wat je wil lezen zodat je je mening kan verkondigen zonder die te moeten nuanceren.

Hebben jullie eigenlijk geen stemplicht? Omdat ik hier van mensen lees dat ze niet gaan stemmen enz?

Gillen???

Wij hebben geen stemplicht zoals in Belgie, enkel stemrecht.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:35

Consort schreef:
Frouk schreef:

Grondwetswijzigingen komen er niet snel inderdaad, maar niet omdat de oppositie er tegen zou zijn. De oppositie heeft natuurlijk haast per definitie een minderheid, dus legt het altijd af tegen de coalitie, daarom leven we in een democratie. Maar goed, het topic gaat over Europa en niet over de Nederlandse politiek, dus maar weer ff ontopic nu!

hmm dat is waar, ik was even met de nummertjes in de war, ook mijn maatschappijleer van de havo zakt een beetje weg afentoe :P
maar indd terug naar de Europese verkiezingen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:35

Ha dat verklaart het :) Dat zou hier ook wel fijn zijn... (stemrecht ipv stemplicht)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:36

Adriana schreef:
Ergens hoeft Turkije van mij ook niet zo nodig bij de EU, ik vind het nu wel groot zat.

Dit begrijp ik niet. Waarom is het al groot zat, waar baseer je dat op?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:36

pharagirlke schreef:
Ha dat verklaart het :) Dat zou hier ook wel fijn zijn... (stemrecht ipv stemplicht)

En nog even over mijn eerdere post. Als je haar bericht voor mijn quote even leest, spreekt ze weldegelijk over wegsturen en niet meer terug komen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:37

Ik heb ook zoiets, Europa mag best groter worden, naast die enorme continenten als Amerika en Azië. Maar dan moeten de verschillende landen wel meer op één lijn komen qua regelgeving en economie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:38

Frouk schreef:

Veel wildersaanhangers komen idd met dit argument aan maar vergeten dan even dat hij OOK de nederlandse luiaards wil aanpakken, iets waar ze dan wél weer achterstaan.....

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:39

Ik heb mijn moeder gemachtigd om te stemmen, zij is er veel meer mee bezig

Enige wat ik wel denk is dat voordat we nog verder uitbreiden, de zaken in de landen die er nu al wél inzitten beter op orde zouden moeten zijn

Ayasha
Blogger

Dat haal ik er niet uit :? Voor mij staat er dat ze vind dat als ze zulke dingen willen uitsteken ze dat maar beter in hun eigen land zouden doen (alsin: dat ze respect moeten hebben voor onze samenleving en als ze dat niet kunnen opbrenge, ze in eerste instantie niet hierheen hadden moeten komen) Nergens staat dat als ze die hier uitsteken ze dan terug moeten. Wel zegt ze dat ze er even hard op aangesproken moeten worden.

Adriana

Dat is mijn gevoel. Plus er is nog veel politieke onrust in Turkije.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:40

Maar toch doet Wilders in mijn ogen dan iets niet helemaal goed. Hij is voor mijn gevoel niet duidelijk genoeg dat hij ook de autochtonen wil aanpakken. Want de Wilders stemmers die ik ken (en in Heerenveen zijn dat er nog al wat) zijn allemaal buitenlander haters om het zo maar even te noemen. En een deel van hen zit zelf thuis terwijl ze prima kunnen werken.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:40

LadyLynn schreef:
ik stem op pvv of partij voor de dieren.

Ik vind Wilders gewoon goed, hij is soms wat té duidelijk, maar ben het vrijwel overal mee eens waar hij het over heeft. Ook is Wilders voor een betere dierenbescherming, zodat eigenaars van verwaarloosde/mishandelde dieren een goede straf opgelegt kunnen krijgen. Dat zou heel mooi zijn.
Van mij hoeven ook echt niet alle buitenlanders weg, maar degene die niet werken / geen opleiding hebben, mogen van mij eruit gezet worden. Wij betalen via de belasting immers voor hun uitkering, en hun zitten thuis hun familie uit te breiden (of naar nederland te halen). Of buitenlanders (niet alleen de moslims/turken en marokanen, degene die meestal verstaan worden onder de 'buitenlanders').. maar de criminele buitenlanders moeten hun straf maar uitzitten in eigen land, en niet meer terug mogen komen.

Partij voor de dieren spreekt waarschijnlijk voor zich.

En dit is mijn mening, en ik ben absoluut geen racist of wat dan ook, maar als er niet aan de regels wordt gehouden, dan vind ik dat daar maatregelen tegen genomen moeten worden.

@ Pharagirlke: Deze opmerkingen bedoelde ik.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:40

Adriana schreef:
Dat is mijn gevoel. Plus er is nog veel politieke onrust in Turkije.

Ja wat betreft de onrust ben ik het wel met je eens. Turkije mag er van mij best bij, maar op voorwaarde dat er rust is en rust blijft.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:41

Ik realiseer me net pas (bij het zien van dit topic) dat ik 4 juni ook mag stemmen! Heb dus net de stemwijzer ingevuld, want moet bekennen dat ik niet zo thuis ben in de politiek..Partij voor de dieren stond bij mij bovenaan, maar die wordt het niet :n Ik vind hen te radicaal en ik vind ze ook niet breed genoeg..Op twee stond groenlinks, wat me een goed idee lijkt en op drie stond d66 of de sp (klikte de uitslag weg en nou kan ik 'm niet meer vinden :P)
Ik ga denk ik voor groenlinks dus! :j