Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:14

nee ik zou niemand aanspreken op asosaiaal gedrag, tegenwoordig heb je zo een mes tussen je ribben. als het bijv jongereren zijn die slopen of overlast geven zou ik wel de politie bellen, laat die het maar oplossen.

BoGi

Re: Spreek jij mensen aan op asociaal of gevaarlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:29

jammer eigenlijk dat niet iedereen het doet...
Want zoals de reclame is... nederland wordt onbewust steeds asosialer...

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:26

Bij de eerste met die fietsers zou ik hem zeker aanspreken ja. Maar bij die 2e, ik ga er s'nachts niet m'n bed voor uit en als ik ze overdag zie tja ik erger me er niet zo aan eigenlijk, niet overdag iig. Maar tegenwoordig kun je beter opletten met wie je aanspreekt, want voor je het weet krijg je een grote mond of word je in elkaar geslagen of je word neergestoken. Er zullen vast ook mensen tussenzitten wie je aan kan spreken, maar 9 vd 10 keer krijg je dus een grote bek terug. Ik pas wel op met wie ik aanspreek en waarvoor, want ik heb geen zin om voor/door diegene een klap te krijgen, in het ziekenhuis te liggen of op het politiebureau te komen :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:16

BoGi schreef:

Tsja, kun je het mensen kwalijk nemen als- zoals Lonneke al aangeeft- mensen zulke korte lontjes hebben en zelfs wapens inzetten?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:46

Ik zeg meerendeels er wel wat van.Ben zekers niet op m'n mondje gevallen := Hangt wel ook een beetje van de situatie af (ik ga niet in m'n uppie iets zeggen tegen een grote groep agressievelingen of zo :+ )
Vaak hebben mensen t zelf niet in de gaten.
En tegen mensen die tegen zonder iets te vragen me aan rijden met boodschappenkarretjes, rolstoel en buggy's zeg ik altijd extra hard; "AUW ik heb ook gevoel!!!" dan zeggen ze meestal wel sorry. :o :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:45

Shadow0 schreef:
Frouk schreef:
Ja precies, ze vragen het ook bijna nooit! Ik heb geen problemen met rolstoelen en kinderwagens zolang ze zich netjes gedragen indd even vragen of ze er langs mogen.. maar helaas doen ze dat bijna nooit :+

En de mensen in de rolstoel vinden het vervolgens weer ergerlijk dat mensen pas aan de kant gaan als er expliciet om gevraagd wordt, en dat mensen niet uit zichzelf even aan de kant gaan. Als je voortdurend op elkaar gaat letten, zie je maar al te makkelijk je eigen gedrag in die situaties over het hoofd. Er is voor jezelf meestal een hele goede reden waarom je doet wat je doet, terwijl het van andermans gedrag toch vooral heel duidelijk is wat er precies verkeerd aan is.

maar als ze achter je rijden, zoals meestal het geval is, hoe moet ik dan door hebben dat ze er langs hebben... Meestal heb ik dan al weer een rolstoel of kinderwagen in mn enkels hangen en een boze blik alsof ik ogen in mijn achterhoofd zou moeten hebben :+ Als ik ze zie ga ik aan de kant, maar ik ga niet continu achterom zitten kijken of er toevallig iemand is die er langs zou moeten gaan, lijkt me te zot voor woorden :Y)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:40

Ik zeg er wel iets van. Wij hebben sinds een aantal weken nieuwe mensen in de straat wonen, die een aantal jonge zoons hebben. Heb ik ff het geluk dat hun meekomende vrienden behoren tot de minder sociale groep van Klundert. Ik reed met mijn pony, sein een keer of hij iets rustiger wil rijden, meneer schakelt terug en scheurt nog harder voorbij. Toen ben ik er toch wel even heen gereden MET PONY, met de mededeling dat ik hem de volgende keer PERSOONLIJK van die k*tcrossmotor aftrekt. En dat vanaf nu elke keer, als meneer voorbij komt crossen, er direct een telefoontje naar de politie toe gaat.

Inmiddels is die ene kerel zich wel gaan gedragen, alleen komt de andere vriend nu elke keer voorbij met zijn raam open, met de opmerking : vuil k*twijf, krijg toch de paasei.

