Ik wil heel graag een goede vriend van mij helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:57

Mag ik vragen waarom hij zijn kindje niet meer mag zijn?? Mag dat van de moeder niet?
Ik vind het een beetje oneerlijk.. het is ook zijn kind tenslotte. En als hij de vader is en de moeder zomaar even bepaald dat hij zijn kindje niet meer kan zien, kan er denk ik wel iets aangedaan worden ja.

Zouden ze niet beter eerst eens goed met elkaar kunnen praten, zodat ze het met zijn tweetjes kunnen oplossen?
Misschien heeft zij uit boosheid gezegt dat hij zijn kindje niet meer mag zijn maar ik neem aan dat zij dit niet zomaar zo kan beslissen.
Verder heb ik er geen verstand van, maar iig succes ermee.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:07

in wat voor papier hebben ze dat vastgelegd als ik vragen mag? Een omgangsregeling moet je voor ale zekerheid bij de Rechtbank laten vastleggen middels een verzoekschrift.

Daar is tussenkomst van een advocaat voor nodig. Als je vriend een laag inkomen heeft kan hij in aanmerking komen voor rechtsbijstand. De inkomensgrenzen en de hoogte van een eventuele toevoeging kan je terug vinden op http://www.rvr.org.

Erkenning van het kind levert feitelijk aleen een onderhoudsplicht op voor je vriend, dit betekent dat hij een alimentatieverplichting krijgt maar verder geen zeggenschap. Op grond van artikel 1:377a BW heeft de ouder zonder gezag recht op omgang.

Let wel op, probeer je vriend zover te krijgen dat hij alsnog gezag over het kindje krijgt. Dat maakt zijn positie een hel stuk sterker. Feit is wel, zo werkt het helaas maar al te vaak in de praktijk, dat er in Nederland maar weinig middelen zijn om mgang af te dwingen, en dat het in veel gevallen, ondanks overeenkomst, gewoon afgelopen is met omgang als de moeder weigert mee te werken.

Sterkte ermee!