Harstikke leuk en aardig, maar daar hou ik mijn mond niet voor. Ook niet bij een vreemd die asociaal gevaarlijk gedrag vertoont. Ben de vorige keer ook naar het personeel van het bedrijf aan de overkant gelopen, of hij het nodig vond om rond 23.00uur met jankende banden ons huis voorbij te rijden. Dat vond hij eigenlijk niet echt nodig nee. Ben weggelopen met de opmerking 'Laat het voortaan dan ook gewoon'....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:30

BoGi schreef:

Vind je dat jammer? Ik vind het fijn. Ik vind het vreselijk als mensen zich ongevraagd met mij gaan bemoeien en ongevraagd oordelen en meningen geven. Zeker omdat die omstanders helemaal niet op de hoogte zijn van de omstandigheden. Het is mij al wel eens overkomen hoor, dat mensen even hun mening willen geven over mijn vermeende asociale gedrag. (Niet opstaan in de bus voor anderen, toen ik mijn enkel gebroken had is een voorbeeld. Ik kon niet goed blijven staan maar had door omstandigheden geen kruk mee, ik kon me wel redden als ik het maar rustig deed. Het opvangen van de bewegingen in de bus was te lastig. Maar anderen zien iemand die nog geen 60 is en trekken meteen conclusies.)

Tegen dat soort dingen heb ik wel bezwaar, daar wordt de wereld wat mij betreft niet fijner van.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:31

Ik spreek geregeld iemand aan die mij stoord met zijn/haar gedrag. Anders werp ik zeker een afkeurende blik toe. Vaak begrijpen ze het wel.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:04

Hangt ervanaf wat voor situatie's.

Ik had deze week ook een geval van niet-kijken-en-hand-niet-uitsteken-en-bijna-tegen-iemand-opknallen en die heb ik gewoon met een hand aan de kant geduwt. Niet hard ofzo maarja, anders haakten onze sturen in elkaar en dan ben je nog verder van huis .. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:09

Ja. Ik spreek alleen geen dronken mensen of mensen die onder invloed van iets zijn aan, want daar kan je geen fatsoenlijk gesprek mee voeren.
Met automobilisten die voorbij scheuren over je tenen ook niet, maar daar steek ik altijd mijn middelvinger naar op :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:10

Shadow0 schreef:
(Niet opstaan in de bus voor anderen, toen ik mijn enkel gebroken had is een voorbeeld. Ik kon niet goed blijven staan maar had door omstandigheden geen kruk mee, ik kon me wel redden als ik het maar rustig deed. Het opvangen van de bewegingen in de bus was te lastig. Maar anderen zien iemand die nog geen 60 is en trekken meteen conclusies.)

In dit soort situaties, waarin er niemand opstaat voor bvb een ouder persoon spreek ik gewoon de hele tram aan, en niet 1 persoon in het bijzonder (dat vind ik ook niet eerlijk overigens, om er 1 iemand uit te pikken). Ik zeg dan gewoon iets als "het zou prettig zijn als er iemand op kan staan zodat die oudere meneer daar kan zitten"

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:37

Grr, als iemand me half aanrijd met een karretje zeg ik express heel hard: AUW!
En dan zeggen ze meestal wel sorry.
Ik ben zeker ook niet op mijn mondje gevallen.
Pfoe.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:16

Ik denk dat het aan de situatie ligt.
Een aantal jaar terug heb ik wel eens iemand 'aangesproken' in het openbaar.
De situatie was als volgt:

Bij een oversteekplaats in een drukke stad staan twee stoplichten. Gewoon wachten op groen dus, toch zijn er mensen die het niet kunnen laten en als er geen verkeer aankomt steken zij over. Of het stoplicht nu op rood of groen staat maakt niet uit, gewoon lopen. Ik heb er gene problemen mee als iemand door rood loopt, maar;
Zo was er een situatie waarbij ik aan de ene kant stond te wachten, aan de overkant stond een vrouw met een aantal kinderen te wachten. Daarnaast stond een man, deze man wilde aanstalten maken om over te steken waarop ik zei: "Ik zou het niet doen" wijzend naar de kinderen die naast hem stonden.
Hij is toen wel blijven staan.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:18

Ja, associaal gedrag kan toch niet worden getolereerd?
Alles gaat dan ten kosten van de paardjes en dat kan niet goed worden gevonden. :(:)
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-05-09 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: MSN-taal verwijderd.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:59

Laatst in een winkel was ik met mijn zusje en er stond een hele lange rij. Stonden wel een stuk of 10 mensen voor ons. Op een gegeven moment ging er een andere kassa open en er kwam een man aanlopen vanuit de winkel (die nog niet eens in de rij had gestaan) en die rende gelijk naar de kassa die open ging.

Vet associaal want de rest stond al een kwartier te wachten. Vind het dan wel zo netjes om de mensen die het langst wachten eerst te laten gaan. Iedereen keek wel, maar zei niks. Ja, vind dat echt niet normaal hoor. Mijn zus en ik zeiden toen tegen hem: 'het is wel zo netjes om gewoon net als de anderen eventjes in de rij te gaan staan'.

Zei die: 'Ja, moet je gewoon zelf maar opletten' Keek afkeurend naar mijn zus, trok zijn neus op en draaide zich gewoon om en ging verder met afrekenen. Een andere man die er niks mee te maken had en die niet in de rij stond zei toen: 'ja, hij heeft wel gelijk'. Nou zeg... vind dat echt aso.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:05

ow bij zo'n kassa voorbeeld als hierboven trek ik mijn scheur ook wel open..

maar hier op straat zou ik het niet doen.. voor je het weet word je neer gestoken of weet ik het wat..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:07

Over het algemeen zeg ik er niks van. Ik heb van dichtbij gezien dat iemand zowat een mes in zn ribben kreeg omdat ie een stelletje die ruzie hadden vroeg of het ook wat rustiger kon op het busstation. Mij niet gezien. Voor een paar klappen ben ik ook niet bang nee, maar tegenwoordig blijft het helaas meestal niet meer bij klappen -O-
Dus ik ben voorzichtig :j

Wel vanavond, ik zat op het busstation te wachten op mijn bus, zie ik daar 2 mannen de snoep automaat zowat in elkaar rossen. Dat ding kwam zowat van zn plek. Niet normaal. Nog eens beter gekeken, zie ik dat de heren van de beveiliging op het station waren. Dat vind ik dus niet kunnen. Daar ben ik wel op af gestapt om te vragen of dat nu het goede voorbeeld is wat er aan mensen gegeven moet worden? Het antwoord: Ja maar ik heb daar net geld in geduwd, en nu komt de snack dr niet uit 8)7

Probeer dat maar eens als gewoon persoon. Dan komen ze zelfde heren je in ja kraag vatten om je van repliek te dienen. Vind dit gewoon echt niet kunnen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:12

lonneke schreef:
nee ik zou niemand aanspreken op asosaiaal gedrag, tegenwoordig heb je zo een mes tussen je ribben. als het bijv jongereren zijn die slopen of overlast geven zou ik wel de politie bellen, laat die het maar oplossen.

inderdaad, ik kijk wel uit..
soms word je al enorm agressief aangekeken (benaderd) omdat je in de metro perongeluk naar iemand kijkt die voorbij komt..

(of laatst in de AH, stond in de rij voor de kassa, een oudere meneer (tikje onverzorgd ook wel, maargoed) komt aanlopen en douwt zich met zn sixpack bier voor de vrouw voor mij in de rij.. vervolgens kijkt ie om en zegt: ik mag toch wel even voor he? ik trok mn mond al open om die man te vertellen dat dat best had gemogen als hij het eerst normaal had gevraagd ipv zich er zo brutaal tussen te duwen, maar de vrouw voor me zei al dat het wel mocht..als ie t bij mij had geprobeerd had ie achter aan kunnen sluiten en had ik extra getreuzeld met mn boodschappen op de band zetten en betalen , dat je 60+ bent wil niet gelijk zeggen dat je maar vooraan mag gaan staan in de rij :S)

overigens nog een tip voor als je ooit in nood komt (je wordt aangevallen oid): nooit schreeuwen: 'iemand help' maar altijd iemand persoonlijk aanwijzen dus bijv :'meneer met die grijze jas aan, help!'.
in situatie 1 geef ik je 99% kans dat er niemand reageert, in situatie 2 99% kans dat die meneer met de grijze jas niet kan wijgeren en dus probeert te helpen.

waar ik overigens wel altijd wat van zeg:
op oudjaarsdag als ik met mn honden aan t wandelen ben en er weer rotjochies met rotjes aan t gooien zijn en 'perongeluk' toch wel net naast mij/mijn honden/dat jongetje wat bang voor ze is en de straat niet over durft te steken/enz gooien.
dat is zo achterlijk gevaarlijk (en dan ben ik niet eens bezorgd om mij zelf, maar om mn honden, die zijn zich van geen kwaad bewust en de onschuld zelve, ik bedoel, je gaat toch geen rotjes naar dieren gooien:S) en bovendien zijn het altijd dezelfde clubjes die ik weer rond zie hangen en die de wijk terroriseren.
tegenwoordig volstaat het al als ik ze met mn kin in de lucht passeer en ze ondertussen recht aankijk.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:44

Gisteravond..

Loop met de hond langs het fietspad. Halverwege het fietspad is een ingang, waar een voetpad zit. Het is een uitrenplek voor honden. Honden mogen los..
Komt een scooter over het fietspad... (waar hij niet eens mocht, want hij moest eigenlijk gewoon over de weg) en het fietspad is binnendoor.
En draait terwijl ik daar sta met hond, moeder en moeders hond, het voetpad op.
Ik blijf midden op het pad staan. En ik hoor zijn medepassagier roepen... DAAR STAAN MENSEN!!!
wel 3 of 4 keer.. en hij bleef gas houden.
Tot ie bijna tegen mij aan stond, want ik ging niet aan de kant.
Dus ik kijk hem aan ik zeg: "Voetpad" en kijk streng
Hij: "fietspad"
"voetpad met toestemming om honden los te hebben!"
hij: fietspad
Ik: dan mag jij hier nog niet rijden.
"sorry, mevrouw ik ben dronken."
En rijdt zo verder... en roept.. ik rij rustig!!
En geeft vol gas...

zulke mensen.... _-:( _-:( |o -:(-

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:02

Ik geef, mits terecht, wel een rotopmerking. Verder bemoei ik me nergens mee, vooral niet met andermans kinderen. Die zijn tegenwoordig toch zo associaal, vreselijk.

Ik stond laatst in de supermarkt en wilde wat kopen, dus dan kom je vanuit de winkel in de rij staan van de kassa. Kassagangetje was smal, net breed genoeg voor een kar. Komt er een vrouw van buiten de winkel in gelopen, en inplaats dat ze de ingang neemt wilt ze via het kassagangetje de winkel in lopen. Prima, doe ik ook wel eens (al vraag ik dan wel of het even mag). Vrouw geeft mij een aardige zet met d'r gewicht (en dat was nogal wat }> ) en loopt langs me heen. Ik zeg daarbij extra hard 'Mevrouw, mag ik er even langs? Ja natúúrlijk mag dat wat aardig dat u mij dat vraagt.' Mevrouw draait zich om en zegt heel zacht..oh sorry.

Het is ook allemaal zo moeilijk heh ..

Oh trouwens, bij 1 persoon kan ik een kreng zijn. En ik heb mijzelf gezworen dat vol te blijven houden tot ze het loodje legt. Gezin van vier kinderen, drie meiden varierend van leeftijd en jongen van 9 woonden achter ons. Mijn ouders altijd een beetje zorgelijk over de kinderen, winterjassen van mij gingen naar hun en zo met alles. Kinderen kregen haast niets, maar ouders hadden ook niets dachten wij. Jaren later bleek dat kinderen alle vier sexueel werden misbruikt door moeder, en vader filmde dat. Vader zit nog vast, moeder mocht eerder vrij vanwege psychische stoornissen (joh, echt waar :o ). Met de kinderen gaat het nu rustig aan veel en veel beter. Zitten in pleeggezinnen, super! Moeder kom ik echter nog vaak genoeg tegen. En dan weerhoud ik mij er toch mooi niet van om even alle rotwoorden op te noemen (verkrachter, vuile vieze #$$%$%^) enz. De een vind het bruut.. de ander niet. Ik ook niet, laat ze maar lijden.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:15

Ik spreek mensen aan op asociaal gedrag, zo was ik twee weken geleden in voormalig concentratiekamp Sachenhausen. Toen een groep Duitse schoolkinderen voorbij kwam, eerst waren ze al gedenkstenen aan het onteren om daar gezellig met z'n allen op te gaan zitten om te lunchen. Ik heb ze toen gevraagd of ze er vanaf wilden komen. Maar toen even later een van de scholiere Heil Hitler riep en een andere jongen vrolijk aan het vertellen was bij de verbrandingsovens dat ze ze wel eens mochten opknappen zodat de rest van de joden ook verbrand kon worden was voor mij echt de maat vol. Ik ben toen ongelofelijk kwaad geworden en heb hem even duidelijk uitgelegd in mijn beste Duits dat hij wel heel onrespectvol was. Daarna ben ik naar hun docente gegaan heb haar verteld dat wanneer ze haar leerlingen niet in de hand kan houden ze ook niet naar dit soort plekken moet gaan.

Daarnaast spreek ik vaak mensen aan in de trein als ze hard de muziek op hebben, ze rotzooi op straat gooien of voordringen. Wanneer ze dan niet luisteren gebruik ik mijn vernietigende corrigerende blik :P Die ik ook wel eens in de klas bij de leerlingen toepas. Je hoeft helemaal niets te zeggen maar ze weten precies wat je bedoelt.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:32

Ik vind dat het eraan ligt wie het is. Zal eerder jongeren aanspreken dan bijv. ouderen mensen.

Ik wil niet zeggen dat ik zelf altijd braaf ben, rijd zelf ook 9 v/d 10 keer te hard met mijn scooter, maar let wel goed op. Als ik paarden/kinderen/honden ed. passeer rijd ik echt heel langzaam, als ik ervoor bij ben laat ik hem weer rustig oplopen.

(Hier laten mensen de honden overal loslopen, het kan maar zo zijn dat er ineens een hond op de weg loopt hoor)

Geef netjes richting aan op rotondes, geef voetgangers en fietsers voorang (Bijna alle rotondes hier hebben ze voorrang maar niemand die ze dat ook verleend)

Gisteravond nog, iemand gooit een fles drank tegen de muur van mijn werk stuk. Toen vroeg ik wel even of t nodig was, en dat ie werd bedankt, wantdat ik dat weer kon opruimen. Toen zei die jongen: Oh ja, jij werkt hier he, oh sorry meisje en veegde met zijn voet de scherven aan de kant in een hoekje. Hij werd wel uitgelachen door zijn vrienden, dat ie naar een meisje luisterde maar goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:38

Eerlijk gezegd durf ik niet altijd, maar in sommige situaties spreek ik mensen wel aan.
Ik zit bijvoorbeeld graag in de stiltecoupé van de trein, omdat ik echt moe ben na een lange dag en dan even rust wil. Als er dan iemand een zeer luidruchtig telefoongesprek houd, of twee mensen erg luid zitten te praten dan zeg ik wel:"Misschien heeft u het niet gezien, maar we zitten in de stiltecoupé dus zou het misschien wat rustiger kunnen?"
Ook kinderen die enorm in de weg staan (of willen voetballen op een druk fietspad), mensen die de weg blokkeren in de supermarkt etc spreek ik op die manier aan.

Gewoon op een vriendelijke toon, want als je zelf meteen een rotopmerking maakt vind ik eerlijk gezegd dat je net zo asociaal bent dan de mensen die je in de weg zitten.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:57

Ligt eraan brigitta, in mijn ogen dan. Ik werd bijvoorbeeld echt hard geduwt zodat mevrouw er langs kon, dan blijf ik nog wel beleefd..maar wel met een rottoon van én bedankt.